خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

ابلیشن قلبی فرآیندی است که می تواند مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) را تصحیح کند. در این مقاله به بررسی روش انجام عمل ابلیشن قلبی و همچنین عوارض آن می پردازیم. 

ابلیشن قلبی با از بین بردن بافتی که در قلب شما عامل ایجاد ریتم غیر طبیعی قلب است، کار می کند. در بعضی موارد، ابلیشن قلبی از ورود پیام های الکتریکی غیر طبیعی به قلب شما جلوگیری کرده و اینگونه آریتمی را متوقف می کند.

معمولا در آریتمی قلبی از یک لوله ی دراز و انعطاف پذیر (کاتتر) استفاده می شود. پزشک کاتتر را به ورید یا شریانی در کشاله ی ران شما وارد  می کند و به سمت قلب شما آن را می فرستند تا انرژی را به صورت گرما یا سرمای شدید برای اصلاح بافت قلبی که باعث آریتمی شده است به آن بافت انتقال بدهد.

بعضی اوقات ابلیشن قلبی تحت جراحی باز انجام می شود، اما معمولا با استفاده از کاتتر انجام می شود، که این فرآیند را به فرآیندی با تهاجم کمتر و مدت زمان بهودی کوتاه تر تبدیل می کند.

انواع ابلیشن رگ های قلب

  • Atrial flutter ablation
  • Pulmonary vein isolation
  • ablation SVT
  • Ventricular tachycardia ablation

علت انجام عمل ابلیشن قلبی

ابلیشن قلبی فرآیندی است که برای تصحیح مشکلات ریتم قلبی انجام می شود. زمانی که قلب شما می تپد، ایمپالس های الکتریکی که آن را ایجاد می کنند باید مسیر دقیقی را درون قلب شما دنبال کنند.

هر گوه وقفه در این ایمپالس های می تواند باعث تپش قلب غیر طبیعی (آریتمی) شود، چیزی که بعضی اوقات توسط ابلیشن قلبی درمان می شود. معمولا ابلیشن اولین گزینه ی درمانی شما نیست. ابلیشن گزینه ی درمانی مناسبی برای افرادی است که:

  • برای درمان آریتمی از داروهایی استفاده کرده باشند، اما موفقیتی بدست نیامده باشد.
  • فرد در اثر داروهایی که برای درمان آریتمی استفاده کرده، به عوارض شدیدی دچار شده باشد.
  • نوع خاصی آریتمی را داشته باشد که پاسخ خوبی به ابلیشن می دهد، مانند سندرم ولف پارکینسون وایت و تاکیکاردی فوق بطنی
  • دچار عوارض خیلی خطرناک در اثر آریتمی شود، مانند ایست قلبی ناگهانی

با انواع آریتمی قلبی و درمان های آن آشنا شوید : آریتمی قلبی

خطرات عمل ابلیشن

ابلیشن قلبی خطر عوارضی نیز دارد، که شامل موارد زیر می شود:

  • خون ریزی یا عفونت در محلی که کاتتر از آن جا وارد شده است.
  • آسیب به عروق خونی، جایی که کاتتر ممکن است در هنگام عبور از رگ، باعث آسیب و خراشیدن آن شود.
  • ایجاد سوراخ در قلب
  •  آسیب به سیستم الکتریکی قلب، چیزی که می تواند آریتمی شما را بدتر کرده و برای تصحیح آن نیاز به ضربان ساز (پیس میکر) باشد.
  • ایجاد لخته ی خون در پاها یا ریه های شما (ترومبوآمبولی وریدی)
  • سکته ی مغزی یا حمله ی قلبی
  • تنگ شدن وریدی که خون را بین ریه ها و قلب شما حمل می کند (تنگی ورید پولموناری).
  • رنگی که در این فرآیند از آن استفاده می شود ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند.
  • در موراد نادر ممکن است عمل ابلیشن قلبی منجر به مرگ شود.

برای تشخیص آن که آیا این فرآیند برای شما مفید است یا خیر، درمورد فواید و ضررهای آن با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

آماده شدن برای عمل ابلیشن قلبی

پزشک شما ممکن است شما را ارزیابی کند و ممکن است چند آزمایش برای ارزیابی شرایط قلب شما درخواست کند. پزشک شما در مورد خطرات و فواید ابلیشن قلبی با شما صحبت خواهد کرد.

نیاز است شب قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید. اگر دارویی مصرف می کنید، پیش از مصرف آن قبل از عمل باید در مورد آن از پزشک خود بپرسید. در بعضی موارد، شما باید مصرف داروهای آریتمی قلبی خود را چند روز قبل از این فرآیند متوقف کنید.

اگر شما دستگاهی در قلب خود دارید، مانند ضربان ساز یا دفیبریلاتور قلبی، در مورد هرگونه اقدامات مراقبی با پزشک خود صحبت کنید.

مراحل ابلیشن قلبی

ابلیشین کاتتری در بیمارستان انجام می شود. قبل از شروع فرآیند، یک کارشناس، آنژیوکتی وارد دست یا بازوی شما می کند و برای کمک به آرامش شما به شما آرامبخش می دهند. در بعضی موقعیت ها، ممکن است به جای اینکه شما را به حالتی شبیه به خواب ببرند، از بیهوشی عمومی استفاده کنند. این که چه نوع بیهوشی استفاده شود، بستگی به موقعیت خاص شما دارد.

بعد از اینکه آرامبخش شما تاثیراتش را گذاشت، پزشک یا کارشناس دیگری یک ناحیه ی کوچک نزدیک به وریدی روی کشاله ی ران، گردن یا ساعدتان را بی حس می کند. پزشک سوزنی وارد ورید کرده و از طریق آن غلاف را وارد می کند.

پزشک شما کاتتر را از طریق غلاف به قسمت مشخصی از قلب شما خواهد رساند. پزشکتان ممکن است رنگ را به درون کاتتر تزریق کند، چیزی که به تیم پزشکی شما کمک می کند عروق خونی شما و قلبتان را با استفاده از عکس برداری اشعه ی ایکس مشاهده کنند.

کاتتر، الکترودی در راس خود دارد که می تواند برای فرستادن ایمپالس های الکتریکی به قلب شما و ضبط فعالیت الکتریکی قلب شما استفاده کند.

این فرآیند که با استفاده از عکس برداری و دیگر آزمایش ها برای تشخیص علت آریتمی انجام می شود، مطالعه ی الکتروفیزیولوژی خوانده می شود. این مطالعه معمولا قبل از ابلیشن قلبی برای تشخیص موثرترین راه برای درمان آریتمی انجام می شود.

زمانی که بافت قلبی که باعث آریتمی شده است را شناسایی کردند، پزشک شما توسط راس کاتتر بافت غیر طبیعی قلب را هدف قرار می دهد. انرژی از طریق راس کاتتر برای ایجاد بافت زخم یا نابود کردن بافت عامل آریتمی به قلب شما منتقل می شود.

 در بعضی موراد، ابلیشن پیام های الکتریکی ای که از طریق قلب شما منتقل می شوند را متوقف می کند تا ریتم غیر طبیعی متوقف شود و به پیام ها اجازه می دهد تا به جای آن در مسیر طبیعی طی مسیر کنند. این انرژی که در این فرآیند استفاده می شود می تواند از موارد زیر بدست آید:

  • سرمای شدید (ابلیشن کریو)
  • گرما (رادیوفرکوئنسی)
  • لیزر

مدت زمان عمل ابلیشن

 معمولا ۳ تا ۶ ساعت زمان می برد تا ابلیشن قلبی به پایان برسد، اما فرآیندهای پیچیده تر ممکن است طولانی تر شوند.

در هنگام فرآیند، ممکن است در هنگامی که کاتتر در قلب شما حرکت میکند یا زمانی که انرژی منتقل می شود احساس ناراحتی کوچکی داشته باشید. اگر دچار هرگونه درد شدید یا تنگی نفس شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از ابلیشن قلبی

درپی فرآیند، شما را به اتاق بهبودی می برند تا به مدت ۴ تا ۶ ساعت استراحت کنید و از خونریزی در محل ورود کاتتر پیشگیری شود. ضربان قلب و فشار خون شما به صورت پیوسته پایش می شوند تا هرگونه عارضه ی فرآیند ارزیابی شود.

براساس شرایط شما، ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید یا ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بمانید. اگر همان روز به خانه می روید، برنامه ریزی کنید که شخص دیگری همراه شما باشد تا شما را به خانه برساند.

ممکن است بعد از فرآیند مقداری احساس درد داشته باشید، اما این احساس نباید بیش از یک هفته طول بکشد. معمولا شما می توانید چند روز بعد از ابلیشن قلبی به فعالیت های طبیعی خود بازگردید.

ابلیشن قلبی

نتایج عمل ابلیشن قلبی

گرچه ابلیشن قلبی می تواند موفق باشد، اما بعضی از افراد نیاز به تکرار آن دارند. همچنین ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید، حتی بعد از انجام ابلیشن.

برای حفظ سلامتی قلبتان، ممکن است نیاز داشته باشید که تغییراتی در شیوه ی زندگی خود ایجاد کنید که سلامت عمومی قلبی شما را بهبود دهند، به خصوص برای پیشگیری یا درمان مشکلی که می تواند باعث آریتمی یا بدتر شدن آریتمی شود، مانند فشار خون بالا. ممکن است پزشک شما موارد زیر را برای شما توصیه کند:

  • مصرف نمک کمتر، چیزی که می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • ترک سیگار و مصرف دخانیات
  • پرهیز از نوشیدن الکل
  • خوردن غذاهای سالم
  • حفظ وزن ایده آل
  • مدیریت و کنترل احساسات مانند خشم

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جلال جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام بعد از عمل ablation چند روز بعد مینوان رابطه جنسی بدقرار کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب محدودیت زمانی چندانی ندارد فقط احتیاط کنید که به کشاله ران فشار زیادی وارد نشود
  • تصویر کاربر N سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير
    مادر من ٦٩ ساله هستند و يكبار سال ٩٤ و سه بار در طي يكسال اخير دچار حمله آريتمي شدن و ضربان قلب به ١٩٠ رسيده و هربار حدود دو ساعت طول كشيده تا به حالت برگرده باتوجه به سن ايشون چه درماني رو پيشنهاد ميديد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً نام آریتمی را بفرمایید و یا تصویر نوار قلب حین طپش قلب ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده یکماه پیش تپش قلب گرفتم بطوری که ضربان قلبم تا۲۰۰ بالا رفت دکتر قلب رفتم بعد از نوار قلب گفتن رگ اضافه دارم بعد اوکو وتست ورزش گرفتن مشگلی نداشتم وضربان قلبم بدون دارو بحالت نرمال برگشت دکتر گفتن باید بسوزانم ایا نیازه یا میتونم با دارو کنترل کنم واگر نیازه آوژانس هستش
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً نوار قلب حین طپش قلب خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      فرستادم
    3. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      دکترجان موقع تپش قلب وبعد از تپش ارسال شد
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ابلیشن را پیشنهاد میکنم
    5. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر اورژانس هست
    6. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان اورژانسی هست یا بعدآ میتونم
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر اورژانس نیست
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر Z سه شنبه ۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    مدتی هست که فهمیدم بی نظمی قلبی دارم پیش متخصص که رفتم هولتربرام نوشت وجوابش ۱۱%بوداول باقرص بیزوپرولول شروع کرد بعد سه ماه باز طبق نوبتم به دکترمراجعه کردم وهولتر گرفتم ولی اینبار به ۱۶%رسیده بود ودکترعمل پیشنهادکرد باز یک ماه بعدهولتر زدم شده بود۱۸%در بیمارستان خصوصی عمل کردم دکترگفت رگ کاملا سوزانده شده ولی همان شب در ببخش سی سی یو یهو دچار نامنظمی قلب شدم که طبق دستور پزشک دارو برایم تزریق کردند نوار قلب روز بعدش با pvsدیده شد دکتر برایم آمیودارون نوشت که بعد ۱۰روز باز مراجعه کنم
    آقای دکتر تجویز شماچیه ؟
    پیداشدن pvsبعد سوزاندن آن علت خاصی دارد؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادبPSVT بعد از ابلیشن ( در صورتی که برای درمان PSVT انجام شده باشد) به معنای عدم موفقیت ابلیشن است و در صورتی که برای ابلیشن PVC انجام شده باشد معنای خاصی ندارد و نیاز به ابلیشن PSVT دارد
  • تصویر کاربر کسرا دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر۱ماه پیش ابلیشن انجام دادم‌.بعداز۳روز سوزشی تو قفسه سینم دارم۰اکو کردم دکتر میگه قلبت خوبه.ولی سوزش وسط قفسه سینم دارم.باد گلو زیاد .اقای دکتر میشه از قلبم باشه.بعداز خوردن غذا شروع میشه.لطف کنین به سوالم جواب بدین مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم هر صبح قبل از صبحانه استفاده بفرمائید احتمالاً مبتلا به ریفلاکس مری هستید
  • تصویر کاربر یاشار پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من ۴۰ سالمه.حدود ۲ سال پیش آریتمی قلبی گرفتم. ولی متاسفانه حدود ۴ ماه بعد از آن اقدام به درمان کردم.که به گفته دکترها این دیر اقدام کردن موجب کاهش ef من به حدود ۲۰ درصد شد. بعد از ان بهم شوک دادند و ضربان قلبم طبیعی شد و الا حدود ۱۸ ماه بود که با مصرف دارو و زیر نظر بودن زیر پزشک مشکلی برام پیش نیومده بود. حتی ef ام حدود ۵۰ درصد شد.ولی با توجه به استفاده نامنظم دارو ها در دو ماه اخیر الان ۴ روزه دوباره دچار آریتنی شده ام و دربیمارستان بستری هستم و احتمالا دوباره بهم شوک بدند. چون دکتر گفت مدت دوام شوک زیاد بوده و میشه دوباره شک داد.خواستم بپرسم آقای دکتر شوک جواب گو خواهد بود و یا باید در آینده ابلیشن بشم؟ البته الان رنج ضربانم که بیمارستان هستم بین ۸۰ الی ۱۱۰ هستش تقریبا. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله شوک موجب طبیعی شدن آریتمی خواهد شد و باید از داروهای ضد آریتمی و یا ابلیشن برای جلوگیری از عود آریتمی بهره بگیرید
  • تصویر کاربر shayan چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما جناب دکتر
    پسری ۳۴ساله هستم ۶ماه پیش یهویی ضربان قلبم بالارفت و چن روز بستری شدم بعد نزد متخصص رفتم گفتن رگ اضافه دارم و باید بسوزانم من هم فشار دارم و خیلی ها میگن این عمل خطرناکه و ممکنه منجر به سوراخ شدن قلب یا خطرات دیگه بشه دکتر من دکتر نادر عسگری از کرمانشاه هستن نمیدونم این عمل رو انجام بدم یانه ؟ ایا خطری داره جناب دکتر یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب حین طپش قلب و آریتمی را بفرستید
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز جسارتا بنده سوالی داشتم پدربنده 69سال دارن و دچار تپش قلب شده و دکتر اکبرزاده فرمودند که باید ابلیشن بشه ایا خطر داره چون خودم مطالبی رو خوندم و نگرانم کرد جسارتا جنابعالی صلاح میدونید که ابلیشن بشن یا نه متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً نام آریتمی ایشان و یا نوار قلب حین آریتمی ایشان را بهمراه سایر مدارک مرتبط بفرستید
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام دکتر گرامی 
    بنده ۴۰ سالمه از ۲۰ سالگی هر دو تا سه ماه یه بار تپش قلب شدید میگیرم از ۶۰ به ۱۵۰ همراه با عرق و تنگی نفس و … بعد ۵ تا ۳۰ دقیقه خوب میشه و کنترلش میکنم آیا نیاز به سوزاندن عصب قلب دارم؟ طبق اکو بخش مکانیکی قلبم سالمه یکبار دو سال پیش در زمان تپش نوار گرفتم که پیوست میکنم هر سه ماه وقتی یه حرکت آنی نیکنم مثلا یهو پاشم اینطور میشه هیچ دکتری جواب قاطع نمیده آیا درمان دارویی کامل داره؟ کمک کنید لطفا ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که این نوار قلب در زمان طپش قلب گرفته شده باشد و نه بافاصله کوتاهی بعد از از بین رفتن طپش قلب، نیاز به ابلیشن نیست و در غیر اینصورت نمی توان پاسخ دقیقی به سوال شما داد
  • تصویر کاربر عرفان پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب..
    جوانی هستم ۲۸ ساله حدودا ۱۰ ماه قبل با مصرف ترامادول و سیلدنافیل تپش گرفتم و بعد مراجعه ب بیمارستان با جواب ندادن آدنوزین بیهوش شدم و شوک گرفتم .. بعد شوک تاکیکارد بودم ک با مراجعه ب متخصص ایندرال ۲۰ تجویز شد بهتر شدم تا یک هفته پیش ک دوباره با مصرف ی کپسول تاخیری ب اصطلاح گیاهی همون ضربان بالا و درد در قفسه سینه و بی حسی فک و دست چپم مواجه شدم و بهد مراجعه ب پزشک قلبم ایشون ابلیشن رو آخرین راه پیشنهاد دادن ... ب نظر شما این عملو انجام بدم عوارضی نداره ؟؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب طبیعتاً هر پروسیجر عوارض خاص خود را نیز دارد
درحال دریافت اطلاعات