مراقبت بعد از عمل بای پس قلب

در این مقاله به بررسی دوران نقاهت بعد از عمل بای پس قلب می پردازیم و به شما می گوییم در این دوران چه چیزی انتظار شما را می کشد.

هنگامیکه بعد از عمل بای پس قلب از حالت بیهوشی خارج شده و بیدار می شوید، یک تیوب در دهان شما قرار دارد. همچنین ممکن است درد داشته باشید و یا برخی از عوارض جانبی این عمل جراحی به سراغ شما بیایند. از جمله این موارد می توان به سه مشکل متداول زیر اشاره داشت:

  • از دست دادن حافظه کوتاه مدت
  • گیجی
  • مشکل در مدیریت زمان و گذر ساعات

شما احتمالا پس از انجام عمل جراحی بای پس قلب به مدت یک تا دو روز در آی سی یو بستری می مانید تا علائم حیاتی توسط پزشکان و پرستاران بررسی شوند. پس از این که به یک حالت پایدار رسیدید، به یک اتاق دیگر در بیمارستان منتقل می شوید. برای بستری یک هفته ای در بیمارستان آماده باشید.

توصیه های پزشک

قبل از این که بخواهید بیمارستان را ترک کنید، تیم درمانی معالج شما دستور العمل هایی را پیرامون نحوه محافظت از خود ارائه می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقبت از زخم های عمل جراحی بای پس
  • استراحت کافی و زیاد
  • دوری کردن از فعالیت های فیزیکی

حتی اگر عمل جراحی بای پس قلب موفق باشد و اتفاقی در حین یا پس از آن برای بیمار رخ ندهد، باز هم دوران نقاهت و بهبود پس از آن حدود ۶ تا ۱۲ هفته است. این حداقل میزان مورد نیاز برای درمان و برگشت به حالت عادی استخوان سینه شما است.

در حین این دوره باید از انجام کارهای فیزیکی که نیاز به زور و انرژی زیاد یا معمولی دارند اجتناب کنید. فعالیت فیزیکی خود را تا حد امکان محدود کنید و وسایل سنگین را بلند نکنید. همچنین تا زمانی که پزشک معالج اجازه ندهد نباید رانندگی کنید.

همچنین قابل ذکر است که پزشک معالج شما ممکن است پروسه توان بخشی قلب را نیز برای دوره نقاهت و بهبود شما پیشنهاد دهد. این مورد شامل یک رژیم و سبک زندگی خاص است که در آن فعالیت فیزیکی شما بررسی می شود، تست های استرس از شما گرفته شده تا وضعیت بهبود قلب شما مورد ارزیابی قرار گیرد.

حتما در صورت داشتن دردهای ادامه دار و یا هرگونه مشکل مرتبط با وضعیت سلامت و جسمی با پزشک معالج خود در نوبت های چک آپ بعد از عمل بای پس قلب مشورت کنید و آن ها را به اطلاع وی برسانید. همچنین اگر هر کدام از موارد زیر را تجربه کردید، خیلی زود با پزشک معالج خود در ارتباط باشید:

  • تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد
  • افزایش درد در قفسه سینه
  • ضربان قلب تند
  • قرمزی و هرگونه مشکل در محل انجام عمل جراحی بای پس

آنتی بیوتیک

بعد از عمل بای پس قلب چه داروهایی را مصرف خواهم کرد؟

پزشک معالج شما داروهایی را برای دوران پس از عمل تجویز می کند که به مدیریت درد شما کمک کنند. از جمله این مسکن ها می توان به ایپوروفن و استامینوفن اشاره داشت. علاوه بر این ممکن است داروی پرکوست که حاوی استامینوفن و اکسیکودون است را مصرف کنید. افزون بر این مسکن های مدیریت درد، پزشک معالج داروهایی را پیشنهاد و تجویز می کند که به شما در دوره بهبود و نقاهت بعد از عمل بای پس قلب کمک می کنند. از جمله این دارو ها باید به آنتی پالاتلت و آنگیوتستین اشاره کرد.

در مورد این که بهترین داروها برای شرایط شما پس از عمل جراحی کدام هستند با پزشک معالج خود مشورت کنید. این مورد برای کسانی که مشکلات دیگری در بدن خود دارند و با شرایط خاصی دست و پنجه نرم می کنند اهمیت بیشتری دارد. به عنوان مثال بیماران دیابت و یا کسانی که در معده یا شکم خود مشکلاتی دارند باید حتما پس از عمل جراحی بای پس قلب اقدامات ویژه ای را متناسب با وضعیت خود انجام دهند.

قرص سوتالول 40

انواع داروهای ممکنه تجویزی بعد از عمل بای پس قلب

✅ دارو های آنتی پلاتلت نظیر آسپیرین

کارکرد: کمک به جلوگیری از تشکیل لخته های خون در بدن

عوارض جانبی احتمالی: سکته در اثر خون ریزی به جای لخته شدن خون، زخم معده، مشکلات جدی مرتبط با آلرژی افراد به آسپیرین

✅ دارو های بتا بلاکر

کارکرد: مسدود کردن تولید آدرنالین در بدن و کاهش فشار خون

✳ عوارض جانبی احتمالی: افزایش وزن غیر نرمال، مشکلات تنفسی و افسردگی

✅دارو های نیترات

❇ کارکرد: کمک به کاهش درد سینه با باز کردن شریان ها و بهتر کردن جریان خون و گردش آن در بدن

عوارض جانبی احتمالی: سردرد، حالت تهوع، ریتم عجیب و غیر نرمال قلب و غش کردن

✅دارو های محدود کننده ACE

کارکرد: جلوگیری از تولید آنجیوتنسین در بدن شما، هورمونی که منجر به بالا رفتن فشار خون شده و همچنین باعث     باریک شدن رگ های خونی می شود.

عوارض جانبی احتمالی: سردرد، از دست دادن حس چشایی و خستگی

✅داروهای کاهنده چربی نظیر استاتینز

کارکرد: کمک به کاهش کلسترول بد (LDL) و جلوگیری از خطر سکته یا حمله های قلبی

عوارض جانبی احتمالی: از دست دادن حافظه، آسیب به کبد، درد عضله یا ضعفی که دلیل خاص و دقیقی ندارد.

عوارض و تاثیرات بلند مدت عمل جراحی بای پس قلب چه هستند؟

پس از انجام شدن یک عمل جراحی موفق بای پس قلب، علائمی نظیر تنگی نفس، تنگی قفسه سینه و فشار خون بالا معمولا بهبود می یابند و همانطور که گفتیم به ۶ الی ۱۲ هفته زمان نیاز است تا پروسه بهبود بدن بیمار طی شود.

عمل بای پس قلب می تواند مشکل مسدود بودن یک شریان قلبی را برطرف کند اما ممکن است نیاز باشد برخی عادات خود را جهت پیشگیری از مشکلات قلبی در آینده تغییر دهید. بهترین خروجی و موفقیت مربوط به آن دسته از بیماران است که پس از عمل جراحی بای پس قلب، سبک زندگی مناسب و سالمی را اعم از رژیم غذایی، ورزش و خود مراقبتی در پیش می گیرند.

در زمینه مصرف مواد غذایی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و همچنین پیرامون عادات و روش زندگی مناسب پس از عمل بای پس، با پزشک معالج و جراح خود صحبتی داشته باشید تا در این زمینه شما را راهنمایی کرده و دستورالعمل هایی ارائه کنند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یزدان دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز..۵۰سال دارم مدت ۲۵ساله که فشار عصبی دارم مدتی ۸ماهی هست که اغلب اوقات از زمین بلند میشوم وبعدچند تا پله بالا میرم نفس کم میارم تپش قلب شدید و کمی درد سینه ..اما اگه گرم کنم وورزش مشکلی ندارم..داروی والزومیکس وگابابنتین وسیتالوپرام.هم مصرف میکنم...دوماهه قبل نوار گرفتم و۳ساله قبل حدودااکو وتست ورزش مشکلی نبوده.بجز فشار بالا در ورزش.‌‌..ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید 🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً اکوکاردیوگرافی را تکرار بفرمایید و یک سی تی آنژیوگرافی عروق قلب نیز انجام دهید
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    دکتر جان من ۳۸سالمه ورزش هم میکنم یه شب آخر وقت قهوه خوردم خواب نامنظم هم داشتم صبح وقتی گوشیم نگاه کردم بازار سرمایه کلا منفی بود یهو طپش قلب گرفتم بعد چند دقیقه بهتر شدم روز بعد یادم امد دوباره طپش قلب گرفتم خیلی خفیف بدون هیچ چیزی نه درد قفس سینه نه تنگی نفس هرز گاهی بهش فکر میکنم یهو طپش میگیرم از ترس دیگه ورزش نمیکنم خیلی ترسیدم استرس دارم چکار کنم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً از پروپرانولول و کلردیازپوکساید استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر معصومه چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    درد در قفسه سینه وسوزش
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً سوال خود را به طور کامل و دقیق مطرح بفرمائید
  • تصویر کاربر اشکان یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    جناب با عرض سلام و احترام
    من سابقه فشار خون خانوادگی دارم، قرص والزومیکس مصرف می کنم اما هنگامی که دمای هوا بالا می رود، دچار افزایش فشار خون می شود. در منطقه گرمسیر زندگی می کنم و 65 ساله هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً ضمن رعایت رژیم غذایی کم نمک و سرشار از سبزیجات و لبنیات کم چرب یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته نیز انجام دهید
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام بنده نارسایی قلبی دارم با ای اف چهل. بتازگی تشخیص روماتیسم دادن برام. و قرص هیدروکسی کلروکین اجویز کردن این قرص برای قلب ضرر نداره؟
    1. تصویر کاربر مریم یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      خوردن کورتون برای قلب نارسا مضره؟
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت نیاز میتوانید هر دو دارو را استفاده بفرمائید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر A جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت آقای دکتر عزیز بابت پاسخگویی و صبرتان خیلی ممنونم
    فرمودید که چرا در مراکزی که سریعتر سی تی آنژیوگرافی انجام میدهند انجام نمی دهید علتش تمامی مراکز سی تی آنژیوگرافی ندارند و مراکزی هم که دارند نوبت حداقل 1 ماهانه تا 3 ماه می دهند
    و
    فرمودید در پاسخ به کد پرسش ۱۰۹۷۴ فعلاً از داروهای آسپرین، متورال، روزاواستاتین و نیتروکانتین استفاده کنند
    آخرین آزمایشات مادرم HDL 51 و LDL 97 می باشد اما فشار خون ۱۱ به پایین هست آخرین مرتبه اندازه گیری فشارخون ۸ روی ۶ بودو فشار پایین می باشد. WBC 4.8 و RBC 4.5 می باشد و تنگی زیاد نفس و تعریق و بی حالی و دیگر علائم درد قفسه سینه و... روز به روز بدتر می شوند و همچنان ادامه دارد
    تا زمان نوبت سی تی آنژیوگرافی این داروهایی که فرمودید هر یک چه میزان در طول شبانه روز و با چه دوزی خریداری و مصرف شود بعضی از داروهایی که فرمودید داروخانه گفتند دو دوز متفاوت دارد دکتر واقعا از حمله قلبی و... در طول شبانه روز مخصوصا شب خیلی نگرانیم و برای پیشگیری تا زمان نوبت سی تی آنزیوگرافی بفرمایید چه کنیم با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      با قدری هزینه بیشتر در مدت یک روز انجام شدنی است و یا با مراجعه به مراکز دولتی می توانند آنژیوگرافی شوند. در صورتی که فشارخون کمتر از ده باشد متورال و نیتروکانتین را مصرف نکنند. آسپرین ۸۰ میلی گرم روزانه یک عدد، متورال ۲۵ میلی گرم روزانه دو بار، روزاواستاتین ۲۰ میلی گرم روزانه یک عدد و نیتروکانتین ۲٫۶ میلی گرم روزانه دو بار استفاده کنند
