آیا روماتیسم قلبی کشنده است؟

بیماری رومایسم قلبی (RHD) ممکن است بعد از یک بار ابتلا به تب روماتیسمی حاد (ARF) ایجاد شود. تب روماتیسمی حاد معمولا در دوران خردسالی بین سنین ۵ تا ۱۵ سال رخ می دهد.

بیماری روماتیسم قلبی می تواند به هر قسمتی از قلب از جمله؛ دریچه های قلبی، لایه های قلبی یا عضلات قلبی آسیب برساند. اما بیشتر به دریچه های قلبی آسیب می رساند، به خصوص دریچه هایی که سمت چپ قلب هستند.

عامل بیماری روماتیسم قلبی

بیماری رومایسم قلبی (RHD) ممکن است بعد از یک بار ابتلا به تب روماتیسمی حاد (ARF) ایجاد شود.  تب روماتیسمی حاد توسط عفونتی که عامل آن گروه A باکتری استرپتوکوکوس است، ایجاد می شود.

این عفونت معمولا شامل عفونت گروه A باکتری استرپتوکوکوس در گلو یا ” گلودرد استرپتوکوکوسی” است. بحث مداومی در مورد این که آیا تب روماتیسمی حاد به دلیل عفونت پوستی گروه A باکتری استرپتوکوکوس ایجاد می شود یا خیر وجود دارد.

❗توجه: بیماری روماتیسم قلبی در جوامع دورافتاده بومی شایع است.

روماتیسم قلبی

عوامل خطرزا برای بیماری رماتیسم قلبی

عوامل خطرزا شامل فقر، مناطق پرجمعیت و دسترسی کم به مراقبت های بهداشتی هستند. متوقف کردن دوره های راجعه ی تب روماتیسمی حاد می تواند از ایجاد بیماری روماتیسمی قلبی پیشگیری کند.

وقتی تب حاد روماتیسمی تشخیص داده شود، متوقف کردن دوره های اضافه تر تب روماتیسمی حاد می تواند پیشرفت بیماری را متوقف کند. درمان می تواند علائم را تسکین کرده و خطر ایجاد عوارض را کاهش دهد.

علائم بیماری رماتیسمی قلب

بیماری روماتیسمی قلب همیشه باعث ایجاد علائم نمی شود. اما وقتی علائم ایجاد شوند، ممکن است شامل موراد زیر باشند:

  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • کم آوردن نفس هنگام فعالیت
  • مشکلات تنفسی هنگام دراز کشیدن (ارتوپنه)
  • بیدار شدن از خواب به دلیل نیاز به نشستن یا ایستادن
  • تورم (ادم)
  • غش کردن (سنکوپ)
  • سکته مغزی
  • تب مرتبط با عفونت دریچه های آسیب دیده قلب
روماتیسم قلب عارضه ی تب روماتیسمی حاد درمان نشده است. فردی که در گذشته به تب روماتیسمی حاد مبتلا شده است در خطر بیشتری برای ابتلا به روماتیسم قلبی قرار دارد.

گلو درد

توضیح تب روماتیسمی

بدون درمان آنتی بیوتیکی، عفونت گلویی که توسط گروه A استرپتوکوکوس ایجاده شده باشد می تواند باعث ایجاد تب روماتیسمی حاد شود.

در افراد حساس، پاسخ ایمنی دو تا سه هفته بعد از عفونت درمان نشده گروه A استرپتوکوکی ایجاد می شود. این پاسخ ایمنی می تواند مغز، پوست، مفصل ها و قلب را هدف قرار دهد و می تواند باعث ایجاد التهاب شود.

تب روماتیسمی حاد می تواند تشخیص داده نشود و این می تواند پیشگیری یا شناخت بیماری روماتیسمی قلبی را با خطا رو به رو کند. عدم شناخت تب حاد روماتیسمی و محدودیت دستیابی به مراکز درمانی قلب می تواند منجر به به تب حاد روماتیسمی تشخیص داده نشده شود.

مطلب مرتبط: هر آنچه که باید درباره ی تب روماتیسمی بدانید.

روماتیسم قلبی

بیماری روماتیسمی قلب روی دریچه های قلبی تاثیر میگذارد؟

قلب یک پمپ دوگانه با چهار حفره است. هر حفره با یک دریچه بسته می شود. دریچه ها فقط در یک مسیر باز و بسته می شوند، از این رو خون نمی تواند برگردد.

بیماری روماتسیم قلبی اغلب شامل آسیب به دریچه های قلبی می شود. معمولا، دریچه آسیب دیده نمی تواند به طور مناسب باز یا بسته شود. این موضوع با جریان مناسب خونی که از قلب خارج می شود تداخل پیدا می کند. بدون درمان، دریچه آسیب دیده رو به بدتر شدن می رود.

این مشکل می‌تواند منجر به بروز علائم نارسایی قلبی شود. نارسایی قلبی به معنی آن است که قلب نمی تواند خون را به صورت موثر پمپ کند. نیروی بیش از حدی که قلب وارد می کند باعث بزرگ شدن آن می شود.

دیگر عوارض بیماری روماتیسم قلبی شامل عفونت دریچه قلبی آسیب دیده ( اندوکاردیت عفونی ) و سکته مغزی به دلیل لخته ای که در اثر بزرگی قلب یا آسیب دریچه ای ایجاد شده است می باشند. این لخته ( آمبولی ) سپس جدا شده و باعث انسداد عروق خونی مغز و سکته مغزی می شود.

معاینه

تشخیص بیماری روماتیسم قلبی

تشخیص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

❇ معاینه

در حالی که سوفل قلبی ممکن است بیانگر بیماری روماتیسم قلبی باشد، بسیاری از بیماران مبتلا به روماتیسم قلبی سوفلی ندارند.

❇ پیشینه پزشکی

که شامل شواهدی از تب روماتیسمی حاد یا عفونت استرپتوکوکوسی در گذشته است.

❇ عکس قفسه سینه

برای بررسی بزرگ شدن قلب یا تجمع مایع در ریه ها

❇ نوار قلب

برای بررسی این که آیا حفرات قلبی بزرگ شده اند یا این که آیا ریتم قلبی غیرطبیعی (آریتمی) وجود دارد یا خیر.

❇ اکو قلب

برای بررسی هر گونه آسیب یا عفونت دریچه های قلبی یا و یا بررسی نارسایی قلبی در صورت وجود. این مفیدترین روش برای یافتن این که آیا بیماری روماتیسم قلبی وجود دارد یا خیر، می باشد.

درمان بیماری روماتیسم قلب

درمان روماتیسم قلبی بستگی به شدت آن دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بستری در بیمارستان برای درمان نارسایی قلب
  • آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ( به خصوص برای دریچه های قلب )
  • داروهای رقیق کننده خون برای پیشگیری از سکته مغزی یا رقیق کردن خون برای تعویض دریچه ها
  • جایگزاری بالون از طریق یک ورید برای باز کردن دریچه بسته شده
  • جراحی دریچه قلب برای ترمیم یا تعویض دریچه آسیب دیده

داروپیشگیری از بیماری روماتیسمی قلب

درمان دارویی روماتیسم قلبی شامل کاهش خطر ایجاد عوارض می باشد. گزینه ها شامل موارد زیر هستند:

✅ بررسی منظم توسط متخصص قلب برای پایش قلب

تزریق واکسن آنفولانزا و پنوموکوک

✅ مصرف آنتی بیوتیک منظم  برای پیشگیری از عفونت گروه A باکتری استرپتوکوکوس در گلو و تب روماتیسمی عودکننده

✅ تشخیص به موقع و در موقع مناسب درمان آنتی بیوتیکی گلودرد

✅ بهداشت دهان و دندان مناسب (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، بررسی های دندان پزشکی و مکمل های مایع فلوراید)، زیرا ورود باکتری از طریق دهان به جریان خون می تواند خطر ایجاد عوارض مانند عفونت لایه درونی قلب را افزایش دهد.

✅ ممکن است به بعضی از افراد قبل از اقدامات دندان پزشکی یا اعمال جراحی برای پیشگیری از بروز عفونت باکتریایی قسمت آسیب دیده قلب، آنتی بیوتیک داده شود.

✅ مراقبت های پیش از بارداری مناسب؛ زیرا بارداری می تواند بیماری روماتیسم قلب را تشدید کند.

توصیه ی پزشک

روماتیسم قلب عارضه ی تب روماتیسمی حاد درمان نشده است. فردی که در گذشته به تب روماتیسمی حاد مبتلا شده است در خطر بیشتری برای ابتلا به روماتیسم قلبی قرار دارد.

تشخیص سریع تب روماتیسمی حاد و استفاده از آنتی بیوتیک پیشگیرانه می تواند از بروز روماتیسم قلبی پیشگیری کند. آنتی بیوتیک محافظت کننده تا زمانی که شخص به ۲۰ تا ۴۰ سالگی برسد ادامه پیدا می کند، این سن بستگی به زمان آخرین ابتلا به تب روماتیسمی حاد و این که آیا به روماتیسم قلبی تبدیل شده است یا خیر، دارد.

به صورت ایده آل، تب روماتیسمی حاد و روماتیسم قلبی قابل پیشگیری هستند. درمان آنتی بیوتیکی (مانند پنیسیلین) برای درمان عفونت گلو باکتریایی گروه A استرپتوکوک می تواند به صورت چشم گیری خطر ایجاد تب روماتیسمی حاد و عارضه آن که روماتیسم قلبی است را کاهش دهد. اگر تب روماتیسمی حاد یا روماتیسم قلبی رخ دهد، آنتی بیوتیک طولانی مدت می تواند از پیشرفت آن و تشدید بیماری پیشگیری کند.

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    چرا جواب سوالاتو نمیدین؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پاسخ سوال شما ارسال شد.

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام تنگی دریچه میترال دارم اکو گرفتم عکساشو براتون میفرستم ببینید من باید چیکار کنم عمل کنم یا بالن بزنم یا میتونم زندگزندکگی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب با توجه به اطلاعات موجود در اکو شما نیاز به انجام آنژیوگرافی و بعد از آن تعویض دریچه میترال دارید و مورد مناسبی برای بالون یا درمان دارویی به تنهایی نیستید

  • تصویر کاربر مینا شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    من دختر یک سال و نیمه ای دارم که وزن تولدش ۳۸۶۰ بود و وزن الانش حدود ۹٫۵۰۰ هست از روزی که به دنیا اومد تو بیمارستان متوجه شدن یکی از ضربات قلبش تند تر از حد طبیعی ست تعداد ضربان قلبش نرماله البته به جز بک بار که EKG انجام شد و دخترم ترسید و گریه کرد وقتی دکتر دید گفت خیلی ضربانش تنده و یک بار دیگه در حالت خواب تکرار شد که نرمال بود، مشکل فقط همون یک ضربه ای هست که ناگهانی تند و خیلی شدید زده میشه تو یک دقیقه ممکنه یک بار باشه ممکنه چند بار باشه و یا حتی ممکنه اصلا نباشه، دکتر خودش گفته مشکل خاصی نیست این امر در کودکان سالم هم‌ میتونه وجود داشته باشه ولی از اونجایی که من ترکیه هستم و به پزشک های ایران دسترسی ندارم خیلی مایل بودم اینجا مشکلم رو مطرح کنم و نظر یک دکتر هموطن رو بدونم آیا این مساله میتونه جدی باشه ضمن اینکه دخترم هیچ مشکل دیگه ای مثل غش بی حالی و... نداره
    پیشاپیش از پاسخگوییتون سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      اگر تعداد این ضربانات همانطور که فرمودید خیلی کم هست جای نگرانی نداره و نیازی به درمان و داروی خاصی نیست بویژه اگر در خانواده سابقه مرگ‌ناگهانی وجود نداشته باشد

  • تصویر کاربر رسول شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پدر بنده رماتیسم قلبی داره دکتر گفته باید عمل شه آیا بدون عمل درست نمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا گزارش اکو رو بفرستید و توضیحاتی در مورد وضعیت ایشون بدید.

  • تصویر کاربر صابر یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    دخترم موقع تولد دکترا تشخیص ندادن تیرویید کم کار داره .ازمایش غربالگری هم جواب خوب بود مشکل نداشتم از هفت ماهگی ازمایش دادیم متوجه شدیم کم کاری داره .الان قرص میخوره روزی نصفی .اخرین ازمایش چن روزه دادیم تی اس هاش شده 5.08وتی چهار طبیعی شده .الان چیکارکنیم رشدشم ضعیفه روز به روز لاغرترمیشه داون خفیف هم داره .اقای دکتر توراخدا جوابمو بدین دارم داغون میشم .برا بچه ام چیکار کنم درمون بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      آزمایش تقریبا طبیعی است و جای نگرانی نداره و نیازی به تغییر دوز دارو نیست در مورد سایر علل کندی رشد مثل عفونت ادراری هم بررسی بفرمائید.

  • تصویر کاربر نادر چهارشنبه ۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 582 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.بنده ۳۵ سالمه مبتلا به فشارریوی بالا و نارسایی قلب هستم.نفس تنگی در سربالایی بسیار زیاد دارم و بیماری لوپوس دارم.داروهای فروزماید.بوسنتان.اپلرون ۲۵ وارفارین.تادالافیل ۲۰ استفاده میکنم و زیر نظر دکتر امین هستم که جدیدا آمپول ایلومدین هم تجویز کردن.می خواستم ببینم برای درمان میتونم بیام خدمت شما؟سرفه های خیلی زیادی هم میکنم که علتش رو هیچ کس نفهمیده.ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به مراجعه به بنده نیست آقای دکتر امین از بهترین ها در این زمینه هستند

  • تصویر کاربر نیما دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 506 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من یک پسر 14ساله ام که تب من هی میرفت ومی امدوسرفه هم میکردممیخواستم بدونم ایا روماتیسم است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر محتملترین تشخیص عفونت تنفسی است ولی در صورت ادامه و تکرار احتمال روماتیسم هم وجود داره

  • تصویر کاربر مژگان شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام من 43 ساله هستم و بیماری رماتیسم قلبی و مفصلی دارم در روز هم قرص چرک خشک کن و لیمو و شلغم میخورم تا بهتر شوم وشرایط رفتن به دکتر را ندارم در وسط خواب از خواب بیدار میشوم و نمیتوانم فعالیتی بکنم
    لطفا بهم بگین باید چیکار کنم تا خوب شوم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      لطفا نوع روماتیسم ( و نه روماتیسم مفصلی ) رو بفرمائید و اینکه آیا علت بیدار شدن از خواب تنگی نفس هست یا چیز دیگری است و همچنین بفرمائید که علت اینکه بعد از بیدار شدن از خواب نمی تونید کاری انجام بدید درد مفاصل هست یا چیز دیگری است
       
       
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۴ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    آیا در سن ۷۳سالگی. لازم هست دریچه قلب بدلیل روماتیسم قلبی تعویض شود یا با دار ودرمان ومراقبت حل می شود اگر عمل شود چقدر طول عمر بعد از عمل خواهد بود واگر عمل نشود چقدر ؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به جراحی تابع اثراتی است که اختلال دریچه بر روی ابعاد و عملکرد قلب و فشار خون ریوی ایجاد کرده و نه تابعی از سن و سال و میزان طول عمر بعد از جراحی هم تابعی از عوامل فوق هست.

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۸ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما

    الان 2 سالی هستش که فهمیدم ذماتیسم قبلی دارم و دارو مصرف میکنم و ماهی یکی پنی سلین 120000 میزنم الان چند وقتی هستش که دست چپم هم درد میکنه و قلبم دردش بیشتر شده و قرص میخورم قلبم خوب میشه ولی دست چپم خیلی زود بی حس میشه و خواب میره و درد میگیره میخواستم ببینم غلت اصلی این بی حس و خواب رفتن و دردش از چیه درد هم از قلبم میزنه به شونه سمت چپم و دستم رو هم در گیر میکنه و بعضی وقتا یه تیر کوچیک و خفیف هم داره این چی هستش اگه میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۸ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      برای پاسخ دقیق به سوال شما ابتدا بفرمائید که چند سال دارید و آیا دیابت یا چربی خون و سابقه خانوادگی بیماریهای قلبی یا فشار خون بالا یا سابقه مصرف دخانیات دارید یا خیر و آیا در هنگام فعالیت بویژه پله بالا رفتن درد سینه شروع میشود یا بدتر میشه یا خیر و آیا در هنگام فعالیت بویژه پله بالا رفتن دچار تنگی نفس می شوید یا نه و نیز در روماتیسم قلبی شما کدام دریچه ها بیمارند و آیا دچار تنگی دریچه هستید یا نارسائی دریچه و به چه شدتی؟

درحال دریافت اطلاعات