ترومبوز ورید عمقی چیست و چگونه درمان می شود؟

ترومبوز ورید عمقی یا  Deep vein thrombosis یک وضعیت جدی است و زمانی رخ می دهد که لخته ی خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی تشکیل شود. در این مقاله به بررسی علائم، علل و روش های درمانی ترومبوز ورید عمقی می پردازیم.

لخته خون به حالت ژلاتین و جامد است. لخته های خون ورید های عمقی معمولا در ران یا ساق پا شکل می گیرند، اما می توانند در قسمت های دیگر بدن نیز ایجاد شوند. سایر نام های مرتبط با بیماری ترومبوز ورید عمقی شامل ترومبوآمبولی، سندرم پس از ترومبوز و سندرم پس از فلیبیک می باشد.

چه کسی در معرض ترومبوز ورید عمقی قرار دارد؟

ترومبوز عمیق سیارهرگ بیشتر در افراد بالای ۵٠ سال رخ می دهد. شرایط خاصی که سبب تغییراتی در جریان خون شما می شوند خطر ابتلا به لخته شدن  خون را افزایش می دهند. این شرایط عبارتند از :

✅ آسیبى که باعث صدمه دیدن وریدها می شود مانند شکستگی استخوان

✅ اضافه وزن، که فشار بیشتری بر روی وریدهای پا و لگن وارد می کند.

✅ سابقه خانوادگی DVT

✅ داشتن کاتتر در ورید

✅ مصرف قرص های ضد سرطان یا هورمون درمانی

✅ سیگار کشیدن

✅ نشسنن طولانی مدت

برخی بیماری ها و اختلالات ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهند، که شامل اختلالات انعقادی وراثتی می باشند، به ویژه هنگامی که شما حداقل یک عامل خطر داشته باشید.

سرطان و بیماری های التهابی روده نیز می توانند خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش دهند. نارسایی قلبی نیز با افزایش خطر لخته شدن همراه است.

عمل جراحی

ترومبوز وریدی یک خطر بزرگ در ارتباط با جراحی است، به خصوص اگر عمل جراحی در اندام های تحتانی داشته باشید، مانند جراحی تعویض مفصل. اگر به جراحی تعویض مفصل نیاز داشته باشید، پزشک  درباره خطر ترومبوز ورید عمقی با شما صحبت خواهد کرد.

ترومبوز ورید عمقی در بارداری

حاملگی خطر ابتلا به ترومبوز را افزایش می دهد. افزایش سطح هورمون و بزرگ شدن رحم باعث کاهش جریان خون به اندام های تحتانی می شوند. این خطر بیش از ۶ هفته پس از زایمان ادامه دارد. استراحت کامل یا سزارین نیز خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را افزایش می دهند.

ترومبوز ورید عمقی

علائم ترومبوز ورید عمقی

به گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون، علائم دی وی تی فقط در حدود نیمی از افرادی که این شرایط را دارند، رخ می دهد. علائم معمول عبارتند از:

❇ تورم یک طرفه پا یا مچ پا

❇ درد در پای متاثر که از ساق پا شروع می شود.

❇ درد شدید و ناشناخته در پا و مچ پا

❇ ناحیه ای از پوست که گرم تر از پوست مناطق اطراف است.

❇ پوست در ناحیه آسیب دیده رنگ پریده ، قرمز یا آبی رنگ است.

افراد ممکن است تا زمانی که درمان اورژانسی برای آمبولی ریه را انجام نداده اند، متوجه ترومبوز ورید عمقی نشوند. آمبولی ریه یک عارضه تهدید کننده زندگی است که در آن یک شریان در ریه مسدود می شود.

گزینه های درمان برای ترومبوز ورید عمقی

درمان ترومبوز شریانی بر روی پیشگیری از رشد لخته تمرکز می کند. علاوه بر این، درمان برای جلوگیری از آمبولی ریه و کاهش خطر ایجاد لخته بیشتر تلاش خواهد کرد.

#دارو

ممکن است پزشک داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین، وارفارین، انوکساپارین یا فونداپارینوکس برای شما تجویز کند، این کار باعث می شود که خون شما لخته نشود. همچنین این امر لخته های موجود را تا حد ممکن کوچک نگه می دارد و احتمال ایجاد لخته های بیشتر را کاهش می دهد.

اگر رقیق کننده های خون موثر نباشند و یا در موارد شدید ترومبوز ورید عمقی پزشک ممکن است از داروهای ترومبولیتیک استفاده کند. داروهای ترومبولیتیک لخته ها را حل می کنند. این دارو ها به صورت داخل وریدی می باشند.

# جوراب های واریس یا فشارنده

جوراب های واریس می توانند مانع از تورم شوند و ممکن است شانس ابتلا به لخته شدن را کاهش دهند. جوراب های واریس فقط در زیر زانو یا بالاى آن قرار می گیرند. پزشک ممکن است توصیه کند که هر روز آن را بپوشید.

# فیلترها

اگر قادر به مصرف رقیق کننده های خون نباشید، ممکن است لازم باشد یک فیلتر در داخل ورید شکمی خود داشته باشید. این نوع درمان با توقف ورود لخته ها به ریه از آمبولی ریه پیشگیری می کند.

با این حال، گذاشتن فیلترها نیز کمی خطر دارد. اگر طولانی مدت باقی بمانند، در واقع می توانند ترومبوز ورید عمقی ایجاد کنند. باید کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرند تا خطر ترومبوآمبولی کاهش یابد و بتوان از داروهای ضد انعقاد استفاده کرد.

طول درمان DVT

اگر درمان ترومبوز ورید عمقی معمولا چندماه به طول می انجامد و نیاز به ثبات بیمار در مسیر درمان و پیگیری مداوم وی دارد.

عوارض ناشی از ترومبوز ورید عمقی

 عارضه عمده آن آمبولی ریه است. اگر لخته خون به ریه ها وارد می شود و یک رگ خونی را مسدود کند، می تواند منجر به آمبولی شود. این امر می تواند باعث آسیب جدی به ریه ها و سایر قسمت های بدن شود. اگر نشانه هایی از آمبولی ریه دارید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید . این علائم عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تعریق
  • درد قفسه سینه ای با با سرفه و یا تنفس آن بدتر می شود
  • تنفس سریع و پی در پی
  • سرفه همراه با خون
  • ضربان قلب سریع

پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی

شما می توانید با ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی، خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را کاهش دهید که شامل کنترل فشار خون، ترک سیگار و کاهش وزن است.

حرکت دادن پاها و یا راه رفتن پس از مدت کوتاهی که نشسته اید یا خوابیده اید نیز کمک می کند تا جریان خون خود را حفظ کنید.

اگر جراحی دارید و پزشک برای شما رقیق کننده ی خون تجویز کرده است، آن را مصرف کنید چرا که احتمال ایجاد لخته را کاهش می دهد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتروقتتون بخیر،پدرم62سالشونه فشارخون،قندخون وچربی خون دارن،6سال پیش هم آنژیوگرافی کردن،بعضی وقتهاقلبشون دردمیکنه وباچندتانیتروگلیسرین زیرزبانی خوب میشن،یه مدته که دست راستشونم دردمیکنه،واینکه بیشتروقتهاشکمشون ورم داره وخودشون میگن که فشارشون بالاست!کاپتوپریل میذارن زیرزبانشون ومعمولا خوب میشن،الان نگران این هستیم که مشکل جدی نباشه،متاسفانه روزی چندنخ سیگارهم میکشن،لازم هست به دکترمراجعه کنیم یااینکه بیایم خدمت خودتون؟ممنون ازاینکه وقت میذاریدبرای مردم خداخیرتون بده.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله حتماً لازم است که جهت بررسی از نظر گرفتگی عروق قلبی ویزیت شوند. طبیعتاً همراه داشتن مستندات بررسی های قبلی از جمله گزارش نتیجه و یا سی دی آن بسیار کمک کننده خواهد بود
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، مدتی است که شبها، کف پاهام خیلی سرد میشه، موهای ساق پام ریخته و گاه خارش داره، کمی درد در بخش جنبی یکی از ساق پا احساس میکنم. گاهی کف پام گزگز میکنه
    داروی فشار خون مصرف میکنم و سنم ۵۰ سال است. خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که در هنگام راه رفتن درد ساق پا افزایش می‌یابد احتمال گرفتگی عروق پا وجود دارد پیشنهاد میکنم که جهت ویزیت و معاینه نبض پا به یکی از همکاران محترم پزشک مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر داودی جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام علیکم
    جناب دکتر عزیز، بنده خانم ۶۴ ساله هستم که واریس پا و زانو درد و فشارخون دارم.به مطب متخصص طب سنتی برای زانو درد و واریس مراجعه کردم.بادکش ساقین را توصیه کردند و دو مرتبه بادکش انجام داده ام.آیا بادکش روی رگها و کنار رگهای واریس خطر ترومبوز و لخته را ایجاد نمیکند؟ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر ولی سودی نیز ندارد و احتمال عفونت نیز وجود دارد
  • تصویر کاربر سامان دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت جناب استادیزدان خواه.درمورد بیماری رماتیسم و ورم مفصلی به تشخیص اطبای مختلف و همزمان مشکل اریتمی قلبی ایا بیماری قلبی به عنوان مکمل ورم مفصلی و شدیدا دردناک بودن اندام های حرکتی و خصوصا دست ها وپاها میتوانند عامل هم باشند.واینکه داروهای سرکوب سیستم ایمنی میتواند مثل کورتو استروییدها درمان مناسبی باشد؟خواهشا خواهرم خیلی ازبیماری رنج میبرد واگر راه علاج خاصی ویا اطبای مربوطه را سراغ دارید به ما معرفی کنید.ممنون.ازلطف گران بهای شما‌
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر در بیماری‌های روماتیسمی معمولا قلب نیز یکی از ارگانهای درگیر است و معمولاً بخشی از درمان بر عهده داروهای استروئیدی است
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر پور مقیم را برای درمان این مشکل پیشنهاد میکنم.
    3. تصویر کاربر سامان دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باتشکر فراوان.
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مشکانی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من به علت نارسایی قلب قرص لیزینوپریل 5درروز1/4مصرف می‌کردم الان چون داروکمیاب است جایگزینش راچه مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از کاپتوپریل یا انلاپریل بعنوان داروی جایگزین استفاده بفرمایید.
  • تصویر کاربر نازنین جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان وقت بخیر
    روانپزشک خوب بهم معرفی میکنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر نازنین پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان من یه مدته حس می‌کنم همش یه چیز تو گلوم گیر کرده تنگی نفس میگیرم و سردرد میگیرم همراه سوزش چشم و درد گردن اومدم پیش شما ویزیت شدم قرص نولپازا بهم دادید واسه حالت تهوع و قلنج پشتم که کاملاً خوب شدم اما تنگی نفس و سردرد که فکر می‌کنم میگرن دارم ...با تپش قلب و تنگی نفس یه وقتایی از خواب میپرم و تک و توک سرفه می‌کنم
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با خانم دکتر شیرین شاهرخی مشورت بفرمایید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بیتا دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام
    اقای دکتر دیشب نصف شب موقع خواب یکدفعه احساس فشار و درد شدید سمت چپ سرم بوجود اومد که به دنبال اون چند ثانیه کاملا حس دست چپم‌کاملا قطع شد و انگار دیگه دست نداشتم خیلی وحشتناک بود بعدش حس گرمای شدید و بدنبال اون دچار تپش شدید قلب و احساس ضعف و کرختی و لرز خفیف در سمت چپ بدنم داشتم میشه لطف کنید راهنماییم کنید
    مشکل از قلب یا مغزه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً در اسرع وقت جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم نورولوژیست مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    باسلام جناب اقای دکتر ایا گرفتگی عروق لنفی درناحیه قفسه سینه یاشکم منجربه تنگی نفس میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که منجر به تجمع مایع در فضای جنب شود بله می‌تواند منجر به تنگی نفس شود
    2. تصویر کاربر م سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب اقای دکتر بین قفسه سینه وشکم بنده انگار یک چیزی نمی گزارد نفسم بالا بیاید وهرگاه که میخاهم نفس بکشم مانع انبساط قفسه سینم میشود ودوباره چند ثانیه بعد بهتر میشود وچندثانیه بعد بازهم مانع میشود ویک نبض غیر عادی دارد میخواستم بدانم چه رگی بین شکم وقفسه سینه وجود دارد که تنگی ان تنفس را کاهش میدهد؟ایا ممکن است اعورت یا بزرگ سیاهرگ یا سایر عروق باشند؟باتشکر
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      چنین رگی وجود ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلام مدت 10روزاست که نوک انگشت پای چپم درد میگیرد وانگشت پایم سرد میشود به طوری که باید زیر پتو یا جوراب ضخیم بپوشم تا با گرم شدن از دردش کاسته گردد خواستم ببینم با راهنمائی شما دکتر عزیز آیا این مورد دلیلش چیست ولازم به پیگیری می باشدباتشکرازشما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً برای ویزیت و بویژه معاینه از نظر نبض پا و احتمال دیسک کمر به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای داخلی مراجعه بفرمایید.
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام وقتتون بخیر
    من تابستون دچار عفونت ویروسی شدم الان دچار انقباض در ساق پا شدم و گاهی درد میگیره دکتر نبض پامو معاینه کرد گفت نبض پاهات خوبه این انقباض ممکنه از لخته شدن خون باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
درحال دریافت اطلاعات