خطرات فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی تپش نامنظم و اغلب تند قلب است که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و دیگر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

هنگام فیبریلاسیون دهلیزی ، دو حفره فوقانی قلب (دهلیز)، بی نظم و بدون همانگی با دو حفره تحتانی قلب (بطن) می تپند. علائم فیبریلاسیون دریچه دهلیز قلب اغلب شامل تپش قلب، تنگی نفس و ضعف است.

حمله های فیبریلاسیون دهلیزی می توانند شروع شده و به پایان برسند یا ممکن است شما به فیبریلاسیون دهیلزی دچار شوید که به پایان نرسد و نیازمند درمان باشد. گرچه فیبریلاسیون دهلیزی به خودی خود معمولا تهدید کننده حیات نیست، اما یک مشکل سلامتی جدی است که بعضی اوقات نیازمند درمان اورژانسی می باشد.

این مشکل ممکن است باعث عوارضی شود. این مشکل می تواند منجر به تشکیل لخته خون در قلب شود که این لخته ممکن است به دیگر اندام ها برود و منجر به انسداد جریان خون شود (ایسکمی). درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی شامل داروها و دیگر مداخلات برای تغییر سیسیتم الکتریکی قلب می باشد.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

بعضی از افرادی که دچار این بیماری می شوند، علائمی ندارند و از مشکلشان آگاه نیستند تا زمانی که این مشکل طی یک معاینه جسمانی کشف شود. آن افرادی که علائم فیبریلاسیون دهلیزی را بروز می دهند، علائمشان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

❇ تپش قلب

❇ ضعف

❇ کاهش توانایی در ورزش کردن

❇ خستگی

❇ سبکی سر

❇ سرگیجه

❇ گیجی

❇ تنگی نفس

درد قفسه ی سینه

انواع فیبریلاسیون دهلیزی

#گاه به گاه

این مورد به نام فیبریلاسیون دهلیزی پاروکسیسمال شناخته می شود. در این نوع فیبریلاسیون دهلیزی شما ممکن است علائمی داشته باشید. علائمی که چند دقیقه تا چند ساعت ممکن است پایدار بمانند  و بعد از آن خود به خود پایان می آبند.

#پایدار

در این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، تپش قلب شما خود به خود به حالت طبیعی باز نخواهد گشت. اگر شما فیبریلاسیون دهلیزی پایدار داشته باشید، به درمان هایی مانند شوک الکتریکی یا داروهایی برای بازگرداندن تپش قلب طبیعیتان نیاز دارید.

#پایدار طولانی مدت

این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی مداوم بوده و به مدت بیشتر از ۱۲ ماه ماندگار است.

#دائمی

در این نوع فیبریلاسیون دهلیزی، تپش طبیعی قلب نمی تواند بازگردانده شود. شما همیشه فیبریلاسیون دهلیزی خواهید داشت و غالبا به داروهایی برای کنترل تپش قلبتان نیاز خواهید داشت.

زمان مراجعه به پزشک

زمان مراجعه به پزشک

اگر هر یک از علائم فیبریلاسیون دهلیزی را داشتید، با پزشکتان یک قرار ملاقات تنظیم کنید. ممکن است پزشکتان از شما نوار قلب بگیرد تا مشخص کند آیا علائم شما با فیبریلاسیون دهلیزی یا دیگر مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) مرتبط است یا خیر.

اگر درد قفسه ی سینه دارید، فورا به اورژانس مراجعه کنید. درد قفسه ی سینه می تواند نشان دهنده ی این باشد که شما به حمله ی قلبی دچار شده اید.

علل فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی تپش نامنظم و اغلب تند قلب است که زمانی ایجاد می شود که دو حفره ی فوقانی قلب شما (دهلیز) پیام هایی الکتریکی بی نظمی را تجربه کنند. قلب شما دارای چهار حفره است، دو حفره فوقانی (دهلیز) و دو حفره تحتانی (بطن).

درون حفره ی فوقانی راست قلب شما (دهلیز راست) گروهی از سلول ها به اسم گره سینوسی وجود دارند. این ها ضربان ساز های طبیعی قلب شما هستند. گره سینوسی ایمپالس هایی (تحریکات الکتریکی) را تولید می کند که به طور طبیعی هر تپش طبیعی قلب را شروع می کنند.

