بالا بودن آنزیم های قلبی نشانه ی چیست؟ [ + درمان ]

هنگامی که قلب دچار آسیب مانند حمله قلبی شدید می شود، آنزیم های خاصی را آزاد می کند. این آنزیم ها بیومارکرهایی هستند که هنگام آسیب قلب بالا می روند. در این مقاله به بررسی علل بالا رفتن آنزیم های قلبی و همچنین درمان آن می پردازیم.

منظور از آنزیم های قلبی چیست؟

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که بدن آنها را تولید می کند تا سرعت واکنش های شیمیایی خاصی را در بدن بالا ببرند. آنزیم های قلبی که پزشکان اندازه گیری می کنند شامل تروپونین تی Troponin T و تروپونین آی Troponin I می باشند.

معمولا هر دو نوع تروپونین بررسی می شوند، زیرا آنزیم های خاص مربوط به سکته قلبی هستند. پزشکان ممکن است سطوح کراتین فسفوکیناز (CPK) و میوگلوبین را نیز در برخی موارد بررسی کنند.

معمولا مقادیر کمی از این آنزیم ها در جریان خون وجود دارند. هنگامی که این سطوح بالا می رود، نشان دهنده این است که عضله قلب آسیب دیده و یا اکسیژن کافی به دست نیاورده است.

آزمایش آنزیم قلبی چیست؟

آزمایش آنزیم قلب، آزمایش خونى است که آنزیم های قلب را در خون اندازه می گیرد. تکنسین یک سوزن را به بازوی فرد وارد می کند و یک نمونه خون از وی می گیرد سپس نمونه را به آزمایشگاه ارسال می کند تا از نظر آنزیم های قلب تجزیه و تحلیل شود.

برای انجام این آزمایش نیازی به سرعت و یا هیچ گونه آماده سازی خاصی نیست. اغلب پزشکان این آزمایش را در یک وضعیت اضطراری و زمانی که به حمله قلبی شک داشته باشند، درخواست می کنند.

بالا بودن سطح آنزیم های قلبی به چه معناست؟

نتیجه آزمایش آنزیم های قلبی می تواند نشان دهنده ی حمله قلبی باشد. سطح تروپونین به طور معمول در خون بسیار کم و غیر قابل تشخیص است. اگر تست آنزیم قلبى فردی برای تروپونین مثبت بشود، احتمالا حمله قلبی یا آسیب قلبی داشته است.

نتیجه آزمایش آنزیم قلبی می تواند به پزشک کمک کند تا سطح آسیب ناشی از حمله قلبی را ارزیابی کند. هر چه تروپونین بیشتر در خون یافت شود، میزان آسیب قلب بیشتر است. واحد اندازه گیری تروپونین نانوگرم در میلی لیتر است.

اگر آزمایش آنزیم های قلبی بلافاصله بعد از آسیب قلب انجام شود، ممکن است نتیجه طبیعی باشد. پزشک معمولا آزمایش آنزیم های قلبی را بعد از چند ساعت انجام می دهد.

علل دیگر افزایش آنزیم های قلب

چند عامل دیگر وجود دارد که ممکن است باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شوند، این موارد عبارتند از:

مراجعه به پزشک

درمان بالا بودن آنزیم قلبی

پزشک احتمالا آزمایشات دیگری علاوه بر آزمایش آنزیم های قلبی انجام خواهد داد. این امر به این دلیل است که علاوه بر حملات قلبی، عوامل دیگرى نیز می توانند باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شوند، این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

اگر علت افزایش آنزیم های قلبی حمله قلبی نباشد، پزشک هر وضعیتی که باعث افزایش سطح آنزیم ها شده است را درمان می کند. همچنین ممکن است به فرد ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی را برای بهبود عملکرد قلب پیشنهاد کند.

داروهای تنظیم آنزیم قلب

اگر پزشک تعیین کند که حمله قلبی باعث افزایش سطح آنزیم های قلبی شده است، فرد برای درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. پزشک همچنین ممکن است داروهای زیر را برای فردی که حمله قلبی داشته است، تجویز کند:

  • داروهایی که لخته های خون را حل می کنند و به عنوان ترومبولیتیک شناخته می شوند.
  • رقیق کننده های خون مانند هپارین
  • دارو های ضد پلاکت برای جلوگیری از بزرگ شدن لخته شدن خون
  • نیتروگلیسیرین
  • مسدود کننده های بتا
  • مهار کننده های آنزیم آنژیوتانسین
  • داروهای ضد درد

پزشک ممکن است به فردی که حمله قلبی داشته است، انجام عمل جراحی را نیز توصیه کند. ممکن است پزشک گذاشتن استنت کرونر یا عمل جراحی بای پس عروق کرونر را پیشنهاد کند.

استنت کرونر

در طی این پروسه، پزشک یک لوله نازک را از طریق یک شریان هدایت می کند تا انسداد را پیدا کند. هنگامی که انسداد را پیدا کرد، از یک ابزار در انتهای لوله برای باز کردن شریان مسدود شده استفاده می کند و یک استنت فلزی را برای باز نگه داشتن شریان جایگذاری می کند.

فرد که دچار حمله قلبی شده است معمولا بیدار و هوشیار است. این روش زمان کمتری برای ریکاوری نسبت به جراحی بای پس عروق کرونر نیاز دارد.

جراحی بای پس عروق کرونر

جراحی بای پس عروق کرونر، جراحی بزرگى است که ممکن است بلافاصله پس از حمله قلبی انجام شود تا به قلب برای بهبودی فرصت دهد.

در طی جراحی بای پس عروق کرونر، جراح یک بخش از شریان مسدود شده را بر می دارد و قسمت های باقی مانده را به یکدیگر متصل می کند.

نتیجه

حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است. افرادی که سطوح آنزیم قلبی بالا دارند باید از دستورالعمل های پزشک خود برای بهترین نتیجه پیروی کنند. درمان سریعتر، نتایج بهتری را ایجاد می کند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نازنین دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام مادر من یک بار سکته قلبی داشتن که ازمایش تروپونین دادن بالای ۴۰۰ بود آنژیو شدن که خوشبختانه گرفتگی عروق نداشتن الان بعد از چند ماه سوزش کتف دارن نوار قلب دادن وازمایش تروپ که ۱۳.۸ هستش نیازز به بستری شدن دارن یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      برای پاسخگویی نیاز به رویت تصویر نوار قلب ایشان دارم

  • تصویر کاربر M.gh چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.
    بنده اخیرا ازمایش خون دادم و توی جواب ازمایش مقدارLDH را 542زده.میخواستم علت افزایش رو بدونم.بنده خانم هستم و 32سالمه،متاهلم،بدون فرزند
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ممکن است که ناشی از لیز شدن گلبول های قرمز در هنگام وارد کردن به لوله آزمایش باشد قبل از اقدام دیگری آزمایش را تکرار بفرمایید

  • تصویر کاربر سونیا سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید برادرزاده من ۲۰ سالشه داروی تشنج میخوره از یک سالگی دیروز گفت قفسه سینه او درد میکنه بیمارستان گفتن مشکل قلبی داره ازش اکو گرفتن سالم بود فقط توو آزمایش آنزیمش بالا بود یه خورده،در ضمن ورزش فوتبال هم میکنه که هفته پیش با سمت چپ زمین خورده ،میخاستم راهنمایی بفرمایید چیکار باید بکنیم وعلتش چی میتونه باشه ایا خطرناکه،ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه بدون دیدن بیمار نتایج آزمایش ها و بررسی‌های انجام شده نمیتونم اظهارنظر بکنم

  • تصویر کاربر Pooneh یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خواهرم 16 سالشه و تپش قلب داره که در حالت عادی ضربان قلبش 132 هست و ازمایش که داده سطح cpk2328هستش معمولا همیشه سرگیجه داره و سرش گنگه و قفسه سینه و گردن و کمرش درد میکنه خواهشا جواب بدید ایا خطرناکه؟درمانش چجوریه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با توجه به میزان بسیار بالای آنزیمCPK ایشان مبتلا به بیماری عضلانی هستند و توصیه می کنم که در صورت تایید بالا بودن تا این حد این آنزیم با یکی از همکاران محترم نورولوژیست مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر Padiz دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی
    من ۵۲ سال هستم با ضربان قلب بالا چند ماه گذشته بر اثر عصبی شدن بیش از اندازه فشارم بالا رفت (۲۰) بعد که بیمارستان رفتم گفتن سکته کرده ی سری آزمایشات و اسکن انجام دادم دکتر گفت گرفتگی نداره میخواستم بدونم اگر گرفتگی نداره پس علت سکته چی بوده؟
    ممنون میشم اگر جواب بدید
    1. تصویر کاربر Padiz سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      ضربان قلب بالا
    2. تصویر کاربر Padiz سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      ضربان قلب بالا
    3. تصویر کاربر Padiz سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      قلب
    4. تصویر کاربر Padiz سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      قلب
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در بررسی مدارک ارسالی نشانه و دلیلی مبنی بر وجود سکته قلبی وجود ندارد و نتیجه سی تی آنژیوگرافی( و نه آنژیوگرافی ) طبیعی است لذا در مورد وقوع سکته قلبی با مدارک ارسالی که شامل آنزیم های قلبی هم نیست نمی توان مطمئن بود

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر داود سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام من درد قفسه سینه با سردرد داشتم رفتم بیمارستان نوار قلبم طبیعی بو ولی در ازمایش خون cpk وpt بالا بود تو بیمارستان گفتن طبیعی هست میخواستم بدونم اگه طبعی هست پس چرا زیاد نشون داده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      CPKیک آنزیم غیر اختصاصی عضلانی است و در بافت های مختلفی از جمله عضلات اسکلتی دیده میشه و حتی با تزریق عضلانی هم میزان آن در خون افزایش پیدا میکنه
      در مورد PT هم اگر خطای آزمایشگاهی نباشه میتونه نشانه ای از بیماری های کبدی پیشرفته باشه

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من ۳۸ سالمه آنزیم قلبم یعنی همون تراپونین من ۵ هست چکار باید بکنم ضمنا استرس گرفتم نمیدونم شاید از قبل هم داشتم اگر میشه راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً در مورد علائم توضیح بیشتری بفرمایید و همچنین تصویر نوار قلب را هم بفرستید

  • تصویر کاربر رها شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من دختری ۲۴ ساله هستم مدت یک سال پیش به خاطر تپش بالا و درد پشت کتف چپ به متخصص قلب مراجع کردم بعد از نوار قلب و ضربان ۱۳۰ گفتن باید اکو بدم بعد اکو گفتن مشکلی نیست و فقط از این حجم ضربان تعجب کردن برام متورال ۵۰ تجویز کردن و گفتن فشار قلبت بالاست.امشب دوباره همون حال رو داشتم جوری که ضربان قلبم دست چپم تکون میداد و درد پشت کتف داشتم و شدشد قلبم تند میزد رفتم بیمارستان و پزشک عمومی بعد نوار قلب با ضربان ۱۰۰ برام آزمایش سرپایی تروپونین نوشتن همون موقع دادم ۱.۵بود گفتن مشکلی نداره این تپش قلب و لرزش نشانه چیه از نظر شما؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر نوار قلب قبلی و جدید رو همچنین در صورتی که آزمایش های تیروئید را انجام داده اید آنها را هم بفرستید

  • تصویر کاربر Bahar شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من تپش قلب و حال تهوع داشتم رفتم دکترنوارقلب دادم سالم بود ازمایشcpkmbبرام نوشت انجام دادجوابش ۱۳میخام بدونم مشکل داره یان؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نتیجه آزمایش بر اساس میزان نرمال که برای هر کیت آزمایش متفاوت است معنی پیدا خواهد کرد بنابراین می توانید با استفاده از میزان نرمال که روبروی این آزمایش نوشته شده ببینید که آیا در این کیت عدد ۱۳ طبیعی است یا بالاتر از حد طبیعی است

  • تصویر کاربر مهناز سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 607 مشاهده پرسش
    آقای دکتر با سلام
    عمه ام بعد از زایمان اورژانسی دکولما دچار آمبولی ریه و نارسائی قلب شده و درicu بستری هست. آیا امکان درمان وجود دارد؟ و طول دوره بستری شدن معمولا چقدر هست؟ چون نگهداری نوزاد نارس واقعا سخت است.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله انشالله با درمان مناسب قابل درمان هست

درحال دریافت اطلاعات