ماسل بریج چیست؟

بیماری ماسل بریج یا پل میوکارد بیماری ای مادرزادی است که در آن یک نوار از عضله قلبی به جای آنکه از زیر آئورت گذشته باشد از روی آن رد شده است.

پل میوکارد چیست؟

قلب شما از ماهیچه ساخته شده است و این ماهیچه میوکارد نام دارد. عضله قلب همچون هر ارگان یا بافت دیگری در بدن به خون حاوی اکسیژن نیاز دارد تا به حیات خود ادامه دهد.

خون به کمک عروق کرونر به عضلاتی از قلب منتقل می شود که بر روی سطح آن قرار گرفته اند.

پل میوکارد به شرایطی گفته می شود که یک نوار از ماهیچه قلب، بر روی عروق کرونر قرار گرفته باشد، به جای این که از زیر آن عبور کند.

پل میوکارد myocardial bridge یا ماسل بریج Muscle Bridge در پل میوکارد، بخشی از عروق کرونری وارد لایه زیرین ماهیچه قلب می شود و سپس دوباره خارج می شود.

در شرایط پیشرفته این بیماری که پل عضله ای قلب بزرگ می شود و به عروق کرونری خونرسان قلب فشار می آورد، فرد دچار نشانه هایی مشابه آنژین صدری می شود.

در ادامه مقاله راه های تشخیص و درمان این بیماری را برای بیماران عزیز ارائه کرده ایم.

پل میوکارد یا ماسل بریجآیا ماسل بریج خطرناک است؟

در حالت کلی می توان گفت پل میوکارد آسیب و مشکلی به همراه ندارد. بیماران معمولا پل میوکارد را از بدو تولد در بدن خود دارند و اکثر آن ها معمولا از وجود چنین وضعیتی بی خبر هستند.

با این حال، امکان به وجود آمدن مشکل ایسکمی یوکارد یا کمبود اکسیژن به دلیل پل میوکارد در بدن افراد وجود دارد.

ایسکمی یوکارد به این معناست که عضله قلب نمی تواند خون همراه با اکسیژن را به اندازه کافی دریافت کند.

وقتی که قلب در ضربان خود جمع می شود ( به اصطلاح انقباض پیدا می کند ) ، امکان تنگ شدن پل موجود در عضله قلب بر روی شریان خونی وجود دارد. در نتیجه این اتفاق میزان گردش خون در این ناحیه کاهش می یابد.

خوشبختانه بیشتر گردش خون در ناحیه قلب در حین مراحل بعدی ضربان آن اتفاق می افتد و مربوط به مرحله انقباض اولیه قلب نیست.

با این حال، فشردگی و تنگ شدن پل روی شریان خونی منجر به کاهش گردش خون شده و شرایط را برای ایجاد ایسکمی یوکارد (کمبود اکسیژن) فراهم می کند. این مشکل معمولا در حین ورزش و یا زمانی که قلب به سرعت می تپد رخ می دهد.

علائم پل میوکارد چه هستند؟

تقریبا یک سوم بیمارانی که مشکل پل میوکارد بر روی قلب خود دارند معمولا علائم خاصی را تجربه نمی کنند، حتی اگر قلب آن ها خون همراه با اکسیژن کافی را دریافت نکند.

علائم مشکل پل ماهیچه قلب معمولا در اثر ایسکمی یوکارد ( کمبود اکسیژن ) به وجود می آیند و از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد قفسه سینه

تشخیص ماسل بریج

اگر علائمی که در بالا گفتیم را تجربه کنید ، پس از گرفتن یک وقت ملاقات، پزشک از آزمایشاتی استفاده می کند که نحوه رسیدن خون به بخش های مختلف قلب شما را نشان می دهند:

  • آنژیوگرافی به جهت اندازه گیری جریان خون و فشار خون در بخش های مختلف قلب و بررسی این موضوع که آیا شریان کرونر مسدود شده است یا خیر.
  • تست استرس قلب که به پزشکان کمک می کند تا وضعیت و عملکرد قلب در حین ورزش و تحرک بدنی را ارزیابی کنند.
  • آزمایش استرس هسته ای که می تواند اطلاعاتی در مورد اندازه اتاقک های قلب ، چگونگی پمپاژ خون در این نواحی و وجود عضلات و بافت های مرده و آسیب دیده را در اختیار پزشکان قرار دهد.

درمان پل میوکارد

پس از تشخیص، متخصص قلب و عروق عموما افرادی را مورد معاینه قرار می دهد که درد قفسه سینه دارند اما انسدادی در عروق خونی آن ها وجود ندارد.

آنها آزمایشات دقیق و کاملی را برای تشخیص وجود یک میوکارد و یا عاملی که باعث ایجاد درد در قفسه سینه می شود انجام می دهند.

دارو

درمان دارویی ماسل بریج

پزشکان در صورت تجویز دارو های خاص، مقدار و دز مناسب را برای شما تعیین کرده و به مدیریت هرگونه عوارض جانبی احتمالی در صورت مصرف آن ها کمک می کنند. دارو هایی که برای پل میوکارد تجویز می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • مسدود کننده های بتا: داروهایی که ضربان قلب را کند کرده و به کاهش فشار روی قلب کمک شایانی می کنند
  • مسدود کننده های کانال کلسیم: داروهایی که به آرام بودن و گسترش عروق خونی کمک می کنند
  • استاتین ها: این موارد سطح کلسترول خون را کاهش می دهند و این تاثیر می تواند به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک کند.
  • آسپرین: آسپرین ممکن است به جلوگیری از لخته شدن خون یا انسداد شریان کمک کند.

عمل جراحی پل میوکارد

برخی از افراد با وجود میوکارد ممکن است علی رغم مصرف دارو هنوز درد غیر قابل تحملی در قفسه سینه و سایر علائم را تجربه کنند. در این موارد پزشک معالج در مورد گزینه استفاده از عمل جراحی با شما صحبت خواهد کرد.

در طی این عمل ، جراح پل میوکارد را برداشته و شریان بسته شده را در زیر آن آزاد می کند. پزشک جراح از نقشه مفصلی که در طی آنژیوگرافی (کاتتریزاسیون قلبی) ترسیم می شود ، استفاده کرده تا مکان دقیق پل را پیدا کند.

