طبقه بندی و جدول فشار خون نرمال در سنین مختلف

به کمک جدول فشار خون، فرد می‌تواند به‌ راحتی بفهمد فشار خون وی در چه سطحی قرار دارد.

فشار خون کلی از طریق اندازه‌گیری فشار خون سیستول و دیاستول مشخص می‌شود. عدد بزرگ‌تر مربوط به فشار خون سیستول است و میزان فشار خون در داخل رگ‌ها در زمان انقباض قلب را بیان می‌کند. عدد کوچک‌تر مربوط به فشار خون دیاستول بوده و میزان فشار خون در داخل رگ‌ها در زمان انبساط را نشان می دهد.

فشار خون بالا

انواع فشار خون به‌طورکلی به چهار دسته تقسیم می‌شود. سطح فشار خون فرد نشان‌دهنده نوع درمانی است که برای فرد تجویز می‌شود. به‌ منظور گرفتن فشارخون دقیق ، پزشک میانگین فشار خون را پس از دو یا چند بار گرفتن فشار خون محاسبه می‌کند.

جدول فشار خون

جدول فشار خون پایین، به‌طور خلاصه به معرفی انواع مختلف فشار خون پرداخته است. اگر فشار خون سیستول و دیاستول مربوط به دو نوع مختلف باشد، نوع فشار خون درست عدد بزرگ‌تر است. به‌عنوان‌مثال اگر فشار خون ۱۲۵/۸۵ میلی‌متر جیوه (mm Hg) باشد، فشار خون از نوع یک است.

عدد بزرگ‌تر (سیستول)و/یاعدد کوچک‌تر (دیاستول)نوعراه‌حل
پایین‌تر از ۱۲۰وپایین‌تر از ۸۰فشار خون نرمالداشتن سبک زندگی سالم
بین ۱۲۰ الی ۱۲۹وپایین‌تر از ۸۰فشار خون بالاداشتن سبک زندگی سالم
بین ۱۳۰ الی ۱۳۹یابین ۸۰ الی ۸۹فشار خون نوع ۱داشتن سبک زندگی سالم و مشورت با پزشک برای مصرف داروهای بیشتر
۱۴۰ یا بالاتریا۹۰ یا بالاترفشار خون نوع ۲داشتن سبک زندگی سالم و مشورت با پزشک برای مصرف داروهای بیشتر

 

اعداد و ارقام این جدول فشار خون ، در مورد کودکان و نوجوانان صحیح نیست لذا در صورت نگرانی در مورد فشار خون بالای کودک، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه شود.

همچنین توصیه‌های مربوط به هر نوع فشار خون ، فقط فشار خون است. چنانچه فرد علاوه بر این مبتلابه بیماری قلبی، دیابت و کبد است، برای درمان باید به پزشک مراجعه نماید.

چنانچه فردی بزرگسال در معرض خطر پیشرفت بیماری‌های قلبی و عروقی در چند سال بعد باشد و یا مبتلا به بیماری‌های کلیوی باشد، باید فشار خون خود را کمتر از ۸۰/۱۳۰mm Hg نگه دارد.

درصورتی‌که فشار خون تان در سطح نرمال است، می‌توانید با اتخاذ سبک زندگی سالم مانند پرهیز از استعمال دخانیات، عدم مصرف مشروبات الکلی و ورزش کردن از ابتلا به فشار خون بالا و دیگر مشکلات قلبی پیشگیری کنید.

در غیر این صورت و در صورت ابتلا به فشار خون بالا می‌توان از طریق سبک زندگی سالم و در بعضی موارد با مصرف دارو، از عوارض ناشی از فشار خون بالا نیز جلوگیری کرد.

محدوده فشار نرمال در نوزادان و کودکان چقدر است؟

همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است.

اندازه گیری صحیح فشار

فشارخون فرد متناسب با عادات غذایی و رفتاری، هیجان و استرس و حتی در طی ساعات روز و شب دستخوش تغییرات می شود.

به همین علت شاید گاهی تشخیص فشار خون بالا راحت نباشد. به علت همین تغییرات متداوم در فشار خون، گاهی پزشک هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته که به هولتر فشار خون معروف است را تحویز می کند.

نصب هولتر فشار خون

درمان فشار خون بالا

همانطور که در بالا ذکر شد، شما با بررسی جدول جدول فشار سیستولیک و دیاستولیک خون، می توانید از طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن فشار خود، اطمینان حاصل کنید.

اگر با بررسی های مستمر از بالا بودن فشار خود مطمئن شدید. باید مسیر درمانی مناسب با منشا فشار خون خود را انتخاب کنید.

روش های خانگی و پزشکی درمان فشار خون بالا را مطالعه کنید : فشار خون بالا

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهیل دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام:خسته نباشید آقای دکتر کوتاه ومختصر میگم:دکترسال۶۷کمی شیمیایی رو کشیدم به بینیم نو جنگ تو منطقه فکه،بعد از اون اعتیاد پیدا کردم به مواد تا الان،ولی حال وروزم این بود که تنگی نفس داشتم ولی کار میکردم نقاش ساختمان اذیت زیاد نداشت.ولی از۲سال قبل بیشتر شد طوریکه اسپری زدم. قبلا بیمارستان خوابیده بودم ولی اونموقع برای عفونت فقط چند روز سرم با انتیبیوتیک= مرخص درست میشدم۲سال یا ۱سال بعد بازم اونطور میشدم بازم بستری و....ولی اواخر پاهام باد کرد شدید و تنگی نفسم ۳برابر و کلا ۳۶۰درجه اضافه شد روش..بیمارستان خوابیدم حل شد.ولی دکتر گفت سیگار بکشی میمیری.منم میکشم ولی روزینهایت۳تا.ولی مهمتراینکه بازم الان۱ماه میشه الان وقتی نشستم راحتم ولی بلند میشم حرکت نکرده اصلا طوری میشه نفس میره چشام سیاهی و خلاصه میشینم تا آرام شه/خیلی یواش یواش قدم برمیدارم بازم میگیره نفس ولی میرم اجباری یکی هم دکتر این آخرین بار دکتر ریه فرستاد د قلب اونم گفت قلبت بررگ شده!سوالم اینه دکتر من میمیرم اگر نه چطور باید تا آخر اینطور باشم.یا راهی برای درمان داره یا نقص عضو حساب میشم.راستش زندگی هم دِهَک فقر کامل حساب میشم.گفتن بدون دیدن میدونم سخته ولی یه حدس ویا راه حلی بگید متشکر میشم اگر هم که نیست رفتَنیَم بازم بگید آمادگی دارم..عباسی۵۲ساله.اعتیادبه مواداز۲۲سالگی،شیمیایی هم کاغذدارم که شدم اونموقع،سیگار هم که...بله/_قربانت،چاکرت دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا تصویر نوار قلب و اکو بفرستید.

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام
    برای کنترل فشار خون کنکور ۵ آملودیپین ۵ و هیدروکلروتیازید ۲۵ مصرف می کنم ولی بخصوص بعضی شب ها دچار تپش قلب می شوم لرزش دست هم پیدا کرده ام فکر می کنم عوارض آملودیپین باشه
    به نظرتون قطعش کنم و لوزارتان رو جایگزین کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه میکنم که قبل از تغییر دارو ابتدا یک هولتر فشارخون ۲۴ساعته انجام بدید.

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام
    پسری 25ساله هستم 5ماه پیش ورزش سنگینی انجام دادم و باعث شد نفسم چند لحظه بگیرد به طوری برای نفس کشیدن مجبور به دراز کشیدن شدم اوایل فشار زیاد نبود ولی نزدیک یکماه هست که فشار روی سمت چپ قلبم به خصوص صبح بعد از خواب و شب بیشتر میشه نوار قلب و اکو گرفتن گفتن مشکلی نداری قرص کاپتوپریل و پروپونالول را به صورت نامنظم مصرف میکنم.
    دو روز پیش صبح فشار گرفتم 17بود ولی ساعت 4عصر که گرفتم 13شده بود.
    در ضمن آزمایش که گرفتم کلسترول بد بدنم 136بود و ویتامین دی کم نشون داد از نظر آهن و تیرویید هم مشکلی نداشتم ولی دکتر گفت شاید تالاسمی داشته باشی.
    آقای دکتر مشکل من چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتیکه برای علل ثانوی فشارخون بررسی کاملی انجام شده باشه و بیماری کوارکتاسیون آئورت هم رد شده باشه نگران درد سینه نباشید ولی نیاز به مصرف دارو بصورت مادام العمر هست.

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با سلام ایا میشه قرص نوروست وکنکور را با مصرف کرد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله ترکیب این دو دارو در کنترل فشار خون مفید و موثر هست.

  • تصویر کاربر کتایون سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    بنده 39 ساله ام حامله هستم قبل از حاملگی به دلیل فشارخون قرص لوزارتان مصرف می کردم و زیر نظر پزشک متخصص قلب هستم و با انجام اکو متوجه شدم دیواره قلبم ضخیم شده است و در حال حاضر جهت کنترل فشارخونم قرص متیل دوپا تجویز شده است . الان در هفته 23 هستم ولیکن درد قفسه سینه من بیشتر شده و نفس تنگی ام زیادتر و لبهام کمبود می شود در حالیکه رمقی برای حرکت و حرف زدن ندارم .از آنجائیکه متخصص قلب گفتند تا ماه ه8 دیگر مراجعه ننمایم .آیا مشکلی برای زایمان طبیعی نخوام داشت .لازم به توضیح است با خوردن قرص ها فشارخونم تحت کنترل است و از 11/8 بالاتر نرفته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا برای تکرار اکو به پزشک محترم معالج خودتون مراجعه بفرمائید

  • تصویر کاربر پروین دوشنبه ۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام.خدمت دکتریزدان خواه.درمورد اینکه بیماری که دارای پیس میکرقلبی هست تاثیر هیجان واسترس وبه عبارتی دل نگرانی وناراحتی ایا خطری هست.چون بعضی مواقع بدلیل شرایط پیش میاد که یهویی بدلیل موضوعی بیمار مادرم عصبانی میشود.راهنمایی بفرمایید ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر مشکلی ایجاد نخواهد کرد جای نگرانی نیست

  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 560 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام و تشکر از خدمت جنابعا لی.من 70 ساله هستم قبل از مصرف قرص کونکور 2/5 معمولا فشارم بیشتر اوقات در حد 13 تا 14 بود و گاهأ تا 17 هم میرسید البته فشار مینیمم بین 8/5 تا 9 و گاهأ بعضی مواقع همزمان با بالا رفتن فشارم به11/5 هم میرسید.ولی از وقتی این قرص بصورت یکعدد روزانه مصرف میشود هم ضربان قلبم در حد زیر 70 میماند و هم فشار خونمدر مینیموم 7/5 و ماگزیموم 11/5 تا 12 مانده البته یکعدد لوزار تان 25 هم به همراه پلاویکس 75 و آترواستاتین 10 سالهاست مصرف میکنم .باتوجه باینکه من آسم دارم در مورد این دارو چه دستوری میدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتیکه موجب افزایش تنگی نفس و یا خس خس سینه نشده باشه ادامه اون اشکالی نداره

  • تصویر کاربر سامان یکشنبه ۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام.عرض خدمت جناب دکتریزدان خواه.مادرم ۶۶ساله باداروهای فشارخون وضدانعقادی لوزارتان وزالربان گاها دارای فشارخون پایین ۸روی ۵ و۹روی ۶ ولی خیلی کم چون مدام چک میشن بادستگاه.ضربان خوبه ۶۰تا۶۵دراین حالتها.ضمنا داروهای کلسیمی وکلیوی هم مصرف میکنند.دارای پیس میکر هم هست.ممنون راهنمایی بفرمایید.جای نگرانی هست.یاخیر.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      جای نگرانی نیست ولی مقدار دوز داروهای فشار خون باید کاهش پیدا کنه

  • تصویر کاربر سالار دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام متولد 56 هستم در خانواده ای که تمام عموهام و پدرم در اثر سکته قلبی در سن 55 تا 60 سال فوت شدند شخصیت وسواسی دارم و به خودم استرس الکی وارد میکنم . در بعضی اوقات معمولا شب ها سمت قلبم سیخ میزند . در یک لحظه دهر سالی یکبار اکوکاردیوگرافی و ازمایشات چربی انجام میدهم و تست ورزش هم بنا به درخواست پزشک انجام دادم ( سابقه مصرف سیگار و چیزهای دیگه ندارم ولی بخاطر سابقه پدری نگران هستم و این دردهایی که دارم نگرانم کرده هیچ ازمایش یا اکو و تست ورزشی مشکل دار نداشتم تمام مراحل تست ورزش هم رفتم
    یه برادر بزرگتر از خودم دارم که ایشون به دلیل همین دردهایی که یکباره سراغش امد و اکوشد که مشکلی نداشت معرفی شد جهت اسکن متاسفانه اسکن مشکل داشت و آنزیوهم شد ( البته ایشون سابقه مصرف سیگار خیلی سال قبل دارد و از من دو سال بزرگتر است ) سوالم اینه نیازی به سی تی آنزیو دارم
    توضیح تمام عمومهای من که در اثر عارضه قلبی فوت شدند بدون علائم بودند و در یک آن فوت شدند و هیچ کدام حتی به بیمارستان هم نرسید
    لطفا راهنمایی کنید//// ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      انجام سی تی آنژیوگرافی رو توصیه میکنم

  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    مادر بنده(65ساله) مدتی است که دچار فشارخون خفیف شده است(غالبا بین13-15 متغیر میباشد) که پس از مراجعه به پزشک آزمایش هورمون تجویز کردند(کورتیزول،vma،متانفرین،نورمتانفرین، آلدسترون و رنین) که در جواب آزمایش رنین کاهش پیدا کرده بود اما مابقی نتایج طبیعی بود، آیاکاهش رنین به افزایش فشارخون ربطی دارد؟ در ضمن اگر قرار است قرص فشار مصرف کنند چه بخورند؟
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      این یکی از تقسیم بندی های فشارخون هست و بیمار مبتلا به فشارخون میتونه میزان رنین طبیعی یا بالا و یا پایین داشته باشه
      در صورتیکه ممنوعیتی برای مصرف وجود نداشته باشه داروی کانکور رو توصیه میکنم

درحال دریافت اطلاعات