ساکوبیتریل و والسارتان ( انترستو ) چیست؟

در این مقاله به بررسی ساکوبیتریل و والزارتان ( انترستو ) می پردازیم و موارد مصرف و عوارض جانبی این دارو را مطرح می کنیم.

ساکوبیتریل و والزارتان

نام ژنریک: ساکوبیتریل و والزارتان

نام تجاری: انترستو

ساکوبیتریل یک داروی فشار خون می باشد. این دارو با افزایش سطح پروتئین های خاصی در بدن سبب اتساع یا بزرگ شدن رگ های خونی می شود. این دارو با کاهش سطح سدیم به کاهش فشار خون کمک می کند.

والزارتان یک مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین ۲ است که این دسته از داروها گاهی اوقات تحت عنوانARB نیز نامیده می شوند. والزارتان از تنگ شدن عروق خونی پیشگیری می کند که این کار سبب کاهش فشار خون و بهبود جریان آن می شود.

ساکوبیتریل و والسارتان ( انترستو ) یک داروی ترکیبی است که توسط برخی افراد مبتلا به نارسایی مزمن قلب استفاده می شود. انترستو در هنگام بدتر شدن علائم به کاهش نیاز به بستری شدن در بیمارستان و همچنین خطر مرگ در اثر نارسایی قلبی کمک می کنند. ساکوبیتریل و والزارتان معمولا به همراه دیگر داروهای فشار خون داده می شود.

قبل از مصرف انترستو

در صورت داشتن حساسیت به ساکوبیتریل و والسارتان و یا نشان دادن واکنش حساسیتی شدید به هر کدام از داروهای فشار خون ذکر شده در پایین باید از مصرف ساکوبیتریل و والزارتان خودداری کرد:

#یک داروی مهار کننده ACE

بنازپریل، کاپتوپریل، انالاپریل، فوزینوپریل، لیزینوپریل، موکسی پریل، پریندوپریل، کوییناپریل، رامی پریل، تراندولاپریل (لوتنسین، وازوتک، پرینیویل، آکوپریل، ماویک، و غیره)

#داروهای ARB

آزیل زارتان، کاند زارتان، اپرو زارتان، ایربزارتان، لوزارتان، اولمزارتان، تلمیزارتان، والزارتان (آتاکاند، آواپرو، بنیکار، دیووان، اداربی، میکاردیس، تِوِتِن و غیره)

⚠ توجه

انترستو را نباید ۳۶ ساعت قبل یا بعد از مصرف یک داروی مهار کننده ACE مصرف کرد. در صورت ابتلا به دیابت، انترستو را نباید با هیچ داروی دیگری که حاوی آلیسکیرن (تکتورنا، تکاملو) می باشد مصرف کرد. علاوه بر آن، در صورت ابتلا به بیماری کلیوی نیز باید از مصرف ساکوبیتریل و والزارتان به همراه آلیسکیرن اجتناب کرد. برای اطمینان از ایمن بودن ساکوبیتریل و والزارتان برای خود، باید در صورت داشتن موارد زیر به پزشک اطلاع داد:

  • بیماری کلیوی
  • دیابت
  • آنژیو ادم وراثتی
  • داشتن رژیم غذایی کم نمک
  • از دست دادن آب بدن

در صورت بارداری باید از مصرف این دارو اجتناب شود. در صورت باردار شدن باید مصرف آن را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع داد. مصرف این دارو در سه ماهه دوم یا سوم بارداری، می تواند سبب آسیب یا مرگ جنین شود. در دوره استفاده از این دارو باید از داروهای ضد بارداری استفاده شود.

انتقال یافتن ساکوبیتریل و والزارتان به شیر مادر و یا مضر بودن آن برای نوزاد شیرخوار مشخص نیست. بهتر است در دوره مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد اجتناب شود.

نحوه ی مصرف ساکوبیتریل و والزارتان

باید از تمامی راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو پیروی شود. پزشک می تواند جهت اطمینان از دستیابی بیمار به بهترین نتایج، به صورت گاه به گاه دوز یا مقدار دارو را تغییر دهد. این دارو را نباید در مقادیر کمتر یا بیشتر و یا برای زمانی طولانی تر از آن چه که تجویز شده مصرف کرد.

ساکوبیتریل و والزارتان را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. این دارو باید در یک وقت معین در هر روز مصرف شود. بیمار نیاز خواهد داشت تا هر چند وقت یک بار فشار خون او چک شود. عملکرد کلیه نیز نیاز به بررسی دارد. این دارو را باید در ظرف محتوی خود، در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت نگهدارنده کرد.

در صورت فراموش کردن مصرف یک وعده دارو چه اتفاقی رخ می دهد؟

وعده فراموش شده باید به محض یادآوری مصرف شود. در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی دارو رسیده باشد باید از مصرف وعده فراموش شده صرف نظر کرد. نباید برای جبران وعده فراموش شده مقدار اضافه تری دارو مصرف کرد.

در صورت مصرف بیش از حد دارو (overdose) چه اتفاقی رخ می دهد؟

در این صورت باید فورا به دنبال مراقبت های اورژانسی پزشکی بوده و یا با شماره ۱۱۵ تماس گرفت.

در هنگام مصرف انترستو باید از چه مواردی اجتناب کرد؟

فرد باید از برخاستن سریع از حالت نشسته یا وضعیت درازکش خودداری کند، در غیر اینصورت احساس گیجی به او دست خواهد داد. جهت جلوگیری از افتادن باید به صورت آهسته و پیوسته از جای خود بلند شد. در صورتی که پزشک نگفته باشد، نباید در هنگام مصرف ساکوبیتریل و والزارتان از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک استفاده کرد.

مصرف الکل می تواند سبب کاهش بیشتر فشار خون شده و ممکن است برخی عوارض جانبی انترستو را تشدید کند، پس در صورت مصرف این دارو، از خوردن الکل جدا خودداری کنید.

عوارض جانبی انترستو

در صورت داشتن نشانه های یک واکنش حساسیتی مانند موارد زیر باید به دنبال مراقبت پزشکی اورژانسی بود:

  • کهیر
  • سختی در تنفس
  • تورم در صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورتی که فرد نژادی آفریقایی- آمریکایی داشته باشد احتمال بیشتری برای داشتن بروز یک واکنش حساسیتی دارد.

همچنین، در صورت بروز موارد زیر باید فورا با پزشک تماس گرفته شود:

  • احساس سبکی در سر مانند حالت غش کردن
  • خستگی مفرط
  • بالا بودن سطح پتاسیم: ضربان قلب پایین، نبض ضعیف، ضعف عضلانی، احساس گز گز
  • مشکلات کلیوی: مقادیر کم ادرار یا بند آمدن آن، ادرار دشوار یا دردناک، تورم در پا یا مچ آن، احساس خستگی یا تنگی نفس

عوارض جانبی رایج می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • گیجی
  • سرفه

چه داروهای دیگری بر روی ساکوبیتریل و والزارتان اثر می گذارند؟

تمامی دارو های مصرفی و هر دارویی مخصوصا از موارد زیر که به تازگی مصرف آن شروع یا قطع شده است باید به پزشک اطلاع داده شوند:

  • آلیسکیرن
  • لیتیم
  • هر گونه داروی فشار خون یا قلبی دیگر
  • قرص های مدر یا ادرار آور
  • داروها یا مکمل های معدنی حاوی پتاسیم
  • دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): آسپرین، ایبوپروفن (آدویل، موترین)، ناپروکسن (آلیو)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره

این لیست کامل نبوده و دیگر داروها نیز ممکن است با انترستو تداخل داشته باشند. از جمله این داروها می توان به داروهای تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی اشاره کرد. تمامی تداخلات ممکن در این راهنمای دارویی لیست نشده اند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت جناب اقای دکتر ایا سی تی انژیوقفسه سینه شریان ها وورید هارا همگی نشان میدهد حتیی عروقی که در پشت ووسط قفسه سینه وبین دو کتف قراردارند؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت نیاز با بازسازی شریانی و وریدی مناسب ( در این مورد در درخواست سی تی آنژیوگرافی باید اشاره شود) بله این امکان وجود دارد
  • تصویر کاربر م دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر ایا انسداد ورید یاسیاهرگ درقفسه سینه یاشکم میتواند تنفس رامختل کند؟یا این علاعم فقط مربوط به شریان هاست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب انسداد وریدهای داخل قفسه سینه بوسیله لخته و کنده شدن آن و رفتن لخته بداخل شریان ریوی می‌تواند ایجاد تنگی نفس کند
    2. تصویر کاربر م دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ابا در سی تی اسکن ساده وبدون تزریق این لخته ها ومشکلات عروق قفسه سینه مسخص میشود؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر م دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باعرض سلام جناب اقای دکتر میشه بفرمایید چه موقع ازام ار ای انژیوگرافی استفاده می کنیم؟وچه موقع از سی تی اسکن انژیوگرافی استفاده میکنیم؟تفاوت این دو به جز اشعه در چیست؟کدام دقیق تر بررسی میکند؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این دو روش ارزش تشخیصی تقریباً یکسان دارند و تفاوت در اشعه و احتمال آسیب کلیوی است که در آن آر آی کمتر است و اشعه ندارد
    2. تصویر کاربر م یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      الان جناباقای دکتر به نظر شما اگر بنده به جای سی تی انژیو قلب ام ار ای قلب بدهم بهتر نیست؟اما فکر میکنم کمی لرزش قفسه سینه دارم و نمیتوانم نفس خودرا حبس کنم ام ار ای برایم خوب نباشد حال میخواهم نظر شمارا بدانم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      در مورد قلب ام آر آی عروق کرونر قلب را نمی‌تواند نشان دهد و باید سی تی آنژیوگرافی کرد. کاربرد آن آر آی قلب جهت بررسی عملکرد قلب و دریچه های قلب، عروق بزرگ و ثابت که حرکت ندارند، بافت زنده بعد از سکته قلبی، التهاب ناشی از عفونتهای ویروسی، رسوب مواد و پروتئین های خاص در قلب و ... است
    4. تصویر کاربر م یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر هیچگونه نمی شود که به وسیله سی تی اسکن تمامی عروق اعم از شریان وورید سروگردن را انجام داد؟حتی اگردر دومرحله انجام شود؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بله میشود در دو مرحله انجام داد ولی بدون تشخیص احتمالی و بدون دلیل انجام این روش تشخیصی مطلقا توصیه نمی‌شود
    6. تصویر کاربر م یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب اقای دکتر هیچ کاری نمیشه کرد که از عوارض اشعه ایکس جلوگیری بشه؟وهمچنین ماده کنتراست تزریقی؟
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      باید سود و زیان هر پروسیجر را با هم در نظر گرفت و در صورتی که سود زیا و ضرر کمی داشت به بیمار توصیه کرد. لذا در صورتی که پزشک شما به این نتیجه رسیده است که اطلاعات بدست آمده از سی تی آنژیوگرافی برای شما لازم است آنرا انجام دهید. خیر متاسفانه راهی برای کاهش اشعه نیست ولی برای آسیب کلیوی نوشیدن مایعات زیاد در 48 ساعت بعد از سی تی آنژیوگرافی به کاهش این عارضه کمک خواهد کرد.
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر کیوان یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا بعد از عمل بنتال قلب آیا فشار بالا ميره وبايد قرص فشار هم بخوريم یا ربطی نداره یافقط باید قرص وارفارین بخوریم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر عمل بنتال تاثیری بر روی فشار خون ندارد ولی بدلایل دیگری غیر از کنترل فشار خون ( در صورتی که فشارخون اجازه دهد) باید قرص لوزارتان استفاده شود
    2. تصویر کاربر کیوان یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون من قراره 6مهر عمل بنتال بشم خواستم کمی اطلاعات داشته باشم چون من حالا فشارم خوب هست 12هست گفتم ببینم به غیر از قرص وارفارین آیا باید قرص دیگری مصرف کنم يانه آقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بله همان طور که عرض کردم باید لوزارتان نیز با دوز کم مصرف کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر یزادنخواه من14ساله هستم من یه مدت هست اضافه وزن داشته ام کناره های قلبم به حالت سوزش ایجاد میشود و یکبار به پیش متخصص رفتم گفت باید ورزش کنی تا چربی های کناره ها حذف بشن نظر شما چیست اقای دکتر

    من خودوم با خودم میگم شاید ناراحتی قلبی هست من خودم ورزشکار هم هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب یکی از مشکلاتی که بدنبال اضافه وزن ایجاد می‌شود ریفلاکس مری است که می‌تواند باعث ایجاد درد در قفسه سینه شود بنابراین من هم پیشنهاد میکنم که کاهش وزن داشته باشید
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمال ناراحتی قلبی در این سن بصورت سوزش سینه بسیار کم محتمل است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام

    مدتی ۴ ماه میشود که از داروهای قلبی ، آمولدوپلین ، بیزوپرولول ، هیدروکلورتازید ، سوستاک و پلاویکس استفاده میکند که دچار خارش شدید در ناحیه پشت کمر و کتفها شدم . خواستم بدانم علت آن چیست ؟ برای رفع خارش چه باید کرد ؟ با تشکر ( این سوال قبلا پرسیده شده است ولی جوابی ارسال نشده است ، صفحه پاسخ به سوال خالی است)
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب چندین دارو از بین داروهای مرد اشاره می‌توانند عامل ایجاد حساسیت و علایم فوق باشند. ابتدا داروها را بصورت تک تک بجز پلاویکس قطع کنید و سپس مجدداً شروع کنید. در صورت ازبین رفتن علایم با قطع دارو و عود مجدد علایم با شروع مجدد دارو میتوان داروی عامل ایجاد کننده حساسیت را پیدا کرد و سپس با پزشک محترم معالج خود در مورد جایگزین کردن آن دارو با داروی دیگر مشورت کنید
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر مامانم از قرص متوهگزال ۴۷/۵ استفاده میکرد که با توجه به کمیاب شدن منو پرولول ۴۷/۵ ایرانی استفاده میکنن خواستم ببینم مشکلی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    با سلام و سپاس از اینکه وقتتون رو برای سوال بنده گذاشتید
    خواهرم 16 ساله هست و از بهمن پارسال علائمی مثل نفس تنگی هنگام ورزش و تپش قلب (گاهی وقتی از خواب بیدا میشد) نشون داد که طی پیگیری ها و انجام اکو گفتن مشکوک به HCM هستند. بنده داروساز هستم و تا حدودی آگاهی از اینکه الان دیواره بطن چپش ضخیم شده و نباید ورزش های سنگین انجام بده دارم. یک نوبت اکوی دیگه مرداد ماه داره. خواستم بدونم تا اون زمان چطور میتونم ازش مراقبت کنم. ممنون میشم که بنده رو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت وجود طپش قلب در شرح حال توصیه می‌کنم که حتماً یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام دهند و تکرار اکو هم حتما توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی( در صورتی که در اهواز مقیم هستند بعنوان مثال خانم های دکتر احمدی، اکیاش، ممبینی) انجام شود. بر اساس اطلاعات بدست آمده از هولتر نوار قلب و اکو در مورد اقدامات دارویی و درمانی احتمالی تصمیم گیری خواهد شد
  • تصویر کاربر سینا دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    ببخشید دوباره مزاحم شدم خواستم بدونم نیازی به ازمایش های دیگر نیست مثل تست ورزش یا سایر ازمایش ها راستی امشب یک دفعه یه استرس ناگهانی اومد سراغم تپش قلبم یکم بالارفت و روی قلبم یعنی زیر پوستم روی قلبم احساس سردی داشتم کل بدنم نه هاا فقط روی اون نقطه به چه علت اینطوری شدم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بعلت عدم دسترسی به سوال و پاسخ قبلی متن سوال و پاسخ را مجدداً بفرستید
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام من داروی انترستو دارم هر کس نیاز داشت دکتر بگین با این شماره تماس بگیره
    ۰۹۱۲۳۰۲۱۱۹۵
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از اطلاع رسانی
درحال دریافت اطلاعات