علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

هنگامی که فشار خون برای رساندن خون لازم به اندام های بدن کافی نیست، ارگان ها به درستی کار نمی کنند و ممکن است به طور موقت یا دائمی آسیب ببینند. در این مقاله به بررسی علادم فشار خون پایین و روش های درمان آن می پردازیم.

نشانه های فشار خون پایین ناشی از بیماری ها، به علت آن ها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر خون کافی به مغز نرسد، سلول های مغزی اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی دریافت نمی کنند و فرد ممکن است سرگیجه، سبکی سر و یا حتی ضعف را احساس کند.

علائم فشار خون پایین

شایع ترین علائم فشار خون پایین عبارتند از:

  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • غش کردن (سنکوپ)

نشانه های فشار خون پایین به علت بیماری خاص عبارتند از:

فشار خون پایین در حالت ایستاده

اغلب، بلند شدن از صندلی یا تخت با کاهش فشار خون همراه است، علت آن فرو ریختن خون به ورید های اندام تحتانی در حالت ایستادن است. اگر فشار خون فردی کم باشد، ایستادن می تواند فشار پایین را بدتر کند، تا نقطه شروع علائم آن باشد.

پیشرفت سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن در هنگام ایستادن ناشی از فشار خون پایین، فشار خون پایین در حالت ایستاده نامیده می شود. در افراد عادی افت فشار سریع جبران می شود و منجر به فشار خون پایین در حلت ایستاده نمی شود.

بیماری قلبی

درد قفسه سینه یا حتی حمله قلبی ممکن است زمانی رخ دهد که فشار خون کافی برای انتقال خون به شریان های عروق کرونر وجود نداشته باشد (شریان هایی که خون را به عضله قلب می رسانند).

فشار خون پایین و کلیه

هنگامی که خون کافی به کلیه ها نرسد، کلیه ها در دفع مواد زائد از بدن، به عنوان مثال، اوره (BUN و کراتینین) ناکام می مانند و سطح آن ها در خون افزایش می یابد.

شوک

شوک یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در آن فشار خون پایین باعث نارسایی اندام هایی نظیر کلیه، کبد، قلب، ریه و مغز می شود.

علت فشار خون پایین

فشار خون اندازه ی فشار موجود در شریان ها در طول مراحل فعالیت و استراحت هر ضربان قلب است.

  • فشار سیستولیک. عدد بالا در فشار خون، مقدار فشاری است که قلب هنگام فرستادن خون از شریان ها به بدن ایجاد می کند.
  • فشار دیاستولیک. عدد پایین در  فشار خون به مقدار فشار در شریان ها در زمان استراحت قلب اشاره می کند.

 فشارخون در طول روز متغیر است و به وضعیت بدن، ریتم تنفسی، سطح استرس، وضعیت فیزیکی، داروهای مصرفی، رژیم غذایی و زمان روز بستگی دارد.  فشار خون معمولا در شب کم تر است و هنگام بیدار شدن به شدت افزایش می یابد.

👈 نکته: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

جدول فشار خون

فشار خون پایین چند است؟

 فشار خون پایین در شما ممکن است در فرد دیگری عادی باشد.  اکثر پزشکان به علت وجود علائم، فشار خون پایین را تشخیص می دهند. برخی کارشناسان فشار خون پایین را با فشار سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه یا دیاستولیک زیر ۶۰ میلی متر جیوه تعریف می کنند.

 کاهش ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد. تغییر ۲۰ میلی متر جیوه، به عنوان مثال افت فشار سیستولیک از  ۱۱۰ به ۹۰ میلی متر جیوه، می تواند باعث سرگیجه و غش کردن ناشی از عدم رسیدن خون کافی به مغز شود. افت شدید فشار خون مثلا در افراد با خونریزی غیر کنترل شده، عفونت های شدید و یا واکنش های آلرژیک، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

عوامل موثر در کاهش فشار خون

شرایط پزشکی که می تواند موجب فشار خون پایین شود عبارتند از:

بارداری و کاهش فشار خون

از آنجا که سیستم گردش خون به سرعت در دوران بارداری گسترش می یابد، فشار خون احتمالا کاهش پیدا می کند.  این روند طبیعی است و فشار خون معمولا پس از زایمان به سطح قبل از بارداری می رسد.

بیماری قلبی و فشار خون پایین

برخی از بیماری های قلبی که می توانند منجر به فشار خون پایین شوند شامل ضربان قلب بسیار پایین (برادی کاردی)، اشکال در دریچه های قلب، حمله قلبی شدید و نارسایی قلبی است.

مشکلات غدد درون ریز

بیماری های تیروئید مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد دیابت می توانند فشار خون پایین را تحریک کنند.

دهیدراتاسیون (کم آبی)

هنگامی که بدن آب زیادی از دست می دهد، می تواند موجب ضعف، سرگیجه و خستگی شود. تب، استفراغ، اسهال شدید، مصرف بیش از حد دیورتیک ها و ورزش شدید می تواند منجر به کم آبی شود.

از دست دادن خون

از دست دادن مقدار زیادی خون در آسیب های عمده و یا خونریزی داخلی، مقدار خون بدن را کاهش می دهد و منجر به کاهش شدید فشار خون می شود.

عفونت شدید (سپتی سمی)

هنگامی که عفونت در بدن وارد جریان خون می شود، می تواند منجر به کاهش خطرناک فشار خون به نام شوک سپتیک شود.

واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)

عوامل محرک این واکنش شدید و تهدید کننده زندگی عبارتند از غذاها، داروهای خاص، زهر حشرات و لاتکس. آنافیلاکسی می تواند مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، گلودرد و کاهش خطرناک فشار خون ایجاد کند.

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی

فقدان ویتامین های B-12 و فولات می تواند جلوی بدن را از تولید گلبول های قرمز خون (کم خونی) بگیرد و باعث فشار خون پایین شود.

خطرات افت فشار خون

​​فشار خون پایین می تواند موجب سرگیجه، ضعف، خستگی و غش شود. فشار خون به شدت پایین می تواند بدن را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود محروم کند، که باعث آسیب به قلب و مغز می شود.

درمان فشار خون پایین در طب سنتی

فشار خون پایینی که علامت ایجاد نمی کند یا تنها علائم خفیفی دارد به ندرت به درمان نیاز دارد. اگر علامت دارید، درمان بستگی به علت اصلی ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، هنگامی که فشار خون پایین توسط داروها ایجاد می شود، درمان معمولا شامل تغییر یا توقف دارو یا کاهش دوز می باشد. اگر فشار خون پایین شما علامت نداشته باشد، نیازی به درمان نیست و بهتر است با روش های زیر فشارخون خود را بالا ببرید:

درمان فشار خون

از نمک بیشتری استفاده کنید.

کارشناسان معمولا توصیه می کنند که نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید زیرا سدیم می تواند فشار خون را افزایش دهد. برای افراد مبتلا به فشار خون پایین، این امر می تواند مفید باشد، اما چون سدیم زیاد می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، به خصوص در افراد مسن، قبل از افزایش نمک در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

آب بیشتری بنوشید.

مایع در بدن حجم خون را افزایش می دهد و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند که هر دو در درمان هایپوتانسیون موثر هستند.

جوراب های واریس

جوراب های الاستیکی معمولا برای از بین بردن درد و تورم وریدهای واریسی استفاده می شود که می تواند به کاهش ورود خون به پاها کمک کند.

مطلب مرتبط: فعالیت جسمی منظم می‌تواند شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. حتی اگر در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، ورزش و تمرین می‌توانند نشانه‌های این عارضه را سبک‌تر و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

درمان واریس پا با ورزش

داروهای فشار خون پایین

برای درمان فشار خون پایین ارتوستاتیک می توانید از داروهای متعددی استفاده کنید. به عنوان مثال فلودروکورتیزون، دارویی که حجم خون را افزایش می دهد اغلب برای درمان این نوع فشار خون پایین استفاده می شود.

پزشکان اغلب از میدودرین برای بالا بردن سطح فشار خون در افراد مبتلا به هیپوتانسیون مزمن ارثی استفاده می کنند. این کار با محدود کردن توانایی گشاد شدن عروق خونی، باعث افزایش فشار خون می شود.

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرداد چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من لوزارتان مصرف میکنم و فشار مینیمم خونم روی 9 تا 9.5 هست ایا باید قرصم را عوض کنم چون زیاد تاثیر نداره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر دوز مصرفی لوزارتان را افزایش دهید
  • تصویر کاربر مهرگان دوشنبه ۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام...خسته نباشید بنده آقا 50 ساله هستم تقریبا 8 سال مصرف متادون دارم با دوز 5 سی سی فشارمو ک مرتب در منزل چک میکنم 9 میباشدبنده انحراف بینی شدید دارم لطفا بفرمایید با این فشارخون پایین آیا احتمال داره ک ب ریه صدمه بزنه؟فشار بنده باید رو چن باشه؟فشارخون 9 بعدها چ عوارضی درپی خواهد داشت؟سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر بر روی ریه تاثیری نخواهد گذاشت فشارخون طبیعی باید حداقل ده باشد ولی با فشار نه نیز در صورتی که علامتی ندارید مشکلی ایجاد نخواهد شد
  • تصویر کاربر سامان جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باز هم شرمنده آقای دکتر خاستم بگم که چند تا دکتر رفتن مادرم بهش گفتن استرس بخاطر اعصاب ضعیف وپرانول چند قرض دیگه مصرف میکنند و چربی خون و دیابت هم دارن که بخاطر اونا هم دارو مصرف میکن حدود ۱۰ روز که فشار خون بالا گرفتن واز اون روز میگن دلشوره دارم بعضی وقتا هم میگه خوبم اینم بگم اوضاع خونه مادرم خیلی پز تنش هستش واینکه فشار خون مادرم دیروز ۹ روی ۶ بود ولخرج شب هم ۱۲ شد لطفا راهنمایی کنید که از استرس که بخاطر فکر بردارم چون خیلی اذیت میکنه هست یا قلب هستش انکار قلب هم گرفتن و دکتر گفته قلب سالمه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با این توضیحات نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد توصیه می‌کنم که جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه کنند
  • تصویر کاربر توکلی سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام
    من قرص کونکور و و الزودک اچ سی تی مصرف میکنم
    و ریزش مو پیدا کردم
    آیا از عوارض مصرف قرص ها هست
    باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در بین داروهای نامبرده والسارتان (والزودک) میتواند موجب ریزش مو گردد
  • تصویر کاربر محمدحسین پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر من بانت فشارخون وداشتن آنژین خدمت شما آمدم وقرص سینومیکس دادین شبی 1عدد وقرص متورال50هم نصف شب نصف روز درضم غلظت خون داشتم ولی الان دوباره آزمایش دادم نرمل شوده الانتپش قلبم هم پایین است فشارم هم زیر12است موقه بلند شدن حالت سرگیجه دارم لطف راهنماییم کنید یااکه شمابفرماییدبرااکوبیام پیشتان باتشگر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که فشارخون طبیعی و بالاتر از ده است نیاز به اقدام خاصی نیست و فقط مایعات فراوان استفاده بفرمایید و حرکت از حالت نشسته به ایستاده را به آرامی انجام دهید
  • تصویر کاربر عظیم یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من 53 ساله مرد هستم دارای پرولاپس خفیف میترال. رای فشار خون قرص والسارتا 80 یک عدد و نصف قرص تریامترن اچ هم مصرف می کنم فشارم کترل است ولی ضربان قلبم به 80 تا 90 میرسد آیا برای ضربانم نیاز به داروهای کاهش دهنده ضربان قلب هستم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر پویا پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر چند هفته س که فشار خونم بین 138روی 86 برای بار اول بار دوم فشارم حدود 128روی 74 و هم چنان بعد نیم ساعت فشارم به حالت عادی برمیگرده صبح که فشار میگیرم 114روی 72رو نشون میده دکتر رفتم تمام آزمایشات انجام دادم فقط سطح غلظت خونم 16/5بود میخوام بدونم برای فشار خونم نیاز به درمان دارویی هست باسپاس ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب فعلاً نیاز به درمان دارویی نیست. توصیه میکنم که یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر اسماعیلی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام، پدرم 78سال سن دارن فشار خون 16روی 10 دارن صبح های زود دچار اضطراب و تپش قلب و بی خوابی هستند
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به درمان دارویی و رعایت رژیم غذایی کم نمک دارند. توصیه میکنم که یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته و هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام دهند
  • تصویر کاربر وحید سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده چهل سال دارم و سابقه فشار خون دارم مدتی به تجویز پزشک شبی یک عدد قرص لیزینوپریل پنج مصرف میکردم و فشارم کنترل شده بود،با توجه به عدم توزیع این قرص و جایگزین کردن قرص هایی مانند انالاپریل و والزارتان،تاثیری در کاهش فشار خون نداشته و فشار مینیمم هم از حد معمول گذشته بالاتر رفته،بدون مصرف دارو فشار ۱۶روی ۱۲ هست الان،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از لوزارتان ۲۵ میلی گرم روزانه دو بار استفاده بفرمائید
  • تصویر کاربر قادر پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام مردی هستم ۶۲ساله مدتی است که کمی سرگیجه دارم دکتر بدون کنترل و فقط به گفته من که سرگیجه دارم داروی املودیپین رو داده که زیاد تاثیر نداره فشار خون پایینم زیاداست بعضی وقتها ۹ میشود .سیگاری نیستم اضافه وزن ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً قبل از شروع دارو ابتدا یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید و در صورت تایید بالا بودن فشارخون علاوه بر مصرف دارو بر اساس اطلاعات بدست آمده از هولتر، آزمایش های اولیه فشارخون را نیز انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات