خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

ابلیشن قلبی فرآیندی است که می تواند مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) را تصحیح کند. در این مقاله به بررسی روش انجام عمل ابلیشن قلبی و همچنین عوارض آن می پردازیم. 

ابلیشن قلبی با از بین بردن بافتی که در قلب شما عامل ایجاد ریتم غیر طبیعی قلب است، کار می کند. در بعضی موارد، ابلیشن قلبی از ورود پیام های الکتریکی غیر طبیعی به قلب شما جلوگیری کرده و اینگونه آریتمی را متوقف می کند.

معمولا در آریتمی قلبی از یک لوله ی دراز و انعطاف پذیر (کاتتر) استفاده می شود. پزشک کاتتر را به ورید یا شریانی در کشاله ی ران شما وارد  می کند و به سمت قلب شما آن را می فرستند تا انرژی را به صورت گرما یا سرمای شدید برای اصلاح بافت قلبی که باعث آریتمی شده است به آن بافت انتقال بدهد.

بعضی اوقات ابلیشن قلبی تحت جراحی باز انجام می شود، اما معمولا با استفاده از کاتتر انجام می شود، که این فرآیند را به فرآیندی با تهاجم کمتر و مدت زمان بهودی کوتاه تر تبدیل می کند.

انواع ابلیشن رگ های قلب

  • Atrial flutter ablation
  • Pulmonary vein isolation
  • ablation SVT
  • Ventricular tachycardia ablation

علت انجام عمل ابلیشن قلبی

ابلیشن قلبی فرآیندی است که برای تصحیح مشکلات ریتم قلبی انجام می شود. زمانی که قلب شما می تپد، ایمپالس های الکتریکی که آن را ایجاد می کنند باید مسیر دقیقی را درون قلب شما دنبال کنند.

هر گوه وقفه در این ایمپالس های می تواند باعث تپش قلب غیر طبیعی (آریتمی) شود، چیزی که بعضی اوقات توسط ابلیشن قلبی درمان می شود. معمولا ابلیشن اولین گزینه ی درمانی شما نیست. ابلیشن گزینه ی درمانی مناسبی برای افرادی است که:

  • برای درمان آریتمی از داروهایی استفاده کرده باشند، اما موفقیتی بدست نیامده باشد.
  • فرد در اثر داروهایی که برای درمان آریتمی استفاده کرده، به عوارض شدیدی دچار شده باشد.
  • نوع خاصی آریتمی را داشته باشد که پاسخ خوبی به ابلیشن می دهد، مانند سندرم ولف پارکینسون وایت و تاکیکاردی فوق بطنی
  • دچار عوارض خیلی خطرناک در اثر آریتمی شود، مانند ایست قلبی ناگهانی

با انواع آریتمی قلبی و درمان های آن آشنا شوید : آریتمی قلبی

خطرات عمل ابلیشن

ابلیشن قلبی خطر عوارضی نیز دارد، که شامل موارد زیر می شود:

  • خون ریزی یا عفونت در محلی که کاتتر از آن جا وارد شده است.
  • آسیب به عروق خونی، جایی که کاتتر ممکن است در هنگام عبور از رگ، باعث آسیب و خراشیدن آن شود.
  • ایجاد سوراخ در قلب
  •  آسیب به سیستم الکتریکی قلب، چیزی که می تواند آریتمی شما را بدتر کرده و برای تصحیح آن نیاز به ضربان ساز (پیس میکر) باشد.
  • ایجاد لخته ی خون در پاها یا ریه های شما (ترومبوآمبولی وریدی)
  • سکته ی مغزی یا حمله ی قلبی
  • تنگ شدن وریدی که خون را بین ریه ها و قلب شما حمل می کند (تنگی ورید پولموناری).
  • رنگی که در این فرآیند از آن استفاده می شود ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند.
  • در موراد نادر ممکن است عمل ابلیشن قلبی منجر به مرگ شود.

برای تشخیص آن که آیا این فرآیند برای شما مفید است یا خیر، درمورد فواید و ضررهای آن با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

آماده شدن برای عمل ابلیشن قلبی

پزشک شما ممکن است شما را ارزیابی کند و ممکن است چند آزمایش برای ارزیابی شرایط قلب شما درخواست کند. پزشک شما در مورد خطرات و فواید ابلیشن قلبی با شما صحبت خواهد کرد.

نیاز است شب قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید. اگر دارویی مصرف می کنید، پیش از مصرف آن قبل از عمل باید در مورد آن از پزشک خود بپرسید. در بعضی موارد، شما باید مصرف داروهای آریتمی قلبی خود را چند روز قبل از این فرآیند متوقف کنید.

اگر شما دستگاهی در قلب خود دارید، مانند ضربان ساز یا دفیبریلاتور قلبی، در مورد هرگونه اقدامات مراقبی با پزشک خود صحبت کنید.

مراحل ابلیشن قلبی

ابلیشین کاتتری در بیمارستان انجام می شود. قبل از شروع فرآیند، یک کارشناس، آنژیوکتی وارد دست یا بازوی شما می کند و برای کمک به آرامش شما به شما آرامبخش می دهند. در بعضی موقعیت ها، ممکن است به جای اینکه شما را به حالتی شبیه به خواب ببرند، از بیهوشی عمومی استفاده کنند. این که چه نوع بیهوشی استفاده شود، بستگی به موقعیت خاص شما دارد.

بعد از اینکه آرامبخش شما تاثیراتش را گذاشت، پزشک یا کارشناس دیگری یک ناحیه ی کوچک نزدیک به وریدی روی کشاله ی ران، گردن یا ساعدتان را بی حس می کند. پزشک سوزنی وارد ورید کرده و از طریق آن غلاف را وارد می کند.

پزشک شما کاتتر را از طریق غلاف به قسمت مشخصی از قلب شما خواهد رساند. پزشکتان ممکن است رنگ را به درون کاتتر تزریق کند، چیزی که به تیم پزشکی شما کمک می کند عروق خونی شما و قلبتان را با استفاده از عکس برداری اشعه ی ایکس مشاهده کنند.

کاتتر، الکترودی در راس خود دارد که می تواند برای فرستادن ایمپالس های الکتریکی به قلب شما و ضبط فعالیت الکتریکی قلب شما استفاده کند.

این فرآیند که با استفاده از عکس برداری و دیگر آزمایش ها برای تشخیص علت آریتمی انجام می شود، مطالعه ی الکتروفیزیولوژی خوانده می شود. این مطالعه معمولا قبل از ابلیشن قلبی برای تشخیص موثرترین راه برای درمان آریتمی انجام می شود.

زمانی که بافت قلبی که باعث آریتمی شده است را شناسایی کردند، پزشک شما توسط راس کاتتر بافت غیر طبیعی قلب را هدف قرار می دهد. انرژی از طریق راس کاتتر برای ایجاد بافت زخم یا نابود کردن بافت عامل آریتمی به قلب شما منتقل می شود.

 در بعضی موراد، ابلیشن پیام های الکتریکی ای که از طریق قلب شما منتقل می شوند را متوقف می کند تا ریتم غیر طبیعی متوقف شود و به پیام ها اجازه می دهد تا به جای آن در مسیر طبیعی طی مسیر کنند. این انرژی که در این فرآیند استفاده می شود می تواند از موارد زیر بدست آید:

  • سرمای شدید (ابلیشن کریو)
  • گرما (رادیوفرکوئنسی)
  • لیزر

مدت زمان عمل ابلیشن

 معمولا ۳ تا ۶ ساعت زمان می برد تا ابلیشن قلبی به پایان برسد، اما فرآیندهای پیچیده تر ممکن است طولانی تر شوند.

در هنگام فرآیند، ممکن است در هنگامی که کاتتر در قلب شما حرکت میکند یا زمانی که انرژی منتقل می شود احساس ناراحتی کوچکی داشته باشید. اگر دچار هرگونه درد شدید یا تنگی نفس شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از ابلیشن قلبی

درپی فرآیند، شما را به اتاق بهبودی می برند تا به مدت ۴ تا ۶ ساعت استراحت کنید و از خونریزی در محل ورود کاتتر پیشگیری شود. ضربان قلب و فشار خون شما به صورت پیوسته پایش می شوند تا هرگونه عارضه ی فرآیند ارزیابی شود.

براساس شرایط شما، ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید یا ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بمانید. اگر همان روز به خانه می روید، برنامه ریزی کنید که شخص دیگری همراه شما باشد تا شما را به خانه برساند.

ممکن است بعد از فرآیند مقداری احساس درد داشته باشید، اما این احساس نباید بیش از یک هفته طول بکشد. معمولا شما می توانید چند روز بعد از ابلیشن قلبی به فعالیت های طبیعی خود بازگردید.

ابلیشن قلبی

نتایج عمل ابلیشن قلبی

گرچه ابلیشن قلبی می تواند موفق باشد، اما بعضی از افراد نیاز به تکرار آن دارند. همچنین ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید، حتی بعد از انجام ابلیشن.

برای حفظ سلامتی قلبتان، ممکن است نیاز داشته باشید که تغییراتی در شیوه ی زندگی خود ایجاد کنید که سلامت عمومی قلبی شما را بهبود دهند، به خصوص برای پیشگیری یا درمان مشکلی که می تواند باعث آریتمی یا بدتر شدن آریتمی شود، مانند فشار خون بالا. ممکن است پزشک شما موارد زیر را برای شما توصیه کند:

  • مصرف نمک کمتر، چیزی که می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • ترک سیگار و مصرف دخانیات
  • پرهیز از نوشیدن الکل
  • خوردن غذاهای سالم
  • حفظ وزن ایده آل
  • مدیریت و کنترل احساسات مانند خشم

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امید شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام.35 سال سن دارم که زمان تست ورزش وی تک کردم .انژیو کردم گرفتگی عروق نداشتم.عمل اپلیشن انجام دادم که گفتند موفقیت امیز بوده اما بعد از عمل نیز چندین بار حالم بد شدودر بیمارستان بستری شدم.دکترا میگن قلبت چیزی نیست اما با اینکه حدود 3 ماه از عمل میگذره درد در قفسه سینه دارم که قبل از عمل فقط مقدار کمی نفسم سخت میامد که به نظر خودم بدتر شدم.البته وقتی فکر می کنم در قفسه سینه بیشتر میشه.لطفا راهنمایی کنید چکار کنم ویا به کدام دکتر مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت طبیعی بودن آنژیوگرافی درد شما منشا قلبی نداره و در صورت عدم عود وی تک مشکل شما حل شده است و در این صورت و با وجود درد توصیه میکنم که یک دوره سه ماهه از پنتوپرازول استفاده کنید

  • تصویر کاربر رحیم دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .
    من سندرم ولف پارکینسون دارم دکتر گفته باید ابلیشن بشی
    ولی گفته چون نزدیک ضربان سازه ممکنه ۲۰درصدبه باطری احتیاج باشه
    سن هم ۲۵ است
    خیلی اضطراب دارم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت تکرار نیاز به ابلیشن هست و انجام توسط فرد داری مهارت کافی و با ابزار مناسب این ریسک رو بطرز چشمگیری کاهش خواهد داد

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    با سلام من 40-سالمه و 2-ساله که دچار pvc شدم و دو نوبت psvt داروی کنکور 2/5 میلی گرم روزی نصف میخورم ایا نیازی به ابلیشن هست یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت عدم تکرار حملات خیر نیازی به ابلیشن نیست و در غیر این صورت بهتره که ابلیشن رو انجام بدید

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    ببخشید آقای دکتر نوع آریتمی زن داداشم سندرم ولف پارکینسون وایت بوده...عکس خلاصه پرونده بیمارستانش وهم براتون میفرستم...ممنون میشم نظرتونو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      این اریتمی با موفقیت درمان شده و جای نگرانی نداره

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر...زن داداشم ۲۶ سالشه و حدود دوماه پیش بطور ناگهانی دچار تپش قلب بالا شد به اورژانس مراجعه کرد و بستری شد ولی علیرغم تجویز دارو ضربان قلبش منظم نشد...پزشک ایشونو به متخصص آریتمی قلب ارجاع دادن و ایشون نوبت عمل ابلیشن داد نهایتا ۲۱ اسفند عمل شد..الان میگه تمام بدنم میلرزه و نبض تمام اعضا بدنمو حس میکنم...خودش ادعا داره قبل از عمل هم همینجوری بوده..پزشک فقط آ اس آ ۸۰ تجویز کرده.به نظر شما عملش مشکلی داشته؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      اشکال از عمل ابلیشن نیست و در صورت عود آریتمی میشه یه اشکال در عمل باشه

  • تصویر کاربر فریبا سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقایی دکتر پدر من 67سالشه.الان یکسالی میشه مشکل اریتمی قلب پیدا کرده دکتر گفت دارو جواب نداده بیا بستری شو فریز کنیم.ولی وقتی متنی که شما نوشتین در موردشو خوندم ترسیدم خیلی عوارض داره این کار؟عوارضاشو خوندم خیلی خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نگران نباشید این عوارض خیلی شایع نیستند

  • تصویر کاربر طاهره چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 559 مشاهده پرسش
    باسلام ببخشید آقای دکتر خانمی34ساله هستم یک ماه هست هر روز احساس اینکه نبض خالی میشه دارم هلتر شدم 1000تا پی وی سی نشون دادالان بدتر شدم ببخشید با این تعداد پی وی سی میتونم ابلیت انجام بدم کنکو مصرف کردم فایده نداشت ممنونم ازشما پزشک گرامی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر با این تعداد PVC نیازی به ابلیشن نیست

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 567 مشاهده پرسش
    سلام. من به دو نفر از پزشکان فوق تخصص قلب مراجعه کردم و نظر ایشان تشخیص psvt بوده و راه کار آن هم انجام ابلیشن ، اما پزشک متخصص قلب بنده که تحت نظر ایشان بوده ام ادامه استفاده از دارو است که با توجه به استفاده از دارو معمولا هر دو الی سه ماه دچار ضربان قلب شدید تا 198 و 196 هم شده ام. با توجه به سن بنده 41 سال آیا نیاز است که عمل ابلیشن قلب را انجام دهم؟یا ادامه درمان با دارو داشته باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله توصیه میکنم که ابلیشن رو انجام بدید

  • تصویر کاربر امینی شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 491 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دختر من ۱۰ ساله است حدود دو سال و نیم قبل یکبار دچار تپش قلب بالا شدحدود ۲۰۱ بار در دقیقه به بیمارستان مراجعه کردیم بعد دریافت دارو ضربان نرمال شد بعد از اون گاه گاهی کمی تپش داشت ولی خیلی کوتاه و با روشهایی مثل حبس نفس یا سرفه بلافاصله قطع میشد البته چندین بار بیشتر نبود بعد از دو سال و نیم چند روز قبل در اردوی مدرسه بعد از یک فعالیت شدید دوباره دچارتپش قلب بالا شد حدود ۲۰۴ دوباره بیمارستان بردیم دکتر از ماساژ گردن و یک روش دیگه که پاها رو بالا میبرد برای پایین آوردن تپش استفاده کرد ولی توصیه کرد به فوق تخصص قلب کودکان مراجعه کنیم دکتر قلب کودکان در شیراز تا دو ماه دیگه نوبت نداده خیلی نگران هستم اول اینکه آیا این تپش های ناگهانی میتونه برای دخترم خطرات جدی ایجاد کنه و دوم اینکه اگر برای دخترم ابلیشن توصیه بشه در این سن خطرات و عوارض ایجاد نمیکنه ؟ آیا ممکنه با بالا رفتن سن و رسیدن به بلوغ خود به خود از بین بره یا دیگه تکرار نشه ؟ دخترم حرفه ای تکواندو کار میکنه من باید از انجام این ورزش جلوگیری کنم البته تا حالا در حین تمرین و در باشگاه دچار تپش نشده . ممنونم از راهنمایی و پاسخگوییتون پیشاپیش
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما ابلیشن در فرزند شما کمک کننده است و بهتره با یکی از همکاران الکتروفیریولوژیست قلب مشورت بفرمائید. با افزایش سن احتمال از بین رفتن طپش قلب کم هست و هر گونه فعالیت هیجانی( فیزیکی و ورزشی و روحی) میتونه موجب تکرار اریتمی بشه

  • تصویر کاربر صادق شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام،آقای دکترتقریبادوسال پیش برادرم باسن۳۵ساله به علت تپش قلب به دکتر مراجعه میکنه و دکتر بعدا انجام یه سری آزمایشات به برادرم میگه رک اضافی داری و باید عمل کنی،بعدا عمل معلوم میشه به علت خطرزیادی که داشته سوزانده نشده،و حالا بعدا ازگذشت دوسال همان دکتر میگه باید عمل شه و شاید قلب به باتری نیاز داشته باشه وضمنا حالا میگه عمل خطری نداره،نظرشما دراین موردچیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      امروزه با روش کارتو خطرات ابلیشن خیلی کمتر هست و احتمال آسیب کم هست و میتونید به پزشک خود اعتماد کنید

درحال دریافت اطلاعات