بالا بودن آنزیم های قلبی نشانه ی چیست؟ [ + درمان ]

هنگامی که قلب دچار آسیب مانند حمله قلبی شدید می شود، آنزیم های خاصی را آزاد می کند. این آنزیم ها بیومارکرهایی هستند که هنگام آسیب قلب بالا می روند. در این مقاله به بررسی علل بالا رفتن آنزیم های قلبی و همچنین درمان آن می پردازیم.

منظور از آنزیم های قلبی چیست؟

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که بدن آنها را تولید می کند تا سرعت واکنش های شیمیایی خاصی را در بدن بالا ببرند. آنزیم های قلبی که پزشکان اندازه گیری می کنند شامل تروپونین تی Troponin T و تروپونین آی Troponin I می باشند.

معمولا هر دو نوع تروپونین بررسی می شوند، زیرا آنزیم های خاص مربوط به سکته قلبی هستند. پزشکان ممکن است سطوح کراتین فسفوکیناز (CPK) و میوگلوبین را نیز در برخی موارد بررسی کنند.

معمولا مقادیر کمی از این آنزیم ها در جریان خون وجود دارند. هنگامی که این سطوح بالا می رود، نشان دهنده این است که عضله قلب آسیب دیده و یا اکسیژن کافی به دست نیاورده است.

آزمایش آنزیم قلبی چیست؟

آزمایش آنزیم قلب، آزمایش خونى است که آنزیم های قلب را در خون اندازه می گیرد. تکنسین یک سوزن را به بازوی فرد وارد می کند و یک نمونه خون از وی می گیرد سپس نمونه را به آزمایشگاه ارسال می کند تا از نظر آنزیم های قلب تجزیه و تحلیل شود.

برای انجام این آزمایش نیازی به سرعت و یا هیچ گونه آماده سازی خاصی نیست. اغلب پزشکان این آزمایش را در یک وضعیت اضطراری و زمانی که به حمله قلبی شک داشته باشند، درخواست می کنند.

بالا بودن سطح آنزیم های قلبی به چه معناست؟

نتیجه آزمایش آنزیم های قلبی می تواند نشان دهنده ی حمله قلبی باشد. سطح تروپونین به طور معمول در خون بسیار کم و غیر قابل تشخیص است. اگر تست آنزیم قلبى فردی برای تروپونین مثبت بشود، احتمالا حمله قلبی یا آسیب قلبی داشته است.

نتیجه آزمایش آنزیم قلبی می تواند به پزشک کمک کند تا سطح آسیب ناشی از حمله قلبی را ارزیابی کند. هر چه تروپونین بیشتر در خون یافت شود، میزان آسیب قلب بیشتر است. واحد اندازه گیری تروپونین نانوگرم در میلی لیتر است.

اگر آزمایش آنزیم های قلبی بلافاصله بعد از آسیب قلب انجام شود، ممکن است نتیجه طبیعی باشد. پزشک معمولا آزمایش آنزیم های قلبی را بعد از چند ساعت انجام می دهد.

علل دیگر افزایش آنزیم های قلب

چند عامل دیگر وجود دارد که ممکن است باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شوند، این موارد عبارتند از:

مراجعه به پزشک

درمان بالا بودن آنزیم قلبی

پزشک احتمالا آزمایشات دیگری علاوه بر آزمایش آنزیم های قلبی انجام خواهد داد. این امر به این دلیل است که علاوه بر حملات قلبی، عوامل دیگرى نیز می توانند باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شوند، این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

اگر علت افزایش آنزیم های قلبی حمله قلبی نباشد، پزشک هر وضعیتی که باعث افزایش سطح آنزیم ها شده است را درمان می کند. همچنین ممکن است به فرد ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی را برای بهبود عملکرد قلب پیشنهاد کند.

داروهای تنظیم آنزیم قلب

اگر پزشک تعیین کند که حمله قلبی باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شده است، فرد برای درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. پزشک همچنین ممکن است داروهای زیر را برای فردی که حمله قلبی داشته است، تجویز کند:

  • داروهایی که لخته های خون را حل می کنند و به عنوان ترومبولیتیک شناخته می شوند.
  • رقیق کننده های خون مانند هپارین
  • دارو های ضد پلاکت برای جلوگیری از بزرگ شدن لخته شدن خون
  • نیتروگلیسیرین
  • مسدود کننده های بتا
  • مهار کننده های آنزیم آنژیوتانسین
  • داروهای ضد درد

پزشک ممکن است به فردی که حمله قلبی داشته است، انجام عمل جراحی را نیز توصیه کند. ممکن است پزشک گذاشتن استنت کرونر یا عمل جراحی بای پس عروق کرونر را پیشنهاد کند.

استنت کرونر

در طی این پروسه، پزشک یک لوله نازک را از طریق یک شریان هدایت می کند تا انسداد را پیدا کند. هنگامی که انسداد را پیدا کرد، از یک ابزار در انتهای لوله برای باز کردن شریان مسدود شده استفاده می کند و یک استنت فلزی را برای باز نگه داشتن شریان جایگذاری می کند.

فرد که دچار حمله قلبی شده است معمولا بیدار و هوشیار است. این روش زمان کمتری برای ریکاوری نسبت به جراحی بای پس عروق کرونر نیاز دارد.

جراحی بای پس عروق کرونر

جراحی بای پس عروق کرونر، جراحی بزرگى است که ممکن است بلافاصله پس از حمله قلبی انجام شود تا به قلب برای بهبودی فرصت دهد.

در طی جراحی بای پس عروق کرونر، جراح یک بخش از شریان مسدود شده را بر می دارد و قسمت های باقی مانده را به یکدیگر متصل می کند.

نتیجه

حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است. افرادی که سطوح آنزیم قلبی بالا دارند باید از دستورالعمل های پزشک خود برای بهترین نتیجه پیروی کنند. درمان سریعتر، نتایج بهتری را ایجاد می کند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرسا سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.خواهر زاده من پسری ۱۵ ساله است که پارسال انزیمهای قلبش بالا رفتن ودر بیمارستان قلب چران اصفهان بستری بود تا انزیمها پایین اومدن وبعد ازاون چند وقتی یکبار ازمایش میداد برای چکاب تقریبا یک ماه پیش ابله مرغان خیلی شدیدی گرفت وبعد حدود یک هفته پیش همینجور برای چکاب رفت ازمایش داد کا متوجه شد باز انزیمها بالا رفته اند وباز بستری شد ولی در این مدت بستری با توجه به مصرف دارو یه روز بالا میره یه روز پایین میاد ومرتب در نوسانه .نظر شما چیه؟چکار باید بکنه ؟خطری نداره؟براتون ازمایش اول وگزارش پزشک رو میفرستم لطفا نظرتونو بدید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا نوار قلب و گزارش اکو رو هم بفرستید

  • تصویر کاربر شهرزاد چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    از دیروز عصر درد در بازو چپ شروع شد ونیمه های شب با لرزش شدید وطپش قلب شدید ازخواب پریدم وتنها کاری که کردم قرص زیرزبانی استفاده کردم امروز که به بیمارستان مراجعه کردم نوار قلب گرفتند گفتند مشکلی نداره ولی آزمایش خون CK-MBبالاست وعدد۵۰ را نشان میده خواستم ببینم مشکلی هست یا نه ؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله نیاز به مراقبت های ویژه قلبی دارید

  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دوساله دردقفسه سینه دارم انگاریه شی تیزی توسینه مه البته این درد توسینم جابه جا میشه پشتمم درد میکنه بعضی وقتام دست چپم سه بارم اکووتست ورزش دام دکترا میگن فقط یه ذره شل شدگی میترال داری که خیلی جزیه ازمایش چربی خون وقندوتیروئیدهم دادم نرمال بوده چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      از نظر بیماریهای گوارشی و سایر عللی که میتونند درد سینه ایجاد کنند بررسی شوید

  • تصویر کاربر آرام یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 451 مشاهده پرسش
    با سلام. پسرم پارسال در سن دوازده سالگی با تروپونین ۳۰۰۰۰ بستری شدن وبعد از حدود سه هفته به اجبار با آسپرین با تروپونین ۷۵ مرخص شد.بعد از یک سال چند بار آزمایش گرفتیم۶۰۰۰ و ۹۰۰۰ و ا مروز ۵۰۰۰ بود میخاستم بدونم علت این بالا رفتن آنزیم چیه در حالی که هر بار اکو و نوار قلب مشکلی نداشت خداروشکر.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در موارد نادری این اتفاق میافته که علیرغم سالم بودن قلب و عدم وجود بیماری تروپونین بالاست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد و نیازی به دارو هم نیست

  • تصویر کاربر مرضیه چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 444 مشاهده پرسش
    سلام..جناب دکتر.من ۳۴ سالم هست..من ۶ سالی هست که انزیم ldh بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ هست..و pnhدارم...میخواستم دلیل بالا رفتم انزیمldhرو بدونم..و چه خطراتی برای بدنم داره..و چکارهایی نباید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      منشا بالا رفتن LDH گلبول های قرمز است و با درمان بیماری خونی میزان LDH هم به حد طبیعی خواهد رسید

  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 579 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۳۴ ساله هستم
    CPKآزمایشم ۱۱۳۲۸ هستش و LDH هم ۷۶۸ و Sodium هم ۱۴۵.۱
    به دلیل انجام عملیات روی دندانم در یک هفته قبل از عید ۹۸ و به دلیل درد زیاد دندان مجبور شدم در جایی که به نظر خودم از لحاظ بهداشتی فاجعه بود ترس از بیماری های ویروسی مجددا تصمیم به آزمایشات کلی بعد از یک سال و چهار ماه شدم
    عوامل بالا بودن موارد آزمایشم رو تو اینترنت سرچ کردم خیلی استرس دارم که به HIV مبتلا شدم.
    حدودا یک هفته ای هم هستش باشگاه بدنسازی رو بعد از یک سال دو باره شروع کردم چهارمین جلسه رو در شب قبل از آزمایش هم یک ساعت تمرین سبک با ست های بالا میانگین حرکت۶۰ عدد در هر ست که شامل ۷ ست کلی بود و ۱۵ دقیقه دویدن روی ترد میل انجام دادم.
    چون هیچ سوالی از ورزش مجری آزمایش ازم نپرسید من هم ناشتا رفتم و آزمایش دادم تا که از آزمایشگاه زنگ زدن و گفتم باشگاه میرم، و گفتن برا ورزش هستش.
    جواب بقیه هم تا پنجشنبه آماده میشه.
    لطفا اگه موردی هست برا راهنمایی تا قبل از پنجشنبه بفرمایید که واقعا استرس زیادی دارم ممنون میشم جوابم رو طوری بفرمایید که من به طور کامل متوجه بشم.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      آزمایشات فوق الذکر ربطی به ابتلا به HIV نداره
      در صورتیکه تزریق عضلانی قبل از آزمایش ها داشته اید میتونه به اون علت باشه.

  • تصویر کاربر Abolfazl یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین دکتر
    من ۸ ساله ورزش میکنم . مسابقه هم دادم حرفه ای
    ازمایش دادم
    انزیم سی پی کا باید بین ۰ تا ۱۹۵ باشه واسه من ۳۱۶ هست
    میشه بگین چی کار باید بکنم ؟
    ممنون میشم
    ۲۸ سالمم هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب در صورتیکه در حین ورزش ضرباتی میخورید و یا با افتادن شدید همراه هست میتونه به اون علت باشه.

  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مادرم مشکل درد معهده داشت بردیم دکتر آزمایش نوشته آنزیم قلب ۹۵۲.۵می باشد راهنمایی کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتیکه میزان آنزیم بالاتر از حد طبیعی گزارش شده توسط کیت آزمایش مربوطه باشه یک مورد ارژانس هست و نیاز به پیگیری دقیق و بستری شدن داره.

  • تصویر کاربر حمیدرضا دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    من از دیروز تپش قلب، دل شوره، ی مقدار خیلی کم حالت تهوع و همچنین خیلی کم سر گیجه داشتم امروز ی کم بهترم اما هی میاد سراغم دل شوره و احساس مسکنم تپش قلببم هست از شما کمک میخواهم چیکهر کنم خوب بشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه میکنم که در زمان طپش قلب نوار قلب بگیرید و یا یک هولتر نوار قلب ۴۸ساعته انجام بدید.

  • تصویر کاربر بابک دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر. جواب آزمایش 317 :cpk و ck-mb جوابش 27 آیا مشکلی وجود دارد؟من 33 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بسته به میزان کیت آزمایش داره ولی با کیت های معمول موجود در بازار کمی بالاست.

درحال دریافت اطلاعات