خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

ابلیشن قلبی فرآیندی است که می تواند مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) را تصحیح کند. در این مقاله به بررسی روش انجام عمل ابلیشن قلبی و همچنین عوارض آن می پردازیم. 

ابلیشن قلبی با از بین بردن بافتی که در قلب شما عامل ایجاد ریتم غیر طبیعی قلب است، کار می کند. در بعضی موارد، ابلیشن قلبی از ورود پیام های الکتریکی غیر طبیعی به قلب شما جلوگیری کرده و اینگونه آریتمی را متوقف می کند.

معمولا در آریتمی قلبی از یک لوله ی دراز و انعطاف پذیر (کاتتر) استفاده می شود. پزشک کاتتر را به ورید یا شریانی در کشاله ی ران شما وارد  می کند و به سمت قلب شما آن را می فرستند تا انرژی را به صورت گرما یا سرمای شدید برای اصلاح بافت قلبی که باعث آریتمی شده است به آن بافت انتقال بدهد.

بعضی اوقات ابلیشن قلبی تحت جراحی باز انجام می شود، اما معمولا با استفاده از کاتتر انجام می شود، که این فرآیند را به فرآیندی با تهاجم کمتر و مدت زمان بهودی کوتاه تر تبدیل می کند.

انواع ابلیشن رگ های قلب

  • Atrial flutter ablation
  • Pulmonary vein isolation
  • ablation SVT
  • Ventricular tachycardia ablation

علت انجام عمل ابلیشن قلبی

ابلیشن قلبی فرآیندی است که برای تصحیح مشکلات ریتم قلبی انجام می شود. زمانی که قلب شما می تپد، ایمپالس های الکتریکی که آن را ایجاد می کنند باید مسیر دقیقی را درون قلب شما دنبال کنند.

هر گوه وقفه در این ایمپالس های می تواند باعث تپش قلب غیر طبیعی (آریتمی) شود، چیزی که بعضی اوقات توسط ابلیشن قلبی درمان می شود. معمولا ابلیشن اولین گزینه ی درمانی شما نیست. ابلیشن گزینه ی درمانی مناسبی برای افرادی است که:

  • برای درمان آریتمی از داروهایی استفاده کرده باشند، اما موفقیتی بدست نیامده باشد.
  • فرد در اثر داروهایی که برای درمان آریتمی استفاده کرده، به عوارض شدیدی دچار شده باشد.
  • نوع خاصی آریتمی را داشته باشد که پاسخ خوبی به ابلیشن می دهد، مانند سندرم ولف پارکینسون وایت و تاکیکاردی فوق بطنی
  • دچار عوارض خیلی خطرناک در اثر آریتمی شود، مانند ایست قلبی ناگهانی

با انواع آریتمی قلبی و درمان های آن آشنا شوید : آریتمی قلبی

خطرات عمل ابلیشن

ابلیشن قلبی خطر عوارضی نیز دارد، که شامل موارد زیر می شود:

  • خون ریزی یا عفونت در محلی که کاتتر از آن جا وارد شده است.
  • آسیب به عروق خونی، جایی که کاتتر ممکن است در هنگام عبور از رگ، باعث آسیب و خراشیدن آن شود.
  • ایجاد سوراخ در قلب
  •  آسیب به سیستم الکتریکی قلب، چیزی که می تواند آریتمی شما را بدتر کرده و برای تصحیح آن نیاز به ضربان ساز (پیس میکر) باشد.
  • ایجاد لخته ی خون در پاها یا ریه های شما (ترومبوآمبولی وریدی)
  • سکته ی مغزی یا حمله ی قلبی
  • تنگ شدن وریدی که خون را بین ریه ها و قلب شما حمل می کند (تنگی ورید پولموناری).
  • رنگی که در این فرآیند از آن استفاده می شود ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند.
  • در موراد نادر ممکن است عمل ابلیشن قلبی منجر به مرگ شود.

برای تشخیص آن که آیا این فرآیند برای شما مفید است یا خیر، درمورد فواید و ضررهای آن با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

آماده شدن برای عمل ابلیشن قلبی

پزشک شما ممکن است شما را ارزیابی کند و ممکن است چند آزمایش برای ارزیابی شرایط قلب شما درخواست کند. پزشک شما در مورد خطرات و فواید ابلیشن قلبی با شما صحبت خواهد کرد.

نیاز است شب قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید. اگر دارویی مصرف می کنید، پیش از مصرف آن قبل از عمل باید در مورد آن از پزشک خود بپرسید. در بعضی موارد، شما باید مصرف داروهای آریتمی قلبی خود را چند روز قبل از این فرآیند متوقف کنید.

اگر شما دستگاهی در قلب خود دارید، مانند ضربان ساز یا دفیبریلاتور قلبی، در مورد هرگونه اقدامات مراقبی با پزشک خود صحبت کنید.

مراحل ابلیشن قلبی

ابلیشین کاتتری در بیمارستان انجام می شود. قبل از شروع فرآیند، یک کارشناس، آنژیوکتی وارد دست یا بازوی شما می کند و برای کمک به آرامش شما به شما آرامبخش می دهند. در بعضی موقعیت ها، ممکن است به جای اینکه شما را به حالتی شبیه به خواب ببرند، از بیهوشی عمومی استفاده کنند. این که چه نوع بیهوشی استفاده شود، بستگی به موقعیت خاص شما دارد.

بعد از اینکه آرامبخش شما تاثیراتش را گذاشت، پزشک یا کارشناس دیگری یک ناحیه ی کوچک نزدیک به وریدی روی کشاله ی ران، گردن یا ساعدتان را بی حس می کند. پزشک سوزنی وارد ورید کرده و از طریق آن غلاف را وارد می کند.

پزشک شما کاتتر را از طریق غلاف به قسمت مشخصی از قلب شما خواهد رساند. پزشکتان ممکن است رنگ را به درون کاتتر تزریق کند، چیزی که به تیم پزشکی شما کمک می کند عروق خونی شما و قلبتان را با استفاده از عکس برداری اشعه ی ایکس مشاهده کنند.

کاتتر، الکترودی در راس خود دارد که می تواند برای فرستادن ایمپالس های الکتریکی به قلب شما و ضبط فعالیت الکتریکی قلب شما استفاده کند.

این فرآیند که با استفاده از عکس برداری و دیگر آزمایش ها برای تشخیص علت آریتمی انجام می شود، مطالعه ی الکتروفیزیولوژی خوانده می شود. این مطالعه معمولا قبل از ابلیشن قلبی برای تشخیص موثرترین راه برای درمان آریتمی انجام می شود.

زمانی که بافت قلبی که باعث آریتمی شده است را شناسایی کردند، پزشک شما توسط راس کاتتر بافت غیر طبیعی قلب را هدف قرار می دهد. انرژی از طریق راس کاتتر برای ایجاد بافت زخم یا نابود کردن بافت عامل آریتمی به قلب شما منتقل می شود.

 در بعضی موراد، ابلیشن پیام های الکتریکی ای که از طریق قلب شما منتقل می شوند را متوقف می کند تا ریتم غیر طبیعی متوقف شود و به پیام ها اجازه می دهد تا به جای آن در مسیر طبیعی طی مسیر کنند. این انرژی که در این فرآیند استفاده می شود می تواند از موارد زیر بدست آید:

  • سرمای شدید (ابلیشن کریو)
  • گرما (رادیوفرکوئنسی)
  • لیزر

مدت زمان عمل ابلیشن

 معمولا ۳ تا ۶ ساعت زمان می برد تا ابلیشن قلبی به پایان برسد، اما فرآیندهای پیچیده تر ممکن است طولانی تر شوند.

در هنگام فرآیند، ممکن است در هنگامی که کاتتر در قلب شما حرکت میکند یا زمانی که انرژی منتقل می شود احساس ناراحتی کوچکی داشته باشید. اگر دچار هرگونه درد شدید یا تنگی نفس شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از ابلیشن قلبی

درپی فرآیند، شما را به اتاق بهبودی می برند تا به مدت ۴ تا ۶ ساعت استراحت کنید و از خونریزی در محل ورود کاتتر پیشگیری شود. ضربان قلب و فشار خون شما به صورت پیوسته پایش می شوند تا هرگونه عارضه ی فرآیند ارزیابی شود.

براساس شرایط شما، ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید یا ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بمانید. اگر همان روز به خانه می روید، برنامه ریزی کنید که شخص دیگری همراه شما باشد تا شما را به خانه برساند.

ممکن است بعد از فرآیند مقداری احساس درد داشته باشید، اما این احساس نباید بیش از یک هفته طول بکشد. معمولا شما می توانید چند روز بعد از ابلیشن قلبی به فعالیت های طبیعی خود بازگردید.

ابلیشن قلبی

نتایج عمل ابلیشن قلبی

گرچه ابلیشن قلبی می تواند موفق باشد، اما بعضی از افراد نیاز به تکرار آن دارند. همچنین ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید، حتی بعد از انجام ابلیشن.

برای حفظ سلامتی قلبتان، ممکن است نیاز داشته باشید که تغییراتی در شیوه ی زندگی خود ایجاد کنید که سلامت عمومی قلبی شما را بهبود دهند، به خصوص برای پیشگیری یا درمان مشکلی که می تواند باعث آریتمی یا بدتر شدن آریتمی شود، مانند فشار خون بالا. ممکن است پزشک شما موارد زیر را برای شما توصیه کند:

  • مصرف نمک کمتر، چیزی که می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • ترک سیگار و مصرف دخانیات
  • پرهیز از نوشیدن الکل
  • خوردن غذاهای سالم
  • حفظ وزن ایده آل
  • مدیریت و کنترل احساسات مانند خشم

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سميه شنبه ۱۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر خانم ٣٢ ساله هستم كه
    به علت درد قفسه سينه ب پزشك مراجعه كردم تشخيص آريتمي دادن و توصيه به ابليشن، و البته ب طور دقيقتر eps و به احتمال بسيار زياد سوزاندن
    علت درد رو عصبي دونستن و كفتن مربوط به راه اضافي نيست و بايد از روانپزشك ارامبخش بگيرم، سوالم اينه من كه علايم راه اضافي مثل تپش قلب بالا رو ندارم چرا خودمو زير تيغ جراحي ببرم؟چون پزشك كفتن شما مثل كسي هستي كه از خيابون رد ميشده همينطوري دلش خواسته يه نوار داده معلوم شده مشكل داره(چون علايم راه اضافي رو ندارم اينطور مثال زدن)
    پزشك هام دكتر علي بزرگي و محمود افتخارزاده هستن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر سميه جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد
      تصوير نوار قلب و تست ورزش
    3. تصویر کاربر سميه جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد
      تصوير نوار قلب و تست ورزش
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      نوار قلب ارسالی طبیعی است آیا نوار قلب دیگری را به پزشکان نامبرده نشان داده اید؟
    5. تصویر کاربر سميه شنبه ۱۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد
      عكس نوار قلب و تست ورزش
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      در نوار قلب شما مشکلی وجود ندارد ولی در استرس اکو انجام شده اشاره شده است که WPW وجود دارد. در صورت تأیید این تشخیص انجام ابلیشن را توصیه میکنم
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 695 مشاهده پرسش
    سلام من17سالمه و هفت هشفت ماهی بود که تپش قلب داشتم به دکتر مراجعه کردم و گفتن ک رگ اضافه داری و باید با انجام عمل EPSسوزونده بشه ما عملو انجام دادیم و الان هم پنج روز از انجام عمل میگذره و من دوباره تپش قلب گرفتم البته به شدت تپش های قبل از عمل نبود و با بی حالی همراه نبود میخواستم بدونم ایا عادیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت موفق بودن ابلیشن و باقی ماندن طپش قلب نیاز به انجام هولتر نوار قلب دارید
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، وقت بخیر پدر بنده 75 سالش هست و برا دومین بار پس از 3 سال، هفته قبل عمل ابلیشن قلب انجام داد بعد یک هفته هنوز احساس بی حالی داره میخواستم بپرسم این طبیعیه یا باید اقدام خاصی انجام بده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که فشارخون و میزان ضربان قلب طبیعی باشد طبیعی نیست و نیاز به ویزیت توسط پزشک محترم معالج خود دارند
  • تصویر کاربر غزل دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقت بخیر. خانم32 ساله هستم متاسفانه حدود 8سال است که با تپش قلب مواجه هستم و ضمن مراجعه به پزشک و انجام اکو و نوار قلب و هولتر فرمودند که مبتلا به wpwهستم. جهت سوزاندن رگ حدود 4 سال پیش در یزد به اتاق عمل رفتم و بعد از چندین ساعت که کاتتر ازطریق کشاله ران فرستادن موفق به سوزاندن رگ نشدن و فرمودند که رگ چسپیده به عصب اصلی قلب و احتمال زیاد قلب به باتری نیاز پیدا می‌کند. بااین حال منصرف شدیم و تمام این سالا بصورت طبیعی کنترل میکنم و گاها تپش و درد دارم اما زیاد توجهی بهش ندارم. سوالم از شما آقای دکتر این است اگر همینجوری باهمین شرایط پیش برم بدوون سوزاندن آیا این امکان وجود دارد در سنین بالاتر به مشکل بخورم؟ یا باعث تشدید و ایجاد بیماری دیگه برام بشه؟ ریسک باتری خوردن برای قلبم اصلا برام قابل پذیرش نیست. مدارک رو خدمتتون ارسال میکنم. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال بدتر شدن با افزایش سن وجود ندارد.پیشنهاد میکنم که ابلیشن را با استفاده از روش کارتو امتحان کنید
    2. تصویر کاربر غزل دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از پاسخگویی سریع و به موقع شما آقای دکتر... ممکنه شما بفرمایید با توجه به مدارک ارسال شده خدمتتون. تشخیص درست بوده؟؟و مشکل بنده دقیقا چی هست؟
    3. تصویر کاربر غزل دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از پاسخگویی سریع و به موقع شما آقای دکتر.. اگر امکانش هست با توجه به مدارکی که خدمت شما ارسال کردم بفرمایید تشخیص شما و نظر شما در مورد بیماری قلبی بنده چی هست.؟
    4. تصویر کاربر غزل دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر ممکنه بفرمایید ابلیشن کارتو به چه شکل انجام میشه؟
    5. تصویر کاربر غزل دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکنه آقای دکتر بفرمایید ابلیشن به روش کارتو به چه شکل انجام میشه؟؟
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      تشخیص درست و WPW است که بعلت آن ممکن است گاهی دچار حملات گاه گیر طپش قلب شوید. در روش کارتو با استفاده از ابزار خاص و روشهای کامپیوتری خاص نقطه دقیق مورد نظر را با خطای خیلی کم می‌سوزانند
    7. تصویر کاربر غزل دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      بسیار سپاسگزارم آقای دکترو ممنون از وقتی که بادقت می‌گذارید. برقرار و پاینده باشید
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر يعقوبي یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكترپدرمن ٤٥سالشه وتپش قلب شديدميگيره وافت فشاروگفتن كه بايدعمل بشه ازكشاله ران وپدرم خيلي ميترسن اين عمل خطرناكه وعوارضي هم داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصاویر نوار قلب ایشان را که در حین طپش گرفته شده است بفرستید
    2. تصویر کاربر يعقوبي یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اقاي دكترعكساروبراتون ارسال كردم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      با عرض تاسف هیچ یک از عکس های ارسالی نرسیده است لطفاً فایل ها را با فرمت مناسب بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    دختر من الان 8 ماه 5روزش که تو دوماهگی به خاطره سیاه سرفی که گرفته بود بستریش کردیم که اونجا بهمون گفتن که دخترم ی رگ اضافه داره باید تو چهارماهگی دوباره اکو بشه شایداز بین بره ولی وقتی تکرار کردیم گفتن هنوز هست دوباره تو برج ۵دوباره ببریمش میخواستم بدون که امکان این داره که رگ اضافه ای خودش از بین بره یا آنژیو میشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر باید بوسیله آنژیوگرافی بسته بشه
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    دختر من الان 8 ماه 5روزش که تو دوماهگی به خاطره سیاه سرفی که گرفته بود بستریش کردیم که اونجا بهمون گفتن که دخترم ی رگ اضافه داره باید تو چهارماهگی دوباره اکو بشه شایداز بین بره ولی وقتی تکرار کردیم گفتن هنوز هست دوباره تو برج ۵دوباره ببریمش میخواستم بدون که امکان این داره که رگ اضافه ای خودش از بین بره یا آنژیو میشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر. این رگ اضافه باید بوسیله آنژیوگرافی بسته شود
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ببخشید مادر من که خانم هفتاد ساله ایی هستن عمل سوزاندن رگ قلب انجام دادن و جای عمل که روی ران پاشون هست خیلی درد دارن و بیتاب شون میکنه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً یک سونوگرافی کالر داپلر از ناحیه کشاله ران انجام دهید

  • تصویر کاربر عارف چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیراقای دکتر بنده ۳۴سال سن دارم سال پیش ۲بار تپش قلب گرفتم وپایین نیومد رفتم بیمارستان وباامپول تپش روپایین اوردن .رفتم بیمارستان شهید رجایی پیش دکترفرزادکمالی وگفتن بایدابلیشن بشه میخواستم نظرتون روبپرسم که این عمل رو انجام بدم .اینم خدمتتون بگم که سابقه استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله بنده هم پیشنهاد می کنم که ابلیشن را انجام دهید

  • تصویر کاربر Nafas چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۳سالمه.و افتادگی دریچه میترال و ضربان قلبم نامنظمه.دکتر بهم قرض پیزوپرونول ۲/۵ داده بهم تا زمانی ک میخورم حالم خوبه.شاهرگ گردنم خیلی تند میزنه و باعث سردرد میشه برام.دکتر احتمال داده ک رگ اضاف توی قلبم هست.بنظر شما این احتمال وجود داره ک رگ اضاف باشه تو قلبم؟؟تیروئید و کم خون هم نیستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله این احتمال وجود دارد ولی برای اثبات آن نیاز به نوار قلبی دارید که در آن آریتمی ثبت شده و تایید شده باشد

درحال دریافت اطلاعات