به طور طبیعی، ابتدا ایمپالس در دهلیز طی مسیر کرده و بعد از آن از طریق یک راه ارتباطی بین حفره های فوقانی و تحتانی قلب به اسم گره دهلیزی بطنی (AV) طی مسیر می کند. با حرکت پیام از گره سینوسی به دهلیز، آن ها منقبض شده و خون را از دهلیز به سمت پایین و بطن پمپ میکنند. با حرکت پیام از گره AV به بطن ها، این پیام ها بطن را منقبض کرده و خون را به بیرون از قلب و تمام بدن پمپ می کند.

در این بیماری قلبی، حفرات فوقانی قلب، دارای پیام های الکتریکی هرج و مرجی می شوند. درنتیجه، آن ها دچار لرزش میشوند. گره AV –ارتباط الکتریکی بین دهلیزها و بطن ها- با این ایمپالس هایی که سعی میکنند به بطن برسند بمب باران می شود.

همچنین بطن ها سریع تر می تپند، اما نه به سرعت دهلیزها، زیرا تمام ایمپالس ها نمی توانند منتقل شوند. دلیل آن است که گره AV مانند یک بزرگراه با ظرفیت مشخص است- فقط تعداد مشخصی از وسایل میتوانند در یک زمان از آن رد شوند.

نتیجه یک تپش سریع و بی نظم است. تپش قلب در فیبریلاسیون دهلیزی ۱۰۰ تا ۱۷۵ تپش در دقیقه است. مقدار طبیعی تپش قلب در دقیقه ۶۰ تا ۱۰۰ تپش است.

علل احتمالی

اختلالات یا آسیب به ساختار قلب شایعترین علت فیبریلاسیون دهلیزی است. علل احتمالی فیبریلاسیون دهلیزی شامل موارد زیر هستند:

  • فشار خون بالا
  • حمله ی قلبی
  • بیماری شریان کروناری
  • اختلال دریچه ی قلبی
  • اختلالات مادرزادی قلبی
  • پرکاری غده تیروئید یا عدم تعادل متابولیک
  • قرار گرفتن در معرض محرک ها، مانند داروها، کافئین، تنباکو یا الکل
  • سندرم سینوس بیمار –عدم عملکرد صحیح ضربان ساز طبیعی قلب
  • بیماری ریوی
  • پیشینه جراحی قلب
  • عفونت ویروسی
  • تنش به دلیل پنومونی، جراحی یا دیگر بیماری ها
  • آپنه ی خواب

با این حال بعضی از افراد که دچار فیبریلاسیون دریچه دهلیز قلب هستند اختلال یا آسیب قلبی ندارند، به این مشکل فیبریلاسیون دهلیزی منفرد می گویند. در این بیماری علت اصلی اغلب شفاف نیست و عوارض جانبی شدید نادر است.

فلوتر دهلیزی

فلوتر دهلیزی مانند فیبریلاسیون دهلیزی است، اما ریتم در دهلیز شما در مقایسه با فیبریلاسیون دهلیزی سازمان یافته تر و کمی منظم تر است. بعضی اوقات ممکن است فولتر دهلیزی داشته باشید که منتهی به فیبریلاسیون دهلیزی شود و برعکس.

عوامل خطرزا، علائم و علت های فلوتر دهلیزی شبیه به فیبریلاسیون دهلیزی هستند. برای مثال، سکته ی مغزی یکی از نگرانی ها در افراد دچار فلوتر دهلیزی است. همانند فیبریلاسیون دهلیزی، فلوتر دهلیزی هنگامی که به درستی درمان شود معمولا تهدید کننده حیات نیست.

عوامل خطرزا

◀ سن

هرچه پیرتر شوید، خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارید.

◀ بیماری های قلبی

هر کسی که به بیماری های قلبی مبتلا است مانند مشکلات دریچه ای قلب، بیماری های مادرزادی قلب، نارسایی احتقانی قلب، بیماری شریان کرونری، یا پیشینه حمله قلبی یا جراحی قلب بیشتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارد.

◀ فشار خون بالا

 داشتن فشار خون بالا، به خصوص اگر به خوبی با تغییرات روش زندگی و داروها کنترل نشده باشد، می تواند خطر شما برای فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.

◀ دیگر بیماری های مزمن

 افرادی که بیماری های خاص مزمنی مانند مشکلات تیروئیدی، آپنه خواب، سندرم متابولیک، دیابت، بیماری مزمن کلیوی یا بیماری ریوی دارند خطر بیشتری برای ابتلا به فیبریلاسیون دریچه دهلیز قلب خواهند داشت.

◀ نوشیدن الکل

برای بعضی از افراد، نوشیدن الکل می تواند باعث حملات فیبریلاسیون دهلیزی شود. نوشیدن زیاد ممکن است شما را حتی در خطر بیشتری قرار دهد.

◀ چاقی

افرادی که چاق هستند خطر بیشتری برای ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی دارند.

◀ پیشینه خانوادگی

در بعضی از خانواده ها خطر بیشتری برای ابتلا به این مشکل قلبی مشاهده شده است.

فیبریلاسیون دهلیزی

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی

بعضی اوقات فیبریلاسیون دهلیزی می تواند منجر به عوارض زیر شود:

◀ سکته ی مغزی

در فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم بی نظم ممکن است باعث انباشت خون در حفره فوقانی قلب شما (دهلیز) شده و در نهایت لخته خون ایجاد شود. لخته خون ایجاد شده می تواند از قلبتان کنده شده و به مغزتان برود. این لخته خون ممکن است جریان خون را مسدود کند و باعث سکته ی مغزی شود.

خطر سکته ی مغزی در فیبریلاسیون دهلیزی بستگی به سن شما (با پیری خطر بیشتری خواهید داشت) و این که آیا به فشار خون بالا، دیابت، پیشینه نارسایی قلب یا سکته ی مغزی قبلی دچارید و عوامل دیگر دارد.

علائم سکته قلبی و اقدامات هنگام سکته چه هستند؟ سکته قلبی

◀ نارسایی قلبی

فیبریلاسیون دهلیزی، به خصوص اگر کنترل نشده باشد، ممکن است قلب را ضعیف کرده و منجربه نارسایی قلبی شود، مشکلی که در آن قلب شما نمی تواند خون را به مقدار کافی به گردش در آورد تا نیازهای بدن را برآورده کند.

پیشگیری

برای پیشگیری از این بیماری، مهم است که شیوه زندگی سالم برای قلب داشته باشید تا خطر بیماری های قلبی در خودتان را کاهش دهید. شیوه زندگی سالم می تواند شامل موارد زیر باشد:

✳ داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب

✳ افزایش فعالیت جسمانی

✳ خودداری از سیگار کشیدن

✳ حفظ وزن سالم

✳ محدود کردن یا عدم استفاده از الکل و کافئین

✳ کاهش تنش ها، زیرا تنش و عصبانیت می توانند باعث مشکلات ریتم قلبی شوند.

✳ استفاده با احتیاط از داروهای بدون نسخه، زیرا بعضی از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه دارای محرک هایی هستند که ممکن است باعث ایجاد تپش قلب سریع شوند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    بیشتر مواقع ضربان قلبم ۸۰ تا ۹۰ هست فشار خونم نرمال هست میخواستم بدونم تپش قلب ضرری برای قلب داره؟
    باعث بزرگ شدن یا ضخیم شدن عضله قلب نمی شه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر

  • تصویر کاربر ع چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام
    چند وقتی هست احساس جاری شدن خون رو تو قفسه سینه ام حس میکنم و همچنین قلبم یدونه ضربه نمیزنه .خواستم ببینم مشکل قلبی دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام دهید

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر ۳۷ ساله هستمیک هفته ای بود که قلبم درد میکردبه دکتر مراجعه کردم استرس اکو وهولتر بهم وصل کردند که جواب استرس اکو خوب بود ولی هولتر یکسری جاها ضربان قلبم نرمال نبود که دکتر قرص وارفارین تجویز نموند وگفتند سه ماهه دیگه مراجعه مجدد داشته باشید وگفتند مربوط به رگ اضافی هستش درصورتیکه که اصلا تپش قلب نداشتم لطف کنیددکتر راهنمایی کنید ایادبا قرص برطرف میشه یا باید ابلیشن کنم دکتر جان چیز مهمی هست یانه خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً نتیجه استرس اکو و هولتر را بفرستید

  • تصویر کاربر هیلدا شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید جناب اقای دکتر من با شکایت درد قفسه سینه و درد دستو سر دردو بی حالی به متخصص قلب در مرکز قلب مراجعه کردم ایشون گفتن که باید تحت نظر و هولتر نوار قلب ۲۴ ساعته باشم ایا اونجا نگه میدارن یا خیر به بنده دسگاه وصل میکنن و میفرستن خونه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به بستری شدن نیست و این کار به صورت سرپایی انجام می‌گیرد. دستگاهی به شما نتصل می شود و پس از 24 ساعت فعالبت عادی روزمره، باید دوباره به مرکز برگردید تا اطلاعات نوار قلبی شما بررسی شود.

  • تصویر کاربر امير شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وسپاس از پاسخ حضرتعالى در خصوص وارفارين و جايگزينى ان با ريواروكسابان توليد داخل سوال اين است كه ايا ميزان اثر گذارى هر دو به يك اندازه است در مورد وارفارين اين رقم ٦٠تا ٧٠ درصد ذكر ميشود و براى ان دگر 50 درصد و ايا براى ريواروكسابان پاد زهر وجود دارد و چنانچه نياز به جراحى مثلا پروستات باشد و قطع دارو ريسك لخته را بالا ميبرد براى وارفارين ميتوان ازهپارين بريج استفاده كرد ايا براى غير ان هم ميشود با پوزش از طولانى بودن سوال و تشكر مجد از توجه جنا بعالى
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      قاعدتاً باید میزان اثرگذاری انوع مختلف برند یکسان باشد ولی طبیعتاً در عمل اینگونه نخواهد بود
      در صورت نیاز به جراحی می توانید ریواروکسابان را از ۲۴ ساعت قبل از جراحی محدود کنید و پس از جراحی با صلاحدید جراح محترم معالج مجدداً شروع کنید و احتمال افزایش ریسک ایجاد لخته در این بازه زمانی قابل اغماض است و نیازی به استفاده از داروی دیگری در این فاصله زمانی نیست و حتی در صورت نیاز می توان از هپارین استفاده کرد

  • تصویر کاربر امير یکشنبه ۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر بعد از cabg دچار af شدم دكتر محترم معالج clotover تجويز كردند بعد از چهار هفته جهت كارديو ورژن Teeشدم كه يك كلوت در دهليز مشاهده شد پس از ان پزشك محترم توصيه به وارفارين كردند نظر به اين كه داروى اصلى زارلتو وارد نميشود و منابع ريواروكسابان وارداتى نامشخص است خواستم نظر حضرتعالى را در مورد داروهاى موجود در بازار بدانم و ايا صلاح است ان را جايگزين وارفارين نمايم جهت اطلاع عرض مينمايم كه خانمى از اشنايان علي رغم مصرف زالربان دجار امبو لى ريه شده است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      هم وارفارین و هم ریواروکسابان ( با هر برند ) ریسک آمبولی را کاهش می‌دهند ولی به صفر نمی‌رسانند
      بین برندهای مختلف موجود در بازار تفاوت چندانی وجود ندارد و در شما هم مصرف وارفارین و هم مصرف ریواروکسابان امکان دارد و نتیجه قابل مقایسه ای دارند

  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من تقریبا مطمئنم که تپش قلبم و ضربان نامنظم قلبم که گاهی اوقات همراه تنگی نفس است بخاطر استرسی هست که چند وقته دچارش شدم .
    آیا نیازه که برم پیش دکتر یا وقتی استرس برطرف شه حله؟
    من مطمئنم که به خاطر ترسه!!!
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      همانگونه که قبلا توصیه نمودم و با توصیفات شما، استرس و اضطراب شما باید کنترل شود تا تاثیر منفی بیشتر بر کارکرد قلب و دیگر اندام های شما نداشته باشد. 
      کنترل استرس به صورت خانگی آسان نیست و توصیه میکنم به مشکلات و بیماری های روح و روان را مانند بیماری های جسمی بنگرید و درمان آن ها را پیگیری کنید. ممکن است با چند جلسه مشاوره ساده بخش عظیمی از مشکل شما بدون نیاز به دارو حل شود.

درحال دریافت اطلاعات