طبقه بندی و جدول فشار خون نرمال در سنین مختلف

به کمک جدول فشار خون، فرد می‌تواند به‌ راحتی بفهمد فشار خون وی در چه سطحی قرار دارد.

فشار خون کلی از طریق اندازه‌گیری فشار خون سیستول و دیاستول مشخص می‌شود. عدد بزرگ‌تر مربوط به فشار خون سیستول است و میزان فشار خون در داخل رگ‌ها در زمان انقباض قلب را بیان می‌کند. عدد کوچک‌تر مربوط به فشار خون دیاستول بوده و میزان فشار خون در داخل رگ‌ها در زمان انبساط را نشان می دهد.

فشار خون بالا

انواع فشار خون به‌طورکلی به چهار دسته تقسیم می‌شود. سطح فشار خون فرد نشان‌دهنده نوع درمانی است که برای فرد تجویز می‌شود. به‌ منظور گرفتن فشارخون دقیق ، پزشک میانگین فشار خون را پس از دو یا چند بار گرفتن فشار خون محاسبه می‌کند.

جدول فشار خون

جدول فشار خون پایین، به‌طور خلاصه به معرفی انواع مختلف فشار خون پرداخته است. اگر فشار خون سیستول و دیاستول مربوط به دو نوع مختلف باشد، نوع فشار خون درست عدد بزرگ‌تر است. به‌عنوان‌مثال اگر فشار خون ۱۲۵/۸۵ میلی‌متر جیوه (mm Hg) باشد، فشار خون از نوع یک است.

عدد بزرگ‌تر (سیستول)و/یاعدد کوچک‌تر (دیاستول)نوعراه‌حل
پایین‌تر از ۱۲۰وپایین‌تر از ۸۰فشار خون نرمالداشتن سبک زندگی سالم
بین ۱۲۰ الی ۱۲۹وپایین‌تر از ۸۰فشار خون بالاداشتن سبک زندگی سالم
بین ۱۳۰ الی ۱۳۹یابین ۸۰ الی ۸۹فشار خون نوع ۱داشتن سبک زندگی سالم و مشورت با پزشک برای مصرف داروهای بیشتر
۱۴۰ یا بالاتریا۹۰ یا بالاترفشار خون نوع ۲داشتن سبک زندگی سالم و مشورت با پزشک برای مصرف داروهای بیشتر

 

اعداد و ارقام این جدول فشار خون ، در مورد کودکان و نوجوانان صحیح نیست لذا در صورت نگرانی در مورد فشار خون بالای کودک، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه شود.

همچنین توصیه‌های مربوط به هر نوع فشار خون ، فقط فشار خون است. چنانچه فرد علاوه بر این مبتلابه بیماری قلبی، دیابت و کبد است، برای درمان باید به پزشک مراجعه نماید.

چنانچه فردی بزرگسال در معرض خطر پیشرفت بیماری‌های قلبی و عروقی در چند سال بعد باشد و یا مبتلا به بیماری‌های کلیوی باشد، باید فشار خون خود را کمتر از ۸۰/۱۳۰mm Hg نگه دارد.

درصورتی‌که فشار خون تان در سطح نرمال است، می‌توانید با اتخاذ سبک زندگی سالم مانند پرهیز از استعمال دخانیات، عدم مصرف مشروبات الکلی و ورزش کردن از ابتلا به فشار خون بالا و دیگر مشکلات قلبی پیشگیری کنید.

در غیر این صورت و در صورت ابتلا به فشار خون بالا می‌توان از طریق سبک زندگی سالم و در بعضی موارد با مصرف دارو، از عوارض ناشی از فشار خون بالا نیز جلوگیری کرد.

محدوده فشار نرمال در نوزادان و کودکان چقدر است؟

همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است.

اندازه گیری صحیح فشار

فشارخون فرد متناسب با عادات غذایی و رفتاری، هیجان و استرس و حتی در طی ساعات روز و شب دستخوش تغییرات می شود.

به همین علت شاید گاهی تشخیص فشار خون بالا راحت نباشد. به علت همین تغییرات متداوم در فشار خون، گاهی پزشک هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته که به هولتر فشار خون معروف است را تحویز می کند.

نصب هولتر فشار خون

درمان فشار خون بالا

همانطور که در بالا ذکر شد، شما با بررسی جدول جدول فشار سیستولیک و دیاستولیک خون، می توانید از طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن فشار خود، اطمینان حاصل کنید.

اگر با بررسی های مستمر از بالا بودن فشار خود مطمئن شدید. باید مسیر درمانی مناسب با منشا فشار خون خود را انتخاب کنید.

روش های خانگی و پزشکی درمان فشار خون بالا را مطالعه کنید : فشار خون بالا

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات