مراقبت بعد از عمل بای پس قلب

در این مقاله به بررسی دوران نقاهت بعد از عمل بای پس قلب می پردازیم و به شما می گوییم در این دوران چه چیزی انتظار شما را می کشد.

هنگامیکه بعد از عمل بای پس قلب از حالت بیهوشی خارج شده و بیدار می شوید، یک تیوب در دهان شما قرار دارد. همچنین ممکن است درد داشته باشید و یا برخی از عوارض جانبی این عمل جراحی به سراغ شما بیایند. از جمله این موارد می توان به سه مشکل متداول زیر اشاره داشت:

  • از دست دادن حافظه کوتاه مدت
  • گیجی
  • مشکل در مدیریت زمان و گذر ساعات

شما احتمالا پس از انجام عمل جراحی بای پس قلب به مدت یک تا دو روز در آی سی یو بستری می مانید تا علائم حیاتی توسط پزشکان و پرستاران بررسی شوند. پس از این که به یک حالت پایدار رسیدید، به یک اتاق دیگر در بیمارستان منتقل می شوید. برای بستری یک هفته ای در بیمارستان آماده باشید.

توصیه های پزشک

قبل از این که بخواهید بیمارستان را ترک کنید، تیم درمانی معالج شما دستور العمل هایی را پیرامون نحوه محافظت از خود ارائه می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقبت از زخم های عمل جراحی بای پس
  • استراحت کافی و زیاد
  • دوری کردن از فعالیت های فیزیکی

حتی اگر عمل جراحی بای پس قلب موفق باشد و اتفاقی در حین یا پس از آن برای بیمار رخ ندهد، باز هم دوران نقاهت و بهبود پس از آن حدود ۶ تا ۱۲ هفته است. این حداقل میزان مورد نیاز برای درمان و برگشت به حالت عادی استخوان سینه شما است.

در حین این دوره باید از انجام کارهای فیزیکی که نیاز به زور و انرژی زیاد یا معمولی دارند اجتناب کنید. فعالیت فیزیکی خود را تا حد امکان محدود کنید و وسایل سنگین را بلند نکنید. همچنین تا زمانی که پزشک معالج اجازه ندهد نباید رانندگی کنید.

همچنین قابل ذکر است که پزشک معالج شما ممکن است پروسه توان بخشی قلب را نیز برای دوره نقاهت و بهبود شما پیشنهاد دهد. این مورد شامل یک رژیم و سبک زندگی خاص است که در آن فعالیت فیزیکی شما بررسی می شود، تست های استرس از شما گرفته شده تا وضعیت بهبود قلب شما مورد ارزیابی قرار گیرد.

حتما در صورت داشتن دردهای ادامه دار و یا هرگونه مشکل مرتبط با وضعیت سلامت و جسمی با پزشک معالج خود در نوبت های چک آپ بعد از عمل بای پس قلب مشورت کنید و آن ها را به اطلاع وی برسانید. همچنین اگر هر کدام از موارد زیر را تجربه کردید، خیلی زود با پزشک معالج خود در ارتباط باشید:

  • تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد
  • افزایش درد در قفسه سینه
  • ضربان قلب تند
  • قرمزی و هرگونه مشکل در محل انجام عمل جراحی بای پس

آنتی بیوتیک

بعد از عمل بای پس قلب چه داروهایی را مصرف خواهم کرد؟

پزشک معالج شما داروهایی را برای دوران پس از عمل تجویز می کند که به مدیریت درد شما کمک کنند. از جمله این مسکن ها می توان به ایپوروفن و استامینوفن اشاره داشت. علاوه بر این ممکن است داروی پرکوست که حاوی استامینوفن و اکسیکودون است را مصرف کنید. افزون بر این مسکن های مدیریت درد، پزشک معالج داروهایی را پیشنهاد و تجویز می کند که به شما در دوره بهبود و نقاهت بعد از عمل بای پس قلب کمک می کنند. از جمله این دارو ها باید به آنتی پالاتلت و آنگیوتستین اشاره کرد.

در مورد این که بهترین داروها برای شرایط شما پس از عمل جراحی کدام هستند با پزشک معالج خود مشورت کنید. این مورد برای کسانی که مشکلات دیگری در بدن خود دارند و با شرایط خاصی دست و پنجه نرم می کنند اهمیت بیشتری دارد. به عنوان مثال بیماران دیابت و یا کسانی که در معده یا شکم خود مشکلاتی دارند باید حتما پس از عمل جراحی بای پس قلب اقدامات ویژه ای را متناسب با وضعیت خود انجام دهند.

قرص سوتالول 40

انواع داروهای ممکنه تجویزی بعد از عمل بای پس قلب

✅ دارو های آنتی پلاتلت نظیر آسپیرین

کارکرد: کمک به جلوگیری از تشکیل لخته های خون در بدن

عوارض جانبی احتمالی: سکته در اثر خون ریزی به جای لخته شدن خون، زخم معده، مشکلات جدی مرتبط با آلرژی افراد به آسپیرین

✅ دارو های بتا بلاکر

کارکرد: مسدود کردن تولید آدرنالین در بدن و کاهش فشار خون

✳ عوارض جانبی احتمالی: افزایش وزن غیر نرمال، مشکلات تنفسی و افسردگی

✅دارو های نیترات

❇ کارکرد: کمک به کاهش درد سینه با باز کردن شریان ها و بهتر کردن جریان خون و گردش آن در بدن

عوارض جانبی احتمالی: سردرد، حالت تهوع، ریتم عجیب و غیر نرمال قلب و غش کردن

✅دارو های محدود کننده ACE

کارکرد: جلوگیری از تولید آنجیوتنسین در بدن شما، هورمونی که منجر به بالا رفتن فشار خون شده و همچنین باعث     باریک شدن رگ های خونی می شود.

عوارض جانبی احتمالی: سردرد، از دست دادن حس چشایی و خستگی

✅داروهای کاهنده چربی نظیر استاتینز

کارکرد: کمک به کاهش کلسترول بد (LDL) و جلوگیری از خطر سکته یا حمله های قلبی

عوارض جانبی احتمالی: از دست دادن حافظه، آسیب به کبد، درد عضله یا ضعفی که دلیل خاص و دقیقی ندارد.

عوارض و تاثیرات بلند مدت عمل جراحی بای پس قلب چه هستند؟

پس از انجام شدن یک عمل جراحی موفق بای پس قلب، علائمی نظیر تنگی نفس، تنگی قفسه سینه و فشار خون بالا معمولا بهبود می یابند و همانطور که گفتیم به ۶ الی ۱۲ هفته زمان نیاز است تا پروسه بهبود بدن بیمار طی شود.

عمل بای پس قلب می تواند مشکل مسدود بودن یک شریان قلبی را برطرف کند اما ممکن است نیاز باشد برخی عادات خود را جهت پیشگیری از مشکلات قلبی در آینده تغییر دهید. بهترین خروجی و موفقیت مربوط به آن دسته از بیماران است که پس از عمل جراحی بای پس قلب، سبک زندگی مناسب و سالمی را اعم از رژیم غذایی، ورزش و خود مراقبتی در پیش می گیرند.

در زمینه مصرف مواد غذایی حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و همچنین پیرامون عادات و روش زندگی مناسب پس از عمل بای پس، با پزشک معالج و جراح خود صحبتی داشته باشید تا در این زمینه شما را راهنمایی کرده و دستورالعمل هایی ارائه کنند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Nazanin چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر
    من امروز که رفتم حموم یه حالت تنگی نفس و حال تهوع گرفتم بعد از اون موقع باز حالم بد شده هر چند تپش حس می‌کنم قلبم می‌خواد بیاد تو دهنم یهو محکم میکوبه یا میلرزه بعد درد میکنه سینم و وسط کمرم یه حالت قلنج‌ و درد داره سمت راستم زیر سینم میسوزه یهو اما سینم سمت چپ نزدیک زیر بغل تقریباً یه درد دائم اما کم داره
    1. تصویر کاربر Nazanin چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ‌و اینکه اینجوری میشم کلا حالت تهوع دارم
      و حس می‌کنم یه افت فشار میگیرم بعد این حالت بهم دست میده
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض لطفاً برای گرفتن نوار قلب و ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه بفرمائید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام

    مدتی ۴ ماه میشود که از داروهای قلبی ، آمولدوپلین ، بیزوپرولول ، هیدروکلورتازید ، سوستاک و پلاویکس استفاده میکنم که دچار خارش شدید در ناحیه پشت کمر و کتفها شدم . آیا بنده با توجه به مصرف داروهای مذکور میتوانم حجامت کنم ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله میتونید ولی حجامت رو بطور کلی توصیه نمیکنم
  • تصویر کاربر اشکان جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مادرم بعداز عمل قلب که یک ماه میگذره جای عملش خوب شده ولی درد شدید تو ران پا داره.پیش متخصص قلب ویزیت شد همونطور که شما گفتی سونو گرافی نوشتن .ولی هنوز سونوگرافی انجام نشده
    دکتر احتمال خون لخته شدن در عروق پا رو گفت
    اگر خون لخته شده باشه چیکار باید کرد؟درمانش با دارو هست؟بعد احساس سنگینی وزن پا رو داره .انگار که زنه بستن به پا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله در صورت تایید تشخیص لخته شدن خون در پا نیاز به درمان دارویی دارند
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 2200 مشاهده پرسش
    سلام. سه سال پیش به مدت شش ماه روزی سه قرص پرانول ۲۰ مصرف کردم ، این دارو باعث اختلال نعوظ شدید شد که باعث شد دارو رو قطع کنم ، الان حدود سه ساله که دارو را قطع کردم که هنوز مشکل نعوظم پابرجاست . تمام ازمایشات ارولوژیم نرماله .این دارو مثل اب روی اتش رو مسائل جنسی بود .
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که ایزوسورباید و یا نیتروکانتین استفاده نمیکنید میتوانید تادالافیل را بصورت عندالزوم امتحان کنید. در صورتی که داروهای دیگری نیز استفاده میکنید شاید در ایجاد این عارضه همراه با پروپرانولول نقش داشته باشند
    2. تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      ۳۰ سال سن دارم و الان سه ساله هیچ دارویی استفاده نمیکنم . فقط سه سال پیش به همراه پرانول قرص نئوتریپتیلین و دپاکین مصرف کردم . مشکل روحی هم ندارم.باید مشکل حل بشه نه اینکه با قرص تادافیل بصورت موقت حل بشه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      در این مورد با یکی از همکاران محترم اورولوژیست مشورت بفرمایید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر صالحی یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام وسپاس فراوان
    در این شرایط بیماری کرونا که میگن به مراکز درمانی مراجعه نکنید،کودک مبتلا بهmrقلبی در هنگام تب ویروسی باید انتی بیوتیک مصرف کند.خودم میتونم شربت سفکسیم بدم بهش یا باید دوزش بالاتر باشه
    خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید واقعا ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب عفونت‌های ویروسی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارند و درمان های حمایتی و علامتی کافیست

  • تصویر کاربر نازنین دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام، مادر من حدود ۲۲ روز پیش عمل بای پس کرونری شدند، و سه رگ پیوند شد، ولی تا الان در دست چپ و کمی قفسه سینه درد دارند، به طوری که نمیتوانند دستشان را بالا بیاورند یا تکان دهند، ببخشید علتش چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      تا مدتی بعد از جراحی قلب این دردها طبیعی هستند نکته دیگر آن که تاحدود دو ماه دستشان را از از اندازه مشخصی بالاتر نباید بیاورند

