نارسایی قلبی از علائم تا درمان قطعی آن

 نارسایی احتقانی قلبی یک عارضه‌ی خطرناک است که در آن، قلب خون را به طور ناکارآمد در سراسر بدن پمپاژ می‌کند. در ادامه ی نوشتار با این بیماری بیشتر آشنا می شوید.

ما به پمپاژ خون توسط قلب نیاز داریم تا خون غنی از مواد مغذی و اکسیژن به همه‌ی سلول‌های بدن برسد. وقتی سلول‌های بدن به قدر کافی تغذیه نشوند، بدن نمی‌تواند به درستی کار خود را انجام دهد و همین امر ممکن است منجر به نارسایی قلبی گردد.

وقتی قلب ضعیف شود و نتواند خون کافی را به سلول‌ها برساند، بیمار خسته و بی‌حال می‌شود و فعالیت‌های روزمره که زمانی  خیلی راحت بودند، تبدیل به یک چالش بزرگ برای او می‌شوند.

نارسایی قلبی یک عارضه‌ی خطرناک است و معمولاً درمانی ندارد. با این حال با یک روش زندگی صحیح، بیمار همچنان می‌تواند یک زندگی لذت‌بخش، بامعنا و مفید داشته باشد.

نارسایی قلبی چیست؟

ابتدا به توضیح برخی از اصطلاحات مهم می پردازیم:

حمله‌ی قلبی

حمله قلبی وضعیت بسیار خطرناکی است که به دلیل اختلال در جریان خون به قلب، اتفاق می افتد. در حمله قلبی عضله‌ی قلب به علت عدم دریافت اکشیژن می میرد.

👈 مطلب مرتبط: علائم سکته قلبی در زنان و مردان چیست؟ در هنگام سکته قلبی چه کنیم؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.
سکته قلبی

نارسایی قلبی

به این معنی است که عضله‌ی قلبی نمی‌تواند به درستی خون را در همه‌ی بدن پمپاژ کند، اما به معنی حمله یا سکته‌ی قلبی نیست.

ایست قلبی

به این معنی است که قلب و جریان خون متوقف می‌شود و دیگر ضربانی وجود ندارد.

علت نارسایی قلبی

نارسایی قلبی در نتیجه‌ی عارضه‌ای که منجر به آسیب عضلات قلبی شود، ایجاد می شود. از جمله این موارد می توان به:

بیماری عروق کرونری

 عروق یا شریان های کرونری، وظیفه ی خون رسانی به قلب را به عهده دارند. اگر این عروق مسدود شوند و یا تنگ شوند، جریان خون به قلب کاهش پیدا می کند و قلب نمی‌تواند خونی را که نیاز دارد دریافت کند.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با علائم تنگی عروق کرونری (تصلب شرایین) و روش های درمان آن برروی لینک زیر کلیک کنید.
تصلب شرایین

حمله‌ی قلبی

 انسداد ناگهانی عروق کرونری؛ این اتفاق منجر به ایجاد مشکلاتی در بافت قلب می‌شود و میزان پمپاژ موثر آن را کاهش می‌دهد.

کاردیومیوپاتی

همان آسیب عضله‌ی قلب است، اما نه در نتیجه‌ی مشکلات عروقی یا جریان خون، بلکه به دلیل اثرات جانبی داروها یا عفونت .

شرایطی که قلب را خسته می‌کنند

این شرایط عبارتند از: بیماری دریچه‌ی قلب، فشار خون بالا، دیابت، بیماری کلیوی و مشکلات قلبی از بدو تولد.

⬅ مواردی که در ادامه می‌آیند عوامل خطر مربوط به نارسایی احتقانی قلب هستند:

دیابت

دیابت بخصوص دیابت نوع ۲ ، احتمال ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب را تشدید می نماید.

چاقی

افرادی که هم چاق هستند و هم دیابت نوع ۲ دارند، ریسک بالاتری برای ابتلا به این عارضه دارند.

سیگار

افرادی که به طور منظم سیگار می‌کشند، ریسک بسیار بالایی برای ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب را دارند.

آنمی یا کم‌خونی

کمبود سلول‌های قرمز خون می تواند خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب را بیشتر کند.

پرکاری تیروئید

 کارکرد بیش‌از حد غده‌ی تیرویید می تواند شما را در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب قرار دهد.

👈مطلب مرتبط: علائم و علت پرکاری تیروئید کدامند؟ پرکاری تیروئید چگونه درمان می شود؟ آیا پرکاری غده تیروئید خطرناک است؟ برای دریافت پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.
پرکاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید

کارکرد کم غده‌ی تیرویید می تواند شما را در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب قرار دهد.

👈 مطلب مرتبط: علائم و علت کم کاری غده تیروئید کدامند؟ کم کاری غده تیروئید چگونه درمان میشود؟ برای دریافت پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.
کم کاری غده تیروئید

میوکاردیتیس (آماس ماهیچه‌ی قلب)

میوکاردیتیس التهاب عضله‌ی قلبی معمولا در نتیجه‌ی یک ویروس است، که منجر به نارسایی قلبی سمت چپ می‌شود.

آریتمی قلبی

آریتمی قلبی همان ریتم غیر طبیعی قلب است که می تواند منجر به ضربان سریع قلب شود، به این ترتیب قلب باید خیلی کار کند و در نهایت قلب ضعیف و دچار نارسایی قلبی می‌شود. آریتمی قلبی همچنین می تواند منجر به ضربان آهسته قلب شود که در این صورت اگر ضربان قلب آن‌قدر کند باشد که خون نتواند از قلب به سمت بدن برود، نارسایی قلبی ایجاد می‌شود.

فیبریلاسون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی تپش نامنظم و اغلب تند قلب است که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و دیگر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

آمفیزم

یک بیماری مزمن که باعث تنفس سخت بیمار می‌شود.

لوپوس

حمله‌ی سیستم ایمنی بدن بیمار، به سلول‌ها و بافت‌های سالم اوست.

هموکروماتوزیس

وقتی بدن آهن بیش از اندازه ایی از غذا و منابع دیگر مثل ویتامین هایی که حاوی آهن هستند ، جذب کند هموکروماتیس رخ می دهد .

آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز بیماری است که در آن پروتئین‌های آمیلوئید در اندام‌ها و بافت‌ها انباشته می‌شوند.

علائم نارسایی قلبی

در ادامه علائم کم کاری قلب ( یا همان علائم نارسایی قلبی) و علائم نارسایی قلبی در زنان را بررسی می‌کنیم:

علائم نارسایی قلبیاحتقان ریوی

مایع درون ریه جمع می‌شود و وقتی بیمار در حال استراحت است،  به خصوص وقتی دراز کشیده، تنفس کوتاه دارد. همچنین احتقاق ریوی می‌تواند منجر به سرفه‌های خشک و کوتاه شود که همگی از علائم کم کاری قلب هستند.

احتباس مایع در کلیه

از آن‌جا که خون کمی به کلیه‌ها پمپ می‌شود، کلیه دچار احتباس آب می‌شود. این موضوع منجر به تورم قوزک پا، پاها و شکم می‌شود. از دیگر عوارض می توان به افزایش وزن و افزایش ادرار اشاره کرد.

خستگی و سرگیجه از علائم نارسایی قلبی

از آن‌جا که در نتیجه کم کاری قلبی، خون کمی به اندام‌های بدن می‌رسد، خستگی ایجاد می‌شود. همچنین به علت کاهش جریان خون به سمت مغز، احساس سرگیجه و گیجی ایجاد می‌شود.

ضربان قلب سریع و نامنظم

برای جبران کمبود جریان خون در هر انقباض قلبی، ممکن است قلب مجبور به پمپ سریع شود. نارسایی قلبی علائم مشترکی با دیگر بیماری ها دارد و اگر هر کدام از این علائم وجود داشته باشد، لزوماً به این معنی نیست که نارسایی قلبی ایجاد شده است.

با این حال، هرکس بیش از یکی از این نشانه‌ها را داشته باشد باید به پزشک اطلاع دهد و برای ارزیابی وضعیت قلبی خود سریعاً اقدام کند.

افرادی که برای آن‌ها تشخیص نارسایی قلبی داده شده است باید نشانه‌هایشان را به دقت کنترل کنند و هر تغییر ناگهانی را به سرعت به پزشک اطلاع دهند.

علائم نارسایی قلبی در زنان

نارسایی قلبی در زنان و مردان تقریباً علائم مشابهی دارند. با این حال شایع‌ترین این علائم در زنان را در ادامه می‌توانید مطالعه کنید:

تنگی نفس

تنگی نفس در حین فعالیت (معمولاً) ، در حالت استراحت یا هنگام خواب ، که ممکن است ناگهان به وجود بیاید و شما را از خواب بیدار کند. اغلب در هنگام خوابیدن درحالت مسطح با تنفس مشکل دارید و ممکن است لازم باشد قسمت بالایی بدن و سر را روی دو بالش بگذارید.

علت تنگی نفس این است که در رگهای ریوی (عروقی که خون را از ریه ها به قلب باز می گرداند) خون ذخیره می شود زیرا قلب نمی‌تواند این حجم خون را در درون خود داشته باشد. این باعث می شود مایعات به درون ریه ها نشت کنند.

سرفه مداوم یا خس خس سینه

سرفه ای که باعث ایجاد مخاط سفید و صورتی رنگ می شود چرا که مایعات در ریه ها رشد می کنند.

تجمع مایعات اضافی در بافت های بدن

تورم در پا ، مچ پا ، پا یا شکم یا افزایش وزن. ممکن است متوجه شوید که کفشهای شما تنگ شده است. این به بدان علت است که با کاهش جریان خون از قلب ، بازگشت خون به قلب از طریق رگها بالا می رود و باعث ایجاد مایعات در بافت ها می شود. کلیه ها قادر به دفع سدیم و آب نیستند و همچنین باعث احتباس مایعات در بافت ها می شوند.

خستگی و بی حالی

احساس خستگی تمام وقت و مشکل در فعالیتهای روزمره ، مانند خرید ، بالا رفتن از پله ها ، حمل مواد غذایی یا پیاده روی.  علت این امر آن است که قلب نمی تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بافتهای بدن پمپ کند.

عدم اشتها ، حالت تهوع

احساس سیر بودن و داشتن حالت تهوع هنگام غذا خوردن به آن علت که دستگاه گوارش خون کمتری دریافت می کند و باعث بروز مشکل در هضم می شود.

سردرگمی و اختلال در تفکر

از دست دادن حافظه و احساس بی نظمی. یک مراقب یا خویشاوند ممکن است زودتر از دیگران متوجه این امر شود. تغییر سطح برخی از مواد در خون مانند سدیم می تواند باعث سردرگمی شود.

ضربان قلب سریع

احساس تپش قلب زیاد چرا که قلب برای “جبران” کاهش پمپاژ ، سریعتر می تپد.

طول عمر بیماران نارسایی قلبی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داد که طول عمر بیش از نیمی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی، بیشتر از پنج سال از زمان تشخیص می باشد.

انواع نارسایی قلبی

انواع مختلفی از نارسایی قلبی وجود دارد:

نارسایی قلب سمت چپ

نارسایی قلبی سمت چپ یکی از انواع رایج نارسایی احتقانی قلب است. سمت چپ قلب مسئول پمپاژ خون به باقی قسمت‌های بدن است. از آن‌جا که خون به طور موثری از قلب به بیرون پمپاژ نمی‌شود، خون پشت ریه برمی‌گردد. و این موضوع منجر به کوتاه‌ شدن تنفس و تجمع مایع می‌شود.

نارسایی قلبی سمت راست

سمت راست قلب خون را به شش‌ها پمپ می‌کند که اکسیژن را جمع‌آوری می‌کنند. نارسایی سمت راست اغلب در نتیجه‌ی تجمع مایع در شش‌ها به علت نارسایی سمت چپ است. گاهی اوقات این موضوع به علت عارضه‌های دیگری مانند بیماری‌ ریوی ایجاد می‌شود.

نارسایی قلبی دیاستولیک

این عارضه وقتی ایجاد می‌شود که عضله‌ی قلبی سفت‌تر از حالت نرمال است. از آن‌جا که قلب از حالت عادی سفت‌تر است نمی‌تواند به درستی پر از خون شود، به این مشکل، اختلال عملکرد دیاستولی می‌گویند.

از آن‌جا که قلب پر از خون نمی‌شود، نمی‌تواند آن مقدار خونی را که برای بدن لازم است به سمت بدن پمپ کند. این مشکل ممکن است در هر سمت قلب اتفاق بیفتد.

نارسایی سیستولیک قلب

اختلال عملکرد سیستولی به این صورت تعریف می‌شود: ناتوانی قلب در پمپ کردن خون کافی، پس از پر شدن با خون. این عارضه وقتی اتفاق می‌افتد که قلب ضعیف یا بزرگ باشد. این مشکل در هر سمت قلب می‌تواند رخ دهد.

دارو

درمان نارسایی قلبی

آسیب به پمپاژ قلب به علت نارسایی قلبی را نمی‌توان درست کرد. با این وجود، درمان‌های معمول می‌تواند به طور چشمگیری کیفیت زندگی بیمار را بهبود دهد، چون می‌تواند بیماری را تحت کنترل درآورد و خیلی از نشانه‌ها را تسکین دهد.

درمان دارویی نارسایی قلبی

برخی درمان‌های رایج برای نارسایی قلبی عبارتند از:

  • بازدارنده‌های ACE (بازدارنده‌های آنزیم تبدیل کننده‌ی آنژیوتنسین)

این داروها عروق را ریلکس می‌کنند، فشار خون را پایین می‌آورند، به قلب کمک می‌کنند خون را راحت‌تر به سراسر بدن پمپ کند، این داروها فشار کاری قلب را کاهش می‌دهند. بازدارنده‌های ACE عموماً کارکرد قلب را بهبود می‌دهند و کاملاً کیفیت زندگی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند. از طرفی، این داروها برای برخی بیماران مناسب نیستند. چنین داروهایی سرفه‌های تحریک‌کننده در برخی افراد ایجاد می‌کنند.

  • داروهای دیورتیک یا ادرارآور

این داروها به افرادی که قوزک‌های متورمی دارند کمک می‌کنند. همچنین نفس‌نفس زدن‌های ناشی از نارسایی قلبی را هم تسکین می‌دهند. دیورتیک‌ها آب و نمک را به کمک ادرار از کلیه‌ها خارج می‌کنند. سه نوع اصلی از این داروها وجود دارد: دیورتیک‌های حلقه‌ای، دیورتیک‌های تیازیدی، و دیورتیک‌های نگهدارنده‌ی پتاسیم.

  • داروهای ضد انعقاد خون

این داروها باعث می‌‌شوند خون به سختی لخته شود؛ کمک می‌کنند خون رقیق شود و از حمله‌ی قلبی پیشگیری می‌کنند. رایج‌ترین دارو از این دسته وارفارین است. با این حال، باید کاملاً تحت نظر پزشک از این دارو استفاده کنید تا مطمئن شوید خون بیش از اندازه رقیق نشود و فقط باید زمانی مورد استفاده قرار بگیرد که دلیل دیگری برای رقیق شدن خون داشته باشید.

  • دیگوکسین

دارویی است برای بیمارانی که دارای ریتم قلبی سریع و نامنظم هستند. دیگوکسین ضربان قلب را آهسته می‌کند.

  • بتابلاکرها

این دارو برای همه‌ی بیماران دچار نارسایی قلبی مفید است.

  • داروهای ضد لختگی

این داروها باعث می‌شوند پلاکت های خون تشکیل لخته ندهند. آسپیرین یک از این داروهاست که می‌تواند برای افرادی با ریسک بالای حمله‌ی قلبی یا سکته و ریسک خونریزی مفید باشد. اخیرا پیشنهاد می‌شود که از این دارو برای پیشگیری از اختلالات قلبی عروقی به مدت طولانی استفاده نشود.

جراحی نارسایی قلب

همه‌ی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به دارو درمانی جواب نمی‌دهند. چند گزینه‌ی جراحی وجود دارد:

  • گرافت بای‌پس عروق کرونری

این رایج‌ترین درمان جراحی برای نارسایی احتقانی قلب است که به خاطر اختلال عروق کرونری ایجاد می‌شود.

  • جراحی دریچه‌ی قلب

این جراحی برای ترمیم نقص دریچه استفاده می‌شود که منجر به افزایش کار قلب شده است.

  • دستگاه قابل کاشت کمک بطن چپ (LVAD)

برای بیمارانی که به دیگر درمان‌ها جواب نداده‌اند و بستری هستند، این دارو می‌تواند به پمپاژ خون توسط قلب کمک کند. این دارو اغلب برای بیمارانی استفاده می‌شود که در نوبت پیوند هستند.

  • پیوند قلب

اگر هیچ نوع درمان و جراحی کارگشا نباشد، پیوند آخرین گزینه است. پیوند فقط زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که بیمار به جز مشکل قلبی، در سلامت کامل باشد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    آیا فشارخون 12/4 و می نی موم 8/5 برای فرد 50 ساله خطرناک است؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این میزان فشارخون مرزی است و نیاز به رعایت رژیم غذایی کم نمک و سرشار از سبزیجات و لبنیات کم و همچنین ورزش روزانه دارد
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیر
    پدرم 67سالشون هست. و به دلیل تپش قلبی که داشتن هفته پیش به متخصص قلب مراجعه کردیم.و دکتر بعد از معاینه و گرفتن اکو و نوار قلب گفتن که دچار نارسایی قلب هستند.(ef:30)و برای ایشون آنژیو نوشتن. و مراجعه کردیم برای آنژیو و گفتن که یکی از عروق کرونر دچار گرفتگی 80درصد شده و استنت کار گذاشتن.و آزمایشی که انجام شد از کراتین گرفته تا گلسترول همگی نرمال بودند. حالا سوال من این است آیا efپایین بخاطر همون گرفتگی عروق کرونر بوده و آیا بعد از آنژیو ef بهبود پیدا میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً خیر با آنژیوپلاستی هم عملکرد قلب بهبود قابل توجهی نخواهد داشت
  • تصویر کاربر مرضیه سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مادرم۶۱سالشونه و قلبشون ۳۵درصد کار میکنه.باید چه کاری انجام بدیم .شما چه روز هایی بیمارستان پیامبر تشریف دارید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی دقیق کافی نیست. در بیمارستان پیامبران تنها انژیوگرافی و آنژیوپلاستی انجام می‌شود و برای ویزیت در بیمارستان نیکان و کلینیک فوق تخصصی نیکان پذیرای بیماران محترم هستم
  • تصویر کاربر كريمي پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخير
    بابت صعيف بودن قاب بابام مزاحم شدم
    چند روزي هست كه تنگ نفس ميشه ريه اش هم آب آورده تخليه كرديم
    متخصص ريه هم برديم
    پيش دكتر نوروزي متخصص قلب هم تو ايلام برديم
    گفتن كه قلبش ضعيفه ازش اوكو گرفت كه براتون ميفرستم ٢٠ درصد بود اكوي كه گرفتن
    لطفا بهمون جواب بدين كه چكار كنيم خيلي حالشون خوب نيست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً بفرمائید که چند سال دارند و آیا مبتلا به دیابت و نارسایی کلیه می‌باشند یا خیر و لیست کامل داروهای مصرفی بهمراه دوز دارو ها را نیز بفرستید بفرستید
    2. تصویر کاربر كريمي پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ٧٣ سال
      كليه تنبل هستش ولي تا حالا مشكل نداشته
      ديابت داشتن خيلي سال پيش ولي با قرص متفورمين كنترل شده
      پلاويكس روزي يك عدد
      ايروكاست
      ا س ا
      متورال٥٠
      فروزمايد٤٠
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فعلا متورال را قطع کنید و روزانه یک عدد آسپیرین ۸۰، اسپرینولاکتون ۲۵، روزاواستاتین ۲۰ را به داروهای ایشان اضافه کنید و همچنین به داروهای کاپتوپریل، فروزماید ایزوسو باید، هیدرالازین دیگوکسین نیز نیاز دارند که در مورد داروهای گروه دوم دوز مصرفی و دفعات مصرف تابع میزان فشارخون و عملکرد کلیه ایشان است. علاوه بر این موارد نیاز به انجام آنژیوگرافی عروق قلب جهت بررسی انسداد عروق قلب و لزوم یا عدم لزوم نیاز به تعبیه استنت و یا جراحی قلب باز دارند.
    4. تصویر کاربر كريمي پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون دكتر جان از اينكه وقت ميزارين
      ٥ماه پيش آنژوگرافي انجام شده و دوتا از رگها هم با فنربازشده
      دكتر گلتن مشكل عروقي ندارند و قلبشون ضعيف شده
      اطفا راهنمايي بفرماييد
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      پس همین داروها را شروع کرده و بسته به پاسخ بالینی پیگیری شوند و در صورت نیاز داروها یا دوز آنها تغییر یابد
    6. تصویر کاربر كريمي پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خيلي ازتون ممنونم
      نيازي به گذاشتن استنت (باتري)هست
      كسي هست برامون انجام بده
      لطفا در اين مورد هم راهنمايي بفرماييد
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بنا به گفته خود شما دو عدد استنت دارند و با توجه به نوار قلب تعبیه باطری (کمکی نخواهد کرد)
    8. تصویر کاربر كريمي پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خيلي ممنون
    9. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    10. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفاً پس از پایان مشاوره و دریافت کامل پاسخ خود با شرکت در نظر سنجی زیر و با استفاده از لینک ارائه شده به بهبود کیفیت سایت و کمک به دیگر دوستان در یافتن پاسخ سوالات آنها کمک کنید http://bit.ly/drReview
    11. نمایش سایر 9 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر قلب شوهر من ضعیف کار میکند و خیلی نگران هستم ک‌اورا از دست بدم ایا تا چند سال میتواند زندگی کند
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر محمود پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 449 مشاهده پرسش
    باسلام
    پدرم سکته قلبی و سکته مغزی داشتند الان حدود 20 روز هست که بیهوش در آی سی یو بستری هستند اکو قلب حدود 15درصد می باشد.دکتر مغز و اعصاب می گوید علت بیهوشی ضعیف بودن قلب و پمپاژ کم خون است.دکتر قلب هم می گوید تا به هوش نیاد نمیشه آنژیو کرد.لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به توضیحات شما متاسفانه فعلاً بجز اقدامات حمایتی و درمان دارویی سایر اقدامات تهاجمی نظیر انژیوگرافی جایگاهی ندارند
  • تصویر کاربر ماه یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکنر
    خانمی هستم ۴۰ساله حدود۲ ماه است که فشارخون بالای من۱۴ وفشارخون مینیمم بین۱۰و۱۱ میباشدلازم بذکراست قبل ازاین هیچگونه سابقه فشاروبیماری دیگرنداشتم فقط همان ۲ماه پیش بدلیل بهم ریختگی هورمون هاباتجویزپزشک یکماه قرص ضدبارداری مصرف کردم واکنون فشارمینیمم من از۱۰و۱۱ پایین ترنمیاید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ضمن انجام آزمایشات اولیه فشارخون نیاز به مصرف دارو نیز دارید
  • تصویر کاربر رویا جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    نارسایی قلب که ۳۵درصده چیست ودرمانش چیه ایا خطر داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در این حالت عملکرد قلب ضعیف شده است و بیمار معمولاً علایمی بصورت تنگی نفس در حین فعالیت و یا دراز کشیدن دارد. درمان بر اساس علت ایجاد کننده است معمولا شایعترین علت گرفتگی عروق است که در صورت عدم وقوع سکته قلبی با باز کردن عروق با جراحی و یا آنژیوپلاستی بهبود می یابد. در مورد سایر علل نیز ممکن است جراحی و یا تعبیه باتری موثر باشد. البته در هر مورد باید بصورت فردی بررسی کد. در هر صورت نیاز به درمان دارویی، رژیم غذایی کم نمک و .... نیز هست
  • تصویر کاربر كيانا یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر ممنون ميشم سوال من رو جواب بديد مادربزرگ من ٧٥سال سن دارند كه حدود ١٥سال پيش عمل باز قلب انجام دادن تا چند ماه پيش مشكلي نداشتند ولي به دليل حمله قلبي دچار نارسايي شدند عملكرد قلب ٣٥درصد است
    با وجود اين كه قرص هاي متعدد مصرف ميكنند با فاصله زماني خيلي كم مثلا يك هفته دچار تنگي نفس ميشوند و ريه اب مياورد و مجبوريم اورژانس تماس بگيريم خواهش ميكنم راهنمايي بفرماييد ايا راهكاري وجود دارد؟؟؟و امكان ادامه زندگي تا چند وقت وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ابتدا باید یک ارزیابی از نظر وجود بافت زنده در قسمت های کم تحرک قلب انجام شود که برای این منظور می توانید از استرس اکو کاردیو گرافی و یا اسکن هسته ای و یا ام آر آی قلبی و یا پت اسکن کمک بگیرید و در صورت تایید وجود بافت زنده نیاز دارند که آنژیوگرافی شده و رگ هایی را که مسئول خون رسانی به محدوده بافت زنده کم خون و کم تحرک هستند باز شده و به این ترتیب عملکرد قلب و کسر جهشی بهبود یافته و وضعیت بالینی پایدار خواهد شود و در غیر اینصورت یعنی در صورت عدم وجود بافت زنده باید با مطلوب کردن درمان دارویی به بهبود علائم بالینی ایشان کمک کرد
    2. تصویر کاربر كيانا یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از پاسخ گوییتون متاسفانه بافت زنده وجود ندارد و با وجود قرص هایی که مصرف میکنند باز هم ریه اب میاورد و دچار تنگی نفس میشوند
      ایا این وضعیت تنگی نفس و اب اوردن ریه که در کوتاه مدت اتفاق میفتاد منطقی است؟
      خواهش میکنم اگر راهکاری وجود دارد راهنمایی بفرمایید ایا امکان گذاشتن باتری وجود دارد؟
      البته مادربزرگم نارسایی کلیه هم پیدا کردند و کمبود اهن که فک میکنم ان هم به خطار مشکل قلبی که داشتند به وجود امده است
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      در مورد طبیعی باتری باید در نوار قلب ویژگی‌های خاصی وجود داشته باشد که تعبیه آن کمک‌کننده باشد ولی با توجه به عدم وجود بافت زنده و سکته قلبی قبلی و احتمالاً درجات متوسط تا شدید نارسایی دریچه میترال به احتمال زیاد تعبیه باتری برای ایشان کمک زیادی نخواهد کرد و موید این مطلب است که هرچه زودتر نیاز به اقدامی دارند، و فواصل این قدر کوتاه قابل قبول نمی باشند. با توجه به نارسایی کلیوی در صورتی که در پاها و شکم مایع زیادی تجمعات یافته باشد احتمالاً چندین نوبت دیالیز به بهبود وضعیت و پایدار تر شدن آن کمک خواهد کرد، همچنین اصلاح کم‌خونی به بهبود علائم ایشان کمک خواهد کرد.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1002 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر

    برادرم بیماری MD limb girdle دارد و اخیرا EF اش به 15 کاهش پیدا کرده. نگرانم و میخواستم بدونم چه اماری از عمر افراد با EF 15 وجود داره؟ پیشاپیش ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب چنین آماری وجود ندارد ولی طبیعتاً این افراد عمر کوتاهتری دارند
درحال دریافت اطلاعات