هر آنچه که باید درباره ی تب روماتیسمی بدانید

تب روماتیسمی یک بیماری التهابی است که می تواند به عنوان یکی از عوارض درمان ناکافی عفونت استرپتوکوکی گلو یا تب مخملک به وجود آید. در این مقاله به بررسی علائم،  عوامل ایجادکننده، عوارض و روش های درمان تب روماتیسمی می پردازیم.

 تب مخملک و گلو درد استرپتوکوکی بیماری هایی هستند که به وسیله باکتری استرپتوکوکوس به وجود می آیند. تب روماتیسمی در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله بیشترین شیوع را دارد اما می تواند کودکانی با سن کمتر و همچنین بزرگسالان را نیز مبتلا کند.

تب روماتیسمی می تواند سبب رساندن آسیب هایی دائمی به قلب از جمله آسیب به دریچه های قلب و نارسایی قلبی شود. روش های درمانی می توانند آسیب ناشی از التهاب را کم کرده، درد و دیگر علائم را کاهش دهند و از بازگشت تب روماتیسمی جلوگیری کنند.

علائم تب روماتیسمی

علائم تب روماتیسمی مختلف هستند. فرد می تواند علائمی کم و یا چندین علائم داشته باشد. علاوه بر آن، این علائم می توانند در طول مدت بیماری تغییر یابند.

بروز تب روماتیسمی معمولا در حدود ۲ تا ۴ هفته پس از عفونت استرپتوکوکی گلو درد صورت می گیرد. علائم و نشانه های تب روماتیسمی که در اثر التهاب قلب، مفاصل، پوست یا سیستم اعصاب مرکزی به وجود می آیند، می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • تب
  • وجود درد و حساسیت به لمس در مفاصل (اغلب در زانو، مچ پا، آرنج و مچ دست)
  • وجود دردی در یک مفصل که به مفصل دیگر می رود.
  • قرمزی، گرمی و تورم مفاصل
  • برآمدگی های کوچک و بدون درد در زیر پوست
  • درد قفسه سینه
  • مور مور قلبی
  • خستگی
  • بروز راش های صاف یا با برآمدگی اندک که بی درد بوده و لبه هایی زبر دارند. (اریتما مارژیناتوم)
  • حرکات بدنی غیر قابل کنترل و لرزان که اغلب در دست، پا و صورت بروز می دهند.
  • بروز شدید رفتار های غیر عادی مانند گریه کردن یا خندیدن نامناسب

زمان مراجعه به پزشک

علائم یا نشانه های کودک مبتلا به گلو درد استرپتوکوکی باید توسط پزشک بررسی شوند. درمان مناسب استرپتوکوک می تواند از تب روماتیسمی جلوگیری کند. همچنین، در صورتی که کودک دیگر علائم تب روماتیسی را بروز دهد باید او را نزد پزشک برد.

گلو درد

عوامل

تب روماتیسمی می تواند پس از ابتلا به عفونت گلویی به وجود آید که توسط یک گروه باکتریایی به نام استرپتوکوکوس گروه A  ایجاد می شود. عفونت های گروه A استرپتوکوکوس در گلو سبب ایجاد گلو درد استرپتوکوکی و یا تب مخملک (شیوع کمتر) می شوند.

عفونت های گروه A استرپتوکوکوس در پوست یا دیگر جاهای بدن به ندرت سبب ایجاد تب روماتیسمی می شوند. ارتباط بین عفونت استرپتوکوکی و تب روماتیسمی مشخص نیست اما به نظر می رسد که باکتری، سیستم ایمنی بدن را فریب می دهد.

باکتری استرپتوکوکوس حاوی پروتئینی مشابه با پروتئین های بافت های خاصی از بدن است. بنابراین، سلول های سیستم ایمنی که به طور معمول باکتری را هدف قرار می دهند، بافت های خودی بدن را به عنوان عوامل عفونی شناسایی کرده و به آن ها حمله می کنند. از جمله این بافت ها می توان به قلب، مفاصل، پوست و سیستم اعصاب مرکزی اشاره کرد.

این واکنش سیستم ایمنی، منجر به ایجاد التهاب می شود. در صورتی که کودک جهت از بین بردن باکتری استرپتوکوکوس درمانی مناسب به وسیله آنتی بیوتیک ها دریافت کرده و تمامی دارو های تجویز شده را مصرف کند احتمال ایجاد تب روماتیسمی بسیار کم می باشد.

اگر کودکی یک بار یا بیشتر به گلو درد استرپتوکوکی یا تب مخملک مبتلا شود، اما بیماری او درمان نشده باقی مانده و یا به طور کامل درمان نشود، امکان دارد به تب روماتیسمی مبتلا شود.

عوامل خطر در ایجاد تب روماتیسمی

عواملی که می توانند خطر ابتلا به تب روماتیسمی را افزایش دهند، شامل موارد زیر می شوند:

✳ سابقه خانوادگی

برخی افراد حامل ژن یا ژن هایی هستند که ممکن است احتمال ابتلای آن ها به تب روماتیسمی را بیشتر کند.

✳ نوع باکتری استرپتوکوکوس

برخی انواع باکتری های استرپتوکوکوس نسبت به دیگر انواع ارتباط بیشتری با تب روماتیسمی دارند.

✳ عوامل محیطی

یک خطر بزرگ دیگر از تب روماتیسمی در ارتباط با شلوغی بیش از حد، بهداشت ضعیف و دیگر وضعیت هایی است که می توانند به سادگی به انتقال آسان یا دفعات چندگانه قرار گیری در معرض باکتری استرپتوکوکوس منجر شوند.

عوارض تب روماتیسمی

التهاب ایجاد شده توسط تب روماتیسمی می تواند از چندین هفته تا چندین ماه به طول انجامد. در برخی موارد، التهاب سبب ایجاد عوارض طولانی مدت می شود. بیماری روماتیسم قلبی یک آسیب دائمی به قلب است که توسط تب روماتیسمی ایجاد می شود. این مورد معمولا ۱۰ تا ۲۰ سال پس از ابتلا به بیماری اصلی به وجود می آید. مشکلاتی که به وجود می آیند اغلب در دریچه بین دو حفره چپ قلب (دریچه میترال) بروز می دهند اما با این حال، می توانند دیگر دریچه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهند. این آسیب می تواند به موارد زیر منجر شود:

✅ استنوزیس دریچه

این مورد، یک تنگی در دریچه قلب است که سبب کاهش جریان خون می شود.

✅ نارسایی دریچه

این مورد، سبب نشت جریان خون در مسیری نادرست می شود.

✅ آسیب به عضله قلب

التهاب مرتبط با تب روماتیسمی می تواند عضله قلب را ضعیف کرده و توانایی پمپاژ آن را تحت تاثیر قرار دهد.

آسیب به دریچه میترال یا دیگر بافت ها و دریچه های قلبی می تواند در آینده سبب ایجاد مشکلاتی در قلب شود. مواردی که در اثر این وضعیت به وجود می آیند شامل موارد زیر می شوند:

  • ایجاد ضربان غیر عادی در حفرات بالایی قلب (فیبریلاسیون دهلیزی)
  • ناتوانی قلب در پمپاژ مقدار کافی خون در سرتاسر بدن (نارسایی قلبی)

پیشگیری از تب روماتیسمی

تنها راه پیشگیری از تب روماتیسمی درمان مناسب عفونت های استرپتوکوکی یا تب مخملک به وسیله مصرف دوره کاملی از آنتی بیوتیک های مناسب می باشد.

تشخیص تب روماتیسمی

با اینکه آزمایشی مخصوص برای تب روماتیسمی وجود ندارد اما تشخیص بر اساس سابقه پزشکی، معاینه جسمانی و نتایج برخی آزمایش ها صورت می گیرد.

✔ آزمایش های خون

در صورتی که کودک از قبل مبتلا به یک عفونت استرپتوکوکی تشخیص داده شده است، امکان دارد که پزشک آزمایش های اضافه تری را برای تعیین وجود باکتری درخواست ندهد. در صورتی که پزشک انجام یک آزمایش را درخواست دهد، به احتمال زیاد یک آزمایش خون برای تشخیص آنتی بادی های باکتری استرپتوکوکوس می باشد که در حال گردش در خون هستند.

احتمال دارد که دیگر امکان تشخیص باکتری اصلی در بافت های گلو یا خون کودک، وجود نداشته باشد. ممکن است پزشک به وسیله اندازه گیری میزان پروتئین واکنشی C-reactive و سرعت ته نشیتی اریتروسیت ها (گلبول های قرمز) وجود التهاب را در کودک بررسی کند.

✔ الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)

این آزمایش سیگنال های الکتریکی را ثبت می کند که در سرتاسر قلب کودک جا به جا می شوند. پزشک در میان این سیگنال ها به دنبال الگو هایی خواهد گشت که بیانگر التهاب قلب یا عملکرد ضعیف آن می باشند.

✔ اکوکاردیوگرام

این آزمایش با استفاده از امواج صوتی که تصاویری زنده از قلب ایجاد می کنند پزشک را قادر می سازد تا ناهنجاری های قلبی را تشخیص دهد.

دارو

روش های درمان تب روماتیسمی

اهداف درمانی تب روماتیسمی تخریب گروه A باکتری های استرپتوکوکی، رهایش علائم، کنترل التهاب و جلوگیری از بازگشت بیماری می باشند. درمان های این بیماری شامل موارد زیر می شوند:

☑ آنتی بیوتیک ها

پزشک کودک، جهت از بین بردن باکتری های باقی مانده برای او پنی سیلین یا آنتی بیوتیکی دیگر تجویز خواهد کرد. پس از اینکه کودک یک دوره درمانی کامل توسط آنتی بیوتیک ها را تمام کرد، پزشک جهت جلوگیری از بازگشت تب روماتیسمی یک دوره دیگر از آنتی بیوتیک ها را تجویز خواهد کرد. درمان های پیشگیرانه تا زمانی ادامه خواهند داشت که فرد به سن ۲۱ سالگی رسیده و یا حداقل یک دوره درمانی ۵ ساله (اغلب بیشتر) را سپری کرده باشد.

ممکن است به افرادی که در حین ابتلا به تب روماتیسمی به التهاب قلبی دچار شده اند توصیه شود که به مدت ۱۰ سال یا بیشتر از درمان های پیشگیرانه به وسیله آنتی بیوتیک استفاده کنند.

☑ درمان ضد التهابی

در این روش، پزشک جهت کاهش التهاب، تب و درد یک داروی مسکن مانند آسپرین و ناپروکسن (ناپروسین) تجویز خواهد کرد. در صورتی که علائم شدید بوده و یا بدن کودک به دارو های ضد التهاب پاسخگو نمی باشد، امکان دارد پزشک برای او یک داروی کورتیکوستروئید تجویز کند.

☑ دارو های ضد انعقاد

برای درمان حرکات غیر ارادی شدید که در اثر سندرم کره به وجود می آیند، امکان دارد پزشک یک داروی ضد انعقاد خون مانند والپروئیک اسید (دپاکین) یا کاربامازپین (کارباترول، تگرتول و غیره) تجویز کند.

☑ مراقبت بلند مدت

باید در ارتباط با نوع مراقبت های بلند مدت و متعاقبی که کودک به آن ها نیاز خواهد داشت از پزشک سوال شود. آسیب قلبی ناشی از تب روماتیسمی ممکن است به مدت چندین سال بروز پیدا نکند. هنگامی که کودک بزرگ می شود او باید این اطلاعات را در سابقه پزشکی خود ثبت کرده و به صورت متداول آزمایش قلب انجام دهد.

☑ سبک زندگی و درمان های خانگی

ممکن است پزشک تا زمان بهبود التهاب، درد و دیگر علائم، استراحت بر روی تخت را برای کودک توصیه کند و از خانواده او بخواهد تا فعالیت های او را محدود کنند. در صورتی که التهاب در بافت های قلبی وجود داشته باشد بسته به میزان آن، ممکن است کودک به مدت چند هفته تا چند ماه به استراحت مطلق بر روی تخت نیاز داشته باشد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پریا چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام من امروز صبح تو رختخواب به پهلو خوابیده بودم وقتی حالت بدنم عوض کردم‌ سمت چپ قفسه سینم تیر کشید و برای چند دقیقه درد گرفت به حالتی که نفس عمیق هم میکشسدم درد داشت.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً از مسکن هایی نظیر ژلوفن استفاده بفرمائید
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید
    دکتر جان چند روز پیش سوالی که خدمتتون داشتم این بود که بابام ۶۰ سالشه تقریبا ۴الی ۵ سال میشه سابقه فشارخون داره ولی این چندروزه فشارش ۱۶ الی ۱۷ میشه افزایش پیدا کرده .شما جواب سوالمو دادین لیست داروهاشو خاستین قرص هایی که دائم استفاده میکنه Losamix H و carvedilol soha12.5 بود ولی یه هفته پیش رفتیم پیش یه متخصص قرص Amlopres_5 (Amlodipine) رو اضافه کردن
    این قرصهارو یه بار صبح یه بار شب بعده شام میندازه
    درضمن میخاهیم براش دندون بسازن چن تا دندوناش مونده ینی باید کشیده بشه بنظرتون براش مشکلی پیش نیاد و باید چیکار کنیم
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آیا با داروهای نامبرده فشارخون کنترل هست؟ کشیدن دندان مشکلی ایجاد نخواهد کرد
    2. تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و درود
      دکتر جان ۴سالی میشه همین قرصهای losamix H و carvedilol soha12.5استفاده می‌کرد فشارش میزان بود ولی یه هفته پیش که فشارش رفت ۱۷ بردم پیش متخصص قلب فقط قرص Amlopres _5 رو اضافه کرد و گفتن که همزمان با همون قرصهای فوق بخوره
      الان بازم فشارش میره رو ۱۶ _۱۷ ینی کنترل نمیشه
      برای نمونه دیروز مثلا سیر هم زیاد خورد چای ترش هم خورد باز فشارش دیشب ۱۷ بود
      بنظرت چیکار کنم دکتر جان
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به اضافه شدن دارو در چند روز اخیر بهتر است که فعلا تغییر دیگری در داروها داده نشده و فقط فشارخون پایش شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عبدالله شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر یزدان خواه
    مادرم 62 سال سن دارد و مقداری تنگ نفس است دکتر معالجشان با توجه به گزارش اکو گفتند که قلبشان 15%کار می‌کند و حتما بایستی باطری بذارید، آنژیوگرافی فاقد انسداد بوده،بپیوست مدارکش را خدمتتان ارسال میکنم،لطفا نظر و تجویزتان را اعلام بفرمائید،
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب و اکوکاردیوگرافی و ام آر آی ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر الله جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من عمل بالون وفنرانجام داده ام بعداز یک یک ماه صبح توی رختخواب بودم که قلبم سوزش داشت چکار کنم باید نگران باشم دستور فرمایید من ازپاهام معلول هستم با این حال روزی ۴۵ دقیقه ورزشی که خودتون گفتید باچرخ دستی انجام میدم که خیس عرق میشم واحساس خوبی دارم حالا همین سوزشی که بعدازیک ماه احساس کردم نگرانم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً یک نوار قلب بگیرید و تصویر آن را بفرستید
    2. تصویر کاربر الله جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر من نوارقلب گرفتم براتون میفرستم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      لطفاً یکی از نوار قلب های قبلی خود را نیز بفرستید
    4. تصویر کاربر الله جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      باشه چشم
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید مسئله مهمی ندارید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بزرگوار پدر بنده 57سال دارن متوجه شدیم که دچار نارسایی قلبی شدن و دکتر گفتن که 10 -15درصد از قلبشون کار میکنه و به ما گفتن که جز دارو هیچ کاری نمیتونن براش انجام بدن و بیشتر از 3یا 4سال هم زنده نمیمونن ما خیلی خیلی نگرانیم کاش دکتر به این بی ملاحظگی ما رو جواب نمیکردن میشه بفرمایید باید چکار کنیم گفتن گرفتگی عروق ندارن اما قلبشون و رگای قلبشون بزرگ شده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی آخر و آنژیوگرافی یا سی تی آنژیوگرافی ایشان را بفرستید
    2. تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      فقط اکوی ایشان رو داریم
    3. تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر به ما گفتن هیچ کاری نمیشه برای پدر شما انجام داد برای همون فقط گفتن با قرص میتونیم یکم پیشگیری کنیم از سکته ی قلبی و سه روز در بیمارستان بستری شدن که آب دور قلب و آب بدنشون کشیده بشه
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بدون آنژیوگرافی یا سی تی آنژیوگرافی چگونه در مورد عروق قلبی ایشان اظهار نظر شده است
    5. تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مارو بدجور ناامید کردن و حتی به ما گفتن پدرتون 3,4سال بیشتر زنده نمیمونن هیچ کاری نمیشه کرد الان ما فقط جواب اکو رو داریم با جواب آزمایش ها
      باید حتما آنژیوگرافی باشه که بشه نظر قطعی داد؟ما الان باید چکار کنیم تو یکی از شهرستان های محروم استان کرمانشاه هستیم و این نظرات رو دکتر علیرضا رای در استان کرمانشاه به ما دادن
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      حداقل اقدام لازم در این مورد ( مشروط به عملکرد طبیعی کلیه ها) انجام سی تی آنژیوگرافی است
    7. تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      در حال حاضر جواب آزمایش و اکو می‌تونه کمکی کنه که من برای شما ارسال کنم؟چون در حال حاضر اینارو در دسترس داریم! و متاسفانه تو شرایط خوبی نیستیم بلکه طبق همین جوابا بشه امید پیدا کنیم
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اکو مری کمک زیادی نخواهد کرد
    9. تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      الان ما باید چیکار کنیم آقای دکتر؟
      الان وضعیت پدرم خیلی خوبه همه ی کارهاشون خودش انجام میده راحت راه می‌ره هیچ کس باور نداره این وضعیتی رو که دکتر برای ما گفته در مورد پدرم صدق کنه هرکاری میکنم نمیتونم عکس اکو رو برای شما ارسال کنم
    10. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      از راهنمایی انتهای بخش قسمت تصاویر پیوست استفاده بفرمائید
    11. تصویر کاربر لاله پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر صبحتون بخیر من هرکاری کردم نتونستم عکس برای شما بفرستم اما خدا شاهده با دل شکسته انقدر دعاتون کردم که خدا بدونه حداقل یه راه امیدی به من دادید اینکه حداقل پیش خودم فکر کنم که دکتر پدرم احتمال درصدی اشتباه یا خطا داره
      فقط خدا بدونه اون روز تو بیمارستان اون دکتر بی ملاحظه چه به سر من آورد تو شهر غریب
      امیدوارم هرچه از خدا میخواید بهتون بده من همیشه دعاگوتون هستم یکم وضعیت روحی و روانی پدرم بهتر بشه پیش شما وقت میگیرم و بهتون زحمت میدیم بازم سعی خودمو میکنم ببینم میتونم عکس بفرستم براتون
      یک دنیا ممنونم
    12. تصویر کاربر لاله پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      یکی از عکس های اکو
    13. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تصویر با موفقیت ارسال شده است با استفاده از همین روش گزارش کامل اکوکاردیوگرافی و نه تصاویر آن ( نظیر تصویر ارسال شده) و نوار قلب ایشان را بفرستید
    14. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر عکس ها برای شما ارسال میشن؟
    15. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر عکسا ارسال میشن؟
    16. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      خیر
    17. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر هر کاری میکنم ارسال نمیشن بیشتر از ده بار تلاش کردم من منتظر یه نظر از جانب شما هستم
    18. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این یک عکس
    19. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      عکس
    20. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      دونخ دونه ارسال میشن
    21. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اینم یکی دیگه
    22. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این هم یکی دیگه عذر میخوام آقای دکتر اما باید یکی یکی ارسال کنم و ی چیزی بنویسم که بیاد
    23. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این جواب اکوشونه
    24. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با این
    25. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      و این
    26. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      .
    27. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این یه اکوی دیگه س
    28. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این هم یک عکس دیگه باید نوشته زیاد باشه وگرنه ارسال نمیکنه
    29. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      عکس اکو
    30. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تصاویر ارسالی رویت شدند. نارسایی پیشرفته قلبی دارند و بهتر است که تحت نظر همکاران محترم فلوشیپ نارسایی قلبی قرار گیرند. با توجه به بی علامت بودن، رعایت رژیم غذایی کم نمک و مصرف داروهای مناسب فعلآ جای نگرانی نیست. توصیه می‌کنم که آنژیوگرافی و یا سی تی آنژیوگرافی نیز انجام شود
    31. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم آقای دکتر خیلی بزرگواری کردید
      تا یکی دو هفته که ما مراجعه میکنیم به تهران با داروهایی که میخورن و رژیم غذایی که دارن احتمال خطر نیست؟
      یعنی با توجه به وضع پدرم همون حرف دکتر کرمانشاه رو تایید میکنید که با این قلب بیشتر از ۳.۴ سال دوام نمیارن؟
      پدر من وضعیت خیلی خوبی دارن اصلا باور نکردنیه وضیتشون
    32. تصویر کاربر لاله جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر احتمال درصدی از خطای پزشکی هست؟
      مثلا اینکه شاید اکو یه درصدی رو کم یا زیاد گفته باشه
    33. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تعیین عمر باقیمانده ممکن نیست و آمار ارائه شده میانگین سنی مبتلایان به بیماریهای مختلف با دامنه نوسان زیاد است. در صورت شک به گزارش اکوکاردیوگرافی ( که با توجه به انجام آن توسط همکار اکوکاردیوگرافیست، احتمال خطای آن کم است) میتوانند یک ام آر آی قلب انجام دهند
    34. نمایش سایر 32 پاسخ
  • تصویر کاربر اکبر پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، من خوندم که تپش قلب عصبی، تپش قلب عصبی ینی بخاطر استرس و اضطراب؟؟ اونایی که ابلیشین لازم هستن تپش های زیادشون بخاطر آریتمی و عیب دریچه هاشونه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله
  • تصویر کاربر Niloofar دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ببخشید من دختری ۱۹ساله هستم که از زمانی تولد دچار تنگی نفس بودم و الان به کرونا مبتلا شدم البته از نوع خفیفش و من زمانی که بلند میشم یا میشینم دچار تنگی نفس میشم و تپش قلب دارم بنظرتون باید چه دارویی مصرف کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آیا درگیری ریه نیز دارید؟
  • تصویر کاربر کبیری سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 2825 مشاهده پرسش
    دکتر نازنین لطفا هزینه عمل لیزر قلب و هزینه کلینگ جمعا چه مبلغی میشود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً از مرکز مورد نظر استعلام بفرمایید
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشید. خدمت آقای دکتر عزیز . مردی حدود چهل و دوساله هستم که قبلاً از بچگی بیماری تپش قلب وگشادی دریچه قلب داشتم .حدود یکماه قبل ناگهان فشارخونم رفت بالا دست چپ هجده دست راست نوزده .بود یک قرص لوزارتان پنجاه نصف قرص والزومیکس .یک تریامترن اچ‌. و سه قرص زیر زبانی هم استفاده کردم که متاسفانه پایین نیومد وفرداش صبح زود بیمارستان مراجعه کردم و ازم آزمایش خون گرفته شد گفتن مشکلی نداری .اومد پیش دکتر قلب اکو‌ونوار قلب گرفتم که براتون فرستادم . دکتر یک آمپول ادرار آور بهم تزریق کرد .ده عدد آمپول هپارین ۱۲ساعت یکی بزنم تجویز کرد. با قرص املودیپین و والسارتان ۸۰ و تریامترن اچ‌. و ا. اس. ا .املو‌دپین و والسارتان هردوازده ساعت یک عدد. تریامترن هرروز نصف .و آسپرین روزی یک عدد. حدود یک هفته بعداز مصرف قرص.فشارم روی هشت و پنج بود و همیشه بی حال بودم برای همین تریامترن رو قطع کردم . والسارتان و املو‌دپین روزی یک چهارم و بعضی وقتا هم خیلی کمتر استفاده میکردم .وفشارم همچنان بین یازده تا نه متغیر. بود البته چای قرمز میخورم‌ از وقتی دارو میخورم چای قرمز هم خوردم .چندروز چای قرمز رو ترک کردم وقرص هم همچنان بسیار کم می‌خوردم تااینکه چند شب پیش ۱۴روی هشت بود که یهو استرس شدید بهم دست داد آنچنان شدید که بدنم یخ کرد .آقای. دکتر من تاوقتی نمیدونم‌ فشارم بالاست حالم خوبه اما اگه فشارم رو بگیرم ببینم بالاست استرس شدید میگیرم بسیار شدید .. دکتر گفت ممکنه رگی از قلب تنگ باشه اما تو این مدت یک‌ماهه فشارم بااینکه یک چهارم قرص می‌خوردم بالا نبود..چندروز هم قرص نخوردم بازم یازده بود اما از ترس استرس بسیارکم میخورم .دستگاه فشارخون گرفتم .و متاسفانه روزی ده بار فشارم چک میکنم و میترسم . لطفا بنده رو راهنمایی کنید آیا رگ‌ قلبم تنگه . اکو ونوارقلب و نتیجه اکوهارو فرستادم . البته ضربان قلبم بسیار پایین هست .لازم ب ذکره قبلاً متادن مصرف میکردم . حدود دوماه قبل از اینکه فشارم بالا بره شیره زیادی مصرف میکردم ک بعداز اون اتفاق ترک کردم .جناب دکتر آیا فشار شانزده خطر مرگ داره ؟ بنده خیلی استرس میگیرم .لطفا کمکم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر مهتاب جمعه ۲۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    درود وخسته نباشید،من خانم ۵۰ ساله هستم یک سالیست آریتمی قلب دارم تازگی پیش متخصص رفتم .قرص پروپرانولول ۲۰ بهم داده. البته گاهی یک یا دو بار در ماه سردرد نبض دار سمت چپ دارم .خواستم بدوم این قرص رو باید همیشه بخورم ؟آیا اگه قطع کنم مشکلی برام پیش میاد وچگونه باید قطع کنم؟سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب و هولتر ریتم خود را بفرستید
درحال دریافت اطلاعات