  • تصویر کاربر مهرا یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام. خانمی 34ساله ام از سال92تا97دوبار زایمان طبیعی داشتم و هر دو بار سر زایمان چند بار به تکرار از حال میرفتم و بهوش میامدم.توی حاملگی اولم تنگی نفس بارداری داشتم و بعداز زایمان دومم احساس میکنم ریتم ضربان قلبم کند و نامنظم شده. با توجه به اینکه یکی از دوستانم در سن 35سالگی در زایمان سومش دچار ناراحتی قلبی شد و عمل دریچه قلب شد، ممکن هست که زایمان طبیعی باعث بیماری قلبی شود. و منم دچارش شده باشم؟ و اینکه من از زلزله بشدت میترسم و وقت زلزله انگار مغز و قلبم هردو باهم ایست میکنه.استرس زیاد دارم و از کوچکترین صدا از وسایل تو خونه یا صداهای بلند و یهویی بیرون میترسم مخصوصا نصفه شبها همش با صدای کوچیک از خواب بیدار میشم و استرس میگیرم. آیا اینها باعث ناراحتی قلبی و سکته میشه. پدرم سکته قلبی کرد و فوت شد مادرم هم ناراحتی قلبی دارد. ممکن هست ارثی هم باشد؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نحوه و شکل زایمان به صورت زایمان طبیعی یا سزارین تاثیری در ایجاد بیماری‌های قلبی ندارند
      در صورتی که اکوی فعلی شما طبیعی باشد بارداری در ایجاد بیماری قلبی شما نقشی نداشته است و به احتمال زیاد مشکل قلبی جدی ندارید و مبتلا به بیماری اضطراب هستید
      اطلاع پدر و مادر به بیماری قلبی می تواند زمینه ساز بیماری قلبی در شما باشد و این بسته به علائم بالینی شما و یافته های نوار قلب و سایر علائم هست که با توضیحاتی که تا الان ارائه کرده اید از این نظر مشکلی ندارید

  • تصویر کاربر زینب شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 510 مشاهده پرسش
    سلام. پدرم عمل قلب باز کرده و درحال حاضر مشکل خاصی نداره. میخواستم بدونم داروهای آنتی بیوتیک را تا چندوقت بعداز عمل باید مصرف کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت عدم وجود عفونت فعال، حداکثر یک هفته تا ده روز

  • تصویر کاربر Moba سه شنبه ۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر . مادر بنده بعد از ازمایشات و انژیو مشخص شد که نیاز بعمل باز دارن و دریچه قلبشون مشکل داره و بعلاوه انسداد خفیف هم داره . ما خيلي نگران‌هستیم که عملش ممکنه خطرناک باشه ممنون میشم اگه به توضبپیح مختصر بفرمایین و به ما اطمینان بدین . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توضیحات ناکافی است، لطفا سوال خود را کامل بپرسید

  • تصویر کاربر پروین دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    باسلام.استادعزیز.ممنون ازاینکه وقت میزارین وجواب میدین.درموردپایین امدن ضربان قلب زیر۴۰تاباثابقه اریتمی قبلی درمان شده به وسیله ابلیشن ومصرف داروهای ضداریتمی کنکور امیودارون وتصحیح ریتم قلبی یکباربه وسیله پیس موقتی به مدت چندماه وبرگشت ضربان به حالت ۶۰تا ولی دوباره پایین امدن ضربان به زیر۴۰تاهرچندداروهای ضداریتمی بعدازپیس موقت قطع شده باشندوفقط اسپیرن ولوزامیکس مصرف شده باشند.چه نضری میفرمایید.واقعن ممنون میشیم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت عدم مصرف کانکور و آمیودارون اگر ضربان قلب کمتر از ۴۰ در دقیقه باشه باید یک هولتر نوار قلب ۲۴ ساعته انجام بدید و ممکنه که بر اساس نتیجه آن نیاز به تعبیه پیس میکر دائمی داشته باشید.

درحال دریافت اطلاعات