بالا بودن آنزیم های قلبی نشانه ی چیست؟ [ + درمان ]

هنگامی که قلب دچار آسیب مانند حمله قلبی شدید می شود، آنزیم های خاصی را آزاد می کند. این آنزیم ها بیومارکرهایی هستند که هنگام آسیب قلب بالا می روند. در این مقاله به بررسی علل بالا رفتن آنزیم های قلبی و همچنین درمان آن می پردازیم.

منظور از آنزیم های قلبی چیست؟

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که بدن آنها را تولید می کند تا سرعت واکنش های شیمیایی خاصی را در بدن بالا ببرند. آنزیم های قلبی که پزشکان اندازه گیری می کنند شامل تروپونین تی Troponin T و تروپونین آی Troponin I می باشند.

معمولا هر دو نوع تروپونین بررسی می شوند، زیرا آنزیم های خاص مربوط به سکته قلبی هستند. پزشکان ممکن است سطوح کراتین فسفوکیناز (CPK) و میوگلوبین را نیز در برخی موارد بررسی کنند.

معمولا مقادیر کمی از این آنزیم ها در جریان خون وجود دارند. هنگامی که این سطوح بالا می رود، نشان دهنده این است که عضله قلب آسیب دیده و یا اکسیژن کافی به دست نیاورده است.

آزمایش آنزیم قلبی چیست؟

آزمایش آنزیم قلب، آزمایش خونى است که آنزیم های قلب را در خون اندازه می گیرد. تکنسین یک سوزن را به بازوی فرد وارد می کند و یک نمونه خون از وی می گیرد سپس نمونه را به آزمایشگاه ارسال می کند تا از نظر آنزیم های قلب تجزیه و تحلیل شود.

برای انجام این آزمایش نیازی به سرعت و یا هیچ گونه آماده سازی خاصی نیست. اغلب پزشکان این آزمایش را در یک وضعیت اضطراری و زمانی که به حمله قلبی شک داشته باشند، درخواست می کنند.

بالا بودن سطح آنزیم های قلبی به چه معناست؟

نتیجه آزمایش آنزیم های قلبی می تواند نشان دهنده ی حمله قلبی باشد. سطح تروپونین به طور معمول در خون بسیار کم و غیر قابل تشخیص است. اگر تست آنزیم قلبى فردی برای تروپونین مثبت بشود، احتمالا حمله قلبی یا آسیب قلبی داشته است.

نتیجه آزمایش آنزیم قلبی می تواند به پزشک کمک کند تا سطح آسیب ناشی از حمله قلبی را ارزیابی کند. هر چه تروپونین بیشتر در خون یافت شود، میزان آسیب قلب بیشتر است. واحد اندازه گیری تروپونین نانوگرم در میلی لیتر است.

اگر آزمایش آنزیم های قلبی بلافاصله بعد از آسیب قلب انجام شود، ممکن است نتیجه طبیعی باشد. پزشک معمولا آزمایش آنزیم های قلبی را بعد از چند ساعت انجام می دهد.

علل دیگر افزایش آنزیم های قلب

چند عامل دیگر وجود دارد که ممکن است باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شوند، این موارد عبارتند از:

مراجعه به پزشک

درمان بالا بودن آنزیم قلبی

پزشک احتمالا آزمایشات دیگری علاوه بر آزمایش آنزیم های قلبی انجام خواهد داد. این امر به این دلیل است که علاوه بر حملات قلبی، عوامل دیگرى نیز می توانند باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شوند، این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

اگر علت افزایش آنزیم های قلبی حمله قلبی نباشد، پزشک هر وضعیتی که باعث افزایش سطح آنزیم ها شده است را درمان می کند. همچنین ممکن است به فرد ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی را برای بهبود عملکرد قلب پیشنهاد کند.

داروهای تنظیم آنزیم قلب

اگر پزشک تعیین کند که حمله قلبی باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شده است، فرد برای درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. پزشک همچنین ممکن است داروهای زیر را برای فردی که حمله قلبی داشته است، تجویز کند:

  • داروهایی که لخته های خون را حل می کنند و به عنوان ترومبولیتیک شناخته می شوند.
  • رقیق کننده های خون مانند هپارین
  • دارو های ضد پلاکت برای جلوگیری از بزرگ شدن لخته شدن خون
  • نیتروگلیسیرین
  • مسدود کننده های بتا
  • مهار کننده های آنزیم آنژیوتانسین
  • داروهای ضد درد

پزشک ممکن است به فردی که حمله قلبی داشته است، انجام عمل جراحی را نیز توصیه کند. ممکن است پزشک گذاشتن استنت کرونر یا عمل جراحی بای پس عروق کرونر را پیشنهاد کند.

استنت کرونر

در طی این پروسه، پزشک یک لوله نازک را از طریق یک شریان هدایت می کند تا انسداد را پیدا کند. هنگامی که انسداد را پیدا کرد، از یک ابزار در انتهای لوله برای باز کردن شریان مسدود شده استفاده می کند و یک استنت فلزی را برای باز نگه داشتن شریان جایگذاری می کند.

فرد که دچار حمله قلبی شده است معمولا بیدار و هوشیار است. این روش زمان کمتری برای ریکاوری نسبت به جراحی بای پس عروق کرونر نیاز دارد.

جراحی بای پس عروق کرونر

جراحی بای پس عروق کرونر، جراحی بزرگى است که ممکن است بلافاصله پس از حمله قلبی انجام شود تا به قلب برای بهبودی فرصت دهد.

در طی جراحی بای پس عروق کرونر، جراح یک بخش از شریان مسدود شده را بر می دارد و قسمت های باقی مانده را به یکدیگر متصل می کند.

نتیجه

حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است. افرادی که سطوح آنزیم قلبی بالا دارند باید از دستورالعمل های پزشک خود برای بهترین نتیجه پیروی کنند. درمان سریعتر، نتایج بهتری را ایجاد می کند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات