۱۰ علت تپش قلب در بیماران را بشناسید

اگر ضربان قلب ما به بالاتر از حد نرمال و قابل قبول برسد، به این وضعیت تپش قلب (heart palpitations) می گویند. این وضعیت می تواند بسیار هشدار دهنده باشد با این حال معمولا آسیبی به ما نمی رساند و پس از کمی استراحت، آرام می شود. در این مقاله به بررسی ۱۰ علت تپش قلب می پردازیم.

تمامی روزها، هر روز و هر لحظه قلب ما در حال پمپاژ کردن خون به نواحی مختلف بدن است تا اکسیژن و مواد ضروری را برای آنها تامین کند. علت تپش قلب در فرد می تواند ریشه در مسائل مختلف داشته باشد.

اکثر اوقات ما حتی متوجه فعالیت دائم و تپش قلب خود نیستیم، ولی گاهی اوقات که در حال انجام ورزش و فعالیت بدنی هستیم یا بر اثر چیزی به شدت می ترسیم، تپش قلب ما بالا رفته و ما را متوجه خود می کند.

اگر ضربان قلب ما به بالاتر از حد نرمال و قابل قبول برسد، به این وضعیت تپش قلب (heart palpitations) می گویند. این وضعیت می تواند بسیار هشدار دهنده باشد با این حال معمولا آسیبی به ما نمی رساند و پس از کمی استراحت، آرام می شود.

اما گاهی اوقات می تواند نشانه این باشد که ما در خطر هستیم و باید مشکل خود را هر چه سریع تر درمان کنیم. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به رایج ترین علائم و دلایل بروز تپش قلب در بیماران.

ترس

۱️⃣ حمله وحشت زدگی علت تپش قلب

ترس و وحشت یک واکنش طبیعی در انسان ها است که همه ما آن را در برخی شرایط و اوقات تجربه می کنیم. در واقع یک غریزه نجات و زنده ماندن در ما وجود دارد که باعث می شود نسبت به موقعیت های خطرناک و آسیب رسان واکنش نشان دهیم. اگر به خوبی در این شرایط واکنش نشان ندهیم، خطر پیش رو می تواند به ما آسیب برساند و یا حتی منجر به مرگ شود. اما گاهی اوقات این ترس می تواند خطرناک و نگران کننده شود و همیشه توجیه پذیر نیست.

همانطور که از نام آن مشخص است، حمله وحشت زدگی زمانی است که فردی حس بسیار نگران کننده اضطرار یا ترس را در خود داشته باشد. این می تواند یک تجربه بسیار ترسناک برای کسی باشد که این حمله را تحمل می کند و به وسیله تعدادی از علائم نظیر تپش قلب قابل شناسایی است.

آب

۲️⃣ تپش قلب به علت کاهش سطح آب بدن

اکثر ما در طی روز آن چنان توجهی به میزان سطح آب بدن خود نداریم و این که آیا میزان آب کافی و مورد نیاز وارد بدن ما می شود یا خیر. با این حال گاهی اوقات میزان آب ورودی به بدن ما بسیار کم است و در نتیجه با مشکل کم آبی بدن مواجه می شویم. این شرایط می تواند منجر به بروز تعدادی از علائم نظیر تپش قلب شود. با این حال مقابله و حل این وضعیت معمولا آسان است.

معمولا کاهش آب بدن می تواند منجر به کاهش فشار خون در افراد شود چرا که مایعات کمی در بدن وجود دارند. کم آبی بدن همچنین می تواند در تعادل موجود بین الکترولیت ها یا مواد غذایی که از مایعات دریافت می کنیم اختلال به وجود آورد. در چنین شرایطی بدن جهت جبران این وضعیت و کمبود آب ضربان قلب و سرعت آن را بالا تر می برد و مشکل تپش قلب به وجود خواهد آمد.

استرساسترس

۳️⃣ استرس علت تپش قلب

زندگی ما همیشه همانطور آرام و بدون مشکل و گرفتاری دنبال نمی شود و به عبارتی همیشه ایده آل نیست. اتفاقات و مشکلات اطراف ما منجر به افزایش استرس ما می شوند و بدن ما با مشکلات و اتفاقات درگیر خواهد شد تا آن ها را حل کند. آدرنالین کم کم و به شکل مخفیانه وارد جریان خون ما می شود و امکان آرام بودن و ریلکس کردن را از ما می گیرد. در نتیجه قلب سعی می کند سخت تر کار کند و خون را به نواحی مختلف از بدن پمپاژ می کند.

این پمپاژ سنگین و قوی خون منجر به بروز مشکل تپش قلب می شود که یکی از علائم بسیار رایج و شناخته شده از استرس و اضطراب به شمار می رود. معمولا ما با گذشتن چند لحظه آرام می شویم و همراه با آن ضربان قلب ما نیز به حالت طبیعی بر می گردد. اگر تپش قلب حتی پس از کم شدن میزان استرس ما پا برجا باقی بماند باید حتما به سراغ درمان رفته و با پزشکان عمومی و متخصص مشورت کنیم.

رژیم غذایی

۴️⃣ تغییرات رژیم غذایی علت تپش قلب

انسان ها معمولا رژیم غذایی متنوعی دارند و گذشته از درد شکم و مشکلات مربوط به آن، این تنوع غذایی مشکلی به وجود نمی آورد. در حقیقت متخصصین داشتن یک رژیم غذایی متنوع را پیشنهاد می کنند چرا که می تواند تنوع مواد غذایی ورودی به بدن ما را افزایش دهد تا بدنی سالم و خوش فرم داشته باشیم. با این حال گاهی اوقات تغییرات جدید و ناگهانی در رژیم غذایی می تواند تاثیرات ناخواسته و بدی داشته باشد که یکی از این موارد تپش قلب است.

ایجاد یک تغییر جدید در رژیم غذایی ممکن است موادی را وارد بدن فرد کند که به آن آلرژی دارند و در نتیجه این اتفاق تپش قلب به وجود خواهد آمد. این تغییرات رژیم غذایی می توانند بر موارد دیگری نظیر سطح قند خون تاثیر بگذارد که خود عامل دیگری برای افزایش ضربان قلب افراد به شمار می رود. اگر یک تغییر خاص در رژیم غذایی منجر به بروز تپش قلب در شما شد پیشنهاد می کنیم یک تاریخچه از موادی که معمولا مصرف می کنید نگه دارید تا بتوانید خیلی زود غذایی که منجر به بروز این اثرات ناخواسته می شود را شناسایی نمایید.

کافئین

۵️⃣ تحریک کننده ها علت تپش قلب

مواد مختلفی وجود دارند که به عنوان محرک برای بدن فعالیت می کنند. این مواد معمولا میزان هوشیاری ما را بالا می برند و در نتیجه آن ضربان قلب نیز شدت بیشتری پیدا می کند. تعداد زیادی از محرک های هوشیاری و بدن در بالا رفتن سرعت تپش قلب تاثیر دارند که حالتی غیر نرمال به حساب می آید.

یک مثال از این مواد محرک که مصرف زیادی نیز در بین افراد دارد کافئین است که بیشتر در چای و قهوه پیدا می شود. با این که چنین نوشیدنی هایی برای اول صبح ایده آل هستند تا هوشیاری ما را در شروع ساعت کاری بالا ببرند اما بسیاری از افراد باید کافئین را با تعادل و دقت مصرف کنند تا از تپش قلب بالا جلوگیری به عمل آید. دارو هایی نظیر آمفتامین ها (amphetamines) و کوکائین (cocaine) نیز می توانند منجر به ایجاد تپش قلب در افراد شوند. همچنین نوشیدنی های انرژی زا نظیر رد بول نیز می توانند مسئول به وجود آمدن تپش قلب در افراد باشند.

دارو

۶️⃣ تپش قلب به علت مواد دارویی و داروها

برای درمان بیماری ها و مشکلات حوزه سلامتی انسان تنوع بسیار زیادی از مواد دارویی و دارو های مختلف وجود دارد. این دارو ها علاوه بر تاثیر مثبت خود بر روی بیماری های خاص، عوارض جانبی متعددی نیز دارند که برخی از آن ها ناخواسته هستند. یکی از عوارض جانبی احتمالی برای بعضی از دارو ها افزایش تپش قلب است.

اگر احتمال بروز تپش قلب در شما وجود دارد و یا هرگونه عکس العمل دیگری نسبت به دارو ها دارید حتما باید قبل از مصرف هر داروی جدید و یا حتی داروهای قدیمی با پزشک معالج خود مشورت کنید. ممکن است در این شرایط پزشکان داروهای دیگری را جایگزین کنند. ترکیب های متفاوت از دارو ها نیز می توانند منجر به بروز تپش قلب شوند و اگر این علائم و مشکلات از بین نرفت حتما باید در این باره با پزشک معالج خود صحبت کنید.

معاینه قلب

۷️⃣ تغییرات هورمونی علت تپش قلب

بدن های ما به شدت تحت تاثیر هورمون ها هستند و همین هورمون ها جنبه های مختلف از بدن ما و کارکردهایمان را کنترل می کنند. هورمون ها می توانند بر روی حالت و مود، سطح قند خون، دمای بدن و دیگر بخش های بدن ما تاثیر بگذارند. یک کارکرد خاص بدن ما در این زمینه ضربان قلب است. تغییرات مختلف در سطح هورمون های بدن می توانند منجر به ایجاد تپش قلب شوند. با رسیدن دوباره سطح هورمون ها به حالت تعادل، مشکل تپش قلب نیز حل می شود.

در خانم ها، این گونه تغییرات هورمونی ممکن است به دلایلی نظیر حاملگی، دوران قاعدگی و یائسگی رخ دهند. دارو های پیشگیری از بارداری نیز می توانند دلیل اصلی تغییرات هورمونی باشند که منجر به تپش قلب می شود. اگر مشکل تپش قلب ادامه دار باشد و زود از بین نرود پیشنهاد می شود به دنبال درمان پزشکی مشکل باشیم به خصوص اگر فرد مربوطه باردار باشد.

ضربان قلب هدف

۸️⃣ ورزش و نرمش علت تپش قلب

متخصصین سلامت پیشنهاد می کنند در برنامه زندگی خود به اندازه کافی وقت برای تحرک و ورزش بگذاریم و این یک پیشنهاد بسیار خوب است.

ورزش و تحرک به افراد کمک می کند سیستم قلبی و عروقی خود را در حالت مناسب و سالمی نگه دارند و منجر به سالم ماندن قلب و شش های افراد می شود. همچنین به کمک ورزش و نرمش می توان چربی اضافه را آب کرد، حس و حال کلی خود را بهبود بخشید و کیفیت زندگی را در مجموع بالا برد.

اگر به تمرین و ورزش عادت ندارید، بالا رفتن ضربان قلب و مشکل تپش قلب می تواند تا حد زیادی نگران کننده باشد. این افزایش ضربان قلب عموما موقت است و حتی برای شما مفید خواهد بود.

اگر در مورد تپش قلب خود در حین ورزش کردن و یا پس از آن مطمئن نیستید و نگرانی دارید حتما با یک پزشک مشورت کنید. علاوه بر این یک مربی فیتنس و تناسب اندام می تواند تمرینات مناسبی را برای شما برنامه ریزی کند تا مشکل به وجود آمدن تپش قلب برطرف گردد.

ضربان قلب نرمال در حین ورزش چقدر باید باشد؟ : ضربان قلب هدف

کم خونی

۹️⃣ کم خونی (Anemia) و تپش قلب

ماده خاصی به نام هموگولوبین باعث قرمز بودن خون های موجود در بدن ما می شود. هموگولوبین یک نوع پروتئینی است که در سلول های قرمز خون پیدا می شود. این پروتئین حامل آهن است که وابستگی زیادی به اکسیژن دارد. آهن به اکسیژن این امکان را می دهد تا خود را به هموگولوبین متصل کند و سپس سلول های قرمز اکسیژن را به نواحی مختلف بدن حمل می کنند.

هنگامی که تعداد سلول های خونی قرمز کم می شود و یا به عبارتی هموگولوبین فرد کاهش می یابد، بدن نمی تواند اکسیژن مورد نیاز خود را تامین کند. نام این شرایط خاص را کم خونی می گویند و یکی از راه هایی که بدن سعی در جبران این مشکل دارد بالا بردن ضربان قلب است تا به کمک آن بتواند اکسیژن موجود در گردش خون بدن را بالا ببرد. در نتیجه این کم خونی مشکل تپش قلب برای فرد به وجود می آید. مشکل کم خونی قابل درمان است و در نتیجه این نوع از تپش قلب پس از حل مشکل مربوطه و بالا آمدن سطح اکسیژن موجود در جریان خون به حالت عادی بر خواهد گشت.

قلب درد

🔟مشکلات قلبی علت تپش قلب

قلب های ما روزانه و بدون هیچ توجهی به کار خود ادامه می دهند و ما نیز معمولا توجه خاصی به این عضو مهم نداریم و فکر می کنیم مشکلی آن را تهدید نمی کند. وابستگی ما به سلامت قلب در بدن بسیار بالا است چرا که اگر جریان خود پمپاژی آن به اندام های بدن متوقف شود از بین می رویم. هنگامی که مشکلات قلبی خاصی که منجر به محدود کردن خون در گردش بدن می شوند اتفاق می افتند، نتایج و اثرات این مشکلات زیان بار خواهند بود.

اگر بنا به هیچ دلیل مشخص و دقیقی مشکل تپش قلب دارید، این موضوع می تواند نشانه این باشد که مشکلی برای قلب شما به وجود آمده است. با این که تمامی مشکلات قلبی به صورت فوری خطرناک و زیان بار نیستند اما بعضی از این موارد نظیر حمله های قلبی می توانند کشنده باشند. اگر مشکل تپش قلب افراطی و غیر طبیعی دارید و یا حس می کنید که حمله قلبی برایتان پیش آمده است حتما خیلی زود بدون هیچ گونه اتلاف وقت به ملاقات پزشکان متخصص قلب و عروق بروید.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر M یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    به نام خدا.سلام اقای دکتر.من نامزدم حدودا 1ماه میشه که دچارتپش قلب شده دکترقلب رفته نوارقلب واکو گرفتن گفتن نرماله.قرص پرپرانول 10میلی روزی 1عدد بهش داده.که البته نمیخوره.و وقتی تپش قلب میگیره اوایل لحظه ای بود اما الان 5دقیقه تا10دقیقه طول میکشه.سرگیجه وسیاه رفتن چشم هم کمی داره.درحال عادی فشارش13 وضربانش 75هست اماوقتی تپش قلب داره فشارهمونه اما تپشش 85میشه.تپش قلبش طوری هست که رفت وامدش رودرگیرکره یعنی حتما باید درازبکشه خوب بشه.به گفته خودش 1ماه هست زیاد فکروخیال هم میکنه وفیلم اکشن هم تماشا میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که قرص پروپرانول را روزانه دو بار برای حداقل یک ماه استفاده کنند و سپس به تدریج کم کنند در ضمن در صورتی که تنش های عصبی و اضطراب دارند با یکی از همکاران محترم روانپزشکی نیز مشورت فرمایند

  • تصویر کاربر ايمان سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.

    بنده 23 سالمه و سمت چپ سرم خصوصا گیجگاه هر چند وقت یک بار درد میگیره خصوصا زمان هایی که دچار فشار عصبی و استرس هستم یا کم بخوابم و بد خوابي داشته باشم صبح آن روز با سر درد بيدار میشم

    پیشنهاد شما چی هست دکتر؟
    مصرف چه قرصی و دارویی برای درد مناسب هست؟
    قرص های آسپرین و پروپنالول مؤثر هستند؟



    لطفا پاسخ دهید با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد شما مبتلا به سردردهای میگرنی هستید و توصیه می کنم که با یکی از همکاران محترم نورولوژیست مشورت بفرمایید
      مصرف آسپرین در شما هیچ کاربردی ندارد ولی پروپرانولول به کاهش حملات سردرد کمک خواهد کرد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 432 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر همسرم برای دومین بار با فاصله ی دو سال دچار ضربان نامنظم قلب شده بطوریکه درهر دقیقه ضربانشون به ۱۱۰ میرسه بعد با ی سری دارو میاد ۸۵ بعد میشه ۹۵ یا میشه ۷۵
    این تعداد ضربانها رو تو بیمارستان ازش میگیرن نوار قلب های مکرر ازشم میگیرن و...و.....

    لطفا راهنمایی کنید دکتر جان
    قرص واسه منظم شدن ضربانش هم میخوره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا نتیجه نوار قلب و دیگر آزمایش های ایشان را برای بنده ارسال کنید.

  • تصویر کاربر بهمن یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت
    هفته قبل دختر 44ماهه خودم را به علت عفونت شدید ریه در بیمارستان بستری کردم که دکتر آمپول سفتراکسون تجویز کرد که در نتیجه حساسیت ایجاد شده و ضربان قلب او به 165 رسید لباش و صورتش کبود شد چند تا آمپول زدند تا به حال اولیه برگشت و حالا بعد از اون میگه قفسه سمت چپ سینم درد میکنه و برخی موارد هم میگه تپش قلب دارم البته چند روز پیش هم قبل بستری میگفت که تپش قلب دارم الان 3روزه مرخص شده صداش هم عوض شده ولی خورد و خوراکش طبیعی و خوبه حال عمومیش هم خوبه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً یک اکو از فرزند خود بگیرید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکترایش قلب دراثرمصرف آمفتامین‌ها مشکلی داردوراه درمان چیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      سوال نامفهوم است. بیشتر توضیح دهید.

  • تصویر کاربر ایلام45 یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 436 مشاهده پرسش
    سلام واحترام من سالها تپش قلب داشتم 53سالمه از چند سال پیش گاهی آریتمی میشدم حین ورزش سنگین ویا مصرف چای وقهوه ویا عصبانیت ولی زود خوب میشدم ولی امسال دو بار شروع شد و5تا8ساعت ادامه داشت دکتر متورال داد چند روز مصرف کردم تهران پزشک دیگری قطع کرد وبهم سوتاکیم داد یه شب مصرف نکردم دچار حمله شدید شدم دوباره شروع کردم چه جوری میتونم مصرفشو قطع کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که حملات تپش قلب از بین رفته اند می توانید دارو را به تدریج کم و سپس قطع کنید ولی در صورتی که حملات ادامه دارند فعلا نمی توانید دارو را قطع کنید

  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند مدتی هست به طور ناگهانی تپش قلب میگیرم مخصوصا زمانی که عصبانی هستم دست چپم هم بی حس میشه بعضی مواقع هم یهو استرس تپش قلب میگیرم که ناگهان همراه با آون دستام هم مبارزه آیا چیز مهمی هست که به دکتر مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      در صورت تکرار نشدن نیازی به مراجعه به دکتر نیست، توصیه می شود ابتدا با یک پزشک روانشناس مشورت نمایید.

  • تصویر کاربر امیرحسسن چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    بنده ۱۲سالمه
    من به علت کشیدن قلیان تپش قلب گرفتم به دکتر مراجعه مردم اکو کردند و گفتند قلب مشکلی نداره گفتند دریچه های قلب مسموم شده همچین چیز قرص پروپرانولول عبیدی ۲۰ را برام تجویز کردند درست مصرف کردم ولی هنوز بعضی اوقات تپش قلب میگیرم نبضمم تند میزنه دستو پام عرق میکنه سرده بعضی اوقات مشکل در خواب دارم بدنم سست میشه موقع خواب علتش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مضرف قلیان و هرگونه دخانیات را قطع کنید و تصویر اکوی خود را ارسال کنید.

  • تصویر کاربر بیتا سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید ... ابتدا خواستم ازتون تشکر کنم بابت وقتی که میزارید بابت لطف و مهربانیتون ...بیست و نه ساله هستم مدت دوساله دچار تپشهای شدید قلبی میشم به متخصص قلب مراجعه کردم اکو انجام دادن گفتن افتادگی دریچه میترال داری و هولتر مانیتورینگ بمدت چهل و هشت ساعت بستم ... گفتن اریتمی داری و تاکیکاردی اما نیاز به دارو نیست ..سوال اولم اینه که با توجه به اریتمی و تاکیکاردی مخصوصا در زمان استراحت و دارو ندادن ایا در سالهای اینده باعث بزرگی و ضعف و خستگی قلبم نمیشه ؟؟؟عکس اریتمی و تاکیکاردیو فرستادم تا خودتون تعداد تپشهای قلب رو با توجه به زمان در نظر بگیرید
    سوال دومم اینه که ایشون در اکو نوشتن که Mild Mr در دریچه ی میترال ... Mr به معنای نارسایی نیست پس چرا دارویی برای درمان نمیدن؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ۲صفحه ارسال شده از هولتر نوار قلب طبیعی بودند و هیچ نشانه‌ای از آریتمی وجود ندارد در مورد پرولاپس دریچه میترال و نارسایی با شدت کم فعلا نیاز به اقدام خاصی ندارید و تکرار اکو سالیانه یک بار را پیشنهاد می کنم در صورتی که دچار تپش قلب هستید می توانید از پروپرانولول یا متورال استفاده بفرمایید

  • تصویر کاربر زینب سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    عرض سلام وخداقوت خدمت آقای دکتربنده به تازگی آزمایشات قبل ازبارداری دادم
    سلام خدمت شمابنده به تازگی آزمایش قبل ازبارداری دادم tshخونم 17/5بودبنده تواین سه ماه اخیرشایدبیشترازبیست بارتودندان پزشکی عکس گرفتم ازمایشم دوبارتکرارشدوهمین نتیجه روداشت ولی هربارمن بلافاصله بعدرادیوگرافی ازمایش دادم ممکنه اشعه رادیوگرافی روtsh اثرگذاربوده باشه واین بالابودن نشانه چیه امکان داره من نتونم بارداربشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      این بالا بودن به معنی کم کار بودن تیروئید هست و احتمال ارتباط آن با رادیوگرافی دندان بسیار کم هست
      شما نیاز به مصرف دارو در تمام طول عمر قبل، حین و بعد از بارداری دارید و این بیماری مانعی برای باردار شدن نیست

درحال دریافت اطلاعات