ورزش برای بیماران قلبی

ورزش برای بیماران قلبی از مهم ترین گام های باز پیدا کردن سلامتی و دور شدن از بیماری است. در این مقاله به انواع ورزش های مناسب برای بیماران قلبی و نحوه صحیح انجام آنها می پردازیم.

چرا بیمار قلبی باید ورزش کند؟

داشتن فعالیت جسمانی قدمی بزرگ در جهت کسب سلامت قلبی است. یکی از موثر ترین ابزار های تقویت عضله قلب کنترل وزن و محافظت از شریان ها در برابر عوامل آسیب رسانی است که می توانند به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شوند. از جمله این عوامل می توان به کلسترول بالا، قند خون بالا و فشار خون بالا اشاره کرد.

افراد جهت کسب تناسب کلی اندام ها به انجام انواع مختلفی از تمرینات ورزشی نیاز دارند. ورزش هوازی و استقامتی مهم ترین تمریناتی هستند که برای سلامت قلب مفید می باشند.

با اینکه تمرینات انعطاف پذیری به صورت مستقیم بر سلامت قلب تاثیر ندارند اما از اهمیت برخوردارند. علت اهمیت تمرینات انعطاف پذیری این است که بنیانی مناسب را جهت انجام موثر تر تمرینات هوازی و استقامتی ایجاد می کنند.

تقریبا هیچ بیماری وجود ندارد که ورزش کردن برای مقابله با آن مفید نباشد. بنابراین، افراد صرفا به دلیل ابتلا به یک حمله یا بیماری قلبی نباید یکجا نشسته و فعالیتی نداشته باشند.

ورزش هوازی برای بیماران قلبی

عملکرد: ورزش هوازی جریان خون را افزایش داده که در نتیجه آن فشار خون و ضربان قلب کاهش می یابند. علاوه بر آن، این نوع ورزش تناسب هوازی بدن را بهبود بخشیده و برون ده قلب (عملکرد پمپاژ قلب) را افزایش می دهد.

ورزش هوازی - ورزش برای بیماران قلبی

ورزش هوازی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش داده و در صورت ابتلا به این بیماری به کنترل قند خون کمک می کند.

  • مقدار: این نوع ورزش به صورت ایده آل باید حداقل ۵ روز در هفته به مدت نیم ساعت انجام شود.
  • نمونه های این ورزش: پیاده روی تند، دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری، تنیس و طناب زنی

هنگامی که پزشکان داشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط را در هفته به بیماران خود توصیه می کنند، در واقع ورزش های هوازی را در نظر دارند که سبب افزایش ضربان قلب می شوند.

تمرینات استقامتی برای بیماران قلبی

عملکرد: تمرینات استقامتی تاثیر اختصاصی تری بر ترکیب بدن دارند. افرادی که دارای مقادیر زیادی چربی در بدن خود هستند (مانند افراد دارای شکم بزرگ) با انجام این تمرینات می توانند مقدار چربی و توده عضلانی بدن خود را به ترتیب کاهش و افزایش دهند.

داشتن شکم بزرگ از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از ورزش های هوازی و استقامتی می تواند به افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش LDL (کلسترول بد) کمک کند.

ورزش استقامتی - ورزش برای بیماران قلبی

  • مقدار: به گفته کالج طب ورزشی آمریکا، انجام ورزش های استقامتی به مدت حداقل دو روز غیر متوالی در هفته مطلوب است.
  • نمونه های این ورزش: تمرین با انواع وزنه ها (صفحه، دمبل و…)، استفاده از ماشین های ورزشی، تمرین با کش های مقاومتی، انجام تمرینات استقامتی کل بدن از جمله شنا پرسی، اسکوات و بارفیکس دست برعکس

ورزش های تعادلی، کششی و انعطاف پذیری

عملکرد: ورزش های انعطاف پذیری همچون تمرینات کششی به صورت مستقیم بر سلامت قلب تاثیر گذار نیستند. با این حال، این تمرینات برای سلامت اسکلتی – عضلانی بدن مفید هستند. این نوع ورزش ها علاوه بر بهبود انعطاف پذیری بدن از ابتلای فرد به درد مفصل یا گرفتگی و دیگر مشکلات عضلانی پیشگیری می کنند.

انعطاف پذیری در انجام ورزش های هوازی و استقامتی نقشی حیاتی ایفا می کند. داشتن بنیان اسکلتی – عضلانی قوی سبب می شود تا افراد قادر به انجام تمریناتی باشند که برای سلامت قلب مفیدند.

تمرینات تعادلی و انعطاف پذیری علاوه بر کمک به حفظ ثبات بدن و پیشگیری از زمین خوردن، احتمال آسیب دیدن را در حین انجام دیگر ورزش ها کاهش می دهند.

  • مقدار: این تمرینات باید به صورت روزانه قبل و بعد از ورزش های دیگر انجام شوند.
  • نمونه های این ورزش: نمونه های این تمرینات را می توان در اینترنت جستجو کرده و یا از پزشک خود سوال کرد. در صورت نگرانی درباره شدت تمرین ها می توان آن ها را با پزشک خود در میان گذاشت. از جمله نمونه های این تمرینات را می توان در ورزش یوگا و تای چی مشاهده کرد.
در واقع، با انجام ورزش منظم (بیش از ۱۵۰ دقیقه در هفته) می توان بهبودی خود را سرعت بخشیده، عملکرد قلب را افزایش داده و حتی از مقدار دارو های مصرفی خود کم کرد.

مزایای قلبی عروقی ورزش کردن شامل موارد زیر می شوند:

  • تقویت قلب و سیستم قلبی – عروقی
  • بهبود جریان خون و کمک به بدن در استفاده بهتر از اکسیژن
  • بهبود علائم نارسایی قلبی
  • کاهش فشار خون
  • بهبود کلسترول

هیچ گاه برای افزایش فعالیت فیزیکی یا شروع یک برنامه ورزشی دیر نیست. افراد باید قبل از انجام ورزش خود نوع تمرینات را با پزشک در میان گذاشته و موافقت او را کسب کنند.

گام اول : مشاوره با پزشک

همواره قبل از شروع یک برنامه ورزشی آن را با پزشک خود مطرح کنید. پزشک می تواند در یافتن برنامه ورزشی متناسب با سطح تناسب و شرایط جسمانی افراد به آن ها کمک کند. در پایین سوالاتی مطرح شده اند که می توان از پزشک خود پرسید:

  • چه مقدار می توانم ورزش کنم؟
  •  چند بار در هفته می توانم ورزش کنم؟
  • چه نوع ورزشی باید انجام دهم؟
  • از انجام چه نوع فعالیت هایی باید پیشگیری کنم؟
  • آیا باید دارو های خود را در زمان مشخصی نزدیک به زمان ورزش خود مصرف کنم؟
  • آیا باید در هنگام ورزش کردن نبض خود را اندازه گیری کنم؟

ممکن است پزشک انجام تست استرس ورزشی و آزمایش اکوکاردیوگرافی را به بیمار توصیه کرده یا تغییراتی در دارو های او ایجاد کند. قبل از شروع هر گونه ورزش باید آن را با پزشک خود مطرح کرد.

توصیه های ورزشی برای بیماران قلبی

از انجام بیش از حد تمرینات ایزومتریک همانند دراز نشست یا شنا پرسی خودداری کنید. تمرینات ایزومتریک شامل تمریناتی هستند که عضلات بر خلاف عضلات دیگر یا اشیای ثابت به کار گرفته می شوند.

هنگامی که هوا به شدت سرد، گرم یا مرطوب است بدون موافقت پزشک خود در محیط بیرونی ورزش نکنید. رطوبت بالای هوا می تواند سبب خستگی سریع تر افراد شود.

دمای بسیار سرد یا گرم می تواند بر گردش خون تاثیر گذاشته، تنفس را سخت تر کرده و سبب ایجاد درد در قفسه سینه شود.  گزینه های ورزشی بهتر فعالیت های داخل ساختمان هستند. از جمله این موارد می توان به پیاده روی در محیط های سر پوشیده یا بر روی تردمیل اشاره کرد.

سبک زندگی سالم برای بیماران قلبی

به مقدار کافی آب بنوشید. مصرف آب حتی قبل از احساس تشنگی بسیار اهمیت دارد. این اهمیت در روز های گرم بیشتر نیز می شود. البته، باید از مصرف بیش از حد آب خودداری کرده و این موضوع را با پزشک خود مطرح کرد.

در صورتی که وقفه ای چند روزه در ورزش کردن رخ دهد افراد باید به آرامی و به صورت ملایم برنامه ورزشی خود را از سر گیرند. این وقفه می تواند در اثر بیماری، رفتن به تعطیلات یا وضع نامناسب آب و هوا باشد. افراد باید فعالیت های خود را با شدت کم آغاز کرده و تا رسیدن به سطح قبلی به تدریج آن را افزایش دهند.

موارد احتیاط در حین ورزش برای بیماران قلبی

در هنگام انتخاب یک برنامه ورزشی موارد احتیاطی وجود دارند که باید در نظر گرفت:

در صورت خستگی بیش از حد یا تنگی نفس از ادامه ورزش خودداری کنید. علائم را با پزشک خود در میان گذاشته یا جهت معاینه شدن یک وقت ملاقات با او ترتیب دهید.

در صورتی که به تازگی مریض شده یا چندان احساس سلامتی ندارید از ورزش کردن اجتناب کنید. پس از رفع کامل علائم بیماری چند روز صبر کرده و سپس برنامه ورزشی خود را از سر بگیرید. در صورت عدم اطمینان با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت ابتلا به تنگی نفس مداوم، استراحت کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. امکان دارد پزشک تغییراتی را در دارو ها، رژیم غذایی یا محدودیت مصرف مایعات اعمال کند.

در صورت ابتلا به تپش قلب یا ضربان غیر عادی و سریع قلب از ادامه فعالیت صرف نظر کنید. پس از ۱۵ دقیقه استراحت کردن نبض خود را بررسی کنید. در صورتی که نبض بالا تر از ۱۲۰ تپش در دقیقه باشد باید با پزشک تماس گرفت.

تپش قلب و تنگی نفس

در صورت احساس درد، آن را نادیده نگیرید. اگر در قفسه سینه یا هر ناحیه دیگری از بدن خود احساس درد می کنید از ادامه فعالیت خودداری کنید. انجام یک فعالیت به همراه درد می تواند منجر به ایجاد فشار بر مفاصل یا آسیب دیدن آن ها شود.

در صورت غش کردن، به محض به هوش آمدن باید با پزشک یا خدمات اورژانس پزشکی تماس گرفت.

 

در صورت داشتن هر کدام از علائم زیر از ادامه فعالیت صرف نظر کرده و استراحت کنید:

  • درد قفسه سینه
  • ضعف
  • گیجی یا احساس سبکی در سر
  • تورم یا افزایش وزن بدون دلیل مشخص (فورا با پزشک خود تماس بگیرید)
  • احساس فشار یا درد در ناحیه قفسه سینه، گردن، بازو، فک یا شانه
  • هر گونه علائم دیگری که سبب نگرانی می شوند
 هرگز نباید تا سر حد بروز درد قفسه سینه یا آنژین ورزش را ادامه داد. در صورت ابتلا به درد قفسه سینه در حین ورزش کردن فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید.

ورزش تنها بخشی از معادله است

همانطور که گفته شد انجام ورزش، کاهش استرس و رعایت یک رژیم غذایی سالم برای بیماری قلبی (اغلب بر پایه مواد گیاهی) جهت حفظ بالا ترین سطح سلامت قلبی – عروقی ضروری هستند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سودا دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 499 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر من 19سالمه
    امروز نوار قلب اکو دادم یکی از دریچه های قلبم کمی باز شده ک دکتر بهم قرص پرانول رو تجویز کردن تا بیست روز
    خواستم بپرسم من می‌خوام ورزش بدنسازی رو شروع کنم آیا مشکلی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
  • تصویر کاربر حمیدروستا یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام 15 سال پیش عمل تعویض دریچه آئورت داشتم و فلزی کار گذاشتن برام الان وارفارین مصرف میکنم ورزش هوازی و کار با وزنه سبک میتونم انجام بدم؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی را در حالیکه تصویری روی آن نیست مجدداً ارسال بفرمایید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید سنم بیست ساله و سه سال پیش متوجه شدیم که پرولاپس خفیف دارم تابستان امسال رفتم دوباره اکو کردم دکترم گفت یه مقدار خیلی کمی بدتر شده میخواستم بدونم الان من میتوانم به بدنسازی بروم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله منعی ندارد
  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب احترام آقای دکتر پارسال سکته قلبی کردم وفنرگذاشتم قبلش ورزش حرفه ای پرورش اندام انجام می‌دادم الان هیچ مشکلی ندارم میتونم دوباره ورزش حرفه ای انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر ورزش های رقابتی و ایزومتریک را کنار بگذارید
  • تصویر کاربر Mk چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر خانم ۳۲ ساله هستم چند روز پیش عمل PDA CLOUSER انجام دادم آیا بعد از عمل نیاز به رژیم غذایی خاصی هست و مجاز به انجام چه فعالیت های ورزشی هستم مثلا کار با دستگاه و وزنه می‌توانم انجام دهم ، درضمن یه رگ اضافی کوچک هم دارم که فعلا با دارو متوهگزال کنترل میشه سپاس از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت طبیعی بودن فشار شریان ریوی محدودیتی برای ورزش ندارید و همچنین نیاز به رژیم غذایی خاصی نیست
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    آقای دکتر ورزش های ساده و وزنه های سبک چی چون دکتر به من گفتن عضله قلبت قوی تر شده ولی متاسفانه مهاجرت کردم خیلی دیر به دیر معاینه میشم اگر امکانش باشه بگید در چه حدی میتونم فعالیت داشته باشم؟
    خیلی ممنون و سپاسگذرام
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به علت عدم دسترسی به اطلاعات سوال قبلی لطفاً سوال خود را به طور کامل بفرستید
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۸ سالمه و از ۱۸ سالگی متوجه شدم که دارای نارسایی قلبی هستم و کارویدیلول و لوزارتان مصرف میکنم ولی همیشه ورزش کردم ولی نه خیلی سنگین ولی اکو آخری من نشان ۶۰ درصد شدن و بهبو قلبم بوده آیا میتوانم ورزش بدنسازی را به صورت نمیه حرفه ای دنبال کنم ،
    ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر Sardina یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 507 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید ، من ۲۲ ساله هستم سال ها پیش عمل تعویض دریچه آئورت داشتم ، الانم دریچه آئورت فلزی دارم ، میخواستم بدونم میشه ورزش بدنسازی و هوازی داشته باشم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آیا دریچه آئورت خود شما دو لتی بود؟ آیا همزمان ریشه آئورت هم تعویض شد یا خیر؟
    2. تصویر کاربر Sardina شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر اطلاع دقیق ندارم، هر سال جهت چکاپ و معاینه اکو میشم، حالا آخرین اکو که مربوط به دو ماه پیشه و گزارش عملم رو واستون میفرستم لطفا ببینید آیا اشاره شده یا نه. با تشکر فراوان از شما.
    3. تصویر کاربر Sardina شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      .
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر مجاز به بدنسازی نیستید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر darya دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من دانشجو‌هستم پایان نامم درمورد دستگاه های ورزشی که توس بیمارستان برای بیماران قلبی تنفسی استفاده میشه هست لطف میکنین اسم چندتا دستگاهو بگین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً با مراکز بازتوانی قلب مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر Mahfi دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    درود بر شما آقای دکتر،بنده ۱۹ سالمه و ۷ ماه قلب اکو و نوار قلب شدم و هیچ مشکلی نداشتم،یک ماه پیش چک‌آپ شدم و دکترم به بنده گفته تنبلی عضله قلب دارم و قرص والسارتان به بنده دادن(فکر میکنم برای تنظیم فشار خون باشه) و به بنده گفتن از بلند کردن وزنه و اجسام بیش از ۵ کیلوگرم خودداری کنم؛مدتی میشه باشگاه بدنسازی رو گذاشتم کنار،قبل باشگاه روند بدنم اکی بود ولی بعد کنار گذاشتن باشگاه بدنم از هر لحاظ بد شده؛الان تو دوراهی موندم باشگاه رو ادامه بدم یا نه.
    لازم به ذکره دو سالگی هم عمل قلب باز شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی و شرح عمل جراحی قلب خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر Mahfi یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      تصویر اکو
    3. تصویر کاربر Mahfi یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      و این هم توضیحات دکتر ساعد برای اکو
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      خیر از ورزش بدنسازی اجتناب کنید و تحت نظر یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب مادرزادی بزرگسالان باشید
    5. تصویر کاربر Mahfi دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      آقای دکتر امکان بهبودی هستش؟یه مدت تحت نظر باشم و پس از سلامت کامل دوباره تمرینات رو شروع کنم؟یا کلا دیگه باید با این رشته خداحافظی کنم؟
    6. تصویر کاربر Mahfi دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      آقای دکتر امکان بهبودی هستش؟یه مدت زیر نظر باشم و پس از صحت و سلامت کامل دوباره برگردم به این رشته،یا کلا باید خداحافظی کنم با این رشته؟
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      نه متاسفانه امکان بازگشت به حالت طبیعی نیست و از ادامه این ورزش باید بطور کامل اجتناب کنید
    8. تصویر کاربر Mahfi دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سپاسگذارم آقای دکتر بابت راهنماییاتون❤🤘
    9. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      خواهش می کنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات