ضربان قلب نرمال چند است؟

تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه را نبض یا ضربان قلب می گویند. تپش قلب نرمال و یا ضربان قلب نرمال هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، اما میزان طبیعی آن در افراد بزرگسال، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در هر دقیقه است.

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساسات مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند.

مهم‌تر از همه اینکه سلامتی و تندرستی باعث کاهش ضربان قلب و عملکرد بهتر آن می‌شوند. با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA)، میزان ضربان قلب ورزشکاران در حالت استراحت بین ۴۰ الی ۶۰ بار در هر دقیقه است.

قلب یک ماهیچه است و همان‌طور که با انجام برخی فعالیت‌ها، ماهیچه‌ها قوی می‌شوند، قلب نیز نیاز به برخی فعالیت‌ها دارد. دانستن میزان ضربان قلب، به کنترل میزان فعالیت و همچنین به تشخیص برخی بیماری‌ ها کمک می‌کند.

فشار خون در برابر میزان ضربان قلب

بعضی مردم فشارخون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه می‌گیرند. فشارخون، میزان فشاری است که خون، به دیواره رگ ها وارد می کند. درحالی‌که نبض، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است.

به‌ طور کلی هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار خون بالا صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس. انجام فعالیت موجب افزایش میزان ضربان قلب می‌شود، اما فعالیت شدید تنها ممکن است به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود.

چگونه ضربان قلب خود را اندازه‌ گیری کنیم؟

 اندازه گیری ضربان قلب

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

  • مچ‌ دست‌
  • جلو آرنج
  • کنار گردن
  • بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

👈 توجه: توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

ضربان قلب در حالت استراحت

ضربان قلب در حالت استراحت

میزان ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد نبض در حالت خوابیده یا نشسته است که فرد فعالیتی ندارد. به گفته انجمن قلب آمریکا بهترین زمان برای اندازه‌گیری ضربان قلب در حالت استراحت، در هنگام صبح و پیش از بیرون آمدن از رختخواب است.

میزان ضربان قلب طبیعی یا در حال استراحت برای سنین ۱۸ سال و بالاتر، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است و این میزان بستگی به شرایط فیزیکی و سن دارد. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، میزان ضربان قلب طبیعی کودکان در رده سنی ۶ الی ۱۵ ساله، بین ۷۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است.

اساساً ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه به معنی مشکلات قلبی نیست بلکه افراد ورزشکار به دلیل سلامتی و آمادگی بدنی دارای ضربان قلب ضعیفی هستند. میزان ضربان قلب نرمال این افراد کمتر از ۴۰ بار در دقیقه است. ضربان قلب طبیعی افرادی که دارو مصرف می‌ کنند، به‌ خصوص داروهای فشار خون، کمتر از ۶۰ بار در دقیقه است.

در صورتی که ضربان نرمال قلب پایین تر از ۶۰ باشد و با علائمی از قبیل سرگیجه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

در حال استراحت تابعی از سن فرد، میزان فعالیت ورزشی، وزن و توانایی جسمی اوست.

حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است. برای راحتی شما، جدول زیر حداکثر ضربان مجاز قلبی را برای سنین مختلف ارائه می دهد. اگر ضربان قلب شما  از این اعداد فراتر رفت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سن

حداکثر ضربان قلب مجاز فرد

میانگین ضربان قلب حالت استراحت
۲۰ ساله۲۰۰ bpm۵۰ – ۸۵ bpm
۳۰ ساله۱۹۰ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۳۵ ساله۱۸۵ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۴۰ ساله۱۸۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۴۵ ساله۱۷۵ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۰ ساله۱۷۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۵ ساله۱۶۵ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۰ ساله۱۶۰ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۵ ساله۱۵۵ bpm۳۵ – ۶۵ bpm
۷۰ ساله۱۵۰ bpm۳۵ – ۶۵ bpm

ضربان قلب هدف یا ضربان حین ورزش

در صورتیکه ضربان طبیعی قلب فردی بالا باشد و همراه با برخی علائم، عملکرد قلبی وی باید توسط متخصص قلب و عروق بررسی شود.

به گفته انجمن قلب آمریکا، دانستن میزان ضربان قلب در حالت فعالیت، به فرد، در دانستن میزان فعالیت خود کمک می‌کند. زمانی که فرد در حوزه ضربان قلب هدف فعالیت کند، بیشترین بهره را از فعالیت خود کسب می‌کند.

بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، حوزه ی ضربان قلب هدف یک شخص جوان، بین ۵۰ الی ۸۵  است. در صورتی که برای فردی ۶۰ ساله، حوزه ضربان قلب هدف بین ۸۰ الی ۱۳۶ است. ضربان قلب یا نبض را می‌توان از طریق دستگاه‌های دیجیتالی مخصوص و همچنین به‌ صورت دستی محاسبه کرد.

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی کمتر از سایر افراد معمولی است. متوسط ضربان قلب در حال استراحت معمولاً بین ۶۰ تا ۸۰ دور در دقیقه است. اما برخی از ورزشکاران ضربان قلب آرامتری و بین ۳۰ تا ۴۰ بار در دقیقه دارند.

👈مطلب مرتبط: ضربان قلب هدف چیست؟ ضربان قلب هدف برای سنین مختلف چند است و چگونه محاسبه می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان قلب هدف

چگونه قلب خود را آرام کنیم؟

استرس، اضطراب و نگرانی از جمله عواملی هستند که سبب افزایش ضربان قلب و نبض می‌شوند. با اندکی نشستن و کشیدن چند نفس عمیق می‌توان میزان ضربان قلب را کاهش داد.

بنا به گفته انجمن قلب امریکا، سرد کردن پس از فعالیت‌های ورزشی، بسیار حائز اهمیت است. علت این امر به دلیل دمای بالای بدن، ضربان تند و اتساع عروق است. به همین دلیل توقف ناگهانی سبب آسیب به بدن و بقیه اعضا آن می‌شود. قدم زدن و انجام حرکات کششی نمونه‌ ای از حرکات برای سرد کردن هستند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرشاد شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 563 مشاهده پرسش
    باسلام .تو فاتحه یکی ازفامیلا تو بهمن ۹۶خانمم ضربان قلبش بالا رفت و پیش متخصص قلب بردمش که نوار قلب گرفت و ضربان قلبش بالا بود و گفت که یک رگ قلبش اضافه هست باید سوزانده شود که در شهریور۹۷ اوکو گرفت و فوق تخصص الکتروفیزولوژی گفت که یک رگ قلبت اضافه هست ولی معلوم نیست رگ اضافه تو بطن چپ هست یا راست؟و می گفت باید بری تهران و اونجا مشخص میشه.آیا با اوکو مشخص نیست رگ اضافه تو کدام بطن می باشه؟ اگر سوزانده نشه آیا مشکلی پیش نمیاد ؟الآن قرص متورال براش نوشته در صورتیکه فشارخون هم نداره.ممنون اگه راهنمایی بفرمایید ما شهرستان کرمانشاه هستیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      خیر محل رگ اضافه با نوار قلب و مطالعه الکتروفیریولوژی مشخص میشه نه با اکو
      هر کار تهاجمی عوارض خودش رو داره و در صورت صلاحدید پزشک سود اینکار به مضراتش ارجح هست
      میزان خطر احتمالی در صورت عدم درمان تابع نوع اریتمی یا بی نظمی قلبی و همچنین علائم شما در حین اریتمی داره
      در صورت تمایل به انجام اینکار در مراکز دولتی بیمارستان‌های شهید رجایی تهران و مرکز قلب تهران رو پیشنهاد میکنم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 678 مشاهده پرسش
    با سلام
    من هنگام دوچرخه سواری در سربالایی که فشار زیادی باید بیارم ، در هر دقیقه یک ضربانم جا میو فته و بعد از اینکه فشار کم میشه بصورت نرماله ، آیا نیاز به بررسی دارم ؟ سال گدشته اکو و تست ورزشم نرمال بود.
    ایا دوچرخه سواری در مسیر های سخت و می تونم ادامه بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      لطفا یک هولتر نوار قلب ۲۴ساعته انجام بدید و در حین هولتر هم دوچرخه سواری با شیب رو انجام بدید و یا یک تست ورزش بگیرید.

      مقاله زیر را برای اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید
      https://dryazdankhah.com/1105/

  • تصویر کاربر نسرین یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشیدمن یکهفته ست ابلیشن قلب انجام دادم ولی تنفسم راحت نیست خیلی زود احساس خستگی میکنمسر شونه هام خیلی درد دارن اگه لطف کنین راهنمایی بفرمایید که ایا این علایم جدی هستن یا طبیعی/؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      لطفا در اولین فرصت یک اکو بگیرید
  • تصویر کاربر yazdan پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با سلام آقای مجرد و 31 ساله ای هستم که چندی قبل به دلیل گرفتگی یکی از رگ ها به تشخیص پزشکم استنت گذاری قلب شدم. لطفا در مورد آینده و باید ها و نبایدها در زندگی آینده ام توضیحاتی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      افرادی که سابقه گرفتگی رگ های قلبی دارند و افرادی که عمل استنت گذاری برای آنها انجام شده است، برای همیشه باید تحت نظر پزشک معالج باشند و این احتمال وجود دارد که در آینده سایر رگ ها نيز دچار گرفتگی شوند. اگر فرد مورد نظر سیگاری است، باید سیگار را ترک کند، چربی خون خود را کنترل کنید و همواره تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرد، با رعایت این نکات احتمال بروز مجدد گرفتگی رگ کمتر می شود.
  • تصویر کاربر alireza چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود سه روز پبش آنژیو کردم . کشاله ران من الان ورم کرده و سفت شده و خیلی درد میکنه، خواستم بدونم برای تسکین درد و ورم چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. لطفا محل درد را کمپرس گرم کنید و از ضد درد، مثل استامینوفن استفاده نمایید.
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    با سلام
    من پسری 27 ساله هستم. چند وقتی است که بی دلیل دردی در قفسه ی سینه خود احساس می کنم. آیا این درد نشان دهنده مشکل قلبی است و آیا درد قفسه سینه خطرناک است؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      در صورتی که درد قفسه سینه همراه با علائمی از جمله: عرق سرد، حالت تهوع و استفراغ باشد و بیشتر از ۳۰ دقیقه طول بکشد، مراجعه سریع به اورژانس الزامی است. درد قفسه سینه در صورتی که ناشی از تنگی سرخرگ‌های قلب باشد، آنژین صدری (درد قلبی قفسه‌سینه) نام دارد و نشانه‌های آن:
      1- درد، در ناحیه پشت جناغ می‌باشد.
      2- دردی که با فعالیت بدنی افزایش و با استراحت تخفیف می‌یابد.
      3- دردی که به بازو دست چپ و گردن و فک انتشار می یابد.
      4-دردی که با مصرف قرص‌های زیرزبانی نیتروگلیسیرین در طی ۳ تا ۵ دقیقه قطع می‌شود.
      5- دردی که ارتباطی با خوابیدن یا نشستن فرد ندارد.
      در صورتی که درد آنژینی به طور متناوب و در حالت استراحت ایجاد شود، احتمال بروز حمله‌های قلبی زیاد بوده و مراجعه فوری به اورژانس توصیه می‌شود.
  • تصویر کاربر زیبا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام من مدتی است که شب ها دچار تپش قلب بسیار شدیدی می شوم و حالاتی مثل بی حالی و گیجی به من دست می دهد. به دکتر عمومی مراجعه کردم ایشان برای من قرص پرانول 10 تجویز کردند. مدتی شب ها آسوده بودم ولی دوباره این تپش قلب برگشته است. آیا مشکل خاصی وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما باید به یک متخصص قلب مراجعه کنید تا نوار قلب شما مورد بررسی قرار گیرد.
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 574 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر قلب گرامی
    مادر بنده 68 سال سن دارند و بعد از چند دقیقه پیاده روی، دچار تنگی نفس می شوند، حتی در سطوح صاف و هموار. طبق فرمایشات دکتر ایشان نوار قلبی، تست ورزش، اکوی قلب و اسکن قلب انجام شد و خوشبختانه هیچ تنگی و یا گرفتگی در عروق ایشان مشاهده نشد، ولی همچنان مشکل مادر من پابرجاست. در مراجعت قبلی پزشک از ما خواستند که آنژیوگرافی انجام دهیم تا جواب قطعی مشخص شود. ما حتی برای اطمینان خاطر به متخصص ریه نیز مراجعه کردیم و ایشان گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد. حال سوال اینجانب این است که آیا آزمایشات فوق درصد خطای بالایی دارند؟ یا اینکه آنژیوگرافی بسیار دقیق تر عمل می کند و می تواند تنگی عروقی را که حتی با اسکن قلب مشاهده نشده را مشخص کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اسکن قلب نرمال است، اصلا نیازی به آنژیوگرافی نیست. اگر ریه مشکلی نداشته باشد، ممکن است نارسایی دیاستولیک قلب باشد که معمولا با اکوی قلب مشخص می شود. اینجانب توصیه به 45 دقیقه پیاده روی روزانه می کنم زیرا با این کار دامنه فعالیت ایشان حتما افزایش پیدا خواهد کرد. توجه شود که مشکل تنگی نفس در میانسالی بسیار شایع است.
درحال دریافت اطلاعات