ساکوبیتریل و والسارتان ( انترستو ) چیست؟

در این مقاله به بررسی ساکوبیتریل و والزارتان ( انترستو ) می پردازیم و موارد مصرف و عوارض جانبی این دارو را مطرح می کنیم.

ساکوبیتریل و والزارتان

نام ژنریک: ساکوبیتریل و والزارتان

نام تجاری: انترستو

ساکوبیتریل یک داروی فشار خون می باشد. این دارو با افزایش سطح پروتئین های خاصی در بدن سبب اتساع یا بزرگ شدن رگ های خونی می شود. این دارو با کاهش سطح سدیم به کاهش فشار خون کمک می کند.

والزارتان یک مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین ۲ است که این دسته از داروها گاهی اوقات تحت عنوانARB نیز نامیده می شوند. والزارتان از تنگ شدن عروق خونی پیشگیری می کند که این کار سبب کاهش فشار خون و بهبود جریان آن می شود.

ساکوبیتریل و والسارتان ( انترستو ) یک داروی ترکیبی است که توسط برخی افراد مبتلا به نارسایی مزمن قلب استفاده می شود. انترستو در هنگام بدتر شدن علائم به کاهش نیاز به بستری شدن در بیمارستان و همچنین خطر مرگ در اثر نارسایی قلبی کمک می کنند. ساکوبیتریل و والزارتان معمولا به همراه دیگر داروهای فشار خون داده می شود.

قبل از مصرف انترستو

در صورت داشتن حساسیت به ساکوبیتریل و والسارتان و یا نشان دادن واکنش حساسیتی شدید به هر کدام از داروهای فشار خون ذکر شده در پایین باید از مصرف ساکوبیتریل و والزارتان خودداری کرد:

#یک داروی مهار کننده ACE

بنازپریل، کاپتوپریل، انالاپریل، فوزینوپریل، لیزینوپریل، موکسی پریل، پریندوپریل، کوییناپریل، رامی پریل، تراندولاپریل (لوتنسین، وازوتک، پرینیویل، آکوپریل، ماویک، و غیره)

#داروهای ARB

آزیل زارتان، کاند زارتان، اپرو زارتان، ایربزارتان، لوزارتان، اولمزارتان، تلمیزارتان، والزارتان (آتاکاند، آواپرو، بنیکار، دیووان، اداربی، میکاردیس، تِوِتِن و غیره)

⚠ توجه

انترستو را نباید ۳۶ ساعت قبل یا بعد از مصرف یک داروی مهار کننده ACE مصرف کرد. در صورت ابتلا به دیابت، انترستو را نباید با هیچ داروی دیگری که حاوی آلیسکیرن (تکتورنا، تکاملو) می باشد مصرف کرد. علاوه بر آن، در صورت ابتلا به بیماری کلیوی نیز باید از مصرف ساکوبیتریل و والزارتان به همراه آلیسکیرن اجتناب کرد. برای اطمینان از ایمن بودن ساکوبیتریل و والزارتان برای خود، باید در صورت داشتن موارد زیر به پزشک اطلاع داد:

  • بیماری کلیوی
  • دیابت
  • آنژیو ادم وراثتی
  • داشتن رژیم غذایی کم نمک
  • از دست دادن آب بدن

در صورت بارداری باید از مصرف این دارو اجتناب شود. در صورت باردار شدن باید مصرف آن را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع داد. مصرف این دارو در سه ماهه دوم یا سوم بارداری، می تواند سبب آسیب یا مرگ جنین شود. در دوره استفاده از این دارو باید از داروهای ضد بارداری استفاده شود.

انتقال یافتن ساکوبیتریل و والزارتان به شیر مادر و یا مضر بودن آن برای نوزاد شیرخوار مشخص نیست. بهتر است در دوره مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد اجتناب شود.

نحوه ی مصرف ساکوبیتریل و والزارتان

باید از تمامی راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو پیروی شود. پزشک می تواند جهت اطمینان از دستیابی بیمار به بهترین نتایج، به صورت گاه به گاه دوز یا مقدار دارو را تغییر دهد. این دارو را نباید در مقادیر کمتر یا بیشتر و یا برای زمانی طولانی تر از آن چه که تجویز شده مصرف کرد.

ساکوبیتریل و والزارتان را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. این دارو باید در یک وقت معین در هر روز مصرف شود. بیمار نیاز خواهد داشت تا هر چند وقت یک بار فشار خون او چک شود. عملکرد کلیه نیز نیاز به بررسی دارد. این دارو را باید در ظرف محتوی خود، در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت نگهدارنده کرد.

در صورت فراموش کردن مصرف یک وعده دارو چه اتفاقی رخ می دهد؟

وعده فراموش شده باید به محض یادآوری مصرف شود. در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی دارو رسیده باشد باید از مصرف وعده فراموش شده صرف نظر کرد. نباید برای جبران وعده فراموش شده مقدار اضافه تری دارو مصرف کرد.

در صورت مصرف بیش از حد دارو (overdose) چه اتفاقی رخ می دهد؟

در این صورت باید فورا به دنبال مراقبت های اورژانسی پزشکی بوده و یا با شماره ۱۱۵ تماس گرفت.

در هنگام مصرف انترستو باید از چه مواردی اجتناب کرد؟

فرد باید از برخاستن سریع از حالت نشسته یا وضعیت درازکش خودداری کند، در غیر اینصورت احساس گیجی به او دست خواهد داد. جهت جلوگیری از افتادن باید به صورت آهسته و پیوسته از جای خود بلند شد. در صورتی که پزشک نگفته باشد، نباید در هنگام مصرف ساکوبیتریل و والزارتان از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک استفاده کرد.

مصرف الکل می تواند سبب کاهش بیشتر فشار خون شده و ممکن است برخی عوارض جانبی انترستو را تشدید کند، پس در صورت مصرف این دارو، از خوردن الکل جدا خودداری کنید.

عوارض جانبی انترستو

در صورت داشتن نشانه های یک واکنش حساسیتی مانند موارد زیر باید به دنبال مراقبت پزشکی اورژانسی بود:

  • کهیر
  • سختی در تنفس
  • تورم در صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورتی که فرد نژادی آفریقایی- آمریکایی داشته باشد احتمال بیشتری برای داشتن بروز یک واکنش حساسیتی دارد.

همچنین، در صورت بروز موارد زیر باید فورا با پزشک تماس گرفته شود:

  • احساس سبکی در سر مانند حالت غش کردن
  • خستگی مفرط
  • بالا بودن سطح پتاسیم: ضربان قلب پایین، نبض ضعیف، ضعف عضلانی، احساس گز گز
  • مشکلات کلیوی: مقادیر کم ادرار یا بند آمدن آن، ادرار دشوار یا دردناک، تورم در پا یا مچ آن، احساس خستگی یا تنگی نفس

عوارض جانبی رایج می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • گیجی
  • سرفه

چه داروهای دیگری بر روی ساکوبیتریل و والزارتان اثر می گذارند؟

تمامی دارو های مصرفی و هر دارویی مخصوصا از موارد زیر که به تازگی مصرف آن شروع یا قطع شده است باید به پزشک اطلاع داده شوند:

  • آلیسکیرن
  • لیتیم
  • هر گونه داروی فشار خون یا قلبی دیگر
  • قرص های مدر یا ادرار آور
  • داروها یا مکمل های معدنی حاوی پتاسیم
  • دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): آسپرین، ایبوپروفن (آدویل، موترین)، ناپروکسن (آلیو)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره

این لیست کامل نبوده و دیگر داروها نیز ممکن است با انترستو تداخل داشته باشند. از جمله این داروها می توان به داروهای تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی اشاره کرد. تمامی تداخلات ممکن در این راهنمای دارویی لیست نشده اند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسرین یکشنبه ۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 459 مشاهده پرسش
    سلام.جناب دکتریزدان خواه.واقعن دستتون دردنکنه.درمورد بیماری مادرم که دارای پیس میکر هستند.ضربان درحالت استراحت ۵۸تا۶۰ومنضم ولی درحالت فعالیت ۷۰تا۸۰وشایدبیش تر ولی نامنضم هست‌.بفرمایید که جای نگرانی هست یاخیر.وهم چنین اکثرمواقع سرفه های تندی وخشکی دارند‌.داروهای لوزار و زالربان وجدیدن نفروییت و استیوفوس واترواستاتین گاهن وکمتر گلی بنکلامید کنترل شده قندخون وناپروکسن بخاطردرد عضلانی مصرف دارند.باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      وضعیت توصیف شده بالا نشانگر عملکرد صحیح پیس میکر هستو جای نگرانی نیست
      لطفا با یک متخصص بیماریهای ریه مشورت بفرمائید و قرص لوزارتان رو با داروی ضد فشارخون دیگری جایگزین بفرمائید

  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 4498 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز پدر بنده نزدیک 15 سال است که قرص متوهگزال 47.5 مصرف می‌کند. با توجه به کمیاب شدن این قرص، دکتر قرص کونکور 5 را جایگزین کرد. میخواستم ببینم نظر شما چیست؟ به طور کلی به جز قرص کنکور، جایگزین قرص متوهگزال چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب، کانکور هم داروی خوبی است که میتونید جایگزین متوهگزال کنید. متوهگزال نام تجاری داروی متورال سوکسینات می باشد و لذا در صورت عدم دسترسی به متوهگزال میتوانید از انواع متورال سوکسینات با برند های دیگر و با همان دوز مصرفی استفاده کنند و در صورت عدم دسترسی به هیچ یک از این ترکیبات می توانند کانکور را جایگزین متوهگزال کنند و برای این کار میتوانند از هر ۵ میلی گرم کانکور به عنوان معادل چهل و هفت و نیم میلی گرم متوهگزال استفاده کنند
درحال دریافت اطلاعات