ضربان قلب نرمال چند است؟

تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه را نبض یا ضربان قلب می گویند. تپش قلب نرمال و یا ضربان قلب نرمال هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، اما میزان طبیعی آن در افراد بزرگسال، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در هر دقیقه است.

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساسات مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند.

مهم‌تر از همه اینکه سلامتی و تندرستی باعث کاهش ضربان قلب و عملکرد بهتر آن می‌شوند. با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA)، میزان ضربان قلب ورزشکاران در حالت استراحت بین ۴۰ الی ۶۰ بار در هر دقیقه است.

قلب یک ماهیچه است و همان‌طور که با انجام برخی فعالیت‌ها، ماهیچه‌ها قوی می‌شوند، قلب نیز نیاز به برخی فعالیت‌ها دارد. دانستن میزان ضربان قلب، به کنترل میزان فعالیت و همچنین به تشخیص برخی بیماری‌ ها کمک می‌کند.

فشار خون در برابر میزان ضربان قلب

بعضی مردم فشارخون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه می‌گیرند. فشارخون، میزان فشاری است که خون، به دیواره رگ ها وارد می کند. درحالی‌که نبض، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است.

به‌ طور کلی هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار خون بالا صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس. انجام فعالیت موجب افزایش میزان ضربان قلب می‌شود، اما فعالیت شدید تنها ممکن است به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود.

چگونه ضربان قلب خود را اندازه‌ گیری کنیم؟

 اندازه گیری ضربان قلب

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

  • مچ‌ دست‌
  • جلو آرنج
  • کنار گردن
  • بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

👈 توجه: توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

ضربان قلب در حالت استراحت

ضربان قلب در حالت استراحت

میزان ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد نبض در حالت خوابیده یا نشسته است که فرد فعالیتی ندارد. به گفته انجمن قلب آمریکا بهترین زمان برای اندازه‌گیری ضربان قلب در حالت استراحت، در هنگام صبح و پیش از بیرون آمدن از رختخواب است.

میزان ضربان قلب طبیعی یا در حال استراحت برای سنین ۱۸ سال و بالاتر، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است و این میزان بستگی به شرایط فیزیکی و سن دارد. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، میزان ضربان قلب طبیعی کودکان در رده سنی ۶ الی ۱۵ ساله، بین ۷۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است.

اساساً ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه به معنی مشکلات قلبی نیست بلکه افراد ورزشکار به دلیل سلامتی و آمادگی بدنی دارای ضربان قلب ضعیفی هستند. میزان ضربان قلب نرمال این افراد کمتر از ۴۰ بار در دقیقه است. ضربان قلب طبیعی افرادی که دارو مصرف می‌ کنند، به‌ خصوص داروهای فشار خون، کمتر از ۶۰ بار در دقیقه است.

در صورتی که ضربان نرمال قلب پایین تر از ۶۰ باشد و با علائمی از قبیل سرگیجه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

در حال استراحت تابعی از سن فرد، میزان فعالیت ورزشی، وزن و توانایی جسمی اوست.

حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است. برای راحتی شما، جدول زیر حداکثر ضربان مجاز قلبی را برای سنین مختلف ارائه می دهد. اگر ضربان قلب شما  از این اعداد فراتر رفت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سن

حداکثر ضربان قلب مجاز فرد

میانگین ضربان قلب حالت استراحت
۲۰ ساله۲۰۰ bpm۵۰ – ۸۵ bpm
۳۰ ساله۱۹۰ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۳۵ ساله۱۸۵ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۴۰ ساله۱۸۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۴۵ ساله۱۷۵ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۰ ساله۱۷۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۵ ساله۱۶۵ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۰ ساله۱۶۰ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۵ ساله۱۵۵ bpm۳۵ – ۶۵ bpm
۷۰ ساله۱۵۰ bpm۳۵ – ۶۵ bpm

ضربان قلب هدف یا ضربان حین ورزش

در صورتیکه ضربان طبیعی قلب فردی بالا باشد و همراه با برخی علائم، عملکرد قلبی وی باید توسط متخصص قلب و عروق بررسی شود.

به گفته انجمن قلب آمریکا، دانستن میزان ضربان قلب در حالت فعالیت، به فرد، در دانستن میزان فعالیت خود کمک می‌کند. زمانی که فرد در حوزه ضربان قلب هدف فعالیت کند، بیشترین بهره را از فعالیت خود کسب می‌کند.

بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، حوزه ی ضربان قلب هدف یک شخص جوان، بین ۵۰ الی ۸۵  است. در صورتی که برای فردی ۶۰ ساله، حوزه ضربان قلب هدف بین ۸۰ الی ۱۳۶ است. ضربان قلب یا نبض را می‌توان از طریق دستگاه‌های دیجیتالی مخصوص و همچنین به‌ صورت دستی محاسبه کرد.