عمل جراحی پل میوکارد

برای دسترسی به قلب ، پزشک معالج در عمل جراحی یک استرنوتومی (برش عمودی پایین قفسه سینه ، برای باز کردن دیواره آن ) ایجاد می کند. در بعضی موارد جراح می تواند از یک توراکوتومی جانبی (برش کوچکتر در سمت قفسه سینه) بدین منظور استفاده کند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پادرا جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت شما ...عرض کنم که بنده در طول هفته گذشته بالغ بر ۶ بار خود ارضایی داشتم و در ۳ روز گذشته دست و پام سرد و یخ میشه عرق میکنم حس،گر گرفتی دارم و تپش قلب میگیرم و شدیدا حس درگیری ذهن پیدا کردم مثل چک کردن مکرر خودم درطول روز که وسواس شده از روی ترس اینکه نکنه تپش بیاد سراغم و تو ۳ روز گذشته ۴ بار تپش در زمان های مختلف گرفتم و دستو پام میلرزه احساس بیقراری میکنم و ضربان خود به خود بالا میره و بعد از خوردن آبه قند و خرما یا شیرینی جات بعد از ۱۰ دقیقه خوب میشم و آروم میگیرم دکتر رفتم گفتن اضطراب و شبه پانیک و حمله هراس داری به دلیل افراط در خود ارضایی بدنم ضعیف شده و کمبود پیدا کرده برام قرص کلردیاسپوکساید دادن و برام سرم تقویتی ویتامین ث و بکمپلکس و ب ۱۲ زدم ..همش حس وحشت دارم ازینکه نکنه سراغم بیاد همش فکر میکنم نکنه بمیرم ضربانم بالا میره ....ممنون میشم نظرتون رو بگین با تشکر و سپاس فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مبتلا به حمله پانیک هستید لطفاً جهت درمان به یکی از همکاران محترم روانپزشک مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر هاجر پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 436 مشاهده پرسش
    بی دلیل دچار تپش قلب می شم و گلوم خشک میشه...
    نزدیک به چهار ماه هست که این تپش ها به صورت ناگهان شروع شده اون موقع فکر کردیم کروناست و بعد از دادن تست گفتند کرونا نداری.اما تپش قلب من به تدریج بیشتر شده و بسیاراذیت می شم.تپش قلبم از خواب بیدارم می کنه و مجبورا قرص مصرف می کنم از قبل هیچ قرصی مصرف نمی کردم فقط برا آروم شدن پرانول می خورم. من بیماری شارکو ماری توس هم دارم اما نمی دونم این موضوع دقیقا علتش چی هست ممکنه از کرونا باشه؟؟؟چون میگن این بیماری خیلی عجیبیه؟! آزمایش های متعددی دادم ولی هیچ موردی نبود، قراره اسکن رنگی قلب هم بگیرم...
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به ابتلاء به نروپاتی شارکوت-ماری-توث احتمال آریتمی مطرح است توصیه می‌کنم که یک هولتر ۷۲ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر zd شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آیا گاباپنتین ۱۰۰ باعث افزایش فشارخون وضربان قلب میشود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب موجب کاهش ضربان قلب و فشارخون می شود
  • تصویر کاربر چکامه جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام و عرص ادب مدت یک سال که مرتب فشار مینیمم بالا میرود در صورتی که فشار ماکزیمم نرمال و اغلب ۱۲ ولی فشار پایینی اعلب اوقات 9 و ۱۰ میشه دکتر مراجعه کردم انژیپول ۴۷.۵ برام تجویز کرد میخورم فشارم میاد پایین و به ۱۰ و ۹ میرسه و فشار مینمم هم به ۷ و ۸ ولی سردرد شدید میگیرم و چند باری هم قند خونم گرفتم بالا رفته بود و دچار تکرر ادرار میشم آیا از عوارص قرص و نباید بخورم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آنژیپول را با آملوپرس نصف قرص روزانه جایگزین بفرمایید
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    عمل قلب بلیج برای افراد ۷۰ سال هم نتیجه خوبی داره ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب منظور شما از عمل قلب بلیج دقیقا چیست؟
  • تصویر کاربر صادق چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن خانم نمکی پدرم تنگی نفس وسوزش قلب سرگیجه داشت باشمامشورت کردم دارودادیدفعلا بهترن ولی بعضی موقعها فشارشون میفته تا۸ میادازچی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باید مقداری دوز دارو ها را کاهش دهید
  • تصویر کاربر هانیه دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر شبتون بخیر..دکتر به مادرم به جای پرانول ۲۰ قرص بیزوپرولول فورمارات ۲/۵ میلی گرم و تریا مترن اچ تجویز کردن..میخاستم بدونم این قرص بیزوپرولول رو کی باید بخوره؟؟ داروخانه نوشته که صبح خورده بشه ولی زیاد خوانا نیست نمدونم نوشته قبل صبحانه یا حین صبحانه یا بعد صبحانه..این چند روز چون پرانول رو قبلا بعد صبحانه میخورد اینم بعد صبحانه خورد..کی باید بخوره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بهتر است که بیزوپرولول را شب مصرف کنند
  • تصویر کاربر صادق سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن خانم نمکی قرص کاپتوپریل که برای پدرم گفتیدبخورندروزانه دوباروقتی حرکت میکنن حالت تهوع وسرگیجه دارندسرشون میسوزه ازچیه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب امکان دارد از مشکلات دیگری ( نظیر مشکلات گوش داخلی و یا مغزی) بجز قلب باشد. در این مورد با یکی از همکاران محترم متخصص گوش و حلق و بینی مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام
    بنده مبتلا به فشار خون هستم و شبی یک عدد لوزار 25میخورم مدتی بود که فشاردیاستولیکم نزدیک به 9بود اما فشار سیستولیکم معمولا بین 12تا13.5در نوسان بود به دستور پزشک لوزار رو قطع کرده و شبی یک عدد آملوپرس 5 میخورم تا اینکه دیشب به دلیل فراموشی قرص آملو پرس رو نخوردم صبح ساعت6 که از خواب پاشدم و فشارم رو گرفتم 14.3به روی 9.8بود آیا یک شب نخوردن قرص می‌تونه فشار رو تا این حد بالا ببره؟
    در ضمن احساس خودم این هست که قرص لوزار برام بهتر بوده آیا تفاوت خاصی بین لوزار و آملوپرس وجود داره و به نظر شما همین رویه رو ادامه بدم؟
    و سوال آخر اینکه فشاری که صبح بلافاصله بعد از بیداری از خواب گرفته میشه اصلا قابل اعتماد هست ؟
    در ضمن کم کاری تیرویید هم دارم و لووتیروکسین هم مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله میتواند باعث بالا رفتن فشار خون شود. این دو دارو مکانیزم اثر متفاوتی دارند. برای انتخاب داروی مناسب و زمان مناسب مصرف دارو یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید. بله زمان مناسب برای اندازه گیری فشار خون صبح قبل از صبحانه با مثانه خالی است
  • تصویر کاربر H یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی وعرض ادب خدمت آقای دکتر پسرم ۸سالشه چندروزی هست که میگوید سینه سمت چپ درد میکند و خیلی پرخوری میکند خیلی گوشت گوسفند میخورد
    و فعلا بخاطر مریضی کرونا فعالیتی ندارد با صدای بلند وفریاد میگه درد گرفت اگر با قرص ژلفون خوب نشود یعنی مشکل قلبی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال بیماری قلبی کم است ولی منتفی نیست. احتمال مشکلات گوارشی نظیر ریفلاکس مری بیشتر مطرح است از فاموتیدین قبل از خواب و ژلوفن استفاده کنند
    2. تصویر کاربر H یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون آقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات