ضربان قلب نرمال چند است؟

تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه را نبض یا ضربان قلب می گویند. تپش قلب نرمال و یا ضربان قلب نرمال هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، اما میزان طبیعی آن در افراد بزرگسال، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در هر دقیقه است.

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساسات مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند.

مهم‌تر از همه اینکه سلامتی و تندرستی باعث کاهش ضربان قلب و عملکرد بهتر آن می‌شوند. با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA)، میزان ضربان قلب ورزشکاران در حالت استراحت بین ۴۰ الی ۶۰ بار در هر دقیقه است.

قلب یک ماهیچه است و همان‌طور که با انجام برخی فعالیت‌ها، ماهیچه‌ها قوی می‌شوند، قلب نیز نیاز به برخی فعالیت‌ها دارد. دانستن میزان ضربان قلب، به کنترل میزان فعالیت و همچنین به تشخیص برخی بیماری‌ ها کمک می‌کند.

فشار خون در برابر میزان ضربان قلب

بعضی مردم فشارخون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه می‌گیرند. فشارخون، میزان فشاری است که خون، به دیواره رگ ها وارد می کند. درحالی‌که نبض، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است.

به‌ طور کلی هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار خون بالا صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس. انجام فعالیت موجب افزایش میزان ضربان قلب می‌شود، اما فعالیت شدید تنها ممکن است به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود.

چگونه ضربان قلب خود را اندازه‌ گیری کنیم؟

 اندازه گیری ضربان قلب

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

  • مچ‌ دست‌
  • جلو آرنج
  • کنار گردن
  • بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

👈 توجه: توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

ضربان قلب در حالت استراحت

ضربان قلب در حالت استراحت

میزان ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد نبض در حالت خوابیده یا نشسته است که فرد فعالیتی ندارد. به گفته انجمن قلب آمریکا بهترین زمان برای اندازه‌گیری ضربان قلب در حالت استراحت، در هنگام صبح و پیش از بیرون آمدن از رختخواب است.

میزان ضربان قلب طبیعی یا در حال استراحت برای سنین ۱۸ سال و بالاتر، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است و این میزان بستگی به شرایط فیزیکی و سن دارد. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، میزان ضربان قلب طبیعی کودکان در رده سنی ۶ الی ۱۵ ساله، بین ۷۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است.

اساساً ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه به معنی مشکلات قلبی نیست بلکه افراد ورزشکار به دلیل سلامتی و آمادگی بدنی دارای ضربان قلب ضعیفی هستند. میزان ضربان قلب نرمال این افراد کمتر از ۴۰ بار در دقیقه است. ضربان قلب طبیعی افرادی که دارو مصرف می‌ کنند، به‌ خصوص داروهای فشار خون، کمتر از ۶۰ بار در دقیقه است.

در صورتی که ضربان نرمال قلب پایین تر از ۶۰ باشد و با علائمی از قبیل سرگیجه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

در حال استراحت تابعی از سن فرد، میزان فعالیت ورزشی، وزن و توانایی جسمی اوست.

حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است. برای راحتی شما، جدول زیر حداکثر ضربان مجاز قلبی را برای سنین مختلف ارائه می دهد. اگر ضربان قلب شما  از این اعداد فراتر رفت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سن

حداکثر ضربان قلب مجاز فرد

میانگین ضربان قلب حالت استراحت
۲۰ ساله۲۰۰ bpm۵۰ – ۸۵ bpm
۳۰ ساله۱۹۰ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۳۵ ساله۱۸۵ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۴۰ ساله۱۸۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۴۵ ساله۱۷۵ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۰ ساله۱۷۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۵ ساله۱۶۵ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۰ ساله۱۶۰ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۵ ساله۱۵۵ bpm۳۵ – ۶۵ bpm
۷۰ ساله۱۵۰ bpm۳۵ – ۶۵ bpm

ضربان قلب هدف یا ضربان حین ورزش

در صورتیکه ضربان طبیعی قلب فردی بالا باشد و همراه با برخی علائم، عملکرد قلبی وی باید توسط متخصص قلب و عروق بررسی شود.

به گفته انجمن قلب آمریکا، دانستن میزان ضربان قلب در حالت فعالیت، به فرد، در دانستن میزان فعالیت خود کمک می‌کند. زمانی که فرد در حوزه ضربان قلب هدف فعالیت کند، بیشترین بهره را از فعالیت خود کسب می‌کند.

بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، حوزه ی ضربان قلب هدف یک شخص جوان، بین ۵۰ الی ۸۵  است. در صورتی که برای فردی ۶۰ ساله، حوزه ضربان قلب هدف بین ۸۰ الی ۱۳۶ است. ضربان قلب یا نبض را می‌توان از طریق دستگاه‌های دیجیتالی مخصوص و همچنین به‌ صورت دستی محاسبه کرد.

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی کمتر از سایر افراد معمولی است. متوسط ضربان قلب در حال استراحت معمولاً بین ۶۰ تا ۸۰ دور در دقیقه است. اما برخی از ورزشکاران ضربان قلب آرامتری و بین ۳۰ تا ۴۰ بار در دقیقه دارند.

👈مطلب مرتبط: ضربان قلب هدف چیست؟ ضربان قلب هدف برای سنین مختلف چند است و چگونه محاسبه می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان قلب هدف

چگونه قلب خود را آرام کنیم؟

استرس، اضطراب و نگرانی از جمله عواملی هستند که سبب افزایش ضربان قلب و نبض می‌شوند. با اندکی نشستن و کشیدن چند نفس عمیق می‌توان میزان ضربان قلب را کاهش داد.

بنا به گفته انجمن قلب امریکا، سرد کردن پس از فعالیت‌های ورزشی، بسیار حائز اهمیت است. علت این امر به دلیل دمای بالای بدن، ضربان تند و اتساع عروق است. به همین دلیل توقف ناگهانی سبب آسیب به بدن و بقیه اعضا آن می‌شود. قدم زدن و انجام حرکات کششی نمونه‌ ای از حرکات برای سرد کردن هستند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر افشین دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر .دکتر گاهی اوقات بدون دلیل ضربان قلب محدود ۱۰۰تا۱۱۰میره ورزش می کنم چک آب قلب از جمله اکو و نوار گرفتم تست ورزش دادم .هولتر نصب کردم چیزی نشون نداد اما احساس اضطراب می کنم بخصوص الان تو وضعیت کرونا .من ۴۳سالم هست و زندگی سالمی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      مشکل شما ریشه جسمی ندارد، برای کنترل استرس خود میتوانید به همکاران محترم روانشناس مراجعه نمایید. در شرایط کنونی برخی از روانشناسان جلسات غیرحضوری و آنلاین نیز برگزار می کنند.

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام. دکتر چطوری میتونم چندتا نوار و هولتر و اکو رو براتون بفرستم. امکانش هست بررسی بفرمایید. اینجا محدودیت عکس گذاری داره نمیشه بیشتر از 5تا گذاشت. متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      می توانید در ادامه پیگیری سوال خود، باز مدارک مورد نیاز را ارسال بفرمایید، همه به دست بنده میرسد.

  • تصویر کاربر حجت دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز جوانی 35 ساله هستم یک هفته میشه که بیمارستان رجای تهران ابلیشن EFناوکس انجام داده ام عمل موفقیت امیز بود،سوال اینکه چرا قبل از عمل در حال استراحت ضربانم 60در دقیقه بود الان 80در دقیقه است من نگرانم،از روز عمل به بعد عصبی وپرخاشگر شدم،واینکه تا چند ماه باید قرص ریواروکسابان مصرف کنم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد تغییر تعداد ضربان قلب تابع تغییراتی که در داروهای مصرفی شما داده شده است و مدت مصرف ریواروکسابان حداقل دو ماه پس از ابلیشن است و بعد از دو ماه نیز بر اساس ریسک سکته مغزی در مورد ادامه و یا قطع آن تصمیم‌گیری خواهد شد

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده چند روزی است ضربان قلبم حدود 90 هست و احساس سنگینی تنفس دارم سن بنده 26 وزن حدود 130 و قد 182 هست میخواستم بدونم مشکل خاصی هست یا خیر این مشکل ویروس کرونا هم نگرانم کرده که شاید این مورد به خاطر ویروس هست اما علائم دیگه ای ندادم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      از لحاظ بیماری های تنفسی معاینه شوید، کاهش وزن شما موجب کاهش فشار روی دستگاه تنفسی و گردش خون می شود، توصیه میکنم سریع تر وزن خود را کاهش دهبد.

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 495 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید اریتمی قلبی باعث نارسایی قلبی میشود؟
    اریتمی ها درمان دارند یا تا اخر عمرمون نامنطم کار میکنن؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله برخی آریتمی های قلبی می‌توانند موجب نارسایی قلبی و کاهش کسر جهشی شوند
      برخی آریتمی های قلبی با ابلیشن درمان قابل درمان بوده و نیازی به مصرف دایمی دارو ندارند

  • تصویر کاربر Morteza شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    من ۲۹ سال سن دارم و ۱۲۷ کیلو وزن قد ۱۸۵.چند مدتیه که احساس سردرد در گاهی اوقات مخصوصا هنگام شبو خواب احساس کردم و به پزشک قلب و عروق مراجعه کردم و اکو و نوار قلب انجام شد و قرص متورال ۵۰ نصف صبح نصف شب تجویز شده.الان نزدیک ۴ ماهه ک مصرف میکنم ولی مجدد شب ها ضربان قلبم روی ۱۰۰ ۱۰۵ و فشارم ۱۳ روی ۹ هستش در حالت نشسته.خواستم نظر بدید جهت بهبود وضعیت چه کار هایی باید انجام بشه یا مجدد به پزشک قلب و عروق مراجعه نمایم یا نه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به کاهش شدید وزن و حتی جراحی چاقی دارید و همچنین نیاز به داروهای پایین آورنده فشار خون به ویژه کانکور دارید لطفاً در صورت استفاده از کنکور متورال را قطع بفرمایید

  • تصویر کاربر مهتاب یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من حدود ۶ سال پیش که آخرای بارداریم بود تنگی نفس وتپش قلب داشتم .اوایل گاهی سراغم میومد موقع بلند شدن موقع حرص و اضطراب مخصوصا اضطرابو ناراحتی که به سختی نفس میکشیدم و میفهمیدم از قلبمه دوسه سال بعدش دوماهی رفتم ورزش بهتر بودم شاید دیگه این تپشو فشار دیگه نبود ولی چون کسی نیس بچمو بزارم پیشش تا الان که رفته تو ۶ سال دیگه نتونستم برم ورزش همش تو خونه ام و استرس دائمو افسردگی گرفتم و تقریبا این تپش حالت دائمی گرفته معدم زیاد نفخ میکنه و باعث میشه تپش بگیرم یه مدت پیش دوس داشتم برای بار دوم باردار بشم آزمایش دادم تری گلیسریدم و پلاکتم مقداری بالا بود که اول آسپرین داد خیلی بهتر بودم ولی حساسیت داشتم بهش با آتروواستادین عوض کرد اونم خوردم ولی استرسو تپش همچنان بود دیگه پروپرانولول داد اونو میخورم بهتر شدم ولی یه وعده نخورم همونطوریم تا اینو میخورم استرسم یکم کمتر شده ولی تپش فرقی نکرده فقط با قرص خوبه فشارمم میاره پایین
    همیشه مشکل نفخ معده و یبوست داشتم ولی الان انگار بیشتر شده
    نخود لوبیاو کاهو اینا میخورم که یبوست نگیرم معدم نفخ میکنه و تپشم بیشتر میشه نخورمم یبوست میاد سراغم خسته شدم دیگه به نظرتو ن ورزش میتونه کمکم کنه یا مشکل جدیتره.دیماه وارد ۳۵ سال شدم با این وضعیتم راستش میترسم باردار بشم سنمم بالا رفته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شما نیاز به مصرف آتورواستاتین و آسپرین ندارید و مصرف پروپرانول خود می تواند باعث افزایش تری گلیسیرید شود
      برای کنترل تپش قلب توصیه کنم که متورال ۲۵ میلی گرم روزانه دو بار استفاده بفرمایید
      قطعاً ورزش به بهبود عملکرد گوارشی و بهتر شدن یبوست کمک خواهد کرد
      از نظر بارداری نیز مشکلی وجود ندارد و خطری شما را تهدید نخواهد کرد

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام خسته مباشید برای نوجوان ۱۵ ساله تپش قلب ۹۳ تا در درقیقه چگونه است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      در محدوده نزدیک به سقف حالت طبیعی است و مشکلی نیست. می تواند با انجام ورزش های هوازی و شنا مداوم، تپش قلب بالای خود را کنترل کنید. نیازی به اقدام درمانی نیست.

  • تصویر کاربر صادق یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 448 مشاهده پرسش
    سلام
    من آقا 29 ساله هستم تقریبا از سه سال پیش وقتی دراز کشیدم که بخوابم قفسه سینه ام بشدت میسوخت که وقتی نشستم درد تسکین پیدا کرد، دکتر رفتم گفت رفلاکس داری بعد از مدتی دچار کوبش قلب میشدم ولی ضربان نرمال بود در حالت عادی 74 بود، اما وقتی مدت زمان زیادی میشینم وقتی بلند میشم تپش قلب میگیرم و احساس میکنم یه سیکل معکوس تویه قفسه سینه ام اتفاق میوفته، که بعد از مدتی پرانولل خوردم اما حل نشد، 5 باری به فوق تخصص قلب مراجعه کردم و نوار و اکو و تست ورزش و هولتر رو انجام دادم گفتن مشکلی نداری و حتی دارو ننوشتن فقط گفتن افتادگی خفیف دریچه میترال داری، برای رهایی از این تپش های بعد از بلند شدن برام قرص اتنولل 100 نوشتن، بعد از مدتی به دلیل درد معده و قفسه سینه به فوق تخصص گوارش مراجعه کردم که با انجام اندوسکپی متوجه شدن که یک زخم دقیقا در ورودی مری به معده دارم، اما مدت ها من به علت پانیکی که از درد قفسه َسینه داشتم زاناکس مصرف میکردم،
    سوال اول : اینکه در هنگام بالا رفتن از پله تپش قلب و درد در ناحیه معده و قفسه سینه میگیرم از چی هست؟
    سوال دوم : من مدتی فعالیت ورزشی سنگین میکردم الان 5 سال هست کنار گذاشتم و پشت میز شدم، این تپش ها میتونه از کم تحرکی باشه؟ شما چه نوع ورزشی رو برای شروع پیشنهاد میکنید؟؟
    سوال سوم : این حس سیکل معکوسی که بعد از نشستن زیاد و یهو بلند شدن که همراه تپش و سوزش معده و قفسه سینه ام هست از چی هست از معده یا قلب و باید چه کنم؟

    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ۱-
      اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی به سوال اول کافی نیست
      ۲- این احتمال وجود دارد ولی احتمال قوی نیست. برای شروع مجدد ورزش های هوازی، دو، شنا و دوچرخه سواری را توصیه می‌کنم
      ۳- در صورتی که قد بلند و لاغر هستید این احتمال وجود دارد که با تجمع مایعات در پا هنگام بلند شدن دچار این وضعیت شوید که در این صورت مصرف مایعات زیاد و پروپرانولول و استفاده از جوراب واریس کمک کننده است

  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1008 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشيد.. آقاي دكتر جديدا دو سه بار اين مشكل برام پيش اومده كه ضربان قلبم مثلا به مدت يك ثانيه مكث داره قطع ميشه و دوباره روند عادي ضربان طي ميشه..اين وضعيت ممكنه نيم ساعت تا يه ساعت ادامه داشته باشه..اما درد سرگيجه يا علائم ديگري ندارم، ولي متوجه حالت ايست ضربان ميشم.. ممنون ميشم راهنماييم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      شما باید از لحاظ نوع آریتمی قلبی بررسی شوید. بسیاری از آریتمی ها نیازی به درمان ندارند. و برخی نیز با دارو کنترل می شوند.

درحال دریافت اطلاعات