ضربان قلب نرمال چند است؟

تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه را نبض یا ضربان قلب می گویند. تپش قلب نرمال و یا ضربان قلب نرمال هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، اما میزان طبیعی آن در افراد بزرگسال، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در هر دقیقه است.

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساسات مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند.

مهم‌تر از همه اینکه سلامتی و تندرستی باعث کاهش ضربان قلب و عملکرد بهتر آن می‌شوند. با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA)، میزان ضربان قلب ورزشکاران در حالت استراحت بین ۴۰ الی ۶۰ بار در هر دقیقه است.

قلب یک ماهیچه است و همان‌طور که با انجام برخی فعالیت‌ها، ماهیچه‌ها قوی می‌شوند، قلب نیز نیاز به برخی فعالیت‌ها دارد. دانستن میزان ضربان قلب، به کنترل میزان فعالیت و همچنین به تشخیص برخی بیماری‌ ها کمک می‌کند.

فشار خون در برابر میزان ضربان قلب

بعضی مردم فشارخون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه می‌گیرند. فشارخون، میزان فشاری است که خون، به دیواره رگ ها وارد می کند. درحالی‌که نبض، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است.

به‌ طور کلی هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار خون بالا صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس. انجام فعالیت موجب افزایش میزان ضربان قلب می‌شود، اما فعالیت شدید تنها ممکن است به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود.

چگونه ضربان قلب خود را اندازه‌ گیری کنیم؟

 اندازه گیری ضربان قلب

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

  • مچ‌ دست‌
  • جلو آرنج
  • کنار گردن
  • بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

👈 توجه: توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

ضربان قلب در حالت استراحت

ضربان قلب در حالت استراحت

میزان ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد نبض در حالت خوابیده یا نشسته است که فرد فعالیتی ندارد. به گفته انجمن قلب آمریکا بهترین زمان برای اندازه‌گیری ضربان قلب در حالت استراحت، در هنگام صبح و پیش از بیرون آمدن از رختخواب است.

میزان ضربان قلب طبیعی یا در حال استراحت برای سنین ۱۸ سال و بالاتر، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است و این میزان بستگی به شرایط فیزیکی و سن دارد. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، میزان ضربان قلب طبیعی کودکان در رده سنی ۶ الی ۱۵ ساله، بین ۷۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه است.

اساساً ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه به معنی مشکلات قلبی نیست بلکه افراد ورزشکار به دلیل سلامتی و آمادگی بدنی دارای ضربان قلب ضعیفی هستند. میزان ضربان قلب نرمال این افراد کمتر از ۴۰ بار در دقیقه است. ضربان قلب طبیعی افرادی که دارو مصرف می‌ کنند، به‌ خصوص داروهای فشار خون، کمتر از ۶۰ بار در دقیقه است.

در صورتی که ضربان نرمال قلب پایین تر از ۶۰ باشد و با علائمی از قبیل سرگیجه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

در حال استراحت تابعی از سن فرد، میزان فعالیت ورزشی، وزن و توانایی جسمی اوست.

حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است. برای راحتی شما، جدول زیر حداکثر ضربان مجاز قلبی را برای سنین مختلف ارائه می دهد. اگر ضربان قلب شما  از این اعداد فراتر رفت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سن

حداکثر ضربان قلب مجاز فرد

میانگین ضربان قلب حالت استراحت
۲۰ ساله۲۰۰ bpm۵۰ – ۸۵ bpm
۳۰ ساله۱۹۰ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۳۵ ساله۱۸۵ bpm۴۵ – ۸۰ bpm
۴۰ ساله۱۸۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۴۵ ساله۱۷۵ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۰ ساله۱۷۰ bpm۴۵ – ۷۵ bpm
۵۵ ساله۱۶۵ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۰ ساله۱۶۰ bpm۴۰ – ۷۰ bpm
۶۵ ساله۱۵۵ bpm۳۵ – ۶۵ bpm
۷۰ ساله۱۵۰ bpm۳۵ – ۶۵ bpm

ضربان قلب هدف یا ضربان حین ورزش

در صورتیکه ضربان طبیعی قلب فردی بالا باشد و همراه با برخی علائم، عملکرد قلبی وی باید توسط متخصص قلب و عروق بررسی شود.

به گفته انجمن قلب آمریکا، دانستن میزان ضربان قلب در حالت فعالیت، به فرد، در دانستن میزان فعالیت خود کمک می‌کند. زمانی که فرد در حوزه ضربان قلب هدف فعالیت کند، بیشترین بهره را از فعالیت خود کسب می‌کند.

بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، حوزه ی ضربان قلب هدف یک شخص جوان، بین ۵۰ الی ۸۵  است. در صورتی که برای فردی ۶۰ ساله، حوزه ضربان قلب هدف بین ۸۰ الی ۱۳۶ است. ضربان قلب یا نبض را می‌توان از طریق دستگاه‌های دیجیتالی مخصوص و همچنین به‌ صورت دستی محاسبه کرد.

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی

ضربان قلب ورزشکاران در حالت عادی کمتر از سایر افراد معمولی است. متوسط ضربان قلب در حال استراحت معمولاً بین ۶۰ تا ۸۰ دور در دقیقه است. اما برخی از ورزشکاران ضربان قلب آرامتری و بین ۳۰ تا ۴۰ بار در دقیقه دارند.

👈مطلب مرتبط: ضربان قلب هدف چیست؟ ضربان قلب هدف برای سنین مختلف چند است و چگونه محاسبه می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان قلب هدف

چگونه قلب خود را آرام کنیم؟

استرس، اضطراب و نگرانی از جمله عواملی هستند که سبب افزایش ضربان قلب و نبض می‌شوند. با اندکی نشستن و کشیدن چند نفس عمیق می‌توان میزان ضربان قلب را کاهش داد.

بنا به گفته انجمن قلب امریکا، سرد کردن پس از فعالیت‌های ورزشی، بسیار حائز اهمیت است. علت این امر به دلیل دمای بالای بدن، ضربان تند و اتساع عروق است. به همین دلیل توقف ناگهانی سبب آسیب به بدن و بقیه اعضا آن می‌شود. قدم زدن و انجام حرکات کششی نمونه‌ ای از حرکات برای سرد کردن هستند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ببخشید witsevereAIونوشته Dilatedsinusvalsaivasize=5.0cmونوشته NoMSوmildMRوEF=50ونوشته LVHsize=13mmونوشتهNOLVميشه بگيد مشکل من چيه آیا بطن چپم بزرگ شده یانه آیا آئورت صعودیم چطور بزرگ شده باید اونم عوض کنم با ترمیم ميشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      ترکیب نوشته ها و اعداد ترکیب نامناسبی دارد و ممکن است موجب تفسیر غلط شود لطفاً با وضوح کامل اعداد مربوط به هر قسمت را بفرستید. و یا تصویر گزارش اکو را بفرستید.

    2. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      اينه آقای دکتر
    3. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      اينه آقای دکتر
    4. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      فقط آقای دکتر آیا باید دریچه اعورت صعودی هم عوض کنم يانه اندازه دریچه اعورت قلبم چقدر هست
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شما علاوه بر تعویض دریچه نیاز به ترمیم شریان آئورت هم دارید ولی نهایتاً خود جراح در حین جراحی برای این منظور تصمیم خواهد گرفت

    6. تصویر کاربر محمد شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون آقای دکتر پس ميشه اعورت صعودی من به جای تعویض ترمیم کرد آقای دکتر آقای دکتر من چند وقت بعد عمل مي توانم به سر کارم برگردم من کارگر کار خانه هستم آیا می توانم به زندگی طبیعی خودم برگردم
    7. تصویر کاربر محمد شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      منظور شما از شریان اعورت همان اعورت صعودی هست
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      بله، می توانید به زندگی طبیعی برگردید اما تا 1 سال باید مداوم زیر نظر پزشک باشید. منظور همان شریان آئورت صعودی است.

    9. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون آقای دکتر بعد چند مدت میتوانم به سر کارم برگردم من شغلم کارگر کارخانه هستم
    10. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      مدت زمان ریکاوری شما بسته به موفقیت عمل دارد، همه این موارد را پزشک معالج بعد از انجام موفق عمل جراحی برای شما و همراهتان شرح می دهند.

    11. نمایش سایر 9 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 382 مشاهده پرسش
    ایا ضربان قلب درهنگام خاب و بیداری تفاوت دارد؟؟؟؟
    ایا در حالت خاب ضربان پایین تر میاید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      بله، ضربان قلب با توجه به میزان فعالیت بدنی کم و زیاد می شود. معمولا کم ترین ضربان قلب هنگام خواب عمیق یا مدیتیشن و آرامش ذهنی و جسمی رخ می دهد.

  • تصویر کاربر شهرزاد چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۳۸ سالمه و حدود ۶ ساله بدنسازی کار میکنم اما جدیدا با خریدن مچ بند متوجه شدم هنگام ورزش ضربان من حدود ۱۰۰ و در حالت استراحت متغیر بین ۷۰ تا ۸۵ است
    اینها معمولیه یا باید چکاب بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      ضربان قلب شما در محدوده طبیعی قرار دارد و جای نگرانی نیست. می توانید با افزایش ورزش های ایروبیک، قلب خود را به ضربان پایین تر عادت دهید.

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    باسلام . من 18 سال سن دارم و ضربان در شرایط استرس تا 150 هم بالا میره و در حالت نرمال بین 90 تا 110 هستش . البته مدتیه ( حدود یک ماه )که به این شکله و قبلا ضربانم نرمال بود . الان پروپرانانول 10 مصرف می کنم و ضربانم نرمال هستش . آیا نیاز به پیگیری هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً در صورت در دسترس بودن نوار قلب زمانی که ضربان قلب ۱۵۰ بوده است را بفرستید

  • تصویر کاربر حمیدرضا چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید دکتر من پروپلاپس میترال دارم به متخصص رفتم گفت که در قلبت مشکلی نیس ولی..میترال داری و دکتر من نمیتونم بخوابم چون ضربان قلبم محکم میزنه مثل قبلا نیس حدود 1ماهه ...دارو اینا هم مصرف نمیکنم ویه سوال دکتر میخوام به نظام استخدام بشم این پروپلاپس میترال مشکل خاصی ندار که...ممنون ازطون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      از قوانین استخدام نظامی اطلاعی ندارم ولی می دانم که ابتلا به پرولاپس میترال در هنگام سربازی موجب معافیت از رزم می شود

  • تصویر کاربر ar چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 541 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما . من آقایی 24 ساله هستم . دو سال هست تپش قلب در حالت استراحت یهو میگیرم و بازو دست چپم هم درد میگیره و احساس نا آرامی در قلب میکنم . شاید سه بار هم به سه متخصص مختلف مراجعه کردم که ازم نوار گرفتن گفتن مشکلی نیست اکو هم دادم گفتن موردی نداره و تمام از استرس هست قرص متورال دادن که یک سالی هست قطع کردم و مصرف نمیکنم . برای تیروئید هم همون 1.5 سال قبل آزمایش دادم مشکلی نبود فقط گفتن hgb خونم 17.5 هست که خونم مقداری غلیظه و میزان LDL خونم هم اون موقع 248 بود . من 175 سانتی متر قدم هست و 82 کیلو وزن دارم . الان مشکل قلبی هست آقای دکتر . چون فکر همین موضوع استرس من را خیلی بالا برده . ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می‌کنم که هولتر نوارقلب ۴۸ ساعت انجام دهید و همچنین نیازمند مصرف داروهای خانواده استاتین به علت کلسترول بسیار بالا هستید

  • تصویر کاربر Fatemeh چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من 24سالمه و موقعی که استراحت کافی دارم تپش قلب دارم انگار قلبم داخل گلو میزنه.تعدادضربان قلبم 108 تامیزنه.ایا مشکل خاصی دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که آزمایش های تیروئید را انجام دهید و همچنین یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته بگیرید

  • تصویر کاربر afshin چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر امیدوارم سلامت باشید
    من سه هفته قبل نصف شب دچار حمله شدم( تنگی نفس -تشویش زیاد -حالت تهوع شدید و تپش قلب) طوری که فکر میکردم سکته قلبی کردم. به اورژانس بیمارستان لواسانی مراجعه کردم بعد از نوار قلب بهم ارامبخش زدن و گفتند مشکلی نیست. به یکی از متخصصین درمانگاه همونجا مراجعه کردم از روی نوار گفتند اریتمی داری ولی اورژانسی نیست. هولتر و اکو نوشتن. باز هم گفتند که فقط اریتمی هست احتمال قوی بخاطر پنیک و استرس زیاد هست. ارجاعم دادن به روانپزشک. به متخصص قلب دیگه ای مراجعه کردم ایشون هم گفتند پنیک هست و اسنترا و سوتالول 40 (دو بار در روز) تجویز کردند. من سونوی عروق پا و ازمایش دی دایمر هم دادم که هیچکدوم مشکلی نداشتند. طی این مدت اون حمله اولیه رو نداشتم ولی تا قبل از مصرف اسنترا توانایی غذا خوردن نداشتم و در طول روز دچار لرز و عرق سرد شدید میشدم که الان فقط تعریق شبانه در خواب هست. الان استرسم کم شده ولی هنوز هم تنگی نفس و اریتمی و تپش بعضی مواقع سراغم میاد. اریتمیم هم بیشتر به این شکل هست که انگار یک ضربان جا میوفته و ریتمش منظم نیست. فعالیت جزیی هم میکنم تپشم به 110 تا 120 میرسه. بعضی مواقع تو حمام دچار تنگی نفس میشم. فشارم در بالاترین حد 15 روی 9 و در پایین ترین حالت 11 روی 5 میرسه. نرمالش هم 13 روی 7 هست
    من ناراحتی معده و دیابت و اضافه وزن زیادی دارم
    خواستم از شما راهنمایی بگیرم ایا بخاطر همین استرس و پنیک هست یا ممکنه مشکل جدی تری داشته باشم؟
    ممنون میشم مدارک رو مطالعه کنید

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً قبل از اقدام دیگری هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته و هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید

      و همچنین دستورات آقای دکتر طاووسی را پیگیری بفرمایید

  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ببخشید من ۳۵ سالمه قدم ۱۸۲ و وزنم ۸۳ کیلو ضربان قلبم در حال استراحت همیشه یا ۷۶ بار در دقیقه س یا ۸۰ بار و درضمن قند خونم ۸۵ در ناشتا ولی کلسترولم ۱۷۷ و ترگلیسریلم ۱۳۵ خواستم بدونم آيا وضعيتم نرمال يا نه
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله همه چیز در محدوده طبیعی است

  • تصویر کاربر فاضل دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من اکثر موقع های که در حالت استراحت یا پشت میز کارم هستم تپش قلبم بین ۴۰تا۵۰میباشد درضمن من باشگاه بدنسازی هم میرم تردمیلم میزنم واین تپش قلب پایین من و وسواس کرده نکنه مشکلی چیزی داشته باشم البته من یه مدت افسردگی شدید داشتم ا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      همانگونه که در مقاله هم ذکر کردم، این عدد ضربان برای افراد ورزشکار عادی است و جای نگرانی نیست.

درحال دریافت اطلاعات