نارسایی قلبی از علائم تا درمان قطعی آن

 نارسایی احتقانی قلبی یک عارضه‌ی خطرناک است که در آن، قلب خون را به طور ناکارآمد در سراسر بدن پمپاژ می‌کند. در ادامه ی نوشتار با این بیماری بیشتر آشنا می شوید.

ما به پمپاژ خون توسط قلب نیاز داریم تا خون غنی از مواد مغذی و اکسیژن به همه‌ی سلول‌های بدن برسد. وقتی سلول‌های بدن به قدر کافی تغذیه نشوند، بدن نمی‌تواند به درستی کار خود را انجام دهد و همین امر ممکن است منجر به نارسایی قلبی گردد.

وقتی قلب ضعیف شود و نتواند خون کافی را به سلول‌ها برساند، بیمار خسته و بی‌حال می‌شود و فعالیت‌های روزمره که زمانی  خیلی راحت بودند، تبدیل به یک چالش بزرگ برای او می‌شوند.

نارسایی قلبی یک عارضه‌ی خطرناک است و معمولاً درمانی ندارد. با این حال با یک روش زندگی صحیح، بیمار همچنان می‌تواند یک زندگی لذت‌بخش، بامعنا و مفید داشته باشد.

نارسایی قلبی چیست؟

ابتدا به توضیح برخی از اصطلاحات مهم می پردازیم:

حمله‌ی قلبی

حمله قلبی وضعیت بسیار خطرناکی است که به دلیل اختلال در جریان خون به قلب، اتفاق می افتد. در حمله قلبی عضله‌ی قلب به علت عدم دریافت اکشیژن می میرد.

👈 مطلب مرتبط: علائم سکته قلبی در زنان و مردان چیست؟ در هنگام سکته قلبی چه کنیم؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.
سکته قلبی

نارسایی قلبی

به این معنی است که عضله‌ی قلبی نمی‌تواند به درستی خون را در همه‌ی بدن پمپاژ کند، اما به معنی حمله یا سکته‌ی قلبی نیست.

ایست قلبی

به این معنی است که قلب و جریان خون متوقف می‌شود و دیگر ضربانی وجود ندارد.

علت نارسایی قلبی

نارسایی قلبی در نتیجه‌ی عارضه‌ای که منجر به آسیب عضلات قلبی شود، ایجاد می شود. از جمله این موارد می توان به:

بیماری عروق کرونری

 عروق یا شریان های کرونری، وظیفه ی خون رسانی به قلب را به عهده دارند. اگر این عروق مسدود شوند و یا تنگ شوند، جریان خون به قلب کاهش پیدا می کند و قلب نمی‌تواند خونی را که نیاز دارد دریافت کند.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با علائم تنگی عروق کرونری (تصلب شرایین) و روش های درمان آن برروی لینک زیر کلیک کنید.
تصلب شرایین

حمله‌ی قلبی

 انسداد ناگهانی عروق کرونری؛ این اتفاق منجر به ایجاد مشکلاتی در بافت قلب می‌شود و میزان پمپاژ موثر آن را کاهش می‌دهد.

کاردیومیوپاتی

همان آسیب عضله‌ی قلب است، اما نه در نتیجه‌ی مشکلات عروقی یا جریان خون، بلکه به دلیل اثرات جانبی داروها یا عفونت .

شرایطی که قلب را خسته می‌کنند

این شرایط عبارتند از: بیماری دریچه‌ی قلب، فشار خون بالا، دیابت، بیماری کلیوی و مشکلات قلبی از بدو تولد.

⬅ مواردی که در ادامه می‌آیند عوامل خطر مربوط به نارسایی احتقانی قلب هستند:

دیابت

دیابت بخصوص دیابت نوع ۲ ، احتمال ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب را تشدید می نماید.

چاقی

افرادی که هم چاق هستند و هم دیابت نوع ۲ دارند، ریسک بالاتری برای ابتلا به این عارضه دارند.

سیگار

افرادی که به طور منظم سیگار می‌کشند، ریسک بسیار بالایی برای ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب را دارند.

آنمی یا کم‌خونی

کمبود سلول‌های قرمز خون می تواند خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب را بیشتر کند.

پرکاری تیروئید

 کارکرد بیش‌از حد غده‌ی تیرویید می تواند شما را در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب قرار دهد.

👈مطلب مرتبط: علائم و علت پرکاری تیروئید کدامند؟ پرکاری تیروئید چگونه درمان می شود؟ آیا پرکاری غده تیروئید خطرناک است؟ برای دریافت پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.
پرکاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید

کارکرد کم غده‌ی تیرویید می تواند شما را در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب قرار دهد.

👈 مطلب مرتبط: علائم و علت کم کاری غده تیروئید کدامند؟ کم کاری غده تیروئید چگونه درمان میشود؟ برای دریافت پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.
کم کاری غده تیروئید

میوکاردیتیس (آماس ماهیچه‌ی قلب)

میوکاردیتیس التهاب عضله‌ی قلبی معمولا در نتیجه‌ی یک ویروس است، که منجر به نارسایی قلبی سمت چپ می‌شود.

آریتمی قلبی

آریتمی قلبی همان ریتم غیر طبیعی قلب است که می تواند منجر به ضربان سریع قلب شود، به این ترتیب قلب باید خیلی کار کند و در نهایت قلب ضعیف و دچار نارسایی قلبی می‌شود. آریتمی قلبی همچنین می تواند منجر به ضربان آهسته قلب شود که در این صورت اگر ضربان قلب آن‌قدر کند باشد که خون نتواند از قلب به سمت بدن برود، نارسایی قلبی ایجاد می‌شود.

فیبریلاسون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی تپش نامنظم و اغلب تند قلب است که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و دیگر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

آمفیزم

یک بیماری مزمن که باعث تنفس سخت بیمار می‌شود.

لوپوس

حمله‌ی سیستم ایمنی بدن بیمار، به سلول‌ها و بافت‌های سالم اوست.

هموکروماتوزیس

وقتی بدن آهن بیش از اندازه ایی از غذا و منابع دیگر مثل ویتامین هایی که حاوی آهن هستند ، جذب کند هموکروماتیس رخ می دهد .

آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز بیماری است که در آن پروتئین‌های آمیلوئید در اندام‌ها و بافت‌ها انباشته می‌شوند.

علائم نارسایی قلبی

در ادامه علائم کم کاری قلب ( یا همان علائم نارسایی قلبی) و علائم نارسایی قلبی در زنان را بررسی می‌کنیم:

علائم نارسایی قلبیاحتقان ریوی

مایع درون ریه جمع می‌شود و وقتی بیمار در حال استراحت است،  به خصوص وقتی دراز کشیده، تنفس کوتاه دارد. همچنین احتقاق ریوی می‌تواند منجر به سرفه‌های خشک و کوتاه شود که همگی از علائم کم کاری قلب هستند.

احتباس مایع در کلیه

از آن‌جا که خون کمی به کلیه‌ها پمپ می‌شود، کلیه دچار احتباس آب می‌شود. این موضوع منجر به تورم قوزک پا، پاها و شکم می‌شود. از دیگر عوارض می توان به افزایش وزن و افزایش ادرار اشاره کرد.

خستگی و سرگیجه از علائم نارسایی قلبی

از آن‌جا که در نتیجه کم کاری قلبی، خون کمی به اندام‌های بدن می‌رسد، خستگی ایجاد می‌شود. همچنین به علت کاهش جریان خون به سمت مغز، احساس سرگیجه و گیجی ایجاد می‌شود.

ضربان قلب سریع و نامنظم

برای جبران کمبود جریان خون در هر انقباض قلبی، ممکن است قلب مجبور به پمپ سریع شود. نارسایی قلبی علائم مشترکی با دیگر بیماری ها دارد و اگر هر کدام از این علائم وجود داشته باشد، لزوماً به این معنی نیست که نارسایی قلبی ایجاد شده است.

با این حال، هرکس بیش از یکی از این نشانه‌ها را داشته باشد باید به پزشک اطلاع دهد و برای ارزیابی وضعیت قلبی خود سریعاً اقدام کند.

افرادی که برای آن‌ها تشخیص نارسایی قلبی داده شده است باید نشانه‌هایشان را به دقت کنترل کنند و هر تغییر ناگهانی را به سرعت به پزشک اطلاع دهند.

