مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب

بسیاری از افراد ظرف مدت یک الی دو هفته پس از انجام عمل استنت گذاری یا فنر گذاشتن قلب ، قادر به انجام فعالیت های روزمره خود خواهند شد. در این مقاله به بررسی مراقبت بعد از فنر زدن قلب خواهیم پرداخت.

بیشتر افرادی که آنژیوپلاستی انجام می دهند، در شریان مسدود شده استنت نیز می گذارند. معمولا بعد از باز شدن شریان توسط بالن، استنت گذاری انجام می شود. مراقبت های بعد از استنت گذاری از گرفتگی مجدد عروق جلوگیری می کند.

استنت از دیواره شریان ها محافظت کرده تا پس از آنژیوپلاستی دوباره تنگ نشوند. استنت شبیه یک سیم حلقه ای کوچک است.

دستورالعمل های جزئی در مورد ورزش کردن، مصرف دارو، زمان مراجعات بعدی و مراقبت از زخم، قبل از مرخص شدن از بیمارستان به بیمار داده می‌شود.

رژیم غذایی پس از استنت گذاری قلب

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از استنت گذاری، داشتن رژیم غذایی سالم است. داشتن رژیم غذایی سالم باعث تسریع بهبود و کاهش برخی خطرات احتمالی می‌شود. کاهش خطر رسوب مجدد در داخل دیواره عروق را می توان به عنوان یکی دیگر از مزایای رژیم غذایی سالم نام برد.

بر اساس مطالعات فراوان می‌توان ادعا کرد، رژیم غذایی سالم شامل میوه، سبزی، غلات، مغزها و آجیل می‌شود. این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

رژیم غذایی سالم مواد مغذی مورد نیاز بدن از قبیل ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرهای لبنی و آنتی اکسیدان ها را تأمین می‌کند. رژیم غذایی ایده آل باید در برگیرنده مواد غذایی زیر باشد:

رژِیم غذایی سالم

✅ گوشت

یا مواد غذایی جایگزین گوشت مانند تخم مرغ، بقولات و آجیل

✅ ماهی

مصرف ماهی به خصوص ماهی های سالمون، ماکرل‌ و ساردین که سرشار از امگا ۳ هستند به صورت دو بار در هفته به شدت توصیه می‌شود.

✅ غلات

از قبیل نان، کراکر، برنج قهوه ای، پاستا و جو

✅ لبنیات

مصرف لبنیات به خصوص لبنیات کم چرب، از جمله شیر و پنیر کم چرب

✅ آب

مصرف زیاد آب و پرهیز از نوشیدن نوشابه های قندی و مشروبات الکلی

✅ چربی های مفید

آجیل ها، آووکادو و برخی از ماهی ها دارای این نوع چربی ها هستند.

دو نمونه دیگر از موارد مرتبط با رژیم غذایی عبارت‌اند از:

✅ کاهش مصرف نمک

کاهش مصرف نمک باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.

✅ پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین

مصرف مواد غذایی شیرین، مضرات بسیاری دارند که یکی از آن‌ها افزایش وزن و چاقی است.

مصرف دارو پس از فنر گذاشتن قلب

مصرف دارو پس از فنر گذاشتن قلب ، یکی دیگر از مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب است، که باعث کاهش عوارض ناشی از بیماری های قلبی می‌شود.

مراقبت های بعد از استنت گذاری - دارو

باید توجه داشت مصرف دارو زمانی مؤثر است که همراه با ورزش، پرهیز از مصرف دخانیات و داشتن رژیم غذایی سالم باشد. به طور کلی مصرف انواع داروهای ذیل برای بیمار تجویز می‌شود:

❇ داروهای ضد پلاکت

این داروها مانع از انعقاد خون در داخل استنت می شوند و موجب پیشگیری از حمله قلبی می‌شوند.

❇ داروهای کاهش دهنده کلسترول

این داروها علاوه بر این که موجب کاهش کلسترول یا چربی خون می‌شوند، همچنین بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده سبب کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته و حملات قلبی می‌شوند.

👈 مطلب مرتبط: تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. اما برای کاهش کلسترول چی بخوریم؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

کاهش کلسترول

❇ داروهای فشار خون

در صورت داشتن سابقه ی مشکلات قلبی، بیمار ممکن است از داروهایی مانند بتابلاکرها استفاده نماید، این داروها باعث کنترل فشار خون بالا و پیشگیری از آنژین قلبی و حملات قلبی می‌شوند.

داروهای ضد انعقاد خون، سبب نازک شدن رگ‌های خونی می‌شوند. از این رو ممکن است این داروها باعث بروز مشکلاتی از قبیل موارد زیر شوند:

  • کبودی
  • خونریزی

برنامه مصرف دارو برای هر بیمار مختص خود اوست. به همین دلیل هرگونه سؤال و مشکل در این زمینه باید با پزشک در میان گذاشته شود.

کنترل فشار خون

❇ مصرف آسپرین بعد از استنت گذاری

برای بسیاری از بیمارانی که آنژیوپلاستی شده و در رگ های ایشان استنت تعبیه می شود، دو داروی آسپیرین و پلاویکس تجویز می گردد.

بسیاری از بیماران در مورد مدت زمان لازم مصرف آسپرین بعد از استنت گذاری عروق قلب پرسیده بودند، دکتر یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در پاسخ به این پرسش می گویند :

رعایت مصرف منظم داروها پس از تعبیه استنت در عروق کرونر به جهت جلوگیری از تکرار گرفتگی عروق بسیار اهمیت دارد. برای بیمار آنژیوپلاستی شده، مصرف قرص آسپیرین روزانه باید مادام العمر ادامه داشته باشد.

❇مصرف پلاویکس بعد از استنت

در مورد پلاویکس نیز حداقل تا ۶ ماه بعد از عمل بیمار باید روزانه آن را مصرف کند و پس از اتمام دوره، با نظر پزشک معالج تصمیم به قطع یا ادامه مصرف دارو بگیرد.

مصرف آسپرین بعد از فنر گذاری قلب

مراقبت بعد از فنر زدن قلب

داشتن سبک زندگی سالم پس از عمل استنت گذاری و رعایت برخی نکات به منظور کاهش خطرات احتمالی مجدد، بسیار حائز اهمیت است. موارد ذیل نیز از جمله مواردی هستند که پس از عمل استنت گذاری باید آنها را کاملاً جدی گرفت:

  • کنترل فشار خون بالا
  • کنترل کلسترول بالا
  • کنترل قند خون و دیابت
  • کاهش اضافه وزن
  • عدم مصرف دخانیات
  • انجام فعالیت ورزشی

انجام برخی آزمایشات از قبیل آزمایش خون، نوار قلب و عکس‌برداری توسط اشعه ایکس در سال اول پس از انجام عمل آنژیوپلاستی نیز ممکن است توسط پزشک برای بیمار تجویز گردد.

در بعضی اوقات ممکن است ناراحتی در ناحیه قفسه سینه احساس شود. این ناراحتی ممکن است منقطع و به صورت سوزش در این ناحیه باشد که علت آن مربوط به عمل آنژیوپلاستی می‌شود و هیچ جای نگرانی ندارد.

⚠ نکته: در صورتی که دردهای قفسه سینه بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

مراقبت های بعد از استنت گذاری - پیاده روی

ورزش بعد از استنت گذاری

ورزش باعث تسریع در روند بهبودی بیمار شده و همچنین باعث کنترل فشار خون، وزن و کلسترول می‌شود. برای انجام فعالیت های ورزشی توصیه می‌شود ابتدا با حرکات ساده آغاز کرده و سپس شدت و زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.

پیاده روی یکی از ورزش های ایده آل برای هر فرد است. علاوه بر این نیز می‌توان هرگونه سؤال راجع برنامه ورزشی را از پزشک خود سؤال کرد.

علت درد بعد از گذاشتن فنر در قلب

در ارزیابی درد سینه بعد از آنژیوپلاستی زمان شروع درد اهمیت دارد در صورتی که آنژیوپلاستی بصورت موفقیت آمیز انجام شده باشد و درد در زمان بین سه تا شش ماه بعد از آنژیوپلاستی شروع شده باشد احتمال تنگی مجدد داخل استنت هست و در صورتی که زمان شروع درد در فاصله زمانی کمی بعد از آنژیوپلاستی باشد معمولا در این افراد عروق حساستر بوده و تمایل بیشتری به اسپاسم عروقی دارند.

حالت اخیر در بیست درصد افرادی که آنژیوپلاستی می‌شوند دیده می‌شود. علت دیگر این دردها میتواند بعلت اتساع زیاد رگ توسط استنت باشد.

انجام فعالیت های روزمره پس از انجام فنر گذاشتن قلب

بعد از آنکه بهبودی حاصل شد، فرد نیز به مرور قادر به انجام فعالیت هایی روزمره خود خواهد شد، از قبیل:

◼ رانندگی

در صورتی که فرد بیمار دچار حملات قلبی نشده باشد، پس از گذشت دو روز از عمل، قادر به رانندگی خواهد بود. اما در غیر این صورت، رانندگی باید با توجه به نظر پزشک انجام شود.

◼ برداشتن اجسام سنگین

پس از عمل باید از برداشتن و بلند کردن اجسام سنگین تر از ۵ کیلوگرم خودداری کرد. انجام فعالیت و ورزش که مستلزم بلند کردن اجسام سنگین است نیز باید بر اساس نظر پزشک انجام شود.

👈 مطلب مرتبط: بالون زدن قلب ( آنژیوپلاستی ) چگونه انجام میشود؟ آیا بالون زدن قلب با خطر همراه است؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک  کنید.

بالون زدن قلب

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mahta شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر من ۳ ماهه آنژیوپلاستی انجام دادم قرص آتورواستاتین ۴۰ مصرف میکردم آنزیم های کبدیم افزایش داشته دکترم رزواستاتین ۲۰ تجویز کردن شبی ۱ عدد الان یک قاشق غذا خوری روغن زیتون با لیمو ترش صبح ناشتا میخورم خواستم بپرسم این کار برای رگ ها و استنتی که گذاشتن ضرر نداره خطرناک نیس؟ چون نگرانم از بابت انزیم های کبدیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر برای استنت خطری ندارد ولی به بهبود وضعیت کبدی شما نیز کمکی نخواهد کرد
    2. تصویر کاربر Mahta شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید برای بهبود وضعیت کبدی چه اقدامی انجام بدم؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      در صورتی که ناشی از مصرف استاتین باشد نیاز به اقدام خاصی نیست. از عدم ابتلا به کبد چرب اطمینان حاصل فرمائید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۷ سال سن دارم یک هفته ای میشه بالن زدم دوتا از رگهای قلبم استند گذاشتم الان وسه روزه سمت چپ بدنم بی جان میشه خواستم راهنمایی بف مایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نگران نباشید تا مدت یکی دو هفته این دردها طبیعی است
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام.بنده دو عدد از دیسک‌های کمرم آسیب دیده و احتیاج به عمل جراحی دارد.و دو ماه است که آنژیوپلاستی شده‌ام ، آیا میتوانم این عمل را انجام دهم،با توجه به اینکه درد زیادی به خاطر کمرم میکشم و راه رفتن مشکل شده است.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آنژیوپلاستی خود را بفرستید
  • تصویر کاربر سلیمان جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    ۴روز بالن زده شده همش حال ضعف دارم خیلی بی‌حال هستم و از پله نمیتونه بالا برم مشاوره شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ۱- از عدم ابتلا به کرونا مطمئن شوید ۲- در اسرع وقت به پزشک محترم معالج خود مراجعه بفرمائید
  • تصویر کاربر نادر یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 4137 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید سال 91 و 96 دو استنت در عروق کرونر ام قرار داده شد توسط آقای دکتر رضا رحمانی در بیمارستان هزار تختخوابی و تا امروز دارو مصرف می کنم ( اسویکس،آسپرین،متورال،نیتروکانتین،آتورواستاتین ) و درد تقریبا ندارم به جز دردهای مختصر در شرایط خستگی و کم خوابی.دکتر دام پزشک هستم و 52 سال دارم.متاسفانه کسی پاسخ دقیق و علمی در خصوص مفید یا مضر بودن شراب،آب جو و مشروبات با الکل کم نداد.در صورت امکان و نداشتن معذوریت لطف بفرمائید آقای دکتر یزدان خواه.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به بروز گرفتگی عروق قلبی در شما که نیازمند به تعبیه استنت شده است مصرف الکل را در شما توصیه نمی کنم و در شما سودمند نیست و فقط آثار منفی آنرا دریافت خواهید کرد. در صورتی که استنت اول شما سایفر و یا تاکسوس نیست نیازی به مصرف اسویکس نیز ندارید
    2. تصویر کاربر نادر یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بسیار محبت کردید آقای دکتر یزدان خواه.در زمینه دام پزشکی و ادبیات و موسیقی ( چاپ کتاب و تولید و پخش موسیقی از صفر تا صد ) فرمایشی بود در خدمت هستیم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      از لطف شما سپاسگزارم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پری جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر، آقای دکتر پدرم یک هفته هست آنژیو کردند و استنت در رگشون گذاشتند و یکی از رگ های دیگشون کمی گرفتگی دارد و یک ماه دیگر مجدد باید به پزشک مراجعه کنند ، میخواستم بپرسم امکان دارد که با دارو گرفتگی رگ برطرف شود، و اینکه آیا دوچرخه سواری به مدت یک ساعت براشون مشکلی پیش نمیاره? ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر یاسین سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام
    دکتر عزیز وارجمند ،خسته نباشید،یکسال ودو ماه هست که دوتا فنر گذاشتم ،انژوپلاستی،بعداز یکسال ودوماه؛
    1.ایا میتوانم ورزش بدنسازی انجام دهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    مادرم یک ماهه که انژیو کرده ولی همش عرق سرد میکنه و لرز داره اسکن کردن گفتن کرونا نداره علت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض اطلاعات ارائه شده جهت پاسخگویی دقیق کافی نیست
  • تصویر کاربر جعفری شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود 5 روز پیش عمل آنژیوپلاستی را انجام دادم.
    دو رگ استنت گذاشتم و دو رگ نیز بالون زدند.
    اکنون درد قفسه سینه دارم.مخصوصا در موقع صحبت کردن
    آیا طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه بدون رویت مستندات بیمارستانی ( گزارش های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و رویت سی دی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی) نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد
  • تصویر کاربر مهتاب دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    باسلام.ایابالارفتن ازپله برای بیمار بالون و استنت خطرناک است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب درصورتیکه رگ دیگری تنگی نداشته باشد خیر خطری ندارد
درحال دریافت اطلاعات