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی کمتر از سایر افراد معمولی است. متوسط ضربان قلب در حال استراحت معمولاً بین ۶۰ تا ۸۰ دور در دقیقه است. اما برخی از ورزشکاران ضربان قلب آرامتری و بین ۳۰ تا ۴۰ بار در دقیقه دارند.

👈مطلب مرتبط: ضربان قلب هدف چیست؟ ضربان قلب هدف برای سنین مختلف چند است و چگونه محاسبه می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان قلب هدف

چگونه قلب خود را آرام کنیم؟

استرس، اضطراب و نگرانی از جمله عواملی هستند که سبب افزایش ضربان قلب و نبض می‌شوند. با اندکی نشستن و کشیدن چند نفس عمیق می‌توان میزان ضربان قلب را کاهش داد.

بنا به گفته انجمن قلب امریکا، سرد کردن پس از فعالیت‌های ورزشی، بسیار حائز اهمیت است. علت این امر به دلیل دمای بالای بدن، ضربان تند و اتساع عروق است. به همین دلیل توقف ناگهانی سبب آسیب به بدن و بقیه اعضا آن می‌شود. قدم زدن و انجام حرکات کششی نمونه‌ ای از حرکات برای سرد کردن هستند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاتح سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر یزدان خواه
    امیدوارم همواره با سعادت و سلامت باشید .بسیار بسیار متشکرم از این همه لطف و مهربانی شما ،که قبول زحمت میفرمایید و وقت گرانبهایتان را صرف پاسخ به بیماران میکنید. جامعه پزشکی گلستان میشود با همچون پزشکانی مثل شما...
    هزاران دعای خیر بدرقه ی راهتان...
    انشالله که موفق و پیروز باشید. الهی آمین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      از اظهار لطف شما بی نهایت سپاسگزارم دوست عزیز

  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام مادر من ۵۹ساالش هست قرص فشار میخوره و فشارش ۱۲ هست و ضربان قلبش ۱۰۰ میخواستم بدونم نرماله و همش میگه بدنم ضعف میره و اشتها به غذا ندارم.کوردیول ۶/۲۵ صبح و عصر میخوره .هیدروکلروتیازید نصف .آمولی پرس ۵ روزی یکی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در مورد فشار دیاستولی یا مینیمم فشار اطلاعاتی ارائه نکرده اید ولی فشار سیستولی یا ماکزیمم فشار در محدوده طبیعی است توصیه می‌کنم که کارودیلول رو با روزانه ۵ میلی گرم کانکور جایگزین بفرمایید

  • تصویر کاربر احدی دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    بنده خانم 38ساله هستم کم کاری تیروییددارم اماباداروکنترل است مشکلات معده دارم وهروقت غذامیخورم منظورم اغلب مواقع بیشتردرشب تپش قلبم به 100و110یا120می رسدبافشاربالای 14روی 9یا10 اماتاداروی میترال50میخورم بعد ازیک ساعت هم فشاروهم تپش پایین می آید اما برخی مواردپیش می اید که داروی فشاریک یادوساعت پیش خوردم بازم تپش بالا می رود وبایددوزش بالا ببرم بیشترمواقع اول تپش بالا می رود و بعدن فشار به دکترمتخصص قلبم مراجعه کردم واکوشدم می گویند مشکل قلبی ندارید ازجنالب دکترراهنمایی میخواهم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیهمی کنم که ابتدا یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید به احتمال بسیار زیاد کانکور داروی مناسبی برای کنترل فشار خون و تپش قلب شما خواهد بود

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر مدت 8ماه یه سرفه عجیبی دارم که بادرد قفسه سینه سمت چپ شرو میشه احساس فشار شدید روقفسه سینم سمت قلبم دارم که درپشت کتفم هم همین درد راحس میکنم شدیدا چند وقت پیش به علت همین سرفه ها باوضعیت بدی مرابه بیمارستان رساندند و دست چپم کاملا لمس شده بود و انگشتان دستم بصورت کج و درهم بود گفتند اکسشیژن نرسیده بهم و حمله عصبی درحالی که اصلا ناراحت وعصبی نشذم الان این درد قلب مراکلافه کرده بنظر شما خطرناک است درضمن 32سال سن دارم ومتاهلو داری دو فرزندم وزندگی ارامی دارم اما از وقتی این درد رادارم بشدت عصبی هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً یک اکوکاردیوگرافی انجام دهید

  • تصویر کاربر زانیار یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر. اکوی قلب و هولتر ریتم انجام دادم تشخیص pvcدادید. تازگی لین علایم بیشتر شده خواستم ببینم این علایم خطرناکه یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بسته به تعداد و نوع این پی وی سی ها دارد و از انواع کاملا بی خطر تا انواع کاملاً خطرناک می‌تواند باشد

  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    جناب دکتر عرض ادب و احترام
    تقریبا یک سالی هست بنده فوییای فشار خون گرفتم ؛ بدین شکل که دستگاه فشار سنج که میبینم دچار استرس شدید و در نتیجه فشار خون نسبتا بالا میشم . چه راهکاری رو جهت بهبود این وضعیت پیشنهاد میکنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      توصیه میکنم برای درمان اضطراب خود به یکی از همکاران محترم روانشناس مراجعه نمایید.

  • تصویر کاربر روناک یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خواهش میکنم با جواب به سوالم ما رو از نگرانی دربیارید چون در شهر کوچیک ما متخصصی نیست و تا مراجعه طول میکشه
    مادر 61 ساله ام تپش قلب دارن و بعد از نوار و اکو و هولتر 24 ساعته نامه دادن که به دکتر اهواز مراجعه کنیم میخواستم ببینم با درمان دارویی مشکل قابل حله یا نیاز به ابلیشن هست؟//
    اینم بگم بعلت فوت برادرشون و مشکلات زندگی خودمون و بداخلاقی های پدرم و.... تحت فشار عصبی زیادی هستن چند روزی هست که فشارشون هم گاهی بالا میره در حد 14 .سابقه بیماری قلبی یا فشار هم ندارن.
    نتیجه هولتر و اکو خدمتتان ارسال شد اگر مدارک ناقصه بفرمایید باز ارسال کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر صفحه‌ای اصلی هولتر یا همان صفحه هایی که ضربان قلب رو نشون میده رو بفرستید

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1161 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من قرص تادالافیل و داپوستین رو خوردم و ۳ساعت بعد تپش قلب و فشارم روی ۱۷رفت بعد قرص پروپنالول و دیازپوکساید تجویز کردن که گقتن عوارض این دارو بوده و تا ۳روز خوردم اما دقیقا یک هفته بعد دوباره بدون اینکه چیزی مصرف کنم بالا رفت. اکو رفتم مشکلی نداشتم که دوباره پروپنالول۱۰ روزی دو بار با دیازپوکساید میخورم البته کمی استرسی هستم و کلسترولم کمی بالا و آنزیمم بالا هست که رزواستاتین هم میخورم.
    در حال حاضر هولتر بستم و قرص نمیخورم تا ببینم بدون قرص چه علائمی نشون میده. دکتر چرا بعد از مصرف اون قرص داپوستین و تادالافیل به این روز افتادم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      حالات فوق از عوارض این داروها هستند ولی این عارضه تا زمانی که اثر دارو در بدن باقی است اتفاق می افتد و بعد از آن علائم دیگر ارتباطی به مصرف داروهای مورد اشاره ندارد

  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۲۱ سالمه توی پریودی هستم و استرسم یکم داشتم دچار تپش قلب شدم دو سه روزه دارم دکتر برام پرانول نوشتع تا چقد باید مصرف کنم اخه دیدم گفتید که نباید ناگهانی قطع بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      تحت نظر پزشک خود دارو را ادامه دهید، معمولا تا انتهای دوره تجویز باید مصرف شود.

  • تصویر کاربر نگین شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدرم چند روزی هست که سرما خورده و فشار دومش خیلی بالا رفته بود و روی ۱۲ بود.یه بار دیگه شش ماه پیش باز سرما خورد ولی بیهوش شد .افت فشار یا بالا بودن فشارش خیلی نوسان داره از طرفی ضربان قلبش هم خیلی تغییر میکنه یه بار روی ۱۱۲ یه بار۹۸.و هر بار عددای مختلفی داره.خودش هم خیلی زود خسته میشه و معمولا تنگی نفس میگیره البته بینیش هم قبلا شکسته و نفس کشیدنش یکم سخت تر شده.با توجه به اینکه الان بین فامیل افراد زیادی هست که بیماری قلبی دارن و رگ های قلبشون گرفته.من خیلی میترسم.جایی زندگی میکنم که دسترسی به دکتر نداریم و فاصلمون تا شهر خیلی زیاده و البته توی شهرمون هم دکتر خوبی نداریم و اکثرا اشتباه حدس میزنند.خواهش میکنم راه های پیشگیری از بیماری های قلبی و علائمش رو اگه امکانش هست به من بگید.خیلی ممنونم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما احتمال وجود بیماری در قلبی در ایشان وجود دارد و لذا در این صورت دیگر بحث پیشگیری معنی نخواهد داشت و نیاز به بررسی بیشتر در صورت لزوم درمان مناسب است
      ولی به طور کلی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی رژیم غذایی سالم شامل سبزیجات لبنیات کم چرب, میوه‌جات و الگوی زندگی سالم شامل ورزش کردن و اجتناب از عوامل خطر مثل سیگار توصیه می شود

درحال دریافت اطلاعات