خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

ابلیشن قلبی فرآیندی است که می تواند مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) را تصحیح کند. در این مقاله به بررسی روش انجام عمل ابلیشن قلبی و همچنین عوارض آن می پردازیم. 

ابلیشن قلبی با از بین بردن بافتی که در قلب شما عامل ایجاد ریتم غیر طبیعی قلب است، کار می کند. در بعضی موارد، ابلیشن قلبی از ورود پیام های الکتریکی غیر طبیعی به قلب شما جلوگیری کرده و اینگونه آریتمی را متوقف می کند.

معمولا در آریتمی قلبی از یک لوله ی دراز و انعطاف پذیر (کاتتر) استفاده می شود. پزشک کاتتر را به ورید یا شریانی در کشاله ی ران شما وارد  می کند و به سمت قلب شما آن را می فرستند تا انرژی را به صورت گرما یا سرمای شدید برای اصلاح بافت قلبی که باعث آریتمی شده است به آن بافت انتقال بدهد.

بعضی اوقات ابلیشن قلبی تحت جراحی باز انجام می شود، اما معمولا با استفاده از کاتتر انجام می شود، که این فرآیند را به فرآیندی با تهاجم کمتر و مدت زمان بهودی کوتاه تر تبدیل می کند.

انواع ابلیشن رگ های قلب

  • Atrial flutter ablation
  • Pulmonary vein isolation
  • ablation SVT
  • Ventricular tachycardia ablation

علت انجام عمل ابلیشن قلبی

ابلیشن قلبی فرآیندی است که برای تصحیح مشکلات ریتم قلبی انجام می شود. زمانی که قلب شما می تپد، ایمپالس های الکتریکی که آن را ایجاد می کنند باید مسیر دقیقی را درون قلب شما دنبال کنند.

هر گوه وقفه در این ایمپالس های می تواند باعث تپش قلب غیر طبیعی (آریتمی) شود، چیزی که بعضی اوقات توسط ابلیشن قلبی درمان می شود. معمولا ابلیشن اولین گزینه ی درمانی شما نیست. ابلیشن گزینه ی درمانی مناسبی برای افرادی است که:

  • برای درمان آریتمی از داروهایی استفاده کرده باشند، اما موفقیتی بدست نیامده باشد.
  • فرد در اثر داروهایی که برای درمان آریتمی استفاده کرده، به عوارض شدیدی دچار شده باشد.
  • نوع خاصی آریتمی را داشته باشد که پاسخ خوبی به ابلیشن می دهد، مانند سندرم ولف پارکینسون وایت و تاکیکاردی فوق بطنی
  • دچار عوارض خیلی خطرناک در اثر آریتمی شود، مانند ایست قلبی ناگهانی

با انواع آریتمی قلبی و درمان های آن آشنا شوید : آریتمی قلبی

خطرات عمل ابلیشن

ابلیشن قلبی خطر عوارضی نیز دارد، که شامل موارد زیر می شود:

  • خون ریزی یا عفونت در محلی که کاتتر از آن جا وارد شده است.
  • آسیب به عروق خونی، جایی که کاتتر ممکن است در هنگام عبور از رگ، باعث آسیب و خراشیدن آن شود.
  • ایجاد سوراخ در قلب
  •  آسیب به سیستم الکتریکی قلب، چیزی که می تواند آریتمی شما را بدتر کرده و برای تصحیح آن نیاز به ضربان ساز (پیس میکر) باشد.
  • ایجاد لخته ی خون در پاها یا ریه های شما (ترومبوآمبولی وریدی)
  • سکته ی مغزی یا حمله ی قلبی
  • تنگ شدن وریدی که خون را بین ریه ها و قلب شما حمل می کند (تنگی ورید پولموناری).
  • رنگی که در این فرآیند از آن استفاده می شود ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند.
  • در موراد نادر ممکن است عمل ابلیشن قلبی منجر به مرگ شود.

برای تشخیص آن که آیا این فرآیند برای شما مفید است یا خیر، درمورد فواید و ضررهای آن با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

آماده شدن برای عمل ابلیشن قلبی

پزشک شما ممکن است شما را ارزیابی کند و ممکن است چند آزمایش برای ارزیابی شرایط قلب شما درخواست کند. پزشک شما در مورد خطرات و فواید ابلیشن قلبی با شما صحبت خواهد کرد.

نیاز است شب قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید. اگر دارویی مصرف می کنید، پیش از مصرف آن قبل از عمل باید در مورد آن از پزشک خود بپرسید. در بعضی موارد، شما باید مصرف داروهای آریتمی قلبی خود را چند روز قبل از این فرآیند متوقف کنید.

اگر شما دستگاهی در قلب خود دارید، مانند ضربان ساز یا دفیبریلاتور قلبی، در مورد هرگونه اقدامات مراقبی با پزشک خود صحبت کنید.

مراحل ابلیشن قلبی

ابلیشین کاتتری در بیمارستان انجام می شود. قبل از شروع فرآیند، یک کارشناس، آنژیوکتی وارد دست یا بازوی شما می کند و برای کمک به آرامش شما به شما آرامبخش می دهند. در بعضی موقعیت ها، ممکن است به جای اینکه شما را به حالتی شبیه به خواب ببرند، از بیهوشی عمومی استفاده کنند. این که چه نوع بیهوشی استفاده شود، بستگی به موقعیت خاص شما دارد.

بعد از اینکه آرامبخش شما تاثیراتش را گذاشت، پزشک یا کارشناس دیگری یک ناحیه ی کوچک نزدیک به وریدی روی کشاله ی ران، گردن یا ساعدتان را بی حس می کند. پزشک سوزنی وارد ورید کرده و از طریق آن غلاف را وارد می کند.

پزشک شما کاتتر را از طریق غلاف به قسمت مشخصی از قلب شما خواهد رساند. پزشکتان ممکن است رنگ را به درون کاتتر تزریق کند، چیزی که به تیم پزشکی شما کمک می کند عروق خونی شما و قلبتان را با استفاده از عکس برداری اشعه ی ایکس مشاهده کنند.

کاتتر، الکترودی در راس خود دارد که می تواند برای فرستادن ایمپالس های الکتریکی به قلب شما و ضبط فعالیت الکتریکی قلب شما استفاده کند.

این فرآیند که با استفاده از عکس برداری و دیگر آزمایش ها برای تشخیص علت آریتمی انجام می شود، مطالعه ی الکتروفیزیولوژی خوانده می شود. این مطالعه معمولا قبل از ابلیشن قلبی برای تشخیص موثرترین راه برای درمان آریتمی انجام می شود.

زمانی که بافت قلبی که باعث آریتمی شده است را شناسایی کردند، پزشک شما توسط راس کاتتر بافت غیر طبیعی قلب را هدف قرار می دهد. انرژی از طریق راس کاتتر برای ایجاد بافت زخم یا نابود کردن بافت عامل آریتمی به قلب شما منتقل می شود.

 در بعضی موراد، ابلیشن پیام های الکتریکی ای که از طریق قلب شما منتقل می شوند را متوقف می کند تا ریتم غیر طبیعی متوقف شود و به پیام ها اجازه می دهد تا به جای آن در مسیر طبیعی طی مسیر کنند. این انرژی که در این فرآیند استفاده می شود می تواند از موارد زیر بدست آید:

  • سرمای شدید (ابلیشن کریو)
  • گرما (رادیوفرکوئنسی)
  • لیزر

مدت زمان عمل ابلیشن

 معمولا ۳ تا ۶ ساعت زمان می برد تا ابلیشن قلبی به پایان برسد، اما فرآیندهای پیچیده تر ممکن است طولانی تر شوند.

در هنگام فرآیند، ممکن است در هنگامی که کاتتر در قلب شما حرکت میکند یا زمانی که انرژی منتقل می شود احساس ناراحتی کوچکی داشته باشید. اگر دچار هرگونه درد شدید یا تنگی نفس شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از ابلیشن قلبی

درپی فرآیند، شما را به اتاق بهبودی می برند تا به مدت ۴ تا ۶ ساعت استراحت کنید و از خونریزی در محل ورود کاتتر پیشگیری شود. ضربان قلب و فشار خون شما به صورت پیوسته پایش می شوند تا هرگونه عارضه ی فرآیند ارزیابی شود.

براساس شرایط شما، ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید یا ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بمانید. اگر همان روز به خانه می روید، برنامه ریزی کنید که شخص دیگری همراه شما باشد تا شما را به خانه برساند.

ممکن است بعد از فرآیند مقداری احساس درد داشته باشید، اما این احساس نباید بیش از یک هفته طول بکشد. معمولا شما می توانید چند روز بعد از ابلیشن قلبی به فعالیت های طبیعی خود بازگردید.

ابلیشن قلبی

نتایج عمل ابلیشن قلبی

گرچه ابلیشن قلبی می تواند موفق باشد، اما بعضی از افراد نیاز به تکرار آن دارند. همچنین ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید، حتی بعد از انجام ابلیشن.

برای حفظ سلامتی قلبتان، ممکن است نیاز داشته باشید که تغییراتی در شیوه ی زندگی خود ایجاد کنید که سلامت عمومی قلبی شما را بهبود دهند، به خصوص برای پیشگیری یا درمان مشکلی که می تواند باعث آریتمی یا بدتر شدن آریتمی شود، مانند فشار خون بالا. ممکن است پزشک شما موارد زیر را برای شما توصیه کند:

  • مصرف نمک کمتر، چیزی که می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • ترک سیگار و مصرف دخانیات
  • پرهیز از نوشیدن الکل
  • خوردن غذاهای سالم
  • حفظ وزن ایده آل
  • مدیریت و کنترل احساسات مانند خشم

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فریبا شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    باسلام استرس شدید دارم که ضربان قلبم رابالا میبره دکتربهم گفت رگ اضافی وباید سوزانده بشه لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا نتیجه نوار قلبی و دیگر آزمایش ها و معاینات خود را ارسال نمایید.

  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مادرم ی هفتس هم آنژیو هم ابلیشن کردن میخواستم بدونم الان بعد یه هفته میتونه راه بره یا فعالیت انجام بده اخه وقتی راه میره پاش درد داره طبیعیه یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      طبیعتاً بعد از یک هفته انجام فعالیت های معمول و حتی فعالیت های ورزشی سبک بلامانع است در صورتی که درد زیاد باشد می توانند از مسکن های خوراکی استفاده کنند

  • تصویر کاربر خسروی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    پدر من 68 سالشونه فشار خون بالا دارند یبار هم سکته کردند برای مشاوره جهت کارهای دندانپزشکی که مراجعه کردند گفتند ضربان بالای قلب دارند و باید بستری بشوند و سوزانده بشه ایشون خودشون متوجه این موضوع نبودند
    میخاستم نظر شما را بدانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      لطفا آزمایش ها و مدارک پزشکی ایشان مثل گزارش اکو، نوار قلب و دیگر آزمایش هایی که برای ایشان انجام شده را برای بنده ارسال نمایید.

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر مامان من الان داخل اتاق عمل هستن براي عمل ابليشن من تا الان نمي دونستم اينقدر خطر داره اين عمل دكترشون به اين خطرات خيلي اشاره نكردن وممكنه بعضي مريضها شرايطشون با هم فرق كنه مثلا يكي عملش سختتر باشه يكي اسون تر؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما دكتر مهدي طاهر پور رو ميشناسيد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      طبیعتاً شرایط و وضعیت بیماران مختلف با یکدیگر متفاوت است ولی جای نگرانی نیست و علی رغم تصور شما ریسک این عمل چندان زیاد نیست

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر من 50 سالم سال قبل دوچار یک حمل قلبی شودم که با مراجعه به اورژانس واخذ نوار قلب تشخیص psvt دادن باتزریق دارو ضربان قلب که تا 220 رسیده بود نرمال شود با مصرف تقریبی یک ماه متورال حالم خوب دوهفته قبل نیز به همان وضعیت دوچار شده که باز به ارژانس منتقل وبا تزریق دارو وصعیتم نرمال شدبا مراجع به پزشک متخصص قلب عرق پیشنهاد ابلیشن داده شدنظر شمادر این زمینه چیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      من هم ابلیشن رو توصیه می کنم

  • تصویر کاربر مرجان شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام سپاس از پاسخگویی شمابزرگوار.بنده ۴۶ ساله هستم مدت بیست سال هست مشکل آریتمی دارم سه سال پیش دکترمعالج گفتند حتما اپلیشن انجام بدهیدومن درنوبت بودم وهنوز خبری نشده ..قرص فلکاینیدوکونکور مصرف میکنم میخاستم نظر شما رو بدونم وبنده را راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً مصرف داروها رو تا زمان ابلیشن ادامه بدید و به مرکزی مراجعه بفرمایید که این مدت طولانی در نوبت عمل نباشید

  • تصویر کاربر حمید شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر و خسته نباشید. پدرم در ماه رمضان بود که یک روز حدود ساعت ۴ صبح تپش خیلی زیاد قلب داشتند که به بیمارستان رفتن و حدود ۲ ساعت در اورژانس بیمارستان بودن و نظر دکتر اورژانس این بود که ایشان عمل سوزاندن رگ قلب انجام دهند‌. بعد از مدتی حدود ۱۵ روز پیش در بیمارستان بقیه الله عمل سوزاندن را انجام دادند و ولی در انتهای عمل، دکتر ایشان فهمید که موقتا ضربان قلب کار نمی کنه و با دستگاه ایشان را نگه داشتند. بعد از ۱۲ ساعت قلب ایشان شروع به ضربان کرد و از محدود زرد رنگ به سبز رسید. ولی بعد از چند روز دوباره به محدوده زرد اومد و دکتر میگن که اگر نمی تونی با این حالت ، زندگی کنی باید بعد از ۵ روز مرخصی از سی سی یو، برو تو محیط خونه و اگر دیدی داری اذیت میشی ، باید برات باتری بزارم، پدرم از باتری گذاشتن ناراحت هستش، آیا امیدی به باز گشت طبیعی قلب وجود داره؟ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که بعد از گذشت یک هفته از عمل ابلیشن ضربان قلب همچنان کند باشد احتمال برگشت کم هست و معمولاً نیاز به تعبیه پیس میکر هست و در غیر این صورت یعنی در صورتی که کمتر از هفت روز گذشته باشد مصرف داروهای ضد التهابی تاحدودی کمک کننده خواهد بود

  • تصویر کاربر پیمان سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر...من پیمان هستم ۲۸ ساله ساکن تهران.
    وقتی ۱۳ سالم بود برای اولین بار در مدرسه پس از مسابقه فوتبال تپش قلب شدید گرفتم در حدی که از مدرسه به خانه با پای خودم آمدم و ما اصلا فکر نمی‌کردیم مشکل خاصی باشد و گفتم به دلیل مسابقه بوده و الان تپش قلب پایین می‌آید اما تا شب هم پایین نیامد و بعد از پیگیری به مدت ۲ هفته در بیمارستان رجایی تهران بستری شدم و در آنجا بود که ضربانم را کنترل کردند و طی این دو هفته هولتر،اکو و...همه چیز بررسی شد و مشکل خاصی پیدا نکردند و گفتند مربوط به هیجانات قلبی است و باید فوتبال و هرکاری که باعث هیجان میشود انجام ندهید و من پس از آن به مدت ۲ سال فوتبال را کنار گذاشتم و در این مدت مشکلی به وجود نیامد.اما بعد از ۲ سال از آنجا که عاشق فوتبال بودم مجدد فوتبال را شروع کردم و تا سه ماه به راحتی مثل فوتبالیست حرفه ای بازی می‌کردم اما به یکباره پس از سه ماه ضربان قلب شدید مجدد گرفتم به طوری که حتی به قدری ضربان بالا بود که حتی نمیتوانستند مرا به بیمارستان ببرند چون با کوچکترین حرکت ضربانم شدید تر میشد و این تا ۴,۵ ساعت ادامه داشت و به یکباره ضربان می ایستاد و همه چیز خود به خود به حالت عادی برمیگشت اما این ۴,۵ ساعت مرگ را به چشم می‌دیدم.
    و متاسفانه از آنجا که ما فکر نمی‌کردیم بیماری باشد و فقط مربوط به فوتبال است باز هم به بیمارستان مراجعه نکردیم و من هم از ترس به خانواده هیچی نمیگفتم چون عاشق فوتبال بودم و میخواستم بازی کنم چون قرار بود در باشگاه های فوتبال حرفه ای عضو شوم و مجدد فوتبال را کنار میگذاشتم و خوب بودم و دوباره همین اتفاق تکرار میشد یعنی فوتبال و‌مجدد ضربان و۴,۵ ساعت تپش شدید بدون مراجعه به بیمارستان.و این قضیه ۱۱ سال با من همراه بود و در طب این ۱۱ سال حدودا ۱۵ بار برای من اتفاق افتاد تا سال ۹۳ که با خانواده در مسافرت بودیم و پس از یک خنده من دچار آریتمی شدم و همه متوجه تپش من شدند پس از مراجعه به بیمارستان چندید دکتر با دیدن نوار قلب سندرم WPW را تشخیص دادند و متفق القول همه نظر به ابلیشن داشتند.با خوشحالی هرچه تمام تر ابلیشن را در مرداد ۹۳ در بیمارستان دی توسط دکتر اورعی انجام دادیم با این تصور که برای همیشه این عارضه از بین می رود و دکتر به من گفته بود که بعد از عمل حتی میتوانی به فوتبال حرفه ای ادامه بدهی.اما من از آنجا که میترسیدم حتی فعالیت های کوچک ورزشی هم انجام ندادم و متاسفانه مجدد پس از سه ماه دچار تپش قلب دقیقا مثل گذشته شدم و مجدد با مراجعه به دکتر تشخیص به ابلیشن مجدد شد و ما مجددا اینکار را انجام دادیم با همان دکتر و همان بیمارستان و دکتر پس از عمل دوم گفت قلب تو مورد نادر و عجیبی است چون ۲ درصد از بیماران کارشان به عمل دوم کشیده میشود.پس از عمل دوم تا به الان که ۵ سال میگذرد متاسفانه ۳ مورد تپش داشته ام که ناگفته نماند که با ریتم پایین تر و مدت زمان کمتر که پیش از عمل ها اینگونه نبود اما متاسفانه حدود ۲ ماه پیش برای باز چهارم پس از عمل دوم مجدد تپش گرفتم که اینبار ضربان به ۲۳۶ رسید و به مدت ۲ ساعت به طول انجامید و نهایتا با تزریق ادنوزین ضربان عادی شد و حالا دوباره به دکتر اورعی مراجعه کردم و ایشان از شنیدن این اتفاقات شاخ در آورده آمد و ادعا میکنند که من در طول دوران پزشکی کسی نداشتم که ۳ با بخواهد ابلیشن انجام دهد و دیروز مجدد به من ابلیشن توصیه کرده اند اما من اینبار دیگه به این راحتی زیر بار عمل نخواهم رفت چون احساس میکنم جایی از کار می‌لنگد و من به موش آزمایشگاهی ایشان تبدیل شده ام با اینکه میدانم از دکتر های خوب این تخصص هستند اما شما خود را جای من بگذارید.ضمن اینکه میفرمایند من نمیتوانم تضمین کنم که این آخرین ابلیشن هست!!!!!!!
    ناگفته نماند که تازگی MRI قلب هم انجام دادم که نشان داده شد همه چیز اکی هست خدا رو شکر و کمی افتادگی دریچه میترال دارم و همچنین ضخامت دیواره قلب کمی بیشتر از حد نرمال است با ASH=1.6 که گفتند بالای ۳ خطرناک هست اما نرمال آن حدود ۰.۹ می‌باشد.
    ضمنا در آخرین تپشی که برای من ایجاد شد موفق شدم در حین ضربان برای اولین بار به بیمارستان مراجعه کنم و نوار قلب بگیرم و با دیدن نوار قلب جدید ایشان گفتند که WPW شما برنگشته است و من دارم مورد جدیدی را میبینم در صورتی که من موردی به غیر از WPW نداشته ام و اگر به وجود آمده به نظرم احتمالا به خاطر دستکاری های بیش از حد قلب و عوارض عمل بوده.ضمن اینکه شک بر این دارم که افزایش ضخامت قلب اینجانب به دلیل کاتتر هایی است که به درون قلب فرستاده شده است.
    خواهش میکنم من را راهنمایی بفرمایید واقعا زندگی همهگی ما را تلخ کرده و من به دلیل درگیری ذهنی که برایم ایجاد شده از انجام هرکاری میترسم که نکند تپش بگیرم.
    ببخشید طولانی شد دوست داشتم کامل در جریان باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در مواردی آریتمی ها کانون های مختلفی دارند که اگر در مرحله اول ابلیشن برای آن ها انجام نشود می توانند ایجاد مشکل و عود آریتمی کنند نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این هست که آریتمی ها انواع مختلف دارند و فردی که دچار WPW است و همزمان با آن دچار افزایش ضخامت بطن هم هست استعداد ابتلا به برخی انواع آریتمی های دهلیزی را دارد در این مورد آریتمی ثبت شده در نوار قلب حمله آخر کمک کننده است
      برخی آریتمی ها با دارو درمان می شوند و برخی دیگر نیاز به ابلیشن دارند با توجه به توضیحات شما به نظر می‌رسد که کانون ‏wPw به طور موثری درمان شده است و احتمالاً این بیماری فرم دیگری از آریتمی چیست و نکته آخر اینکه ابلیشن موجب افزایش ضخامت دیواره قلب نمی شود

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام ، مادر بزرگم 86 ساله برای عمل ercp رفتن بیمارستان شریعتی ولی عمل نکردن به خاطر طپش قلب ، الان وقت عمل ابلیشن را دادن ، میخواستم بدونم بعد از این ابلشن چقدر زمان میبره تا عمل ercp انجام بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      حدوداً سه ماه

  • تصویر کاربر donyasalahei شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما... خانمی هستم 35 ساله مادر دو فرزند....تقریبا 3 سالی هست که درد قفسه ی سینه و پشت و کتف چپ رو دارم.... همراه ضربان قلب نامنظم.. و تنگی نفس و کم آوردن نفس که اسپری سالبوتامال مصرف میکنم چند سال پیش یه فوق تخصص ریه گفتم ریه هام مثل ریه ی یه فرد 60 ساله شوه بخاطر مصرف سیگار الان چند ساله که سیگار و ترک کردم و دو بار عکس از ریه و تست تنفس ازم گرفتن گفتن مشکلی ندارم و دو بار هر بار به یه فوق تخصص قلب و عروق مراجه کردم و بار اموی قلب و چندین بار نوار قلب ازم گرفتن گفتن هیچ مشکلی ندارم... چکاپ هم دادم و همه چیز هم نرمال بوده و فقط تو آندوسکوپی گفتن که زخم معده میکروب معده و ورم معده دارم که یکسال تحت درمان بودم... واینکه درد قفسه ی سینم گاهی با لمس خیلی شدید میشه انگار تمام گوشت و استخون اون قسمت ضربه خورده ممنون میشم راهنمایی کنید که آیا این درد از قلبمه ریه یا دردهای استخوانی با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما به نظر می رسد که منشاء دردهای شما قلبی نیست و ناشی از اشکالاتی در عضلات و استخوان های قفسه سینه است

درحال دریافت اطلاعات