  • تصویر کاربر هاله سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید پسرم یک سال و نیم هست و وزن ۸ کیلو داره به خاطر کم ‌وزنی بردم دکتر ازمایش گرفتن معلوم شد نرمی استخوان داره اما با کلی مکمل و دارو بعد دوماه وزن اضاف نکرد دوباره دکتر بردم معاینه کرد گفت صدا اضافه توی قلبش هست اکو بردم گفتن قلبش بزرگ هست باید وزنش زیاد بشه از طریق دستگاه با پاش عمل میشه ولی اگه وزن اضافه نکنه باید انژیو بشه خیلی نگرانم میشه شما توضیح بدین از اکو
    ک گرفتن هیچی به من ندادن به دکتر دیگه نشون بدم فقط یه عکس که توی CD هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی پسر خود را بفرستید
  • تصویر کاربر فهیمه شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام.من ۸روزه واکسن سینوفارم زدم والان ۳روزه یهو قلبم درد میگیره وتیر میکشه علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً برای ارزیابی مناسب به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای داخلی مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر اکبری دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام بر دکتر توانا و زبر دست خسته نباشین من جوان 20 ساله ام حدود یک سال هست تپش قلب دارم ینی هم ضربانمم زیاد می‌زند هم محکم می‌زند و هم لرزش دارد هر از گاهی، فکر کردم پی وی سی هست نوار قلب دادم پی وی سی و آریتمی مشاهده نشد، دکترم گفت از اضطرابته رفتم روانپزشک، دارم مراحل دارویی درمان میشم، آقای دکتر تروخدا بگین آیا اضطرابم درمان بشه دوباره این تپش و کویش برمیگرده؟؟؟؟ من اصن نمیتونم بفهمم چجوری میشه ک قلب دیگ تپش و محکم نمیزنه بعد رفع اضطراب میشه توجیهم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با درمان مناسب اظطراب، طپش قلب نیز برطرف خواهد شد
    2. تصویر کاربر اکبری یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      پس خیالم راحت باشه ک عود نمیکنه؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید
    4. تصویر کاربر اکبری یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دکتر جان دمتون گرم فقط آخرین سوال، اون تپش هایی ک نیاز به ابلیشین و یا داروی مادام العمر داره توی نوار معلوم میشه؟؟؟ تپش با دارو علائمش خوب بشه ینی از اضطراب بوده دیگه و میتونیم ترک کنیم ؟؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      در صورتی که آریتمی نیازمند به ابلیشن باشد و نوار قلب در حین آریتمی گرفته شده باشد نوار قلب نشان دهنده آریتمی خواهد بود و در غیر اینصورت ممکن است که آریتمی نیازمند به ابلیشن باشد ولی در نوار قلب معمولی مشخص نباشد. بهبود طپش قلب با دارو نیز الزاماً به معنی منشاء اظطرابی بودن طپش قلب نیست و بعضی آریتمی های قلبی فقط با دارو درمان میشوند
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر بهزاد یکشنبه ۲۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت شما بخیر
    من پسری 32 ساله هستم، کرونا گرفتم 1 ماه قبل
    که بستری هم شدم 8 روز
    و 14 روزم دارو خونه خوردم
    الان 6 روزی هست که داروهام تمام شده
    ولی تپش قلب داشتم و یه کمی هم تیر میکشید و میسوخت سمت قلبم هرازگاهی توی این 6 روز و اینکه دو بارم حدود 3 ساعتی دست و پاهام کلا توانی انگار واسشون نیست و مجبور میشدم دراز بکشم روی زمین 2 ساعتی رو و بی حال میشدم
    اکو قلب دادم(پیوست) گفتن که قلبت سالمه و اینکه واسم دو هفته پروپرانولول 10 نوشتن که هر 12 ساعت بخورم.
    از امروز شروع کردم
    خواستم بپرسم آیا تجویزشون درسته؟؟ و اینکه یهو بعد از دو هفته پروپرانولول رو قطع کنم آیا مشکلی پیش نمیاد واسم چون واسه دو هفته نوشته؟؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً بفرمایید که تعداد ضربان قلب بدون مصرف پروپرانول چه میزان است؟
    2. تصویر کاربر بهزاد یکشنبه ۲۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد خدمت دکتر گرامی
      تعداد ضربان قلبم این 6 روزی که تپش قلب دارم بدون مصرف پروپرانول بین 80 تا 100 تغییر میکرد و یه بارم 104 بود اکسیژن خونم هم همش 94 یا 95 بوده.

      آقای دکتر اینم خدمتتون عرض کنم من از وقتی از بیمارستان مرخص شدم یعنی 7 مهر هر روز دمنوش های گیاهی(بابونه،آویشن،پونه،پرسیاوشان و گل گاو زبان) میخورم (هنوزم میخورم)از هر کدوم یه لیوان هر روز
      موقعی که داروهایی که واسم برای دو هفته نوشته بودن رو میخوردم تپش قلب نداشتم ولی بعدش شدم یعنی این 6 روزه، داروهامم آپیکسابان 2.5 هر 12 ساعت یه دونه و پردنيزولون 5 هر روز بعد صبحانه بود که با 4 تا شروع شد و هر سه روز باید یه دونه کم میکردم
      که طی دو هفته تمام شد.
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      از متورال ۲۵ میلی گرم روزانه دو بار و یا پروپرانولول ۱۰ میلی گرم روزانه دو بار استفاده بفرمائید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات