آیا روماتیسم قلبی کشنده است؟

بیماری رومایسم قلبی (RHD) ممکن است بعد از یک بار ابتلا به تب روماتیسمی حاد (ARF) ایجاد شود. تب روماتیسمی حاد معمولا در دوران خردسالی بین سنین ۵ تا ۱۵ سال رخ می دهد.

بیماری روماتیسم قلبی می تواند به هر قسمتی از قلب از جمله؛ دریچه های قلبی، لایه های قلبی یا عضلات قلبی آسیب برساند. اما بیشتر به دریچه های قلبی آسیب می رساند، به خصوص دریچه هایی که سمت چپ قلب هستند.

عامل بیماری روماتیسم قلبی

بیماری رومایسم قلبی (RHD) ممکن است بعد از یک بار ابتلا به تب روماتیسمی حاد (ARF) ایجاد شود.  تب روماتیسمی حاد توسط عفونتی که عامل آن گروه A باکتری استرپتوکوکوس است، ایجاد می شود.

این عفونت معمولا شامل عفونت گروه A باکتری استرپتوکوکوس در گلو یا ” گلودرد استرپتوکوکوسی” است. بحث مداومی در مورد این که آیا تب روماتیسمی حاد به دلیل عفونت پوستی گروه A باکتری استرپتوکوکوس ایجاد می شود یا خیر وجود دارد.

❗توجه: بیماری روماتیسم قلبی در جوامع دورافتاده بومی شایع است.

روماتیسم قلبی

عوامل خطرزا برای بیماری رماتیسم قلبی

عوامل خطرزا شامل فقر، مناطق پرجمعیت و دسترسی کم به مراقبت های بهداشتی هستند. متوقف کردن دوره های راجعه ی تب روماتیسمی حاد می تواند از ایجاد بیماری روماتیسمی قلبی پیشگیری کند.

وقتی تب حاد روماتیسمی تشخیص داده شود، متوقف کردن دوره های اضافه تر تب روماتیسمی حاد می تواند پیشرفت بیماری را متوقف کند. درمان می تواند علائم را تسکین کرده و خطر ایجاد عوارض را کاهش دهد.

علائم بیماری رماتیسمی قلب

بیماری روماتیسمی قلب همیشه باعث ایجاد علائم نمی شود. اما وقتی علائم ایجاد شوند، ممکن است شامل موراد زیر باشند:

  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • کم آوردن نفس هنگام فعالیت
  • مشکلات تنفسی هنگام دراز کشیدن (ارتوپنه)
  • بیدار شدن از خواب به دلیل نیاز به نشستن یا ایستادن
  • تورم (ادم)
  • غش کردن (سنکوپ)
  • سکته مغزی
  • تب مرتبط با عفونت دریچه های آسیب دیده قلب
روماتیسم قلب عارضه ی تب روماتیسمی حاد درمان نشده است. فردی که در گذشته به تب روماتیسمی حاد مبتلا شده است در خطر بیشتری برای ابتلا به روماتیسم قلبی قرار دارد.

گلو درد

توضیح تب روماتیسمی

بدون درمان آنتی بیوتیکی، عفونت گلویی که توسط گروه A استرپتوکوکوس ایجاده شده باشد می تواند باعث ایجاد تب روماتیسمی حاد شود.

در افراد حساس، پاسخ ایمنی دو تا سه هفته بعد از عفونت درمان نشده گروه A استرپتوکوکی ایجاد می شود. این پاسخ ایمنی می تواند مغز، پوست، مفصل ها و قلب را هدف قرار دهد و می تواند باعث ایجاد التهاب شود.

تب روماتیسمی حاد می تواند تشخیص داده نشود و این می تواند پیشگیری یا شناخت بیماری روماتیسمی قلبی را با خطا رو به رو کند. عدم شناخت تب حاد روماتیسمی و محدودیت دستیابی به مراکز درمانی قلب می تواند منجر به به تب حاد روماتیسمی تشخیص داده نشده شود.

مطلب مرتبط: هر آنچه که باید درباره ی تب روماتیسمی بدانید.

روماتیسم قلبی

بیماری روماتیسمی قلب روی دریچه های قلبی تاثیر میگذارد؟

قلب یک پمپ دوگانه با چهار حفره است. هر حفره با یک دریچه بسته می شود. دریچه ها فقط در یک مسیر باز و بسته می شوند، از این رو خون نمی تواند برگردد.

بیماری روماتسیم قلبی اغلب شامل آسیب به دریچه های قلبی می شود. معمولا، دریچه آسیب دیده نمی تواند به طور مناسب باز یا بسته شود. این موضوع با جریان مناسب خونی که از قلب خارج می شود تداخل پیدا می کند. بدون درمان، دریچه آسیب دیده رو به بدتر شدن می رود.

این مشکل می‌تواند منجر به بروز علائم نارسایی قلبی شود. نارسایی قلبی به معنی آن است که قلب نمی تواند خون را به صورت موثر پمپ کند. نیروی بیش از حدی که قلب وارد می کند باعث بزرگ شدن آن می شود.

دیگر عوارض بیماری روماتیسم قلبی شامل عفونت دریچه قلبی آسیب دیده ( اندوکاردیت عفونی ) و سکته مغزی به دلیل لخته ای که در اثر بزرگی قلب یا آسیب دریچه ای ایجاد شده است می باشند. این لخته ( آمبولی ) سپس جدا شده و باعث انسداد عروق خونی مغز و سکته مغزی می شود.

معاینه

تشخیص بیماری روماتیسم قلبی

تشخیص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

❇ معاینه

در حالی که سوفل قلبی ممکن است بیانگر بیماری روماتیسم قلبی باشد، بسیاری از بیماران مبتلا به روماتیسم قلبی سوفلی ندارند.

❇ پیشینه پزشکی

که شامل شواهدی از تب روماتیسمی حاد یا عفونت استرپتوکوکوسی در گذشته است.

❇ عکس قفسه سینه

برای بررسی بزرگ شدن قلب یا تجمع مایع در ریه ها

❇ نوار قلب

برای بررسی این که آیا حفرات قلبی بزرگ شده اند یا این که آیا ریتم قلبی غیرطبیعی (آریتمی) وجود دارد یا خیر.

❇ اکو قلب

برای بررسی هر گونه آسیب یا عفونت دریچه های قلبی یا و یا بررسی نارسایی قلبی در صورت وجود. این مفیدترین روش برای یافتن این که آیا بیماری روماتیسم قلبی وجود دارد یا خیر، می باشد.

درمان بیماری روماتیسم قلب

درمان روماتیسم قلبی بستگی به شدت آن دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بستری در بیمارستان برای درمان نارسایی قلب
  • آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ( به خصوص برای دریچه های قلب )
  • داروهای رقیق کننده خون برای پیشگیری از سکته مغزی یا رقیق کردن خون برای تعویض دریچه ها
  • جایگزاری بالون از طریق یک ورید برای باز کردن دریچه بسته شده
  • جراحی دریچه قلب برای ترمیم یا تعویض دریچه آسیب دیده

داروپیشگیری از بیماری روماتیسمی قلب

درمان دارویی روماتیسم قلبی شامل کاهش خطر ایجاد عوارض می باشد. گزینه ها شامل موارد زیر هستند:

✅ بررسی منظم توسط متخصص قلب برای پایش قلب

تزریق واکسن آنفولانزا و پنوموکوک

✅ مصرف آنتی بیوتیک منظم  برای پیشگیری از عفونت گروه A باکتری استرپتوکوکوس در گلو و تب روماتیسمی عودکننده

✅ تشخیص به موقع و در موقع مناسب درمان آنتی بیوتیکی گلودرد

✅ بهداشت دهان و دندان مناسب (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، بررسی های دندان پزشکی و مکمل های مایع فلوراید)، زیرا ورود باکتری از طریق دهان به جریان خون می تواند خطر ایجاد عوارض مانند عفونت لایه درونی قلب را افزایش دهد.

✅ ممکن است به بعضی از افراد قبل از اقدامات دندان پزشکی یا اعمال جراحی برای پیشگیری از بروز عفونت باکتریایی قسمت آسیب دیده قلب، آنتی بیوتیک داده شود.

✅ مراقبت های پیش از بارداری مناسب؛ زیرا بارداری می تواند بیماری روماتیسم قلب را تشدید کند.

توصیه ی پزشک

روماتیسم قلب عارضه ی تب روماتیسمی حاد درمان نشده است. فردی که در گذشته به تب روماتیسمی حاد مبتلا شده است در خطر بیشتری برای ابتلا به روماتیسم قلبی قرار دارد.

تشخیص سریع تب روماتیسمی حاد و استفاده از آنتی بیوتیک پیشگیرانه می تواند از بروز روماتیسم قلبی پیشگیری کند. آنتی بیوتیک محافظت کننده تا زمانی که شخص به ۲۰ تا ۴۰ سالگی برسد ادامه پیدا می کند، این سن بستگی به زمان آخرین ابتلا به تب روماتیسمی حاد و این که آیا به روماتیسم قلبی تبدیل شده است یا خیر، دارد.

به صورت ایده آل، تب روماتیسمی حاد و روماتیسم قلبی قابل پیشگیری هستند. درمان آنتی بیوتیکی (مانند پنیسیلین) برای درمان عفونت گلو باکتریایی گروه A استرپتوکوک می تواند به صورت چشم گیری خطر ایجاد تب روماتیسمی حاد و عارضه آن که روماتیسم قلبی است را کاهش دهد. اگر تب روماتیسمی حاد یا روماتیسم قلبی رخ دهد، آنتی بیوتیک طولانی مدت می تواند از پیشرفت آن و تشدید بیماری پیشگیری کند.

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیررحیمی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    من جوانی هستم 28 ساله که مشگل نارسایی قلبی و ریه دارم که از بدو تولد این مشگل همراهم بوده اما الان راه رفتن و فعالیت های طبیعی قبلا به مشگل خورده تنگی نفس شدید. دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً مدارک خود را و به ویژه اکو و درصورت انجام ام آر آی یا سی تی از قلب و ریه بفرستید

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    با سلام من بیماری تب روماتیسم قلبی دارم تنگی دریجه میتراال وآئورت من دکترم عوض شده دکتر جدید گفت باید آمپول 1200000 را تا آخر عمر بزنی می خواستم بدانم صحیح است یانه من الان 44 سال دارم وحدود 12 سال آمپول زدم دو الی سه سال نمی زنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در این مورد اختلاف نظر وجود دارد برخی از صاحبنظران معتقدند تزریق پنی سیلین تا ۴۵ سالگی کافیست به این شرط که مشاغلی که با کودکان تماس زیادی دارند نظیرم معلمی نداشته باشید و و برخی دیگر اعتقاد دارند که این تزریق باید به صورت مادام العمر ادامه یابد

  • تصویر کاربر بابک سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من36ساله از ارومیه تماس میگیرم بخدا از چهار سال پیش که فهمیدم رماتیسم قلبی دارم و اینکه دو متخصص تو شهرمون که بنده به آنها مراجعه کردم گفته اند که روماتیسم قلبی اصلا چاره ای نداره و فقط عمر بنده حقیر یه بیست یا سی سالی کم خواهد شدمن هم آقای دکتر فقط خودم رو سپردم دست خدا تو رو خدا یعنی اصلا هیچ راهی نیست که قلب من مثل روز اولش خوب بشه آقای دکتر اگه بنده حقیر رو راهنمایی کنین سپاسگذار میشم تا آخر عمرم بابک اسکندی هستم از ارومیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید

  • تصویر کاربر اديبي شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام
    دكتر مادرم ٤٤سال دارن.وچند سالي هست كه درگير رماتيسم قلبي هستند طبق نظر پزشك بايد هر ماه پنسيلين ميزدم كه نزدن.الان بعد از ده سال كه قلبشون تير ميكشيد و سرگيجه هاي زياد هم داشتن دوباره به دكتر مراجعه كردن و متوجه شديم كه دريچه ائورت درگير شده .دكتر گفتن فعلا نياز به عمل نيست ولي با توجه به سرگيجه هاي زياد و تنگي نفس در زمان پياده روي و درد در قفسه سينه ايا نياز به عمل نيست؟؟؟ايشون در ٥سال گذشته ٢بار تشنج كردن ايا تشنج به دليل رماتيسم قلبي هست؟وايا با داشتن رماتيسم قلبي به ديگر انواع رماتيسم هم احتمال داره دچار بشه؟؟؟و ايشون فقط بايد به دكتر قلب مراجعه كنن يا نيازه به دكتر رماليوژيست هم مراجعه كنن؟با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر گزارش اکو ایشان را بفرستید
      شانس ابتلا به انواع دیگر روماتیسمی در ایشان مشابه سایر افراد است و نیازی به پیگیری توسط روماتولوژیست نیست

  • تصویر کاربر زارع شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید همسرم دچار رماتیسم قلبی و تو ۱۸ سالگی قلبشو انژیو کردن و گفتن باید مادام العمر پنی سیلین بزنه هر ماه .سوال من اینکه اگه پنی سیلین و قطع کنه نتیجه اش چی میشه ؟و امکان گرفتگی رگ های قلب باز هست ؟چون تند تند گلو درد میشه الانم ۲۷ سالشه .و نیاز به چکاپ دارن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت قطع تزریق ماهیانه پنی سیلین احتمال عود تب حاد روماتیسمی وجود دارد. در این بیماری عروق قلب درگیر نمی شوند
      ایشان نیاز به پیگیری مداوم توسط یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق دارند

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر
    مادر بنده چند روز پیش در حالی که در سلامت کامل بود دچار سکته مغزی شد. پزشکان متوجه شدن که سکته در اثر روناتیسم قلبی اتفاق افتاده. مادر چند روز پیش دچار گلودرد شدا بود ولی هیچ نشانه ای از مشکل قلبی نداشت. حالا لطفا راهنمایی بفرمایید که ما باید چکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که ایشان مبتلا به تنگی دریچه میترال و آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی باشند نیاز به مصرف مادام العمر داروی ضد انعقادی وارفارین دارند علاوه بر آن بسته به شدت تنگی یا نارسایی دریچه ها اقدام لازم در آن مورد هم باید صورت پذیرد

  • تصویر کاربر راضیه سه شنبه ۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    مادر من حدود 3 ماه پیش با درد زیاد قفسه سینه و شانه و پشت کمر و تب دچار شد و به بیمارستان منتقل شد حدود 3 هفته ای بیمارستان بود و انتی بیتیک های زیادی بهش تزریق کردند و بعد تشخیص مشکل عفونت ریه دادند و طول درمان رو گذروند و مرخص شد بعد از اون باز به درد دچار شد و دکترهای زیادی عوض کردیم و در نهایت تشخیص پریکاردیت قلب دادند و مایع دور پرده قلبش جمع شده بود و باز طول درمان رو گذروندن و طبق گفته دکتر قلب باید خوب میشدند ولی این اتفاق نیافتاد و همچنان درد داشتند تا اینکه دکتر مقلب ما رو به دکتر روماتولوژی معرفی کردند
    آیا مادر من بعد این همه دیر تشخیص دادن و داروهای زیادی و شاید اشتباهیی که مصرف کردند واقعا مشکلشون روماتیسم قلبی هست؟ و ایا خوب میشند بطور کامل؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر منظور دکتر روماتیسم قلبی نبوده است بلکه نظر ایشان بیماریهای روماتیسمی بافت همبند است که موجب درگیری قلب به ویژه پرده پریکارد می‌شوند و این موضوع با روماتیسم قلبی کاملاً متفاوت است

  • تصویر کاربر شاهین دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    باسلام
    من چهار روزه که از ناحیه زیربغل تا تقریبا وسط قفسه سینه ام به صورت نیم دایره از بالای قلبم سوزش دارم نوک زبونم هم احساس سوزش میکنم از آرنج تا مچ دست چپم هم درد دارم سابقه رفلاکس معده هم دارم به طوریکه شب ها رفلاکس باعث احساس خفگی در من بارها شده ومن رو ازخواب بیدار کرده .به طوریکه حس میکردم غذا وارد نایم شده وتنفس را برایم مشکل میکرد
    نوارقلب و اکو هم گرفتم مشکل نداشت ولی تست ورزشی که دادم در سومین مرحله آن سوزش شدید شد ودکتر دستگاه را خاموش کرد نوبت سیتی آنژیو گرفتم تا ۴۰ روز دیگر نظرشما چیست؟باید زودتر اقدام کنم یا مشکلم جدی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که درد شما در یک ماه اخیر شروع شده است نیاز به انجام آنژیوگرافی یا سیتی آنژیو گرافی در اولین فرصت و نه ۴۰ روز بعد دارید

  • تصویر کاربر اعظمی یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    به چه دلیل بعد از عمل ابلیشن دوباره دچار pvcمی شوین؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      احتمال موفق نبودن ابلیشن هست

  • تصویر کاربر آرش یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب دکتر ،من اخیرا دچار روماتیسم مفصلی شدم و با توجه به اینکه چهار سال پیش عمل جراحی قلب باز و تعویض دریچه آئورت،بنتال انجام داده ام ،تا چندی پیش هیچگونه مشکلی نداشنه ام و بصورت حرفه ای ورزش میکردم ، ولی اخیرا علاوه بر درد مفاسل دچار تنگی نفس و خستگی مفرط و زودرس میشوم ، حال سئوال من از محضر حضرتعالی اینست که آیا احتمال ابتلا به روماتیسم قلبی وجود دارد ویا اینکه من به آن مبتلا شده ام خبر ندارم /ممنون از پاسخی که ارسال میفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      روماتیسم قلبی یکی از عوارض تب روماتیسمی است و این بدان معنا است که هر نوع روماتیسمی نمی تواند ایجاد بیماری روماتیسم قلبی کند و همانطور که می دانید بیماری قبلی شما یک بیماری مادرزادی بوده است و نه اکتسابی و ناشی از روماتیسم بنابراین در صورتی که شما مبتلا به تب حاد روماتیسمی شده باشید این احتمال وجود دارد و در صورتیکه روماتیسم شما نوع دیگری از انواع روماتیسم باشد این امکان وجود ندارد

درحال دریافت اطلاعات