ضربان قلب نرمال چند است؟

تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه را نبض یا ضربان قلب می گویند. تپش قلب نرمال و یا ضربان قلب نرمال هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، اما میزان طبیعی آن در افراد بزرگسال، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در هر دقیقه است.

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساسات مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند.

مهم‌تر از همه اینکه سلامتی و تندرستی باعث کاهش ضربان قلب و عملکرد بهتر آن می‌شوند. با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA)، میزان ضربان قلب ورزشکاران در حالت استراحت بین ۴۰ الی ۶۰ بار در هر دقیقه است.

قلب یک ماهیچه است و همان‌طور که با انجام برخی فعالیت‌ها، ماهیچه‌ها قوی می‌شوند، قلب نیز نیاز به برخی فعالیت‌ها دارد. دانستن میزان ضربان قلب، به کنترل میزان فعالیت و همچنین به تشخیص برخی بیماری‌ ها کمک می‌کند.

فشار خون در برابر میزان ضربان قلب

بعضی مردم فشارخون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه می‌گیرند. فشارخون، میزان فشاری است که خون، به دیواره رگ ها وارد می کند. درحالی‌که نبض، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است.

به‌ طور کلی هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار خون بالا صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس. انجام فعالیت موجب افزایش میزان ضربان قلب می‌شود، اما فعالیت شدید تنها ممکن است به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود.

چگونه ضربان قلب خود را اندازه‌ گیری کنیم؟

 اندازه گیری ضربان قلب

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

  • مچ‌ دست‌
  • جلو آرنج
  • کنار گردن
  • بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

👈 توجه: توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

ضربان قلب در حالت استراحت

ضربان قلب در حالت استراحت

میزان ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد نبض در حالت خوابیده یا نشسته است که فرد فعالیتی ندارد. به گفته انجمن قلب آمریکا بهترین زمان برای اندازه‌گیری ضربان قلب در حالت استراحت، در هنگام صبح و پیش از بیرون آمدن از رختخواب است.

میزان ضربان قلب طبیعی یا در حال استراحت برای سنین ۱۸ سال و بالاتر، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است و این میزان بستگی به شرایط فیزیکی و سن دارد. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، میزان ضربان قلب طبیعی کودکان در رده سنی ۶ الی ۱۵ ساله، بین ۷۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است.

اساساً ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه به معنی مشکلات قلبی نیست بلکه افراد ورزشکار به دلیل سلامتی و آمادگی بدنی دارای ضربان قلب ضعیفی هستند. میزان ضربان قلب نرمال این افراد کمتر از ۴۰ بار در دقیقه است. ضربان قلب طبیعی افرادی که دارو مصرف می‌ کنند، به‌ خصوص داروهای فشار خون، کمتر از ۶۰ بار در دقیقه است.

در صورتی که ضربان نرمال قلب پایین تر از ۶۰ باشد و با علائمی از قبیل سرگیجه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

در حال استراحت تابعی از سن فرد، میزان فعالیت ورزشی، وزن و توانایی جسمی اوست.

حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است. برای راحتی شما، جدول زیر حداکثر ضربان مجاز قلبی را برای سنین مختلف ارائه می دهد. اگر ضربان قلب شما  از این اعداد فراتر رفت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سن

حداکثر ضربان قلب مجاز فرد

میانگین ضربان قلب حالت استراحت
۲۰ ساله۲۰۰ bpm۵۰ – ۸۵ bpm
۳۰ ساله۱۹۰ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۳۵ ساله۱۸۵ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۴۰ ساله۱۸۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۴۵ ساله۱۷۵ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۰ ساله۱۷۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۵ ساله۱۶۵ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۰ ساله۱۶۰ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۵ ساله۱۵۵ bpm۳۵ – ۶۵ bpm
۷۰ ساله۱۵۰ bpm۳۵ – ۶۵ bpm

ضربان قلب هدف یا ضربان حین ورزش

در صورتیکه ضربان طبیعی قلب فردی بالا باشد و همراه با برخی علائم، عملکرد قلبی وی باید توسط متخصص قلب و عروق بررسی شود.

به گفته انجمن قلب آمریکا، دانستن میزان ضربان قلب در حالت فعالیت، به فرد، در دانستن میزان فعالیت خود کمک می‌کند. زمانی که فرد در حوزه ضربان قلب هدف فعالیت کند، بیشترین بهره را از فعالیت خود کسب می‌کند.

بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، حوزه ی ضربان قلب هدف یک شخص جوان، بین ۵۰ الی ۸۵  است. در صورتی که برای فردی ۶۰ ساله، حوزه ضربان قلب هدف بین ۸۰ الی ۱۳۶ است. ضربان قلب یا نبض را می‌توان از طریق دستگاه‌های دیجیتالی مخصوص و همچنین به‌ صورت دستی محاسبه کرد.

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی کمتر از سایر افراد معمولی است. متوسط ضربان قلب در حال استراحت معمولاً بین ۶۰ تا ۸۰ دور در دقیقه است. اما برخی از ورزشکاران ضربان قلب آرامتری و بین ۳۰ تا ۴۰ بار در دقیقه دارند.

👈مطلب مرتبط: ضربان قلب هدف چیست؟ ضربان قلب هدف برای سنین مختلف چند است و چگونه محاسبه می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان قلب هدف

چگونه قلب خود را آرام کنیم؟

استرس، اضطراب و نگرانی از جمله عواملی هستند که سبب افزایش ضربان قلب و نبض می‌شوند. با اندکی نشستن و کشیدن چند نفس عمیق می‌توان میزان ضربان قلب را کاهش داد.

بنا به گفته انجمن قلب امریکا، سرد کردن پس از فعالیت‌های ورزشی، بسیار حائز اهمیت است. علت این امر به دلیل دمای بالای بدن، ضربان تند و اتساع عروق است. به همین دلیل توقف ناگهانی سبب آسیب به بدن و بقیه اعضا آن می‌شود. قدم زدن و انجام حرکات کششی نمونه‌ ای از حرکات برای سرد کردن هستند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فقط سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۱۸ سالمه و ضربان قلبم در حالت استراحت ۱۰۰ هست و روزی یکبار تپش قلب میگیرم و ضربان قلبم خیلی زیاد میشه چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً بعد از گرفتن یک هولتر نوار قلب بیست و چهار ساعته از قرص پروپرانولول ۱۰ میلی گرمی روزی دو بار استفاده بفرمایید

  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    باسلام
    من هنگام كشيدن قليون تپش قلب زياد دارم آيا مشكل قلبي محسوب ميشه با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر. توصیه می شود برای سلامتی خود و عزیزانتان از کشیدن قلیان پرهیز کنید.

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    بنده مرد ٤٥ هستم فشار خون نامنظم دارم اكثرا بالاي ١٣ و ٩ هستش مسأله اي كه مرا اذيت ميكند مشكلي است كه در طرف رأست بدن دارم از جمله سردرد شديد پشت سر سمت رأست ، عرق كردن سر سمت راست ، احساس گرمي در سمت راست سر و....
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      علائم شما ناشی از فشار خون بالا نیست هر چند که این بیماری باید درمان شود برای علائم نامبرده فوق لطفاً با یکی از همکاران محترم بیماری های داخلی مغز و اعصاب ( نورولوژیست) مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر جعفری دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    باعرض سلام
    خانمی43 ساله هستم از حدود 2هفته پیش احساس تنگی نفس داشتم باتپش قلب زیاد به درمانگاه مراجعه کردم فشارم 17 روی 11 بود وضربان قلبم110 باتجویز دکتر باتزریق امپول فشارم پایین اومد ولی همچنان احساس تنگی برانفس کشیدن داشتم که بعد 1ساعت اونم بهتر شد ازاون روز متوجه شدم هذوقت سرم پایین هست مثل درحین نماز توندن و سجده دوباره احساس تنگی نفس وتپش قلب و فشار 17 برام پیش میاد ودرعرض دوهفته 5مورد برام پیش اومده که اورژانسی به دکتر مراجعه کردم وبه تجویز دکتر درمانگاه برام آزمایش کامل نوشتن تا انجام بدم امروز هم همین مشکل پیش امد درنهایت دربیمارستان نوارقلب گرفتن ودکترعمومی گفتن باید به متخصص قلب مراجعه کنم
    از شما میخوام راهنمایی کنید که چه کارکنم چون به شدت نگران شدم که مشکل ازقلبم باشه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد می کنم که علاوه بر انجام آزمایشات ذکرشده هولتر فشار خون ۲۴ ساعته هم انجام بدید و در صورت تایید فشار خون بسته به اطلاعات به دست آمده از هولتر فشار خون در مورد داروی مناسب برای کنترل فشار خون و زمان مصرف آن تصمیم گیری شود

  • تصویر کاربر نسیم چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام من دختری۲۰ساله ام در سن ۵_۶ سالگی بدلیل سوراخی که بین دو دهلیز قلبم بوده عمل قلب باز انجام دادم و بیماریم برطرف شد اما ضربان قلبم در حالت عادی(نشسته یا استراحت) اکثر مواقع صد یا بالاتر از صده چند بار دکتر رفتم ولی گفتن که خوبم و مشکلی ندارم ممنون میشم نظر شما رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم ضمن اینکه هر سال اکو رو تکرار بفرمایید برای تپش هم یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام بدید

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    ببخشین تعداد ضربان قلب نرمال در حین ورزش های سنگین مثل رزمی چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      میزان حداکثر تعداد ضربان قلب در حین ورزش بسته به سن هست و روش محاسبه ان کم کردن سن از عدد ۲۲۰ است

  • تصویر کاربر نسترن دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام ، من 22سالمه اما ضربان معمولا نود تا در دقیقه ست. چرا? من سه سال پیش مشکل تنفسی پیداکردم و دکتر تشخیص نداد چیه ولی خودم حس میکردم خلط زیادی توی مجاری تنفسی و یا حتی شش هامه و دوبار رفتم اورژانس چون نمیتونستم نفس بکشم.بعد شش ماه حدودا ی روز که تقریبا هیچی نخورده بودم و داروها و اسپری هم گذاشته بودم کنار(سه ماه گذاشتم کنار، که فکرکنم همون اسپری بینیمو خشک کرده) توی تابستون بود و خیلی هم اروم بودم بیشتر وصتا خواب و درحال استراحت بودم و حس کردم این خلط رفت پایین و حالم بهتر شد. بعدش مشکل تنفس داشتم ،باز نفس کم میاوردم خیلی شدید.باید خم میشدم و دست چپمو میگرفتم بالا و بعد شش هفت بار تلاش برای نفس عمیق ،بالاخره نفسم بالا میومد و درست میشد.با ورزش تنفسم بهتر شده اما باز گاهی نفس کم میارم و قلبم تا سمت زیربغلم تیر میکشه. ولی با کنترل، نفس عمیق میکشم حوب میشه و بینیمم از اون سه سال پیش تاالان همیشه خیلی خشکه. دکترا میگن هیچ مشکلی نداری. همه چیز نرماله! اما بنظرخودم نیست.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بالا بودن ضربان قلب علل متنوعی داره و در هر فرد متفاوت هست و درد سینه شما هم مربوط به قفسه سینه است و قلبی نیست

  • تصویر کاربر عليرضا یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 502 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من بيمار تالاسمي ماژور ٢٩ ساله هستم هر ٦ ماه اكو قلب انجام دادم و دكتر هم راضي بوده از حدودا يك سال قبل هنگام استراحت و خواب ضربان خودم و احساس مي كنم به حدي كه واقعا اذيتم ميكنه به دكترم مراجعه كردم قرص متاهگزال ٢٣/٧٥ رو داد نصف صبح نصف شب بهتر شدم و ولي نه اين كه اين اتفاق كامل قطع بشه و هميشه هم گفتن قلبت سالم جاي نگراني نيست و به تازگي عمل طحال برداري رو انجام دادم وقتي قبل عمل مشاوره قلب هم گفت قلبت سالمه و بعد عمل كه به دكتر خون مراجعه كردم با نگاهي كه به اكو من انداخت گفت شما نارسايي قلب داري (اين رو بر اساسEjection fraction ٤٥ درصدي من گفتن)اميدوارم اين اصطلاح رو درست گفته باشم .مي خواستم نظر شمارو بدونم ممنون ميشم راهنماييم كنين/و اين هم بگم كه فوق العاده ادم استرسي هستم كوچيك ترين اتفاق يا تغييراني ضربانم رو بالا ميبره /فوق العاده توسو هستم و اين زندگي رو برام تلخ كرده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتیکه EF ۴۵ درصد باشه مبتلا به نارسائی قلبی هستید

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من خانم ۳۵ ساله هستم و ۳ هفته پیش ساعت ۳ شب دچار تپش قلب شدم و با مراجعه به اورژانس تپش ۱۴۷ و فشارم ۱۴.۵ بود از آن زمان یک بار دیگر تپش بالایی داشتم ولی بی نظمی قلبی روزانه دارم و سرگیجه و بی حالی و خستگی مفرط لرزش عضلات و استرس روزانه دارم . پزشک پیشنهاد ابلیش داده و تا آن زمان پروپرانول (۱۰ )صبح و شب داده . لطفا راهنمایی بفرمایید چون از ابلیشن و عوارض آن ترس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا نوار قلب حین طپش قلب رو بفرستید

  • تصویر کاربر مهرداد شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب
    جناب دکتر، بنده ۲۹ سال سن دارم و از زمانی که یاد دارم ضربان قلبم در حال نرمال بین ۵۵ تا ۶۵ و فشار خونم عموما ۶ روی ۱۱
    ولی ضربان قلبم اصطلاحا سیمی است یعنی هم تعداد کم و هم پمپاژ قوی ندارد و از مچ دستم به راحتی و سریع قابل تشخیص نیست
    دو سال است هرازچندگاهی بدنم خالی میکند و این مورد در چند ماه اخیر به هفته ای چهار روز رسیده به طوریکه وقتی دنم خالی میکند دیکر نمیتوانم فعالیت جدی و علمی داشته باشم و بیشتر میخوابم
    به متخصص داخلی، عمومی، غدد مراجعه کردم و با توجه به نتایج آزمایش خونم می گویند چیزی نیست، آیا علت می تواند مرتبت با قلب باشد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر از مشکلات قلبی نیست

درحال دریافت اطلاعات