خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

ابلیشن قلبی فرآیندی است که می تواند مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) را تصحیح کند. در این مقاله به بررسی روش انجام عمل ابلیشن قلبی و همچنین عوارض آن می پردازیم. 

ابلیشن قلبی با از بین بردن بافتی که در قلب شما عامل ایجاد ریتم غیر طبیعی قلب است، کار می کند. در بعضی موارد، ابلیشن قلبی از ورود پیام های الکتریکی غیر طبیعی به قلب شما جلوگیری کرده و اینگونه آریتمی را متوقف می کند.

معمولا در آریتمی قلبی از یک لوله ی دراز و انعطاف پذیر (کاتتر) استفاده می شود. پزشک کاتتر را به ورید یا شریانی در کشاله ی ران شما وارد  می کند و به سمت قلب شما آن را می فرستند تا انرژی را به صورت گرما یا سرمای شدید برای اصلاح بافت قلبی که باعث آریتمی شده است به آن بافت انتقال بدهد.

بعضی اوقات ابلیشن قلبی تحت جراحی باز انجام می شود، اما معمولا با استفاده از کاتتر انجام می شود، که این فرآیند را به فرآیندی با تهاجم کمتر و مدت زمان بهودی کوتاه تر تبدیل می کند.

انواع ابلیشن رگ های قلب

  • Atrial flutter ablation
  • Pulmonary vein isolation
  • ablation SVT
  • Ventricular tachycardia ablation

علت انجام عمل ابلیشن قلبی

ابلیشن قلبی فرآیندی است که برای تصحیح مشکلات ریتم قلبی انجام می شود. زمانی که قلب شما می تپد، ایمپالس های الکتریکی که آن را ایجاد می کنند باید مسیر دقیقی را درون قلب شما دنبال کنند.

هر گوه وقفه در این ایمپالس های می تواند باعث تپش قلب غیر طبیعی (آریتمی) شود، چیزی که بعضی اوقات توسط ابلیشن قلبی درمان می شود. معمولا ابلیشن اولین گزینه ی درمانی شما نیست. ابلیشن گزینه ی درمانی مناسبی برای افرادی است که:

  • برای درمان آریتمی از داروهایی استفاده کرده باشند، اما موفقیتی بدست نیامده باشد.
  • فرد در اثر داروهایی که برای درمان آریتمی استفاده کرده، به عوارض شدیدی دچار شده باشد.
  • نوع خاصی آریتمی را داشته باشد که پاسخ خوبی به ابلیشن می دهد، مانند سندرم ولف پارکینسون وایت و تاکیکاردی فوق بطنی
  • دچار عوارض خیلی خطرناک در اثر آریتمی شود، مانند ایست قلبی ناگهانی

با انواع آریتمی قلبی و درمان های آن آشنا شوید : آریتمی قلبی

خطرات عمل ابلیشن

ابلیشن قلبی خطر عوارضی نیز دارد، که شامل موارد زیر می شود:

  • خون ریزی یا عفونت در محلی که کاتتر از آن جا وارد شده است.
  • آسیب به عروق خونی، جایی که کاتتر ممکن است در هنگام عبور از رگ، باعث آسیب و خراشیدن آن شود.
  • ایجاد سوراخ در قلب
  •  آسیب به سیستم الکتریکی قلب، چیزی که می تواند آریتمی شما را بدتر کرده و برای تصحیح آن نیاز به ضربان ساز (پیس میکر) باشد.
  • ایجاد لخته ی خون در پاها یا ریه های شما (ترومبوآمبولی وریدی)
  • سکته ی مغزی یا حمله ی قلبی
  • تنگ شدن وریدی که خون را بین ریه ها و قلب شما حمل می کند (تنگی ورید پولموناری).
  • رنگی که در این فرآیند از آن استفاده می شود ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند.
  • در موراد نادر ممکن است عمل ابلیشن قلبی منجر به مرگ شود.

برای تشخیص آن که آیا این فرآیند برای شما مفید است یا خیر، درمورد فواید و ضررهای آن با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

آماده شدن برای عمل ابلیشن قلبی

پزشک شما ممکن است شما را ارزیابی کند و ممکن است چند آزمایش برای ارزیابی شرایط قلب شما درخواست کند. پزشک شما در مورد خطرات و فواید ابلیشن قلبی با شما صحبت خواهد کرد.

نیاز است شب قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید. اگر دارویی مصرف می کنید، پیش از مصرف آن قبل از عمل باید در مورد آن از پزشک خود بپرسید. در بعضی موارد، شما باید مصرف داروهای آریتمی قلبی خود را چند روز قبل از این فرآیند متوقف کنید.

اگر شما دستگاهی در قلب خود دارید، مانند ضربان ساز یا دفیبریلاتور قلبی، در مورد هرگونه اقدامات مراقبی با پزشک خود صحبت کنید.

مراحل ابلیشن قلبی

ابلیشین کاتتری در بیمارستان انجام می شود. قبل از شروع فرآیند، یک کارشناس، آنژیوکتی وارد دست یا بازوی شما می کند و برای کمک به آرامش شما به شما آرامبخش می دهند. در بعضی موقعیت ها، ممکن است به جای اینکه شما را به حالتی شبیه به خواب ببرند، از بیهوشی عمومی استفاده کنند. این که چه نوع بیهوشی استفاده شود، بستگی به موقعیت خاص شما دارد.

بعد از اینکه آرامبخش شما تاثیراتش را گذاشت، پزشک یا کارشناس دیگری یک ناحیه ی کوچک نزدیک به وریدی روی کشاله ی ران، گردن یا ساعدتان را بی حس می کند. پزشک سوزنی وارد ورید کرده و از طریق آن غلاف را وارد می کند.

پزشک شما کاتتر را از طریق غلاف به قسمت مشخصی از قلب شما خواهد رساند. پزشکتان ممکن است رنگ را به درون کاتتر تزریق کند، چیزی که به تیم پزشکی شما کمک می کند عروق خونی شما و قلبتان را با استفاده از عکس برداری اشعه ی ایکس مشاهده کنند.

کاتتر، الکترودی در راس خود دارد که می تواند برای فرستادن ایمپالس های الکتریکی به قلب شما و ضبط فعالیت الکتریکی قلب شما استفاده کند.

این فرآیند که با استفاده از عکس برداری و دیگر آزمایش ها برای تشخیص علت آریتمی انجام می شود، مطالعه ی الکتروفیزیولوژی خوانده می شود. این مطالعه معمولا قبل از ابلیشن قلبی برای تشخیص موثرترین راه برای درمان آریتمی انجام می شود.

زمانی که بافت قلبی که باعث آریتمی شده است را شناسایی کردند، پزشک شما توسط راس کاتتر بافت غیر طبیعی قلب را هدف قرار می دهد. انرژی از طریق راس کاتتر برای ایجاد بافت زخم یا نابود کردن بافت عامل آریتمی به قلب شما منتقل می شود.

 در بعضی موراد، ابلیشن پیام های الکتریکی ای که از طریق قلب شما منتقل می شوند را متوقف می کند تا ریتم غیر طبیعی متوقف شود و به پیام ها اجازه می دهد تا به جای آن در مسیر طبیعی طی مسیر کنند. این انرژی که در این فرآیند استفاده می شود می تواند از موارد زیر بدست آید:

  • سرمای شدید (ابلیشن کریو)
  • گرما (رادیوفرکوئنسی)
  • لیزر

مدت زمان عمل ابلیشن

 معمولا ۳ تا ۶ ساعت زمان می برد تا ابلیشن قلبی به پایان برسد، اما فرآیندهای پیچیده تر ممکن است طولانی تر شوند.

در هنگام فرآیند، ممکن است در هنگامی که کاتتر در قلب شما حرکت میکند یا زمانی که انرژی منتقل می شود احساس ناراحتی کوچکی داشته باشید. اگر دچار هرگونه درد شدید یا تنگی نفس شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از ابلیشن قلبی

درپی فرآیند، شما را به اتاق بهبودی می برند تا به مدت ۴ تا ۶ ساعت استراحت کنید و از خونریزی در محل ورود کاتتر پیشگیری شود. ضربان قلب و فشار خون شما به صورت پیوسته پایش می شوند تا هرگونه عارضه ی فرآیند ارزیابی شود.

براساس شرایط شما، ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید یا ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بمانید. اگر همان روز به خانه می روید، برنامه ریزی کنید که شخص دیگری همراه شما باشد تا شما را به خانه برساند.

ممکن است بعد از فرآیند مقداری احساس درد داشته باشید، اما این احساس نباید بیش از یک هفته طول بکشد. معمولا شما می توانید چند روز بعد از ابلیشن قلبی به فعالیت های طبیعی خود بازگردید.

ابلیشن قلبی

نتایج عمل ابلیشن قلبی

گرچه ابلیشن قلبی می تواند موفق باشد، اما بعضی از افراد نیاز به تکرار آن دارند. همچنین ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید، حتی بعد از انجام ابلیشن.

برای حفظ سلامتی قلبتان، ممکن است نیاز داشته باشید که تغییراتی در شیوه ی زندگی خود ایجاد کنید که سلامت عمومی قلبی شما را بهبود دهند، به خصوص برای پیشگیری یا درمان مشکلی که می تواند باعث آریتمی یا بدتر شدن آریتمی شود، مانند فشار خون بالا. ممکن است پزشک شما موارد زیر را برای شما توصیه کند:

  • مصرف نمک کمتر، چیزی که می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • ترک سیگار و مصرف دخانیات
  • پرهیز از نوشیدن الکل
  • خوردن غذاهای سالم
  • حفظ وزن ایده آل
  • مدیریت و کنترل احساسات مانند خشم

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اکبر شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر من اریتمی قلبی دارم vT زدم پارسال اپلیشین شدم تو بیمارستان سیدالشهدا ارومیه توسط اقای دکتر رحیمی ولی از زمانی که اینکارو کردم بعضی موقعها حالم خراب میشه رگ دستام پاهام یا گرفتگی رگا دارم و خونم هم هرماه غلیظ میشه یا باید حجامت کنم یا فست خون داروی اسپرینم هرروز میخورم ولی تاثیری تو غلظت خونم نمیکنه شما چه پیشنهادی میدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      قطعاً درمان غلظت خون یا بالا بودن میزان هموگلوبین مصرف آسپرین نیست و توصیه می کنم اگر مقدار هموگلوبین آنقدر زیاد است که نیاز به فصد خون دارید با یک پزشک متخصص بیماریهای خون مشورت بفرمایید تا بررسی های لازم و درمان مناسب انجام شود

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام پسری 15ساله دارم تپش اضافی قلب دارد بعد مراجعه به چند عزیز متخصص فرمودند نیاز به ابیلشن قلبی دارد یکی از متخصین داوری یکساله تجویز کرد 2روز اول بعد از مصرف دارو اندکی لرزش دست پیدا کرد و یا می گفت هنگام ورزش نفس کم می یارم زودتر از قبل خسته می شوم لذا مصرف دارو قطع کرد متخصص دیگری گفت مصرف دارو تآثیری در درمان ندارد باید رگ اضافی سوزانده شود.لازم به ذکر از لحاظ قدرت بدنی خوب است ورزشکار است ، نظرات متفاوت عزیزان متخصص مُرّددم کرده نمی ندانم دارو مصرف کند یا ابیلشن شوند لطف کنید راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر نوارهای حین آریتمی و همچنین نوار های بعد از درمان آریتمی رو بفرستید

  • تصویر کاربر Also سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من نزدیک به 1 سال فوتبال حرفه ایی بازی میکنم یه بار سر تمرین تپش قلب گرفتم پیش دکتر اوروعی که رفتم گفت باید ابیلیشن انجام بدم آیا درست انجام عمل یا خیر و اینکه بعد از عمل میتونم قوتبالو ادامه بدم 16 سال سن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله در صورتی که ایشان توصیه به انجام ابلیشن کرده اند لطفاً ابلیشن را انجام بدید و بعد از ابلیشن هم میتوانید مجدداً ورزش را پیگیری بفرمایید

  • تصویر کاربر شکیبا شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 606 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت جناب دکتر
    من ۳۰ سال سن دارم و مجرد هستم و سابقه ناراحتی قلبی حدود ۱۰سال دارم.
    در هر وعده پروپنانولول ۲۰ در هر وعده ۵عدد با دستور پزشک میخوردم تا ضربانم را پایین بیاره.
    من ۲۷-۰۵-۹۸ عمل سوزاندن رگ اضافه قلب را انجام دادم و از بعد از عمل درد قفسه سینه و تپش زیاد و فشارم یکدفعه زد بالا و استفراغ کردم و همچنان این علائم و درد قفسه سینه را دارم و به سختی نفس میکشم چون خیلی دردم میگیره و دل بهم ریختگی دارم در صورتی که هیچی نخوردم که باعث تهوع بشه. دیدم تار شده و هوشیار نیستم و سرگیجه ی زیادی دارم.
    نمیدونم باید چیکار کنم.
    پزشکم فقط ASA بهم داده و هیچ دارویی برای این وضعیتم تجویز نکردند.
    آیا این موارد عادیه؟
    چیکار کنم که از این وضعیت خارج بشم و حالم بهتر بشه؟
    ممنون میشوم لطفا راهنمایی ام کنید.
    ارادتمند شکیبا.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ممکن است که در اثر مصرف آسپرین دچار مشکلات گوارشی شده باشید توصیه می کنم که با یکی از همکاران محترم بیماری های گوارش مشورت بفرمایید
      در مورد تاری دید اگر بلافاصله بعد از عمل ابلیشن اتفاق افتاده باشه میتونه ناشی از عوارض کار باشه و در غیر اینصورت ارتباطی با ابلیشن ندارد

  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید من نوزده سالمه و یک هفته پیش عمل ابلیشن در بیمارستان جماران انجام دادم پای راستم از بخشی ک کاتتر بردن کبود شده و هنوز خوب نشده پام هم به شدت درد میکنه چکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      یک سونوگرافی رنگی از شریان و ورید اون ناحیه انجام بدید

  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 492 مشاهده پرسش
    با سلام بنده همسرم 24سالشه و لاغر اندامم هست ، ایشون قبلا رگ قلبشونو سوزوندن و دور پای ایشون هم یه لخته خون وجود داره ، درهرصورت میخواستم بپرسم که ایشون میتونن باردار بشن یانه ؟؟ممنونم ازتون جناب دکتر اگه پاسخ سوالمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      من از سوال شما متوجه نشدم که منظور از لخته دور پا چی هست
      بنابراین لطفاً به طور واضح تر بفرمایید که آیا در سونوگرافی انجام شده لخته خون در وریدهای پا بوده است یا با منظور دیگری داشته اید

  • تصویر کاربر یاس چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده حدود دوماه پیش عمل باز asd انجام دادم ،الان وقتی دو تاسه متر راه میروم دچار تپش قلب شدید می شوم ب طوری که دیگر قادر ب ادامه راه رفتن نیز نیستم و حتما باید دراز بکشم ،همچنین دچار خستگی مفرط هستم و تمرکز روی کارهای فکری مانند مطالعه کتاب های درسی خود ندارم ،درضمن من ۴۰سالم هست و در اکوی جدید قلبم ب من گفتند دریچه میترالم دچار شلی با درجه متوسط شده است،چیزی ک قبل از عمل من نداشتم ،الان خیلی نگران وضعیتم هستم چون نمیتوانم کارهای عادی زندگیم را انجام دهم ،،لطفا من رو راهنمایی کنید
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً نتیجه آزمایش هموگلوبین و آخرین اکوی خودتون رو بفرستید

  • تصویر کاربر گل چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام مادر دوبار رگ سوزوندن اما بعد عمل بازم ضر بان قلبشون رفته بالا به نظر شما بازم عمل کنه مشکلی چون هر وقت عمل کرده تا چند ماه تو خونه بستر ی بودن اما خوب نشده امکان جو تو بیمار ستان رجایی لطفا جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      میزان عود بسته به علت زمینه ای هست که برای ان ابلیشن انجام شده است
      در فیبریلاسیون دهلیزی احتمال عود مجدد زیاد و بیشتر از سایر آریتمی های قلبی است
      اگر ایشان مشکلی ندارند ومبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند و تپش تنها علامت هست شاید کنترل پاسخ بطنی و مصرف همزمان داروهای ضد انعقادی کافی باشد

  • تصویر کاربر اجلال یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    ضربان قلب همسرم بدون دلیل به ۱۵۲رسیدکه دراورژانس باتشخیص spvt وتزریق ادونوزین ضربان به حالت عادی برگشت.این موضوع یکماه بعدباضربان ۱۴۰ تکرار شد.ابلیشن پیشنهاد گردیده ایا باتوجه شرایط فوق ابلیشن لازم است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله اقدام مناسبی است

  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام
    در چند روزی که دربیمارستان بستری هستن، قبل از ابلیشن مثل آنژیوگرافی، آمپول توی شکم تزریق میشه هر روز قبل از ابلیشن؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر

درحال دریافت اطلاعات