خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

ابلیشن قلبی فرآیندی است که می تواند مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) را تصحیح کند. در این مقاله به بررسی روش انجام عمل ابلیشن قلبی و همچنین عوارض آن می پردازیم. 

ابلیشن قلبی با از بین بردن بافتی که در قلب شما عامل ایجاد ریتم غیر طبیعی قلب است، کار می کند. در بعضی موارد، ابلیشن قلبی از ورود پیام های الکتریکی غیر طبیعی به قلب شما جلوگیری کرده و اینگونه آریتمی را متوقف می کند.

معمولا در آریتمی قلبی از یک لوله ی دراز و انعطاف پذیر (کاتتر) استفاده می شود. پزشک کاتتر را به ورید یا شریانی در کشاله ی ران شما وارد  می کند و به سمت قلب شما آن را می فرستند تا انرژی را به صورت گرما یا سرمای شدید برای اصلاح بافت قلبی که باعث آریتمی شده است به آن بافت انتقال بدهد.

بعضی اوقات ابلیشن قلبی تحت جراحی باز انجام می شود، اما معمولا با استفاده از کاتتر انجام می شود، که این فرآیند را به فرآیندی با تهاجم کمتر و مدت زمان بهودی کوتاه تر تبدیل می کند.

انواع ابلیشن رگ های قلب

  • Atrial flutter ablation
  • Pulmonary vein isolation
  • ablation SVT
  • Ventricular tachycardia ablation

علت انجام عمل ابلیشن قلبی

ابلیشن قلبی فرآیندی است که برای تصحیح مشکلات ریتم قلبی انجام می شود. زمانی که قلب شما می تپد، ایمپالس های الکتریکی که آن را ایجاد می کنند باید مسیر دقیقی را درون قلب شما دنبال کنند.

هر گوه وقفه در این ایمپالس های می تواند باعث تپش قلب غیر طبیعی (آریتمی) شود، چیزی که بعضی اوقات توسط ابلیشن قلبی درمان می شود. معمولا ابلیشن اولین گزینه ی درمانی شما نیست. ابلیشن گزینه ی درمانی مناسبی برای افرادی است که:

  • برای درمان آریتمی از داروهایی استفاده کرده باشند، اما موفقیتی بدست نیامده باشد.
  • فرد در اثر داروهایی که برای درمان آریتمی استفاده کرده، به عوارض شدیدی دچار شده باشد.
  • نوع خاصی آریتمی را داشته باشد که پاسخ خوبی به ابلیشن می دهد، مانند سندرم ولف پارکینسون وایت و تاکیکاردی فوق بطنی
  • دچار عوارض خیلی خطرناک در اثر آریتمی شود، مانند ایست قلبی ناگهانی

با انواع آریتمی قلبی و درمان های آن آشنا شوید : آریتمی قلبی

خطرات عمل ابلیشن

ابلیشن قلبی خطر عوارضی نیز دارد، که شامل موارد زیر می شود:

  • خون ریزی یا عفونت در محلی که کاتتر از آن جا وارد شده است.
  • آسیب به عروق خونی، جایی که کاتتر ممکن است در هنگام عبور از رگ، باعث آسیب و خراشیدن آن شود.
  • ایجاد سوراخ در قلب
  •  آسیب به سیستم الکتریکی قلب، چیزی که می تواند آریتمی شما را بدتر کرده و برای تصحیح آن نیاز به ضربان ساز (پیس میکر) باشد.
  • ایجاد لخته ی خون در پاها یا ریه های شما (ترومبوآمبولی وریدی)
  • سکته ی مغزی یا حمله ی قلبی
  • تنگ شدن وریدی که خون را بین ریه ها و قلب شما حمل می کند (تنگی ورید پولموناری).
  • رنگی که در این فرآیند از آن استفاده می شود ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند.
  • در موراد نادر ممکن است عمل ابلیشن قلبی منجر به مرگ شود.

برای تشخیص آن که آیا این فرآیند برای شما مفید است یا خیر، درمورد فواید و ضررهای آن با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

آماده شدن برای عمل ابلیشن قلبی

پزشک شما ممکن است شما را ارزیابی کند و ممکن است چند آزمایش برای ارزیابی شرایط قلب شما درخواست کند. پزشک شما در مورد خطرات و فواید ابلیشن قلبی با شما صحبت خواهد کرد.

نیاز است شب قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید. اگر دارویی مصرف می کنید، پیش از مصرف آن قبل از عمل باید در مورد آن از پزشک خود بپرسید. در بعضی موارد، شما باید مصرف داروهای آریتمی قلبی خود را چند روز قبل از این فرآیند متوقف کنید.

اگر شما دستگاهی در قلب خود دارید، مانند ضربان ساز یا دفیبریلاتور قلبی، در مورد هرگونه اقدامات مراقبی با پزشک خود صحبت کنید.

مراحل ابلیشن قلبی

ابلیشین کاتتری در بیمارستان انجام می شود. قبل از شروع فرآیند، یک کارشناس، آنژیوکتی وارد دست یا بازوی شما می کند و برای کمک به آرامش شما به شما آرامبخش می دهند. در بعضی موقعیت ها، ممکن است به جای اینکه شما را به حالتی شبیه به خواب ببرند، از بیهوشی عمومی استفاده کنند. این که چه نوع بیهوشی استفاده شود، بستگی به موقعیت خاص شما دارد.

بعد از اینکه آرامبخش شما تاثیراتش را گذاشت، پزشک یا کارشناس دیگری یک ناحیه ی کوچک نزدیک به وریدی روی کشاله ی ران، گردن یا ساعدتان را بی حس می کند. پزشک سوزنی وارد ورید کرده و از طریق آن غلاف را وارد می کند.

پزشک شما کاتتر را از طریق غلاف به قسمت مشخصی از قلب شما خواهد رساند. پزشکتان ممکن است رنگ را به درون کاتتر تزریق کند، چیزی که به تیم پزشکی شما کمک می کند عروق خونی شما و قلبتان را با استفاده از عکس برداری اشعه ی ایکس مشاهده کنند.

کاتتر، الکترودی در راس خود دارد که می تواند برای فرستادن ایمپالس های الکتریکی به قلب شما و ضبط فعالیت الکتریکی قلب شما استفاده کند.

این فرآیند که با استفاده از عکس برداری و دیگر آزمایش ها برای تشخیص علت آریتمی انجام می شود، مطالعه ی الکتروفیزیولوژی خوانده می شود. این مطالعه معمولا قبل از ابلیشن قلبی برای تشخیص موثرترین راه برای درمان آریتمی انجام می شود.

زمانی که بافت قلبی که باعث آریتمی شده است را شناسایی کردند، پزشک شما توسط راس کاتتر بافت غیر طبیعی قلب را هدف قرار می دهد. انرژی از طریق راس کاتتر برای ایجاد بافت زخم یا نابود کردن بافت عامل آریتمی به قلب شما منتقل می شود.

 در بعضی موراد، ابلیشن پیام های الکتریکی ای که از طریق قلب شما منتقل می شوند را متوقف می کند تا ریتم غیر طبیعی متوقف شود و به پیام ها اجازه می دهد تا به جای آن در مسیر طبیعی طی مسیر کنند. این انرژی که در این فرآیند استفاده می شود می تواند از موارد زیر بدست آید:

  • سرمای شدید (ابلیشن کریو)
  • گرما (رادیوفرکوئنسی)
  • لیزر

مدت زمان عمل ابلیشن

 معمولا ۳ تا ۶ ساعت زمان می برد تا ابلیشن قلبی به پایان برسد، اما فرآیندهای پیچیده تر ممکن است طولانی تر شوند.

در هنگام فرآیند، ممکن است در هنگامی که کاتتر در قلب شما حرکت میکند یا زمانی که انرژی منتقل می شود احساس ناراحتی کوچکی داشته باشید. اگر دچار هرگونه درد شدید یا تنگی نفس شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از ابلیشن قلبی

درپی فرآیند، شما را به اتاق بهبودی می برند تا به مدت ۴ تا ۶ ساعت استراحت کنید و از خونریزی در محل ورود کاتتر پیشگیری شود. ضربان قلب و فشار خون شما به صورت پیوسته پایش می شوند تا هرگونه عارضه ی فرآیند ارزیابی شود.

براساس شرایط شما، ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید یا ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بمانید. اگر همان روز به خانه می روید، برنامه ریزی کنید که شخص دیگری همراه شما باشد تا شما را به خانه برساند.

ممکن است بعد از فرآیند مقداری احساس درد داشته باشید، اما این احساس نباید بیش از یک هفته طول بکشد. معمولا شما می توانید چند روز بعد از ابلیشن قلبی به فعالیت های طبیعی خود بازگردید.

ابلیشن قلبی

نتایج عمل ابلیشن قلبی

گرچه ابلیشن قلبی می تواند موفق باشد، اما بعضی از افراد نیاز به تکرار آن دارند. همچنین ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید، حتی بعد از انجام ابلیشن.

برای حفظ سلامتی قلبتان، ممکن است نیاز داشته باشید که تغییراتی در شیوه ی زندگی خود ایجاد کنید که سلامت عمومی قلبی شما را بهبود دهند، به خصوص برای پیشگیری یا درمان مشکلی که می تواند باعث آریتمی یا بدتر شدن آریتمی شود، مانند فشار خون بالا. ممکن است پزشک شما موارد زیر را برای شما توصیه کند:

  • مصرف نمک کمتر، چیزی که می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • ترک سیگار و مصرف دخانیات
  • پرهیز از نوشیدن الکل
  • خوردن غذاهای سالم
  • حفظ وزن ایده آل
  • مدیریت و کنترل احساسات مانند خشم

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ز. چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام. مادر من 59 سال سن دارد و حدود 3 سال پیش بعد از انجام اکو تشخیص گشاد شدن دریچه ها داده شد. البته لازم که بگم مادرم قبل از این تشخیص حدود یه سال قبل از آن فشار خون بالا داشت. الان بعد از این مدت دچار بی نظمی ضربان قلب شده و بعد از هولتر هم گفتن تعداد ضربان نامنظم قلبش نسبتا زیاد. علائمی هم که داره درد شانه و کتف، احساس سردی سر دل و احساس تپش قلب داره به مدت حدود 20 روز. الان سوالم اینه که چه روش درمانی پیشنهاد دارید؟ خیلی ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در مورد درد سینه نیاز به بررسی بیشتری از نظر گرفتگی عروق نظیر تست ورزش یا اسکن هسته ای یا سی تی آنژیوگرافی دارند و در مورد آریتمی نیز نیاز به رویت گزارش هولتر و اکو دارم
      طبیعتاً پس از تعیین تشخیص دقیق تعیین اقدام درمانی مناسب مقدور خواهد بود

  • تصویر کاربر مسعود یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام دکترعزیز مسعود هستم 50ساله wpwداشتم که پزشکان عنوان میکردن مادرزادیست .تا46 سالگی بااین آریتمی ها میساختم ولی دارو هم مصرف نمیکردم . خلاصه سال ۹۴ عمل ابلیشن فوق بطنی انجام دادم آریتمی برطرف شد ولی یه احساس درد خفیفی ناحیه قلبم احساس میکردم این ناحیه بصورت یک نقطه احساس میشد ولی الان که ۴ سال گذشته احساس میکنم از سینه چپم وزیربغل چپ وپشت قلب چندین ماهه درد دارم البته غیرقابل تحمل نیست ولی خیلی نگران کننده هست .طوریه که زوزی چندین بازاین قسمت سینمو بادست راستم باید ماساژ بدم بعدازعمل چندبار بخاطر اون نقطه درد پیش الکتروفیزیولوژیست رفتم ومیگف که هیچ مشکلی نیست وعمل خوب بوده .یک ماه پیش نزد متخصص دیگه ای رفتم اکو وتست ورزش انجام دادم ولی مشکلی نشون نداد فقط حین تست ورزش فشارم داشت از۲۴ رد میشد که تکنسین تردمیل رو خاموش کرد. وپزشک داروی فشار لوزار۲۵تجویزکرد که دارم مصرف میکنم.همچنان درد دارم نطر شما چیه دکترعزیر
    راستی تقریبا هر دوروز یکبار یه تپش تقریبا شدید در حد یک تپش مخصوصا هنگام استراحت بهم دست میده
    ممنون میشم راهنمائیم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که تست های دقیق تری نسبت به تست ورزش مثل اسکن هسته ای و یا سی تی آنژیوگرافی انجام دهید
      همچنین در صورت وجود تپش قلب انجام یک هولتر نوار قلب را توصیه می کنم

  • تصویر کاربر نور یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مادرم الان یک ماه است که عمل ابلیشن کرده اما بعداز یک هفته از عمل فشارخون ایشان بین 13تا15متغیرمی باشد وهمچنین بعداز بیدارشدن از خواب هم تپش قلب دارن علتش چی می باشد آیا خطرناک می باشد خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به انجام یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته دارند

  • تصویر کاربر امین شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سال ۹۲ توسط آقای دکتر اکبر زاده تو بیمارستان مدنی تبریز عمل کاتتر روم انجام شد موفقیت آمیز نبود دکتر گفتند که رگ به قلب چسبیده شده امکان ابلیشن نیست بعد هفته ای ۲یا ۳ بار دچار حمله قلبی میشم به صورتی که ضربان قلبم رو ۲۸۰ تا میره من چیکار میتونم بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که در این مورد خاص با همکاران محترم شاغل در کلینیک آریتمی تهران مشورت بفرمایید تابا ابزار و وسایل خاص این عمل را برای شما انجام دهند

  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    تقریبا دو سال پیش ابلیشن قلب شدم البته بعد از 15 سال تشخیص دادند، بعد از عمل دیگه تپش نداشتم اما مکث قلبی دارم مخصوصا وقتی خستم یا چیزی از رو زمین بلند میکنم.
    مشکلات خفیف نارسایی و افتادگی دریچه های میترال و سه لتی هم دارم.
    این مکث ها امکان داره برام مشکل ایجاد کنه چون قبل از عمل فقط ضربان خیلی بالا داشتم و بعد از عمل این مکث ها پبداشون شده؟
    برای انجام کارهای دندان پزشکی نیاز به دارو دارم؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام دهید
      جهت انجام امور دندانپزشکی نیز نیاز به اقدام خاصی ندارید

  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۱۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من الان نزدیک به ۶ ماه عمل ابلیشن انجام دادم،عملم سنگین و پیچیده بود و ساعت زیادی در اتاق عمل بودم.مشکلی ک الان دارم اینه ک جای عمل هنوز دچار درد خفیفی هست و با تکان دادن پا ایجاد آزردگی میکند،آیا این درد بعد از این مدت طبیعیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب در صورتی که سونوگرافی داپلر کشاله ران طبیعی باشد مشکلی نیست و می توانید از مسکن هایی نظیر ژلوفن در هنگام درد استفاده بفرمایید

  • تصویر کاربر کیوان دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با دورود بر شما
    من 53سال سن دارم و اولین بار درسال 91دچار حمله تاکیکاردی با ضربان380 در دقیقه شدم و از آن زمان تا امروز سه یا چهار بار دچار این بینظمی شدید شده ام.(تقریبا هر دو سال یکبار)
    به کلینیک آریتمی تهران مراجعه کردم که یکی از متخصصان آن مرکز فرمودند که با ابلیشن میتوان کاملا این مشکل را برطرف نمود.
    آیا با این شرایط ، ابلیشن درمان قطعی است یا بروش دارویی کنترل انجام گیرد.
    با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      احتمال بهبود کامل با ابلیشن ۹۵ درصد می باشد ولی در صورتی که این حملات همانگونه که اشاره کرده اید م
      تواتر زیادی ندارند میتوان در صورت عدم منع مصرف داروهای تجویز شده و درمان دارویی را بدون ابلیشن ادامه داد

  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام دکتر برادرم س‌ی سال داره از کودکی ضربان داشت پارسال تبریز عمل کرد سوراخ داشت گرفتن ولی باز ضربانش افزایش یافت یه ماه پیش رفت دوباره رگ هاشو سوزوندن 9تا بود الان باز ضربان داره چرا؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر کامل مدارک ایشان را بفرستید

  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام.ببخشید دکتر من چند وقت پیش سرما خورده بودم که گفتم بزار نوار قلبم بگیرم دکتره گفت تپش قلب داری برو پیش متخصص که اومدم بیمارستان شهید رجایی و گفتن باید رگ اضافتو بسوزونیم میخاستم ببینم این کاتتر ها از داخل رگهای قلب رد میشن؟ واگه رگ های قلب گرفته باشه چطوری این کاتتر هارو رد میکنن که اون رگ اضافرو بسوزونن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر به ندرت کتتر ها را از داخل رگ عبور می‌دهند و در بیش از ۹۰% موارد نیاز به عبور کاتتر از رگهای قلبی نیست

  • تصویر کاربر Gandom سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    پسربچه ی چهار سال و هشت ماه پزشک گفته یه رگ اضافه تو قلبش هست یک ماه دیگه نوبت زده واسه عمل خواستم ببینم این عمل مشکلی نداره و بعدش خوب میشه ؟ لطف بفرمایید در مورد این مشکل توضیح بدین خیلی نگران هستیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر اکوکاردیوگرافی فرزند خود را بفرستید

درحال دریافت اطلاعات