آزمایش اکوی قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

اکوکاردیوگرافی با استفاده از امواج صوتی تصاویری از قلب شما تهیه می کند. پزشک می تواند از تصاویر اکوکاردیوگرافی برای شناسایی بیماری های قلبی شما استفاده کند.

اکوی قلب به پزشک اجازه می دهد تا ضربان قلب و پمپاژ کردن خون توسط قلب را مشاهده کند. بسته به این که پزشک شما چه اطلاعاتی لازم دارد، ممکن است برای شما یکی از انواع اکوکاردیوگرافی درخواست شود، انواع مختلف اکوکاردیوگرافی خطرات کمی دارند یا حتی بی خطر هستند.

اکوکاردیوگرافی چه استفاده ای دارد؟

اگر پزشک شما به وجود مشکلی در دریچه های قلبی و حفرات قلبی شما شک کند یا مشکلات قلبی شما باعث ایجاد علائمی مثل تنگی نفس یا درد قفسه سینه شوند، ممکن است یک اکوی قلبی را برای شما درخواست کند. همچنین اکوی قلب می تواند برای تشخیص نقایص مادرزادی قلب برای جنین در رحم مادر استفاده شود.

انواع اکوی قلب

بسته به این که پزشک شما چه اطلاعاتی لازم دارد، ممکن است یکی از انواع اکوهای زیر برای شما درخواست شود:

اکوی قلب

اکوی قلب از روی قفسه سینه (ترنس توراسیک)

 این نوع از اکوی قلب ، استاندارد و بدون تهاجم است. متخصص ژلی را روی قفسه سینه شما میمالد و بعد از آن یک دستگاهی به اسم ترنسدیوسر را محکم روی پوست شما قرار می دهد. هدف آن است که امواج فراصوت از طریق قفسه سینه شما به قلبتان برسد. ترنسدیوسر پژواک امواج صوت از قلب شما را ضبط می کند. یک رایانه پژواک را به یک عکس متحرک روی نمایشگر تبدیل می کند.

اگر قلب شما یا دنده هایتان نما را مسدود کنند، ممکن است نیاز باشد مقدار کمی مایع (عامل کنتراست) درون وریدی برای شما ترزیق شود که وضوح ساختارهای قلب شما را برای نمایش بیشتر کند و عکس را بهبود ببخشد.

اکوی قلب از طریق مری

 اگر بدست آوردن تصاویر شفاف از قلب شما به وسیله ی اکوی قلب استاندارد، سخت باشد یا اگر نیاز باشد که قلب و دریچه های آن را با جزییات بیشتری ببینند، ممکن است پزشک شما یک اکوی از راه مری درخواست کند.

طی این فرآیند، یک لوله ی انعطاف پذیر که ترنسدیوسر را در برمی گیرد از طریق گلو به درون مری شما فرستاده می شود، مری لوله ای است که دهان شما را به معده تان متصل می کند. در این حالت ترنسدیوسر می تواند یک موقعیت مستقیم داشته باشد و تصاویری با جزئیات بیشتر از قلب شما تهیه کند. پزشک گلوی شما را بی حس می کند و داروهایی به شما می دهد که به شما کمک می کند در طول فرآیند آرامش خود را حفظ کنید.

اکوی قلب داپلر

زمانی که امواج صوتی از سلول های خونی که از قلب و عروق خونی شما می گذرند پرش می کنند، حالت صدا تغییر می کند. این تغییر (سیگنال داپلر) می تواند به پزشک شما کمک کند که سرعت و جهت جریان خون قلب شما را اندازه گیری کند.

تکنیک داپلر در بیشتر اکوهای روی قفسه سینه و از راه مری استفاده می شود و این ها می توانند برای ارزیابی مشکلات جریان خون و فشارخون درون شریان های قلبی شما استفاده شوند، چیزی که ممکن است امواج فراصوت سنتی قادر به تشخیص آن نباشند. بعضی اوقات جریان خون روی نمایشگر به صورت رنگی نشان داده می شود تا پزشک به دقت هر گونه مشکل را مشخص کند.

تست ورزش

بعضی از مشکلات قلبی، به خصوص آن هایی که شریان های کرونری را درگیر کرده اند، فقط در هنگام فعالیت جسمی اتفاق می افتند.

برای تست ورزش، امواج فراصوت تصاویری از قلب شما قبل و فورا بعد از پیاده روی تردمیل یا دوچرخه سواری روی دوچرخه ایستا می گیرد. اگر شما قادر به ورزش نباشید، ممکن است دارویی به شما تزریق کنند تا قلب شما را مانند زمان ورزش وادار به فعالیت کند.

خطرات اکوکاردیوگرافی

انجام اکوی قلبی استاندار از روی قفسه سینه هیچ خطری ندارد. ممکن است شما در هنگام برداشتن الکترودهایی که روی قفسه سینه تان در طی فرآیند قرار گرفته بودند کمی احساس ناراحتی کنید، چیزی شبیه به کندن چسب زخم.

اگر اکوکاردیوگرافی از طریق مری انجام دهید، ممکن است گلوی شما تا چند ساعت بعد از آن زخم باشد. ندرتا ممکن است لوله باعث ایجاد خراش هایی در گلوی شما شود. مقدار اکسیژن خون شما در طی فرآیند بررسی می شود تا هرگونه مشکلات تنفسی که ممکن است در اثر داروهای آرام بخش ایجاد شود بررسی گردد. در هنگام تست ورزش، ممکن است یک بی نظمی موقت در ضربان قلب ایجاد شود.

چگونه برای آزمایش اکوکاردیوگرافی آماده شوم؟

برای اکوکاردیوگرام استاندارد از روی سینه آماده سازی خاصی نیاز نیست. شما می تواند غذا بخورید، نوشیدنی بنوشید و داروهای خود را استفاده کنید.

اگر شما تست ورزش یا اکوی قلبی از طریق مری داشته باشید پزشک از شما می خواهد که چند ساعت قبل از این کار چیزی نخورید. اگر در عمل بلع مشکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است تصمیم او برای انجام اکوکاردیوگرافی از طریق مری را تغییر دهد.

اگر در هنگام تست ورزش روی تردمیل راه می روید، از کفش مناسب و راحت استفاده کنید. اگر اکوی قلب از طریق مری داشتید، نمی توانید بعد از آن رانندگی کنید و دلیل آن داروهای آرامبخشی هستند که برای شما استفاده می شوند.

چه انتظاری از اکوکاردیوگرافی داشته باشید؟

در هنگام فرآیند

اکوی قلبق می تواند در مطب پزشک و یا در بیمارستان انجام شود. بعد از بیرون آوردن لباس های بالا تنه خود، روی تخت یا میز معاینه میخوابید. فرد متخصص وصله هایی (الکترود) به بدن شما میچسباند تا به تشخیص و ارزیابی جریان الکتریکی قلب شما کمک کند.

در هنگام اکوکاردیوگرام فرد متخصص نور فضا را کم میکند تا تصویر را بهتر روی نمایشگر مشاهده کند. فرد متخصص ژلی را روی سینه شما میمالد تا انتقال امواج صوتی را بهبود ببخشد و هوای بین پوست شما و ترنسدیوسر را حذف کند.

متخصص ترنسدیوسر را روی قفسه سینه شما عقب و جلو خواهد کرد. امواج صوتی یک تصویر از قلب شما را روی نمایشگر پدید می آورند، و این تصویر برای مرور پزشک ضبط خواهند شد. شما ممکن است یک صدای ضربان دار بشنوید “ششش” امواج فراصوتی که از جریان خون درون قلب شما ضبط میشود.

اگر اکومری داشتید، گلوی شما به وسیله ی یک اسپری یا ژل بیحس کننده بیحس میشود تا عبور ترنسدیوسر به گلوی شما را راحت تر کند. ممکن است به شما داروی آرامبخش بدهند تا آرام باشید.

بیشتر اکوکاردیوگرافی ها کمتر از یک ساعت طول میکشند، اما زمان این کار کاملا وابسته به شرایط شما میباشد. در هنگام اکومری ، ممکن است از شما خواسته شود از راه خاصی نفس بکشید یا روی پهلوی چپ خود بخوابید. بعضی اوقات باید ترنسدیوسر محکم به قفسه سینه شما فشار داده شود. ممکن است این کار کمی ناراحت کننده باشد، اما این کار به متخصص کمک میکند تا بهترین تصاویر را از قلب شما بگیرد.

بعد از فرآیند

معمولا، بعد از اکوکاردیوگرافی می توانید به کارهای روزمره خود برسید. اگر اکوی قلب شما طبیعی بود، آزمایش های بیشتری نیاز نیست. اگر نتایج نگران کننده بودند، ممکن است به یک متخصص قلب مربوط به مشکلتان فرستاده شوید.

درمان وابسته به نتایج اکوکاردیوگرافی و نشانه های شما است. ممکن است نیاز باشد که چند ماه بعد دوباره اکوکاردیوگرافی را تکرار کنید یا آزمایش های دیگری انجام دهید، مثل توموگرافی قلبی، سی تی اسکن یا آنژیوگرام قلبی.

اکوی قلب

نتایج حاصل از انجام اکوی قلب

پزشک به دنبال دریچه ها و حفرات قلبی سالم می گردد، همانگونه که به دنبال تپش قلب طبیعی است. اطلاعات بدست آمده از اکوی قلب ممکن است موضوعات زیر را نشان دهد:

اندازه قلب

ضعف یا آسیب به دریچه های قلبی، فشار خون بالا، یا دیگر بیماری هایی که می توانند باعث بزرگ شدن حفرات قلبی شما یا نازک شدن غیرطبیعی دیواره قلب شما شوند. پزشک میتواند از آزمایش اکوی قلب برای تعیین نیاز های درمان یا ارزیابی تاثیر درمان استفاده کند.

قدرت پمپ کردن

اکوکاردیوگرافی می تواند به پزشک شما کمک کند تا قدرت پمپ کردن قلب را اندازه گیری کند. اندازه گیری تخصصی شامل نسبت خونی که در هر تپش از قلب پمپ شده به خونی که در بطن وجود داشته (کسر خروجی) یا مقدار خونی که توسط قلب در مدت یک دقیقه پمپ شده (برونده قلبی) می باشد. اگر قلب شما نتواند مقدار کافی که بدن شما به آن نیاز دارد را پمپ کند، ممکن است به بروز علائم نارسایی قلبی ختم شود.

آسیب به ماهیچه قلبی

در هنگام اکوکاردیوگرام پزشک می تواند تمام قسمت های دیواره قلبی را ارزیابی کند، این دیواره ها در پمپ کردن طبیعی قلب مشارکت دارند. قسمتی از قلب که حرکت ضعیفی دارد ممکن است در هنگام حمله قلبی یا به دلیل اکسیژن رسانی خیلی کم آسیب دیده باشد. این موضوع می تواند بیانگر بیماری های کرونری قلبی یا بعضی از بیماری های مختلف قلبی باشد.

مشکلات دریچه ای

اکوکاردیوگرام حرکت دریچه های قلبی در هنگام تپش قلب را نشان می دهد. پزشک می تواند مشخص کند که آیا دریچه در هنگام خونگیری به اندازه کافی باز می شود یا بعد از آن برای جلوگیری از برگشت خون کاملا بسته می شود یا خیر.

نقایص قلبی

خیلی از نقایص قلبی می توانند با اکوکاردیوگرافی مشخص شوند، این مشکلات شامل نقایص حفرات قلبی، ارتباط غیرطبیعی بین قلب و عروق خونی بزرگ و نقایص قلبی پیچیده که در هنگام تولد خود را بروز می دهند هستند. همچنین اکوی قلب میتواند برای ارزیابی قلب جنین در رحم مادر و قبل از تولد استفاده شود.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 750 مشاهده پرسش
    روی دریچه میترال من مقداری گچ دیده شده است و دریچه ایورت من نشتی دارد. تنگی نفس دارم.
    متناسب با میزان گرفتگی رگ های قلب این نشتی بیشتر میشود درسته؟
    ایا میشود ان مقدار گچ را حذف کرد؟
    عمل ترمیم دریچه ایورت بهتر است یا نصب دریچه مصنوعی؟ نصب دریچه مصنوعی ایا محدوده زمانی کاری مشخصی داره و باید ان را تعویض کرد؟
    تنگی نفس من ناشی از چیست و ایا میشود که برطرف کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من اسکن قلب انجام دادم .درگزارشش نوشته ایسکمی خعیف مشاهده شد.تعطیلات هست پزشک هم نیست .آیامی تونه خطری داشته باشه یانه.؟ ممنون ازپاسخگوییتون..
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بستگی به علایم شما دارد
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً در مورد سن، وجود ریسک فاکتورهای قلبی و ارتباط درد با فعالیت، غذا خوردن، استرس، و تشدید درد با نفس کشیدن عمیق و انتشار به سایر نقاط توضیح بیشتری دهید.
    3. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      باسلام.سنم۵۲ساله.سیگاری نیستم.دیابت ندارم.پیاده روی وکوهنوردی دارم مشکلی ندارم.غذاهم خیلی رعایت می کنم.دردقفسه سینه ندارم.ولی استرس دارم.دارونورتریپتیلین وپرانول ۱۰مصرف می کنم.درضمن دکترمن ۴سال پیش همین تست ورزش واسکن انجام دادم همین مشکل داشت .آنژیوگرافی کردم هیچ مشکلی نداشتم.
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      در صورتی که اسکن فعلی و قبلی شما گزارش یکسانی دارند و آنژیوگرافی قبلی شما طبیعی بوده است نیاز به اقدامی ندارید.
    5. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بسیارممنون وسپاسگزارم بابت پاسخگویی وصبروحوصله وسخصیت والایتان جناب دکتر.
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 623 مشاهده پرسش
    سلام من جهت چکاب قلب نواروواکو وتست ورزش گرفتم که نوارواکوسالم بودند ومشکای نداشتن ولی دکترگفت تست در رینجهای آخرخطاداره.آنژوگرافی انجام دادم اونم سالم بودوگرفتگی رگ نداشتم.لطفا راهنمایی بفرمایید.مشکل قلبی دارم یانه؟متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به توضیحات شما مشکل قلبی ندارید
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشيد 35سالم هستش چند ماهي هستش دردي در قفسه سينه سمت چب بالاي سينه دارم كه بعضي وقتا با تغير حالت بدن بهتر يا بدتر ميشه الان هم چند روزي هستش به دست چب درد كشيده ميشه. نوار قلب واكو دادم كه گفتن مشكلي نيست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتیکه پس از ویزیت همکار محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مشکلی ندارید به یکی از همکاران محترم متخصص طب فیزیکی مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر قابوس سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    پدر من۶۲ ساله، ۳ سال پیش عمل قلب باز داشته است. الان در فاصله ۱۰ روز دوبار فشار خون به ۲۰ رسید که دوبار اکو انجام شد و دکتر گفت مشکلی نیست.
    اما ۳ سال قبل هم تنگی نفس و گاهی فشار بالا داشتند که دکتر بعد از اکو گفت مشکلی نیست ولی بار سوم آنژیو انجام شد که حتی اجازه مرخصی از بیمارستان را بعد از آنژیو ندادند و بلافاصله عمل کردند.
    نگرانی ما الان از این است که مشکل قبل مجدد تکرار شود. برای همین می خواستم بدانم امکان دارد در اکو مشکل دیده نشود؟
    باسپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب اساسأ موضوع فشارخون بالا و اکو و گرفتگی عروق سه مقوله جدا هستند. فردی میتواند گرفتگی شدید در هر سه رگ قلب با اکو و فشارخون خون طبیعی داشته باشد و برعکس با اکوی غیر طبیعی میتوان گرفتگی عروق نداشت. با توضیحات شما پیشنهاد میکنم که فعلا موضوع با اهمیت بیشتر کنترل فشار خون است.
    2. تصویر کاربر قابوس سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از توجه و پاسخ شما
      پس به نظر شما لازم نیست آنژیو صورت گیرد؟
      چون پدر یک مشکل مادرزادی دارند که در این سن بروز کرده که خون در بدنشان لخته می گردد. که بعد از عمل توسط دکتر تشخیص داده شد و با تنظیم داروها کنترل گردیده.
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      باز هم این مسئله موجب نیاز به انژیوگرافی نمی‌شود. برای نیاز به انژیوگرافی از روی علائم بالینی و یافته های پاراکلینیکی نظیر نوار قلب، اکو، تست ورزش، اسکن هسته ای و... تصمیم‌گیری می‌شود.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اکبری شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباسید من 28 سالمه قفسه سینم درد دارم دست چپم درد میکنه انگار گلومو گرفتن انکار سینم سنگین بعضی وقتا یهدفعه ضربان قلبم کند میشه بعد با یه ضربان تند دوباره به حالت عادی برمیگرده خیلی حالت بدیه انگار قلبم میخوا وایسته وقتی یه دفعه از جام بلند میشم در حد بیست قدم راه میرم ضربان قلبم بالا میره موقع راه رفتم هم نفس تند تند میزنم با تشکر ممنون میشم جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اطلاعات ارائه شده برای تشخیص کافی نیست، یک آزمایش https://dryazdankhah.com/221/%d8%a7%da%a9%d9%88%db%8c-%d9%82%d9%84%d8%a8/">اکوکاردیوگرافی انجام دهید.

  • تصویر کاربر اکبری شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 28 سالمه قفسه سینم احساس درد میکنم وقتی یه دفعه از جام بلند میشم ضربان قلبم تند میشه انگار یکی گلوم و گرفته یا انگار یه سنگ گذاشتن رو سینم دست چپم درد میکنه همیشه احساس ضعف میکنم وقتی راه میرم نفسم تند تند میزنه باید نفس عمیق بکشم و یکم وایسم تا نفسم درست شه بعضی وقتا توی خواب ضربان قلبم کم میشه بعد یع دفعه یه ضربان تند احساس میکنم بعد دوباره ضربان قلبم درست میشه پشت قفسه سینم به اندازه یه گردی کوچیک احساس میکنم داره سوراخ میشه و همیشه درد دارم پشت شونمو میگم . ممنون میشم جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اطلاعات ارائه شده برای تشخیص کافی نیست، یک آزمایش اکوکاردیوگرافی انجام دهید.

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    سلا خسته نباشید. من تست ورزش و اکو انجام دادم و متخصص قلب گف ک مشکلی نیس ولی درد قفسه سینه خفیف دارم بخصوص چپ گاهی اوقات ی تیری میکشه و پشتمم درد میکنه و پشت معدم(عضله های کنار ستون فقراتمم درد میکنه و ثابت نیس گاهی بالاتر گاهی پایین تر) بااینکه تست ورزش و اکو مشکلی نداشته پس چرا هنوز درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      درد قفسه سینه لزوما به معنای مشکل قلبی نیست و عوامل دیگر نیز می توانند عامل این درد باشند.

  • تصویر کاربر مهرداد چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. خداقوت.
    آیا می توان تست ورزش و اکو را با هم انجام داد؟ من تست ورزش را انجام دادم و دکتر قلب حدود سی دقیقه بعد قلب مرا با اکوکاردیوگرافی مورد رصد قرار داد؟ آیا نتایج قابل قبول هستند؟
    با تشکر از بزرگواری شما - مهرداد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله اشکالی در این کار نیست

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام آقایی 26 ساله هستم قلبم گاهی اوقات توی سینه یک تپش غیر از تپش خودش می کند و باعث می شود من سلفه کنم قبلا بعضی وقت ها بود ولی الان بعضی وقت ها در ساعت چند بار پیش میاد اکو و چند نوار قلب گرفتم تست ورزش هم انجام دادن میگن چیزی نیست 4 سال پیش پانیک اتک داشتم به نظر شما علتش چیه چون خیلی اذیتم می کنه متاهل هستم و خیلی نگرانم کرده این تپش ها
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد می کنم که برای تشخیص دقیق مشکل یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام بدید

درحال دریافت اطلاعات