هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

هولتر مانیتورینگ فشار خون یک روش ادامه دار و مستمر است. تشخیص دقیق فشار خون بیماران می تواند در بررسی شرایط و انتخاب راهکار درمانی بهتر توسط پزشکان تاثیر ویژه داشته باشد.

هولتر مانیتورینگ فشار خون

از این روش مستمر و ۲۴ ساعته برای اندازه گیری و مدیریت مشکل فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. هایپرتنشن یک روش اندازه گیری برای فشار خون در بدن است که در آن فشار خون سیستولیک (بالا) بر روی ۱۴۰ یا بالاتر بوده و فشار خون دیاستولیک (پایین) ۹۰ یا کمتر است.

اندازه گیری به روش هولتر فشار خون این امکان را فراهم می کند تا پروسه خواندن فشار خون در یک بازه ۲۴ ساعته اتفاق بیفتد و فرقی نمی کند که بیمار هوشیار بوده و یا خواب باشد. در داخل مطب یا درمانگاه، دستگاهی با نام اسفنج مغناطیسی جهت اندازه گیری فشار خون استفاده می شود. در هر جلسه معاینه توسط پزشک معمولا دو بار فشار خون اندازه گیری می شود. اما در اندازه گیری هولتر فشار خون این اتفاق در یک بازه طولانی و مستمر رخ می دهد.

در بیشتر موارد، خواندن میزان فشار هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در طی روز انجام می شود. در طول شب نیز این اتفاق با فاصله زمانی یک ساعت رخ می دهد. امکان اندازه گیری ضربان قلب به صورت همزمان نیز وجود دارد.

در طول بازه ۲۴ ساعت، چندین بار فشار خون فرد اندازه گیری می شود تا بتوان میانگین آن را به دست آورد. امکان محاسبه تغییرات فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشار خون و دیگر آمار و ارقام نیز در این روش فراهم است.

 

چرا از روش اندازه گیری هولتر فشار خون استفاده می شود؟

این روش اندازه گیری می تواند اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات فشار خون ناشی از فعالیت روزانه و الگوی خواب ثبت کند. اتحادیه سرویس های پیشگیرانه ایالات متحده آمریکا (USPSTF) پیشنهاد می کند برای تشخیص نهایی مشکل فشار خون از همین روش هولتر استفاده شود.

برای بیشتر افراد، فشار خون سیستولیک در حین خواب بین ۱۰ الی ۲۰ درصد افت پیدا می کند. با این حال برای برخی افراد ممکن است فشار خون در حین خواب نه تنها کاهشی نداشته باشد، بلکه بیشتر شود.

اندازه گیری هولتر فشار خون می تواند تغییرات غیر طبیعی در این زمینه که معمولا در معاینات معمولی توسط پزشکان شناسایی نمی شود را مشخص کند. این روش اندازه گیری برای شناسایی مشکلاتی نظیر سندروم کت سفید فشار خون، فشار خون مخفی و فشار خون پایدار است.

فشار خون روپوش سفید

برخی افراد که از داروهای کاهش فشار خون استفاده نمی کنند، در حین معاینه پزشک در داخل مطب یا دیگر مراکز درمانی، فشار خون بالایی دارند. به این حالت، سندروم کت سفید (یا روپوش سفید) فشار خون گفته می شود.

این سندروم می تواند منجر به انجام تشخیص نادرست در افرادی باشد که فشار خون بدن آن ها طبیعی است. سندروم کت سفید فشار خون، در ۱۵ الی ۳۰ درصد از افرادی که تست فشار خون را پشت سر گذاشته بودند شناسایی شد.

در روش هولتر، فشار خون را در یک بازه طولانی و خارج از مطب پزشک اندازه گیری می کند و در نتیجه بیماران معمولا نیازی به مصرف داروهای کاهش فشار خون ندارند.

فشار خون مخفی

در این شرایط معمولا فشار خون مراجعه کننده در مطب پزشک نرمال بوده اما وقتی که به خانه برمی گردد فشار خون افزایش پیدا می کند. این اتفاق ممکن است در ۲۰ درصد از افرادی که برای مشکل فشار خون بالا تحت درمان هستند رخ دهد.

فشار خون پایدار

این مورد مربوط به شرایطی است که میزان فشار خون چه در مطب و چه در خانه برای مراجعه کننده بالا است. این شرایط به احتمال زیاد دلیل خاصی دارد و مرتبط با آسیب های قلبی یا کلیوی است.

کاربردهای هولتر مانیتورینگ

از این روش اندازه گیری به شکل فراگیر جهت تشخیص میزان تاثیر مثبت داروهای ضد افزایش فشار خون استفاده می شود. در برخی از موارد، داروهای ضد فشار خون بالا نمی توانند به شکل موثر فشار خون را در طول یک روز و شب کامل کنترل کنند.

پزشک متخصص با توجه به الگوی تغییرات فشار خون در بیمار می تواند میزان دز مصرفی دارو و فواصل زمانی استفاده از آن را تغییر دهد. در دیگر موارد ممکن است جهت ثابت نگه داشتن فشار خون به داروهای بیشتری نیاز باشد.

هولتر فشار خون هم چنین می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی (رگ های خونی درون قلب) و مغز و اعصاب (رگ های خونی درون مغز) مرتبط با فشار خون بالا و آسیب ارگان های بدن را نیز تشخیص دهد.

این روش در شرایط دیگری نیز ممکن است کاربرد داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بیمارانی با مشکل فشار خون مرزی
  •  وجود مشکل در کنترل فشار خون به کمک دارو
  • تغییرات فشار خون در اثر مصرف دارو
  • تغییرات در دارو و نسخه بیماران که می تواند بر روی فشار خون تاثیر بگذارد.
  • غش کردن و یا هایپوتنشن (فشار خون پایین)
  •  بانوان باردار که مشکل فشار خون بالا دارند.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با فشار خون بالا در بارداری و کنترل و درمان آن برروی لینک زیر کلیک کنید.

فشار خون بالا در بارداری

مزایای کاربرد روش هولتر مانیتورینگ فشار خون

این روش اندازه گیری می تواند از مواردی نظیر سندروم روپوش سفید را جلوگیری نماید و در نتیجه به بیماران داروهای غیر ضروری جهت کاهش فشار خون بدن تجویز نخواهد شد.

همچنین این روش در تشخیص فشار خون پنهان بیماران کارایی خوبی دارد و در نتیجه داروهای مناسب و لازم جهت کنترل فشار خون توسط پزشکان تجویز می شوند.

احتمال بروز سکته، بیماری قلبی و آسیب به ارگان های بدن در نتیجه فشار خون را می توان به کمک این روش کاهش داد. همچنین این روش می تواند واکنش طولانی مدت بیماران به داروهای کاهنده فشار خون را مشخص کند.

معایب نظارت ۲۴ ساعته هولتر مانیتورینگ

ممکن است به دلیل ۲۴ ساعته بودن پروسه این روش، احساس ناراحتی و خستگی داشته باشید. فشار ناشی از باد شدن مکرر دست بند باعث ایجاد درد در بازو می شود. همچنین اندازه گیری فشار خون در شب می تواند در خواب شما تداخل ایجاد کند.

احتمال دارد که دست بند بادی منجر به حساسیت پوست شده و بر روی آن زخم به وجود آورد. البته این زخم ها به مرور زمان از بین می روند. برخی از طرح های بیمه استفاده از دستگاه های هولتر مانیتورینگ را تحت پشتیبانی خود قرار نمی دهند مگر اینکه احتمال وجود سندروم کت سفید در بیماران وجود داشته باشد.

فشار خون به چه شکل در روش هولتر ثبت می شود؟

اندازه گیری فشار خون معمولا به شکل مستمر در طول ۲۴ ساعت انجام می شود. در این مدت یک دستگاه به اندازه رادیو کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه متصل به بند یا کمربندی است که بر روی بدن فرد قرار می گیرد. اطلاعات و آمار در طول ۲۴ ساعت توسط این سیستم جمع آوری شده و سپس به یک رایانه انتقال داده می شود.

یک بند اندازه گیری فشار خون که به دستگاه متصل است در ناحیه بالای دست شما بسته می شود. ممکن است این بند در زیر لباس قرار گیرد و قابل رویت نباشد. این بند در بازه های زمانی خاص روز و شب باد می شود.

ممکن است به شما گفته شود تمامی فعالیت های روزانه خود را در یک دفترچه با ذکر زمان یادداشت کرده و نگه دارید. به کمک این کار می توان فعالیت های روزانه و یا استراحت را به تغییرات فشار خون ربط داد.

پس از ۲۴ ساعت، می توانید دستگاه مربوطه و بند فشار خون را خارج کرده و آن ها را به کلینیک یا مطب پزشک برگردانید. یک رایانه اطلاعات را جهت مشخص شدن نتایج آنالیز خواهد کرد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Atabak جمعه ۱۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 582 مشاهده پرسش
    سلام ...
    از شما در مورد فشار خونم که ۱۳۷ بر ۹۸ بود و اینکه سیگار رو کنار گذاشتم پرسیدم و شما جواب دادید باید دارو مصرف کنم آیا برای تجویز دارو باید حضورا معاینه شوم؟ چون من در دامغان زندگی میکنم و ممکنه به زودی به تهران نیام؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر پس از رویت هولتر داروی مناسب را عرض خواهم کرد
  • تصویر کاربر ریحانه چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 505 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ضمن خسته نباشید من چندی پیش دکتر قلب رفتم اکو وتست ورزش دادم و گفتن مشکلی ندارم و پروپانول ۱۰تجویزکردن ولی الان دوروزه که فشارم و میگیرم اکثرا بالا بوده بیشتر ۱۵رو۹بوده ودرضمن ۶۲سالمه میخواستم ببینم باید قرص فشار مصرف کنم واکه باید مصرف کنم چه قرصی درضمن بیماری خاصی ندارم فقط زمان زیادی است که میگرن دارم باتشکر از پاسخگوبودنتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً پروپرانولول را با کانکور جایگزین بفرمایید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب آقای دکتر فردی ۱۵ ۱۶ ساله هستم فهمیدم فشار دارم دکتر رفتم و روند درمان داشتم از همان موقع تغذیه را درست و ورزش را اساسی شروع کردم جایی خوندم اگر ۵درصد از وزن بدن کم شود چند درجه پایین میاد فشار خون ولی اینطور نشدامشب ک گرفتم ۱۵ روی ۸ بود خیلی ناراحت و نگرانم چه کنم؟ البته حدود ۲الی ۳هفته هم قرص هامو نخوردم چون میخواستم چک کنم فشار رو...
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب حتما از نظر مشکلات کلیوی و احتمال ابتلا به کوآرکتاسیون آئورت بررسی شوید و برای ارزیابی فشارخون یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر فرزاد دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 579 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و تبريك نوروز باستاني
    جناب دكتر عزيز آيا اگر فشار ماكزيمم بالا ١٤ باشد ولي فشار مينيمم ٨/٥ باشه نياز به مصرف دارو هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در مرحله اول فقط رژیم غذایی کم نمک و سرشار از سبزیجات و لبنیات کم چرب و ورزش کافی است
  • تصویر کاربر الی دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    برادرم ۳۲ سالشه و بیشتر موارد فشارش ۱۶ بر روی ۹ یا هشت هست ولی هیچ علامتی نداره و فقط هنگام گرفتن فشار با فشارسنج متوجه فشار بالا میشه، اهل ورزش و کوهنوردی هست و هیچ مشکلی تا حالا در حین ورزش و کوهنوردی براش پیش نیومده، ولی آدم استرسی هست
    هیچ دارویی هم مصرف نمیکنه،
    آیا خطر ناک است و اینکه برای تنظیم فشار چکار کنه؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بدون علامت بودن نافی نیاز به مصرف دارو نیست توصیه می‌کنم که یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهند
  • تصویر کاربر محمدحسین سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتردیروزمتورال مصرف نکردم
    والسارتان80 مصرف کردم ظهرنهارکله پاچه خوردم که شبش فشارم تا15روی9 شود
    ضربانم روی80بود
    امروزوالسارتان مصرف نکردم متورال خوردم فشارم الان15 رو9است ضربان65است
    آقای دکترظهرها یک عدد آنزیم کیوتین ونصف قرص هم اس سیتاور10استفاده می کنم باتشکر لطفا راهنمایی کنید ممنونم ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً سوال خود را بصورت واضح و روشن مطرح بفرمائید و همچنین علت این همه تغییرات در مصرف دارو چیست؟
  • تصویر کاربر نوراله جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    فشار خونم در حالت عادی ۱۶ میباشد مدتی هست دست چپم از پشت کتف تا پنچه درد میکند دیروز رفتم دکتر برام قرض فشار تجویز کردند وقراره از شنبه برم پیش متخصص قلب وعروق سایت شما را دیدم خواستم اگر دستوراتی لازم را از شما بشنوم واگر داروی خاصی نیاز هست مصرف کنم اسم دارو هم که از دیشب مصرف میکنم قرص لوزاتن ۵۰ میباشد
    با تشکر وقدر دانی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً از رژیم غذایی کم نمک و سرشار از سبزیجات و لبنیات کم چرب استفاده بفرمایید و همچنین دارو را مصرف کنید و فشارخون را پیگیری کنید تا در صورت نیاز دارو و یا دوز مصرفی را تغییر دهید
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب دکتر مادر من قرص تیر ویید میخوره وفشارش بالا الان چند روز رفته ۱۷ ایا باید دوز قرص لورزا بالا ببره چون ۲۵ مصرف میکنه در صمن۶۷ ساله است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که فشار خون از کنترل خارج شده است، دوز و یا ترکیب دارویی باید تغییر کند
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام و ارادت
    روز ۱۴ دی پدر رو آورده بودم خدمتتون جهت مشکل فشار خونشون که قرص ها رو تغییر دادین
    جواب آزمایش امروز آماده شد که ارسال میکنم خدمتتون.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً ضمن مشورت با یکی از همکاران محترم نفرولوژیست، ویتامین دی ۵۰۰۰۰ واحد یک عدد ماهیانه را نیز به داروهای مصرفی اضافه کنند
  • تصویر کاربر خزائی سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باسلام و ادب و احترام
    جناب آقای دکتر یزدانخواه به نظر حضرتعالی می شود نصف قرص آنژیوپول47/5 به جای نصف قرص متوهگزال 47/5 استفاده شود.

    بااحترام وتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله
درحال دریافت اطلاعات