علائم نارسایی قلبی در زنان

نارسایی قلبی در زنان و مردان تقریباً علائم مشابهی دارند. با این حال شایع‌ترین این علائم در زنان را در ادامه می‌توانید مطالعه کنید:

تنگی نفس

تنگی نفس در حین فعالیت (معمولاً) ، در حالت استراحت یا هنگام خواب ، که ممکن است ناگهان به وجود بیاید و شما را از خواب بیدار کند. اغلب در هنگام خوابیدن درحالت مسطح با تنفس مشکل دارید و ممکن است لازم باشد قسمت بالایی بدن و سر را روی دو بالش بگذارید.

علت تنگی نفس این است که در رگهای ریوی (عروقی که خون را از ریه ها به قلب باز می گرداند) خون ذخیره می شود زیرا قلب نمی‌تواند این حجم خون را در درون خود داشته باشد. این باعث می شود مایعات به درون ریه ها نشت کنند.

سرفه مداوم یا خس خس سینه

سرفه ای که باعث ایجاد مخاط سفید و صورتی رنگ می شود چرا که مایعات در ریه ها رشد می کنند.

تجمع مایعات اضافی در بافت های بدن

تورم در پا ، مچ پا ، پا یا شکم یا افزایش وزن. ممکن است متوجه شوید که کفشهای شما تنگ شده است. این به بدان علت است که با کاهش جریان خون از قلب ، بازگشت خون به قلب از طریق رگها بالا می رود و باعث ایجاد مایعات در بافت ها می شود. کلیه ها قادر به دفع سدیم و آب نیستند و همچنین باعث احتباس مایعات در بافت ها می شوند.

خستگی و بی حالی

احساس خستگی تمام وقت و مشکل در فعالیتهای روزمره ، مانند خرید ، بالا رفتن از پله ها ، حمل مواد غذایی یا پیاده روی.  علت این امر آن است که قلب نمی تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بافتهای بدن پمپ کند.

عدم اشتها ، حالت تهوع

احساس سیر بودن و داشتن حالت تهوع هنگام غذا خوردن به آن علت که دستگاه گوارش خون کمتری دریافت می کند و باعث بروز مشکل در هضم می شود.

سردرگمی و اختلال در تفکر

از دست دادن حافظه و احساس بی نظمی. یک مراقب یا خویشاوند ممکن است زودتر از دیگران متوجه این امر شود. تغییر سطح برخی از مواد در خون مانند سدیم می تواند باعث سردرگمی شود.

ضربان قلب سریع

احساس تپش قلب زیاد چرا که قلب برای “جبران” کاهش پمپاژ ، سریعتر می تپد.

طول عمر بیماران نارسایی قلبی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داد که طول عمر بیش از نیمی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی، بیشتر از پنج سال از زمان تشخیص می باشد.

انواع نارسایی قلبی

انواع مختلفی از نارسایی قلبی وجود دارد:

نارسایی قلب سمت چپ

نارسایی قلبی سمت چپ یکی از انواع رایج نارسایی احتقانی قلب است. سمت چپ قلب مسئول پمپاژ خون به باقی قسمت‌های بدن است. از آن‌جا که خون به طور موثری از قلب به بیرون پمپاژ نمی‌شود، خون پشت ریه برمی‌گردد. و این موضوع منجر به کوتاه‌ شدن تنفس و تجمع مایع می‌شود.

نارسایی قلبی سمت راست

سمت راست قلب خون را به شش‌ها پمپ می‌کند که اکسیژن را جمع‌آوری می‌کنند. نارسایی سمت راست اغلب در نتیجه‌ی تجمع مایع در شش‌ها به علت نارسایی سمت چپ است. گاهی اوقات این موضوع به علت عارضه‌های دیگری مانند بیماری‌ ریوی ایجاد می‌شود.

نارسایی قلبی دیاستولیک

این عارضه وقتی ایجاد می‌شود که عضله‌ی قلبی سفت‌تر از حالت نرمال است. از آن‌جا که قلب از حالت عادی سفت‌تر است نمی‌تواند به درستی پر از خون شود، به این مشکل، اختلال عملکرد دیاستولی می‌گویند.

از آن‌جا که قلب پر از خون نمی‌شود، نمی‌تواند آن مقدار خونی را که برای بدن لازم است به سمت بدن پمپ کند. این مشکل ممکن است در هر سمت قلب اتفاق بیفتد.

نارسایی سیستولیک قلب

اختلال عملکرد سیستولی به این صورت تعریف می‌شود: ناتوانی قلب در پمپ کردن خون کافی، پس از پر شدن با خون. این عارضه وقتی اتفاق می‌افتد که قلب ضعیف یا بزرگ باشد. این مشکل در هر سمت قلب می‌تواند رخ دهد.

دارو

درمان نارسایی قلبی

آسیب به پمپاژ قلب به علت نارسایی قلبی را نمی‌توان درست کرد. با این وجود، درمان‌های معمول می‌تواند به طور چشمگیری کیفیت زندگی بیمار را بهبود دهد، چون می‌تواند بیماری را تحت کنترل درآورد و خیلی از نشانه‌ها را تسکین دهد.

درمان دارویی نارسایی قلبی

برخی درمان‌های رایج برای نارسایی قلبی عبارتند از:

  • بازدارنده‌های ACE (بازدارنده‌های آنزیم تبدیل کننده‌ی آنژیوتنسین)

این داروها عروق را ریلکس می‌کنند، فشار خون را پایین می‌آورند، به قلب کمک می‌کنند خون را راحت‌تر به سراسر بدن پمپ کند، این داروها فشار کاری قلب را کاهش می‌دهند. بازدارنده‌های ACE عموماً کارکرد قلب را بهبود می‌دهند و کاملاً کیفیت زندگی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند. از طرفی، این داروها برای برخی بیماران مناسب نیستند. چنین داروهایی سرفه‌های تحریک‌کننده در برخی افراد ایجاد می‌کنند.

  • داروهای دیورتیک یا ادرارآور

این داروها به افرادی که قوزک‌های متورمی دارند کمک می‌کنند. همچنین نفس‌نفس زدن‌های ناشی از نارسایی قلبی را هم تسکین می‌دهند. دیورتیک‌ها آب و نمک را به کمک ادرار از کلیه‌ها خارج می‌کنند. سه نوع اصلی از این داروها وجود دارد: دیورتیک‌های حلقه‌ای، دیورتیک‌های تیازیدی، و دیورتیک‌های نگهدارنده‌ی پتاسیم.

  • داروهای ضد انعقاد خون

این داروها باعث می‌‌شوند خون به سختی لخته شود؛ کمک می‌کنند خون رقیق شود و از حمله‌ی قلبی پیشگیری می‌کنند. رایج‌ترین دارو از این دسته وارفارین است. با این حال، باید کاملاً تحت نظر پزشک از این دارو استفاده کنید تا مطمئن شوید خون بیش از اندازه رقیق نشود و فقط باید زمانی مورد استفاده قرار بگیرد که دلیل دیگری برای رقیق شدن خون داشته باشید.

  • دیگوکسین

دارویی است برای بیمارانی که دارای ریتم قلبی سریع و نامنظم هستند. دیگوکسین ضربان قلب را آهسته می‌کند.

  • بتابلاکرها

این دارو برای همه‌ی بیماران دچار نارسایی قلبی مفید است.

  • داروهای ضد لختگی

این داروها باعث می‌شوند پلاکت های خون تشکیل لخته ندهند. آسپیرین یک از این داروهاست که می‌تواند برای افرادی با ریسک بالای حمله‌ی قلبی یا سکته و ریسک خونریزی مفید باشد. اخیرا پیشنهاد می‌شود که از این دارو برای پیشگیری از اختلالات قلبی عروقی به مدت طولانی استفاده نشود.

جراحی نارسایی قلب

همه‌ی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به دارو درمانی جواب نمی‌دهند. چند گزینه‌ی جراحی وجود دارد:

  • گرافت بای‌پس عروق کرونری

این رایج‌ترین درمان جراحی برای نارسایی احتقانی قلب است که به خاطر اختلال عروق کرونری ایجاد می‌شود.

  • جراحی دریچه‌ی قلب

این جراحی برای ترمیم نقص دریچه استفاده می‌شود که منجر به افزایش کار قلب شده است.

  • دستگاه قابل کاشت کمک بطن چپ (LVAD)

برای بیمارانی که به دیگر درمان‌ها جواب نداده‌اند و بستری هستند، این دارو می‌تواند به پمپاژ خون توسط قلب کمک کند. این دارو اغلب برای بیمارانی استفاده می‌شود که در نوبت پیوند هستند.

  • پیوند قلب

اگر هیچ نوع درمان و جراحی کارگشا نباشد، پیوند آخرین گزینه است. پیوند فقط زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که بیمار به جز مشکل قلبی، در سلامت کامل باشد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    با سلام
    عموی من ۵ روز بخاطر استفراق به بیمارستان مراجعه کرد شب سکته قلبی شدید کردند و دوباره بهوش امدند ک دکترها فهمیدند پنج رگ قلبش بسته است و نارسایی قلبی داره
    الان متاسفانه دیالیز هم میشن
    و همکنون حال نرمالی دارند ولی فشار خونشون بالاست
    میخوام بدونم ایا تا ۵ساله اینده زنده می مونند
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب پاسخ به این سوال غیر ممکن است
  • تصویر کاربر samsam چهارشنبه ۱۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسر خواهرم حدود 6ماه پیش کلیه هاشو از دست داده بعد دکترا گفتن قلبشم خیلی ضعیف شده الان بعد ازچندماه گفتن قلبش کلا 20%کار میکنه سن بیمارمون 27سالشه الان باید چکار کنه خیلی میترسیم احتمال داره پیوند قلب یا کلیه یا هردو براش انجام بشه .آیا پیوند قلب با کلیه تو ایران انجام شده ویا درصد موفقیت زنده موندنش چقد بوده اصلا با این قلب 20%میتونه به زندگی امیدوار باشه .لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آیا در حال حاضر دیالیز می‌شوند؟
  • تصویر کاربر Hamshirad یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 881 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر . همسرم ۱ سال بود که گهگاهی درد و کشیدگی عضله قلب داشتن و هفته پیش دکتر رفتن و ایشون بعد اکو گفتن ۴۰درصد کارکرد قلب دارین و یکسری دارو دادن و گفتن عضله های قسمتهاییاز قلب خیلی کند و ضعیف عمل میکنن . ۳۴ سالشونه و گفان سریعا باید آنژیو بشین . آیا امکان این وجود داره که بعد آنژیو و فهمیدن دقیق نوع نارسایی و ... با دارو بشه درصد عملکرد قلب رو بالا آورد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نارسایی قلبی علل مختلفی از جمله گرفتگی عروق قلبی و سکته قلبی دارد ولی علل بسیار زیاد دیگری نیز برای نارسایی قلبی وجود دارند که با تنگی عروق ارتباط ندارند و لذا با آنژیوگرافی نمی‌توان آنها را تشخیص داد و هر کدام نیاز به بررسی تخصصی خود را دارند. پیشنهاد میکنم که قبل از هر اقدام تهاجمی و آنژیوگرافی ابتدا مجدداً اکوکاردیوگرافی را توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار کنید و در صورت تایید اطلاعات فوق بررسی‌های لازم از جمله آنژیوگرافی را آن هم نه بصورت اورژانس انجام دهید
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    خانمی 45ساله ام سال 96 بعلت سوراخ مادرزادی قلبی آنژیوگرافی شدم و استند گذاشتن فشار ریه ام 50 هستش داروی. دیلتیازم و فورزماید میخورم آیا راهی برای کم کردن فشار ریه هستش و چه درمانی نیازه دمتر قلب گفت یک طرف قلبت بزرگ شده ممنونم از شما آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه بجز دارو راهی برای کاهش فشارخون ریوی در شما وجود ندارد.ترکیب دارویی شما در صورتی که ورم پا ندارید ترکیب مناسبی نیست
    2. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      آ قای دکتر ورم پا دارم متاسفانه گاهی به ندرت دستامم ورم میکنه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سیلدنافیل را علاوه بر داروهای قبلی امتحان کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جميله پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر ايا قلبي كه شده ٣٠ درصد با دارو مياد بالا؟ايا با ٣٠ درصد و مشكل كليه ميشه زندگي كرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      در پاسخ سوال قبلی عرض کردم بستگی به علت نارسایی قلبی و همچنین نارسایی کلیه دارد. بله امکان ادامه حیات وجود دارد و امکان برگشت کارکرد قلب بعد از پیوند کلیه وجود دارد بشرطی که علت نارسایی قلبی ثانوی به نارسایی کلیه باشد
  • تصویر کاربر جميله پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر خواهرم ٢٧ سالشه نارسايي ٢ تا كليه داشته تا يك هفته پيش يهو تنگى نفس گرفت تو خواب با اكسيژن برديمش بيمارستان و ادم ريه پيدا كرده بود الان دكترا ميگن قلبش ضعيف شده ٣٥ درصد كار ميكنه ايا ممكنه با دارو قلبش تا ٥٠ درصد برسه و بره براى پيوند كليه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با دیالیز و درمان دارویی مناسب این امکان وجود دارد البته تا حد زیادی بستگی به علت نارسایی کلیه ایشان دارد در صورتی که علت نارسایی کلیه ایشان دیابت طولانی مدت باشد علل دیگری نیز مطرح می‌شوند که نیاز به بررسی های خاص خود را دارند
  • تصویر کاربر میترا یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پدرم 61سالشه 3سال پیش به دلیل گرفتگیه 3تارگ عمل باز انجام دادن متاسفانه 60روز پیش به دلیل فشار بالاسکته مغزی کردن وقلبشونم بعد از اکو مشخص شد 25درصد کار میکنه دارو مصرف میکنن الان 4روزه که تنگی نفس گرفته فشار بالا وپایین میشه خواب نمیرن وشبا حالت توهم گرفته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً دارو ها نیاز به تغییر و یا تغییر دوز دارند
  • تصویر کاربر مهناز سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام پدرم دوماه پیش توی خواب سکته کردن اکو واسکن انجام دادن گفتن ۲۶ درصد قلبش کار میکنه وانژیو هم فایده ای نداره میخواستم بپرسم بادارو درمانی میتونن چندین سال زندگی کنن یانه این بیماران عمر محدودی دارن پدرم ۷۷سالشه، سلول درمانی فایده ای نداره؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با دانش کنونی نمی‌توان در مورد طول عمر افراد قضاوت دقیقی داشت ولی بیمار نامبرده با مشخصات فوق طبیعتاً طول عمر کمتری نسبت به فرد مشابه با عملکرد بطنی خوب خواهد داشت. سلول درمانی یا استفاده از سلول‌های بنیادی نیز در مورد ایشان کاربردی ندارد
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات دقیق از موثر بودن جراحی یا انژیوپلاستی و یا غیر موثر بودن آنها PET اسکن یا MRI قلبی انجام دهید که نسبت به اسکن هسته ای روش های دقیق تری هستند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر یعقوب جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .پدر بنده حدود 15روز پیش سکته قلبی کرده بوده و بیمارستان که مراجعه کردیم گفتن زخم معده داره و بعد از 5روز مرخص شد و تا ده روز خونه استراحت کرد ولی همچنان بی حال و خسته بود بعد که بیمارستان رجایی بردیم گفتن سکته قلبی بوده و درخواست انژو گرافی کردیم میگن فایده ای نداره و قرص دادن ایا واقعا راهی نیست .چکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به رویت مدارک شامل نوار قلب و اکو و همچنین ویزیت خود ایشان را دارم
  • تصویر کاربر سوگل جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشیدپدرمن56ساله هستن نارسایی قلبی دارن کارکردقلب15درصدهست یه مدت زیادی هست احساس سرگیجه وکم اشتهایی داره میگه غذاازگلوم پایین نمیره،آیااینامال همین نارسایی هست چون بیشترمواقع هم سردردهستن احتیاجی هست بره دکتراعصاب نوارسربگیره یاهمه مشکلات ازهمین نارسایی قلبی هست؟پیشاپیش ممنون ازجوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احساس سرگیجه و بی اشتهایی هر دو می‌توانند هم از علایم و هم از عوارض جانبی داروهای مصرفی در نارسایی قلبی باشند. بویژه در صورتی که فشار خون ایشان کمتر از ۱۰ باشد و یا از داروی دیگوکسین استفاده کنند
    2. تصویر کاربر سوگل پنجشنبه ۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،اقای دکترالان نظرشماچیه ماچکارکنیم داروهاروببریم که تغییربدن فشارشم خوبه نرمال تا12هست هیچوقتم دردقلب وقفسه سینه اصلانداره
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      بله احتمالاً با تغییر داروها وضعیت عمومی ایشان تا حدودی بهتر خواهد شد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات