درمان خانگی درد قفسه سینه ناشی از معده

بسیاری از افراد دردهای قفسه سینه را در نتیجه حملات قلبی می دانند، اما درد در ناحیه قفسه سینه به دلایل متعددی می تواند اتفاق افتد. در این مقاله ۹ راهکار خانگی جهت درمان درد قفسه سینه و قلب درد به شما پیشنهاد می شود.

علت درد قفسه سینه

درست است که درد قفسه سینه می‌تواند از علائم بیماری قلبی باشد، اما بسیاری از دردهای قفسه سینه که بر حسب تصور افراد،  به دلیل مشکلات قلبی اتفاق می افتند، درنتیجه مشکلات گوارشی از قبیل گاز و گرفتگی عضلات معده و همچنین اضطراب است.

شناخت تفاوت میان دردهای خوش خیم و مشکلات جدی جهت درمان درد قفسه سینه کار چندان آسانی نیست. البته نشانه های قلب درد در کودکان متفاوت است که در مقاله‌ای جدا به آن پرداخته ایم.

در صورت مشاهده موارد زیر، فرد باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد:

  • درد در ناحیه قفسه سینه و قلب، همراه با احساس سنگینی، فشار و تنگی در این ناحیه
  • نفس تنگی همراه با درد در ناحیه قفسه سینه
  • در صورت بروز علائم حملات قلبی

درمان خانگی درد قفسه سینه

در هنگام بروز دردهای قلبی، کارهای مختلفی را می توان برای تسکین آن در منزل انجام داد و باعث پیشگیری از بروز مجدد آن شد.

‼ توجه!! درمان های خانگی که در ادامه معرفی می‌شوند را تنها در صورتی می‌توان به کاربرد که، درد قفسه سینه توسط پزشک بررسی شده باشد و مشخص شده باشد که درد در نتیجه عوامل جدی مانند حملات قلبی نیست. علاوه بر این راه های درمانی ذیل برای افراد مبتلا به آنژین قلبی توصیه نمی‌شود و این افراد باید طبق دستورات پزشک عمل نمایند.

✅ درمان درد قفسه سینه ناشی از معده با بادام

بادام

خوردن چند دانه بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام در صورتی که ریفلاکس اسید معده عامل دردهای سینه باشد، بسیار مؤثر است. در مورد این امر هیچ دلیل علمی وجود ندارد، ولی شواهد تجربی بسیاری برای نشان دادن تأثیر آن در تخفیف دردهای سینه وجود دارد.

نکته ای که همواره باید به خاطر داشت میزان چربی بالا در بادام است، که خود می‌تواند موجب ریفلاکس اسید معده شود. از این رو در واقعیت ممکن است بادام باعث تشدید درد هم شود.

علی رقم این موارد نیز برخی تحقیقات در این زمینه حاکی از آن است که مصرف بادام می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری های قلبی شود. اگرچه مصرف بادام باعث توقف سریع درد نمی‌شود، اما می‌توان گفت که مصرف آن تأثیر بسزایی بر سلامت کلی قلب دارد.

✅ درمان گرفتگی عضلات سینه با کیسه یخ

یکی از دلایل اصلی دردهای قفسه سینه، گرفتگی عضلات این ناحیه است. که با کیسه یخ می توان تا حدودی آن را درمان کرد.

علت گرفتگی عضلات سینه

دردهای قفسه سینه ناشی از گرفتگی عضلات، می‌تواند به دلیل ورزش، فعالیت و آسیب به این ناحیه باشد. سرد کردن این ناحیه توسط کیسه یخ در مورد هرکدام از موارد بالا، روشی بسیار مؤثر برای کاهش ورم و درد است.

✅ درمان درد قفسه سینه با نوشیدنی های داغ

نوشیدنی داغ

نوشیدنی های داغ علاوه بر کمک به هضم غذا، می‌توانند باعث تخفیف دردهای ناشی از نفخ و ورم معده شوند.

✅ درمان درد قفسه سینه ناشی از معده با جوش شیرین

افزودن جوش شیرین به آب گرم یا سرد یکی دیگر از راه های تخفیف درد قفسه سینه است. محلول قلیایی جوش شیرین باعث کاهش اسید معده می‌شود. از این رو در صورتی که درد ناشی از اسیدی بودن معده باشد، این محلول قلیایی بسیار مؤثر است.

توجه: بر اساس مطالعات انجام شده، علی رقم تأثیر مثبت جوش شیرین بر سوزش معده، این ماده برای سلامت کلی قلب بسیار مضر است.

✅ درمان گرفتگی قفسه سینه با سیر

سیر علاج دردهای قفسه سینه است. شما می‌توانید میخک و دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و مصرف نمایید. تحقیقات نشان می دهند سیر در درمان بیماری های قلبی و کاهش رسوب در داخل عروق نقش موثری دارد.

✅ درمان درد قفسه سینه با آسپیرین

برخی افراد ممکن است برای تسکین دردهای قفسه سینه، آسپرین مصرف می‌کنند. اما باید توجه داشت مصرف آسپرین تنها در مورد دردهای بسیار خفیف می‌تواند مؤثر باشد. همچنین بر اساس تحقیقات، مصرف مداوم آسپرین در دوز پایین می‌تواند مانع حملات قلبی شود.

✅ درمان درد قفسه سینه ناشی از معده با زنجبیلزنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی بسیار مفید است. علاوه بر این بر اساس تحقیقات، زنجبیل باعث تسکین ناراحتی های معده و جلوگیری از استفراغ می‌شود. بنابراین می‌توان درمان درد قفسه سینه ناشی از معده را با زنجبیل تسکین کرد.

✅ درمان درد قفسه سینه با زردچوبه

زردچوبه نیز همانند زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی باعث تسکین دردهای قفسه سینه می‌شود. نوشیدن یک فنجان شیر گرم به همراه یک قاشق چای‌خوری زردچوبه قبل از خواب موجب تخفیف درد در ناحیه قفسه سینه می‌شود.

مصرف مداوم ترکیب شیر و زردچوبه در دراز مدت باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می‌گردد. علاوه بر این ادویه جات سبب کاهش میزان کلسترول بالا نیز می‌شوند.

👈 مطلب مرتبط: تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. برای کاهش فوری کلسترول خود برروی لینک زیر کلیک کنید.

کاهش کلسترول

✅ درمان خانگی درد قفسه سینه با دراز کشیدن

دراز کشیدن در هنگام درد در قفسه سینه و بالا آوردن سر توسط بالش می‌تواند موجب تخفیف درد شود. بر خلاف این مورد، در صورتی که درد ناشی از ریفلاکس معده باشد، ایستادن باعث تسکین درد می‌گردد.

درمان خانگی درد قفسه سینه

قلب درد معمولا به خودی خود خوب می‌شود و نیاز به اقدام خاصی نیست. با این وجود راهکارهای زیر می‌تواند مفید باشد:

استراحت کردن

استراحت، تنفس آرام و تغییر وضعیت از حالت خم یا قوز به صاف می توانند موثر باشند.

داروهای ضد التهاب

برای تسکین درد قلبی ، می‌توانید از داروهای ضد التهابی که بدون نسخه هم می‌توان تهیه کرد مصرف کنید.

تنفس عمیق

گاهی تنفس عمیق می تواند تیر کشیدن قلب را کمتر کند و درد آن را تسکین دهد. توصیه می‌کنیم تنفس آرام تا وقتی که تیر کشیدن قلب برطرف شود، ادامه دهید.

سایر راهکارهای موثر در درمان درد قفسه سینه

  • تخم شنبلیله زیرا به تنظیم کلسترول و بهبود فشار خون کمک می کند.
  • نوشیدن شیر با سیر ممکن است در رفع مشکل تیر کشیدن قلب به شما کمک کند.
  • شیر بادام ممکن است به شما در خنثی کردن اسید موجود در مری کمک کند تا در نتیجه قلب درد کمتری داشته باشید.
  • سرکه سیب برای کمک به رفلاکس اسید ، که می تواند باعث درد قفسه سینه شود، موثر است.
  • زردچوبه با شیر چرا که زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است.
  • آب آلوئه ورا ممکن است به تثبیت ریتم قلب کمک کرده و تیرکشیدگی و درد قلب را کاهش دهد.
  • محدود کردن مصرف الکل و ترک سیگار بسیار کمک کننده خواهد بود.
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم را جدی بگیرید.
چرا گاهی یهو دچار تپش قلب شدید می شویم؟ 
https://dryazdankhah.com/2118

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لادن یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام جناب؛دکتر من خانمی ۳۶ ساله هستم ۱ ماهه پیش دچار کرونا شدم که برطرف شد ولی یک هفته بعدش همش احساس میکنم پایین سینه هام دورتا دور و قسمت معده و شکمم یه جوریه یه حس سنگینی داره و هر چند دقیقه نیاز دارم نفس عمیق یا خمیازه بکشم تا حس راحت تری داشته باشم خیلی نگرانم میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که در پروسه ابتلا به کرونا درگیری ریه نیز داشته اید این علائم می توانند به آن علت باشند و با بهبود سیر بیماری از بین خواهند رفت. در غیر این صورت نیاز به ویزیت توسط یکی از همکاران محترم متخصص بیماری های قلب و عروق دارید.
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .من سی سال دارم و قفسه سینه ام میسوزه وشب ها احساس تنگی نفس دارم که باعث بیقرای میشه .گاهی اوقات کامل خوب میشم بعد مدتی دوباره سینه ام میسوزه لطفا مرا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که ریسک فاکتورهای قلبی ندارید و در فعالیت مشکلاتی نظیر تنگی نفس و یا سوزش سینه ندارید از پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم هر صبح استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام. بنده ۴۱ ساله هستم.چند وقته دردی مثل سوزش در بالای سینه و زیره گردنم در سمت چپ دارم.بارها به متخصص مراجعه کردم و انواع تست ورزش و اکو و نوارقلب دادم. حتی هوتر ضربان و فشارم نصب کردم که گفتند کمی فشار خون خفیف دارم وهیچ مشکل قلبی ندارم ویک چهارم قرص میخورم.اما در طول روز و بخصوص شبها درد دارم.حتی نمیتونم به سمت چپم بخوابم.از این موضوع خیلی نگرانم و ذهنم خیلی درگیره.لطفا بمن کمک و راهمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً این دردها منشاء اسکلتی عضلانی و بویژه از مهره‌های گردن دارد با این حال در صورتی که شک به منشأ قلبی این دردها بطور کامل ازبین نرفته باشد میتوانید یک سی تی آنژیوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام من الان دوسال قرص دو نیم نصف اول هر روز الان ی روز در میان میخورم رفلاکس معده هم دارم اندوسکوپی کردم دکتر گفت التهاب مری دارم میخاستم بدونم این درد معده به دست چپ هم میزنه دو روزه که خیلی درد دارم گاهی اضطراب هم دارم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً نام قرص و دوز دقیق مصرفی را بفرمایید.
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بله دردهای گوارشی در دست نیز ممکن است حس شوند.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مأوا چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام و درود خدمت شما دکتر،و ممنون بابت پاسخگویی سوالاتم،با توجه به دستور شما مبنی بر مصرف پنتوپرازول آیا الان که دارم فاموتیدبن میخورم اونم بخورم یا فاموتیدین و قطع کنم.و دیشب متوجه شدم روی زبانم کاملا سفید شده این می‌تونه چه دلیلی داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بله از پنتوپرازول هر صبح و فاموتیدین هر شب استفاده بفرمایید. سفید شدن روی زبان معمولا مسایل بهداشتی نظیرعدم استفاده از مسواک و نخ دندان ، خشکی دهان،تنفس از طریق دهان و... است و در موارد کمتری مشکلات جدی‌تر نظیر عفونت‌های قارچی و ... است.
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام
    من الان نزدیک دو روزه درد قفسه سینه نقطه ای دارم که با خوردم دارو فاموتدین درد کمتر میشه بعد از گذشت چند شاعت دوباره درد به سراغم میاد و احساس تنگی نفس میکنم نوار قلب گرفتم و تست ورزش دادم ولی همه چیز اوکی بود به نظر شما مشکل کجاست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به این توضیحات احتمالاً درد شما ناشی از ریفلاکس مری است. در صورتی که سن بالایی ندارید و ریسک فاکتورهای گرفتگی عروق قلبی را ندارید از پنتوپرازول ۴۰ میلی‌گرم هر صبح استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر سامیار پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من بعضی مواقع یهو قفسه سینه سمت چپم شدید درد و تیر میکشه نمیتونم خودمو تکون بدم نگران میشم هی. بعد بعضی مواقع هم قفسه سینه و دست چپم داغ داغ میشه که با تحرک این داغی از بین میره. من موقع اون تیرکشیدن نگران میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب جای نگرانی نیست در صورت شدید بودن درد از مسکن استفاده کنید
  • تصویر کاربر سامیار چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    آقای دکتر ریفلاکس مری فقط در سمت چپ قفسه سینه ایجاد میشود؟ علتش چیست؟آیا درمانی بجز دارو دارد؟عوارض دارو چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ریفلاکس می تواند در هر قسمتی از قفسه سینه ایجاد درد کند و علت آن کاهش تون اسفنکتر بین مری و معده است. رعایت یکسری شرایط کلی نظیر عدم استفاده از چای، شکلات، شیرینی، نوشابه های گازدار، سس قرمز و رعایت برخی آداب در غذا خوردن نظیر خوب جویدن غذا، استفاده از غذا با حجم کم و دفعات زیاد، سر شب شام خوردن، با عجله غذا نخوردن و عدم استفاده غذاهای نفاخ نیز کمک کننده خواهند بود. مصرف دارو به مدت سه ماه عارضه چندانی نخواهد داشت
  • تصویر کاربر سامیار دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    آقای دکتر این مشکل تا آخر عمر قطعا مشکلاتی مانند بزرگ شدن قلب و......... ایجاد نمیکند؟ پس این درد قطعا قلبی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر غزال دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام من این چند روزی قفسه سینم درد می کنه باید چیکار کنم خوب بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی دقیق کافی نیست
درحال دریافت اطلاعات