ساکوبیتریل و والسارتان ( انترستو ) چیست؟

در این مقاله به بررسی ساکوبیتریل و والزارتان ( انترستو ) می پردازیم و موارد مصرف و عوارض جانبی این دارو را مطرح می کنیم.

ساکوبیتریل و والزارتان

نام ژنریک: ساکوبیتریل و والزارتان

نام تجاری: انترستو

ساکوبیتریل یک داروی فشار خون می باشد. این دارو با افزایش سطح پروتئین های خاصی در بدن سبب اتساع یا بزرگ شدن رگ های خونی می شود. این دارو با کاهش سطح سدیم به کاهش فشار خون کمک می کند.

والزارتان یک مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین ۲ است که این دسته از داروها گاهی اوقات تحت عنوانARB نیز نامیده می شوند. والزارتان از تنگ شدن عروق خونی پیشگیری می کند که این کار سبب کاهش فشار خون و بهبود جریان آن می شود.

ساکوبیتریل و والسارتان ( انترستو ) یک داروی ترکیبی است که توسط برخی افراد مبتلا به نارسایی مزمن قلب استفاده می شود. انترستو در هنگام بدتر شدن علائم به کاهش نیاز به بستری شدن در بیمارستان و همچنین خطر مرگ در اثر نارسایی قلبی کمک می کنند. ساکوبیتریل و والزارتان معمولا به همراه دیگر داروهای فشار خون داده می شود.

قبل از مصرف انترستو

در صورت داشتن حساسیت به ساکوبیتریل و والسارتان و یا نشان دادن واکنش حساسیتی شدید به هر کدام از داروهای فشار خون ذکر شده در پایین باید از مصرف ساکوبیتریل و والزارتان خودداری کرد:

#یک داروی مهار کننده ACE

بنازپریل، کاپتوپریل، انالاپریل، فوزینوپریل، لیزینوپریل، موکسی پریل، پریندوپریل، کوییناپریل، رامی پریل، تراندولاپریل (لوتنسین، وازوتک، پرینیویل، آکوپریل، ماویک، و غیره)

#داروهای ARB

آزیل زارتان، کاند زارتان، اپرو زارتان، ایربزارتان، لوزارتان، اولمزارتان، تلمیزارتان، والزارتان (آتاکاند، آواپرو، بنیکار، دیووان، اداربی، میکاردیس، تِوِتِن و غیره)

⚠ توجه

انترستو را نباید ۳۶ ساعت قبل یا بعد از مصرف یک داروی مهار کننده ACE مصرف کرد. در صورت ابتلا به دیابت، انترستو را نباید با هیچ داروی دیگری که حاوی آلیسکیرن (تکتورنا، تکاملو) می باشد مصرف کرد. علاوه بر آن، در صورت ابتلا به بیماری کلیوی نیز باید از مصرف ساکوبیتریل و والزارتان به همراه آلیسکیرن اجتناب کرد. برای اطمینان از ایمن بودن ساکوبیتریل و والزارتان برای خود، باید در صورت داشتن موارد زیر به پزشک اطلاع داد:

  • بیماری کلیوی
  • دیابت
  • آنژیو ادم وراثتی
  • داشتن رژیم غذایی کم نمک
  • از دست دادن آب بدن

در صورت بارداری باید از مصرف این دارو اجتناب شود. در صورت باردار شدن باید مصرف آن را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع داد. مصرف این دارو در سه ماهه دوم یا سوم بارداری، می تواند سبب آسیب یا مرگ جنین شود. در دوره استفاده از این دارو باید از داروهای ضد بارداری استفاده شود.

انتقال یافتن ساکوبیتریل و والزارتان به شیر مادر و یا مضر بودن آن برای نوزاد شیرخوار مشخص نیست. بهتر است در دوره مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد اجتناب شود.

نحوه ی مصرف ساکوبیتریل و والزارتان

باید از تمامی راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو پیروی شود. پزشک می تواند جهت اطمینان از دستیابی بیمار به بهترین نتایج، به صورت گاه به گاه دوز یا مقدار دارو را تغییر دهد. این دارو را نباید در مقادیر کمتر یا بیشتر و یا برای زمانی طولانی تر از آن چه که تجویز شده مصرف کرد.

ساکوبیتریل و والزارتان را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. این دارو باید در یک وقت معین در هر روز مصرف شود. بیمار نیاز خواهد داشت تا هر چند وقت یک بار فشار خون او چک شود. عملکرد کلیه نیز نیاز به بررسی دارد. این دارو را باید در ظرف محتوی خود، در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت نگهدارنده کرد.

در صورت فراموش کردن مصرف یک وعده دارو چه اتفاقی رخ می دهد؟

وعده فراموش شده باید به محض یادآوری مصرف شود. در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی دارو رسیده باشد باید از مصرف وعده فراموش شده صرف نظر کرد. نباید برای جبران وعده فراموش شده مقدار اضافه تری دارو مصرف کرد.

در صورت مصرف بیش از حد دارو (overdose) چه اتفاقی رخ می دهد؟

در این صورت باید فورا به دنبال مراقبت های اورژانسی پزشکی بوده و یا با شماره ۱۱۵ تماس گرفت.

در هنگام مصرف انترستو باید از چه مواردی اجتناب کرد؟

فرد باید از برخاستن سریع از حالت نشسته یا وضعیت درازکش خودداری کند، در غیر اینصورت احساس گیجی به او دست خواهد داد. جهت جلوگیری از افتادن باید به صورت آهسته و پیوسته از جای خود بلند شد. در صورتی که پزشک نگفته باشد، نباید در هنگام مصرف ساکوبیتریل و والزارتان از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک استفاده کرد.

مصرف الکل می تواند سبب کاهش بیشتر فشار خون شده و ممکن است برخی عوارض جانبی انترستو را تشدید کند، پس در صورت مصرف این دارو، از خوردن الکل جدا خودداری کنید.

عوارض جانبی انترستو

در صورت داشتن نشانه های یک واکنش حساسیتی مانند موارد زیر باید به دنبال مراقبت پزشکی اورژانسی بود:

  • کهیر
  • سختی در تنفس
  • تورم در صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورتی که فرد نژادی آفریقایی- آمریکایی داشته باشد احتمال بیشتری برای داشتن بروز یک واکنش حساسیتی دارد.

همچنین، در صورت بروز موارد زیر باید فورا با پزشک تماس گرفته شود:

  • احساس سبکی در سر مانند حالت غش کردن
  • خستگی مفرط
  • بالا بودن سطح پتاسیم: ضربان قلب پایین، نبض ضعیف، ضعف عضلانی، احساس گز گز
  • مشکلات کلیوی: مقادیر کم ادرار یا بند آمدن آن، ادرار دشوار یا دردناک، تورم در پا یا مچ آن، احساس خستگی یا تنگی نفس

عوارض جانبی رایج می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • گیجی
  • سرفه

چه داروهای دیگری بر روی ساکوبیتریل و والزارتان اثر می گذارند؟

تمامی دارو های مصرفی و هر دارویی مخصوصا از موارد زیر که به تازگی مصرف آن شروع یا قطع شده است باید به پزشک اطلاع داده شوند:

  • آلیسکیرن
  • لیتیم
  • هر گونه داروی فشار خون یا قلبی دیگر
  • قرص های مدر یا ادرار آور
  • داروها یا مکمل های معدنی حاوی پتاسیم
  • دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): آسپرین، ایبوپروفن (آدویل، موترین)، ناپروکسن (آلیو)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره

این لیست کامل نبوده و دیگر داروها نیز ممکن است با انترستو تداخل داشته باشند. از جمله این داروها می توان به داروهای تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی اشاره کرد. تمامی تداخلات ممکن در این راهنمای دارویی لیست نشده اند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سمیرا یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام من قبلا تنگی نفس داشتم گفتن عصبی است و فقط میخوام نفس عمیق بکشم الپروزالام تجویز کردن که خوب شده بودم ولی حالا اثر دهی خودش رو کم کرده چی کار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً یک اکوکاردیوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    ببخشید قرص ENTRESTO را داخل ایران میتونم تهیه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب خیر

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود دو ماه است نمی توانم بطور راحت از عمق نفس بکشم و راه گلویم تند تند خشک میشود و مدام با آب ولرم یا آب جوش کلویم را تازه میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ممکن است که کم کاری غدد بزاقی داشته باشید و درپاره ای موارد حساسیت ها نیز چنین مشکلاتی را ایجاد می کنند

  • تصویر کاربر توکل دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    مادر بنده 55سال سن دارند ایشون 1ز 11 سالگی به دلیل سرماخوردگی دچاز رماتیسم قلبی هستن دوبار همان سال ها بیمارستان بستری شدن اما رضایت به عمل ندادن و تا حدود 35 سالگی پنیسیلین میزدن و دوتا از دریچه ها (اعورت و میترال) دچار مشکل شده و همچنین فشار خون بالا که از همان روزها قرص فشار خون مصرف میکنن تا الان که تا حدودی با رعایت تغذیه کنترل بود و مشکلی نداشتن اما تا سه ماه پیش ایشون در خواب دچار حالت بیهوشی شدن با مشکل در تنفس بازدم که با صدای خروپف شدید که من نصف شب بیدار شدم و سعی در بیدار کردنشون کردم اما ایشون حدود 7 دقیقه هوشیاری نداشتن تا اینکه کم کم چشاشو باز میکنه ولی حواسش تا یه ربع جمع نبود و در تکلمش مشکل داشت و اورژانس فشار خونش گرفت 14 بود
    تا الان خدا رو شکر دیگه تکرار نشده
    میخواستم بدونم دلیل این اتفاق چی بوده سیتی اسکن هم از قلب و مغزش گرفته شده که چیزی نشون نداده
    ممنونم از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ممکن است ایشان دچار فیبریلاسیون دهلیزی چه به صورت گذرا و چه به صورت دائمی شده باشند که در این صورت نیاز به مصرف داروهای رقیق کننده خون دارند و لذا توصیه می‌کنم که در این مورد یعنی فیبریلاسیون دهلیزی دقت زیادی شود تا در صورت نیاز اقدامات تشخیصی و درمانی تکمیلی انجام گردد

    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ممکن است ایشان دچار فیبریلاسیون دهلیزی چه به صورت گذرا و چه به صورت دائمی شده باشند که در این صورت نیاز به مصرف داروهای رقیق کننده خون دارند و لذا توصیه می‌کنم که در این مورد یعنی فیبریلاسیون دهلیزی دقت زیادی شود تا در صورت نیاز اقدامات تشخیصی و درمانی تکمیلی انجام گردد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام و عرض ادب،،،،ببخشید من دو ماهی میشه تقریبا از اغاز ورود این ویروس،،،،با پیگیری اخبار و مطالب حملاتی بهم دست داد،،،،و از اون موقع طرف قلبم در طول روز یعنی کل وقت سنگینی حس میکنم،،،،نوار قلب هم دادم گفتن مشکل نداره،،،حالا نمیدونم نوار کافیه یا باید مراحل دیگه هم طی بشه برای اطمینان کامل،،،،،،خیلی فکرم رو درگیر کرده و زندگی رو مختل برای من،،،،این احساس سنگینی اذیت میکنه اقای دکتر من رو،،،23 ساله هستم،،،،نظر شما چیه؟ یعنی فقط یه احساس ناخوشایند هست طرف سمت چپ قفسه سینه که فکرم رو کامل درگیر کرده در طول روز،،،و حتی خوابم هم بهم زده شب ها و سه چهار ساعت کلا میخوابم در طول روز،،،دکتر قلب گفتن مشکل نداره با دیدن نوار و اکو انجام ندادن،،،،،نمیدونم لازم هست اکو بدم و مراحل دیگه یا خیر؟ ممنون میشم کمکی بکنید،،،سپاس فراوان ازتون اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد می کنم که از پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم هر صبح قبل از صبحانه و آلپرازولام نیم میلی گرم هر شب استفاده بفرمایید و در صورت عدم پاسخ مناسب اکو نیز انجام دهید

  • تصویر کاربر سحر چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما بنده 31سال دارم حدود 15روز پیش باحالت خفگی شدید از خواب بیدار شدم این حالت 3باردیگه هم تکرارشدالان هم حدود 10 روز دردفک و گردن قفسه سینه ولمس شدن دست چپ وتنگی نفس شدید دارم که هنگام فعالیت روزمره بدتر میشه دوبار نوار قلبم تپش قلب نشون داد بعد یک هفته تپش قلبم تو نوار خوب بود ولی دوبار که اکو گرفتم توهردو اکو فشار شریان ریه35 بود هنوز هیچ تشخیصی ندادن هیچ دارویی هم ندادن که دردها وحالت تنگی نفسم کمتر بشه میخوام بدونم مشکل ویا مریضیم چیه ودرمانش چی هست با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      لطفا عکس و گزارش اکو و همچنین عکس نوار قلبی خود را از طریق همین بخش پرسش و پاسخ ارسال کنید.

  • تصویر کاربر کیمیا چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 566 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    برای کسی که عمل قلب داشته و قرص وارفارین مصرف میکنه آیا مصرف قرص باکلوفن که شل کننده عضلات هست به مدت سه ماه مشکلی ایجاد نمیکنه؟ سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مصرف باکلوفن می‌تواند در صورت مصرف وارفارین میزان inr را افزایش دهد و احتمالاً نیاز به کاهش دوز مصرفی وارفارین خواهد بود بنابراین درصورت ضرورت مصرف باکلوفن INR را در فواصل زمانی کوتاه چک بفرمایید تا در صورت لزوم دوز مصرفی وارفارین تنظیم شود

  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من نارساسی شدید درچه آئورت وریشه آئورتم شده 5اما من هیچ کدام از علایم ناراحتی قلبی ندارم فقط فشارم 13هست دکتر گفته باید عمل بنتال انجام بدم سن من 26سال هست و شنیدیم انجام عمل بنتال خطر مرگش خیلی زیاد هست خواستم نظر شمارا بدانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که دریچه آئورت شما دو لتی باشد حتما نیاز به جراحی دارید و در غیر این صورت می توانید تا رسیدن سایز آئورت به پنج و نیم سانتیمتر صبر کنید

    2. تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر قراره دکتر سعید حسینی من عمل کنه تو بیمارستان شهید رجایی اما واسه سه ديگه وقت دادن خطری واسه من نداره این مدت صبر کنم یا برم پیش دکتر ديگه آیا عمل خطر ناکی هست درصد موفقیت در این عمل چقدر هست شنیدم که ریشه آئورت پاره ميشه
    3. تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر قراره تو بیمارستان شهید رجایی دکتر سعید حسینی من عمل کنند اما واسه سه تا چهار ماه ديگه وقت دادن بهم گفتم ببینم خطرناک نیست تا این مدت صبر کنم یا برم پیش یک دکتر ديگه چون شنیدم ریشه آئورت بزرگ بشه پاره ميشه ميشه لطف کنید به اکو مری من نگاه کنید اینجا هرچي سعی کردم نتوانستم براتون بفرستم ميشه از طریق تلگرام یا واتساپ براتون بفرستم نگاه کنید
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر عمل شما اورژانس نیست ولی بهتر است که هر چه زودتر انجام شود
      متاسفانه شماره واتساپ برای ارسال از آن طریق ندارم.
      دوباره از طریق سایت ارسال کنید.

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من به بیماری نارسایی قلبی مبتلا هستم و پزشکم برام انترستو تجویز کرده که هرچی میگردم پیدا نمیشه و توانایی خرید از خارج ایران رو هم ندارم
    لطفا کمکم کنید
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      سوال شما دقیقا چیست؟

  • تصویر کاربر اوات دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلاموعرض خسته نباشید اقای دکتر پدر من یه مدتی درد سینه داشتن که چند روز پیش دچار سکته مغزی خفیف شدن که باعث گرفتگی زبان ایشان شد ولی بعد چند ساعت حالشان یکم بهتر شد ولی هنوز زبانشون یه کم گرفتگی دارن ودر مراجعه بعدی به دکتر ایشان فرمودن دچار بزرگی وکم کاری قلب شدن واین باعث سکته مغزی شدی در ضمن امیدی به بهبود به ماندادن نظر شما در این رابطه چیه باتشکر وممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      احتمال بهبود با مصرف دارو و بررسی از نظر علل قابل برگشت هست برای اظهار نظر قطعی نیاز به رویت مستندات و مدارک پزشکی ایشون دارم

درحال دریافت اطلاعات