آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

آمبولی ریه به یک لخته خون گفته می شود که در ریه ها به وجود می آید. این لخته خون می تواند به بخشی از ریه آسیب برساند. این آسیب به وسیله ی محدود شدن جریان خون آن قسمت، کاهش سطوح اکسیژن در خون و تاثیر بر دیگر اندام ها صورت می گیرد.

لخته های خونی بزرگ یا متعدد می توانند کشنده باشند. این نوع انسداد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. طبق تحقیقات، این انسداد سبب مرگ یک سوم افرادی می شود که در آن ها تشخیص یا درمان لخته صورت نمی گیرد. با این حال، درمان اورژانسی و فوری آمبولی ریه به شدت احتمال ابتلا به آسیب دائمی ریوی را کاهش می دهد.

علت آمبولی ریه

لخته های خون می توانند به دلایل متعددی تشکیل شوند. آمبولی های ریوی اغلب توسط ترومبوز ورید های عمقی صورت می گیرند.

در این مورد، لخته های خون در سیاهرگ هایی تشکیل می شوند که در عمق بدن وجود دارند. لخته های خونی که اغلب سبب آمبولی های ریوی می شوند در پاها یا لگن تشکیل می شوند. لخته های خون در ورید های عمقی بدن می توانند چندین عامل مختلف داشته باشند که شامل موارد زیر می شوند:

# آسیب یا جراحت

جراحاتی مانند شکستگی های استخوانی یا پارگی های عضلانی می توانند سبب آسیب به عروق خونی شده و منجر به تشکیل لخته خون شوند.

# بی تحرکی

در دوره های طولانی بی تحرکی، جاذبه سبب می شود تا خون در پایین ترین قسمت های بدن جمع شود که این حالت منجر به تشکیل لخته خون می شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد در یک سفر طولانی مدت دائما نشسته و یا در دوره بهبودی پس از یک بیماری در تخت دراز کشیده است.

# شرایط پزشکی

برخی وضعیت های سلامتی می توانند لخته شدن خون را بسیار آسان کنند که این در نهایت به آمبولی ریه منجر می شود. برخی روش های درمانی بیماری ها مانند جراحی یا شیمی درمانی برای سرطان نیز می توانند سبب تشکیل لخته های خون شوند. عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به نوعی از لخته های خونی را افزایش داده و سبب آمبولی ریه می شوند.

درد قفسه سینهعوامل خطر آمبولی ریه

عواملی که خطر ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی و آمبولی ریوی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان
  • سابقه خانوادگی آمبولی
  • شکستگی های استخوان پا یا لگن
  • حالات پر انقعادی یا اختلالات ژنتیکی در انعقاد خون از جمله فاکتور V leiden، جهش ژنی پروترومبین و افزایش میزان هموسیستئین
  • داشتن سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • عمل جراحی بزرگ
  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سن بالای ۶۰ سال
  • مصرف استروژن یا تستوسترون

علائم آمبولی ریه

علائم آمبولی ریوی به اندازه لخته و محل انسداد ریه بستگی دارند. شایع ترین علامت آمبولی ریه تنگی نفس است. این تنگی نفس می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • سردی یا آبی رنگ شدن پوست
  • درد در قفسه سینه که می تواند تا به بازو، فک، گردن و شانه منتشر شود.
  • غش کردن
  • ضربان غیر عادی قلب
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس سریع
  • ضربان سریع قلب
  • بی قراری
  • بالا آوردن خون
  • ضعیف بودن نبض

⚠نکته: در صورتی که فرد یک یا بیش از یک مورد از این علائم و مخصوصا تنگی نفس را داشته باشد، باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی باشد.

انواع آمبولی ریه

 شایع ترین نوع آمبولی ریوی یک لخته خون می باشد. امکان دارد هر چیزی که در جریان خون وارد شده و سبب انسداد شریان های کوچک تر شود یک آمبولی ریوی باشد. برای نمونه می توان به چربی مغز یک استخوان شکسته شده، بخشی از یک تومور یا بافت دیگر و حباب های هوا اشاره کرد.

یک نوع نادر از آمبولی در دوران بارداری اتفاق می افتد که معمولا در حین زایمان یا فورا پس از تولد نوزاد رخ می دهد. در این مورد، مقداری از مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد را احاطه کرده است) به درون جریان خون مادر وارد شده و به ریه ها می رسد.

تشخیص آمبولی ریه

تشخیص آمبولی ریه

در برخی موارد، تشخیص یک آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. این مخصوصا زمانی صادق است که فرد به یک بیماری زمینه ای قلبی یا ریوی مانند آمفیزم یا فشار خون بالا مبتلا باشد.

هنگامی که فرد برای علائم خود به دکتر مراجعه می کند، او در ارتباط با سلامت عمومی فرد و هرگونه بیماری که از قبل به آن ابتلا دارد سوال می پرسد. پزشک معمولا یک مورد یا بیش تر از آزمایش های زیر را برای تشخیص علت علائم فرد انجام می دهد:

#تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش استاندارد و غیر تهاجمی پزشک را قادر می سازد تا قلب، ریه و هرگونه مشکل در استخوان های اطراف ریه را به همراه جزئیات مشاهده کند.

#الکترو کاردیوگرافی (ECG)

آزمایش الکتروکاردیوگرافی فعالیت الکتریکی قلب را سنجش می کند.

#MRI

این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی تصاویری با جزئیات به وجود می آورد.

#سی تی اسکن

این آزمایش تصویر برداری پزشک را قادر می سازد تا تصاویری را از چند مقطع (زاویه دید) ریه مشاهده کند. همچنین، احتمال دارد انجام یک آزمایش خاص به نام اسکن V/Q درخواست شود.

#آنژیوگرافی ریوی

این آزمایش شامل ایجاد یک برش کوچک می شود که از آن طریق پزشک می تواند یک ابزار مخصوص را به درون سیاهرگ های فرد هدایت کند. پزشک یک نوع رنگ مخصوص را تزریق خواهد کرد تا عروق خونی ریه قابل دیدن شوند.

#سونوگرافی داپلکس عروقی

این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می کند تا جریان خون و وجود لخته ها را در پاها بررسی و قابل دیدن کند.

#ونوگرافی (رگ نگاری)

این مورد یک تصویر برداری ویژه از سیاهرگ های پا به وسیله اشعه ایکس است.

#آزمایش دی دایمر

آزمایش دی دایمر یک نوع آزمایش خون است.

جراحی

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریوی به اندازه لخته و موقعیت آن بستگی دارد.

#درمان دارویی

در صورتی که مشکل جزئی بوده و زود هنگام تشخیص داده شود پزشک می تواند مصرف برخی دارو ها را به عنوان درمان برای فرد در نظر گیرد. برخی دارو ها می توانند لخته های خونی را تجزیه کنند. دارو هایی که پزشک می تواند تجویز کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ضد انعقادها

نمونه هایی از این داروها که بنام رقیق کننده های خون نیز شناخته می شوند، هپارین و وارفارین هستند. این داروها مانع از تشکیل لخته های خونی جدید شده و می توانند در مواقع اورژانسی جان بیمار را نجات دهند.

✔تجزیه کننده های لخته خون (ترومبولیتیک ها)

این داروها سرعت تجزیه لخته خون را افزایش می دهند. این داروها معمولا برای مواقع اورژانسی استفاده می شوند، زیرا عوارض جانبی آن ها می تواند شامل مشکلات خونریزی خطرناکی شود.

#جراحی

ممکن است جهت برداشتن لخته های خونی مشکل ساز، مخصوصا آن هایی که جریان خون قلب یا ریه را محدود می کنند به جراحی نیاز باشد. طبق تحقیقات، برخی فرایند های جراحی که ممکن است پزشک در موارد آمبولی ریوی استفاده کند شامل موارد زیر می شوند:

✔فیلتر وریدی

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس از یک سیم نازک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک را در بزرگ سیاهرگ زیرین بیمار قرار دهد. بزرگ سیاهرگ زیرین، وریدی اصلی است که از پاها به سمت راست قلب منتهی می شود. این فیلتر مانع رفتن لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می شود.

✔برداشت لخته

یک لوله باریک به نام کاتتر لخته های خونی بزرگ را از درون شریان به بیرون مکش می کند. این روش کاملا موثر نیست زیرا دشواری هایی به همراه داشته و همواره روش درمانی نیست که بر دیگر روش ها ترجیح داده شود.

✔جراحی باز

پزشکان تنها در مواقع اورژانسی از جراحی باز استفاده می کنند. در این مواقع شخص در شوک قرار داشته یا داروهای تجزیه کننده لخته پاسخگو نیستند.

مراقبت پس از درمان

پس از اینکه فرد درمان مناسب را برای آمبولی ریوی در بیمارستان دریافت کرد، به او توصیه می شود که عامل زمینه ای این مشکل را درمان کند، این عامل معمولا ترومبوز وریدهای عمقی می باشد.

فرد احتمالا شروع به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین خواهد کرد تا از تشکیل دوباره لخته های خونی جلوگیری شود. احتمالا بیمار نیاز داشته باشد تا جوراب های فشاری (مانند جوراب هایی تنگ هستند) پوشیده یا از وسیله دیگری برای جلوگیری از تشکیل لخته در پاهای خود استفاده کند.

ورزش دادن پاها به طور منظم یک مورد کلیدی، پس از آمبولی ریه می باشد. پزشک دستورالعمل های کامل را در ارتباط با چگونگی مراقبت از خود جهت پیشگیری از لخته های خونی در آینده به بیمار خواهد داد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرحسین یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دکتر...همسر بنده 20 روز پیش زایمان طبیعی دربیمارستان میرزاکوچک خان داشته با نوزاد 8 ماهه....حدود یکهفته پیش با احساس تنگی نفس و درد قفسه سینه به دکتر قلب مراجعه کردیم و پس از گرفتن نوار قلب خانم ،دکتر گفتند: ضربان قلب ات بالاست...باید اکو قلب بشوی...رفتیم بیمارستان قلب رجایی...اونجا پس از اکوی قلب..واخذ آزمایش خون ...سی تی آنژیوی قلب گرفتن....و دکتر اورژانس گفتن...لخته خونی در یکی از ریه هات وجود داره...و الان توبیمارستان قلب رجایی بستری است...لطفا بفرمایید ; علت این لخته شدن چیست؟ واینکه چند روز طول درمان و رفع لخته خون و درد قفسه سینه زمان میبرد تا بهبودی کامل حاصل شود؟ باتشکرفراوان از حضرتعالی....
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خود بارداری از ریسک فاکتورهای لخته شدن خون در پاها و لگن و امبولی است و طول درمان ۶ تا ۱۲ ماه هست ولی درد سینه خیلی زود خوب میشه

  • تصویر کاربر مرضیه چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 704 مشاهده پرسش
    سلام من به علت درد شدید قفسه سینه و تنگی نفس دکتر رفتم عکس گرفتم گفتن لخته خون در ریه شماست بعد آزمایش دادم گفتن سالمه ولی درد هنوز دارم خیلی هم شدید ه من باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      اطلاعات ناکافی است

  • تصویر کاربر ندا دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 620 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    اقای دکتر مامان من ۵سال پیش ب خاطر کیست و میوم رحم جراحی شد .بعد جراحی ک اوردیم خونه مامانم‌تنگی نفس و درد تو قفسه سینه داشت بلافاصله بردیم دکتر اونجا فهمیدیم ک تو پای راستش خون لخته شده گویا امبولی ریه شدن .تنها دارویی ک استفاده میکرد وارفارین بود بعد یه سال پزشکش خاست دارو رو قطع کنه پیشنهاد داد اسپرین بخوره ک بعد یه سال دوباره برگشت کرد الان ۵سال میگذره و‌همچنان داروی زالربان رو میخورن.هیچ گونه دارویی گفتن نباید بخوره .الان دوباره کیست تو تخمدان راستش داره و هیچ دکتری تا میفهمن امبولی شده جراحی نمیکنن از یه طرف کیستش بزرگ‌شده .و‌ما خیلی نگرانیم میترسیم ک جراحی بشه و دوباره برگرده.
    شما چ پیشنهادی دارین امکان برگشت وجود داره اقای دکتر؟ممنون میشیم اگه جواب بدین متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      احتمال تکرار در جراحی های بعدی هم هست ولی با رعایت پیشگیری های لازم این ریسک کاهش پیدا میکنه

    2. تصویر کاربر ندا جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر یعنی هیچ راهی برای رفع امبولی ریه وجونداره؟درمانش فقط یه داروس؟
      هیچ وقت هیچ جراحی از ترس نمیتونن برن انجام بدت؟؟؟پس چاره و راهش چیه اقای دکتر!?
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      میشه جراحی رو انجام داد ولی این احتمال وجود دارد توجه کنید احتمال داره و قطعی نیست

    4. تصویر کاربر ندا دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون ،متشکر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر mojtaba دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون به خیر یکی از آشناهای ما دچار آمبولی شدا ینی هم درد قفسه سینه داره هم خلت خونی از دهانش خارج میشه سوالم اینه که چند درصد قابل رفعه این بیماری و اینکه با دارو رفع میشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بسته به وسعت آمبولی است و در بسیاری از موارد با دارو بهبودی حاصل میشه.

  • تصویر کاربر الهه دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 517 مشاهده پرسش
    من فشار پایین داشتم 8 روی 6
    وقتی با آنژوکت برام سرم زدم با قطره اول درد وحشتناکی در دستم ایجاد شده که گفتن خون لخته شده با آنژوکت نوزادن زدن باز گفتن خون لخته شده میترسم آمبولی شده باشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مشکلی ندارید اشکال در رگ گیری بوده نه از شما.

  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 581 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم 80 ساله بود استخوان سر فمور در رانش شکست پس از عمل حدود دوماه دکتر ش گفت باید در بستر بخوابد و راه نرود (پیچ و پلاک ) گذاشت بعد از دوماه دکترش گفت فیزیتراپیش کنید و راه برود البته بع از عمل 16 عدد آمپول سلکزان تجویز کرد دور نافش روزی یکعدد زدیم ولی قبل از بحرکت دراوردنش پس از دوماه دیگر آمپول سلگزان بهش نداد وبطور ناگهانی پدرم تنگی نفس گرفت و فشار خونش 8 شد و در بیمارستان پس از ازمایش خونش گفتند چون آی آی آر خونش پائینه نمیتواند هپارین بگیرد و پس از 24 ساعت منجر به فوتش شد آیا حق شکایت از اورتوپدش رادارم آیا راه درمان دیگری داشت ؟متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      امبولی ریه از عوارض شناخته شده شکستگی و جراحی ران هست و خطای پزشکی محسوب نمیشه ولی در هر صورت شما حق شکایت رو دارید درمورد راههای درمانی دیگر هم از تجارب همکاران ارتوپد استفاده کنید.

  • تصویر کاربر سبیکه دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 503 مشاهده پرسش
    آیا امبولی درمان میشود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      درمان امبولی داروهای ضد انعقاد و در صورت شدید بودن داروهای حل کننده لخته و یا جراحی است.

  • تصویر کاربر توحید دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 590 مشاهده پرسش
    آقای دکتر با تشکر از توضیحات جامع و کاملتون در مورد این بیمار
    یک سوال داشتم من حدود سی ماه پیش دچار آمبولی ریه شدم تو سمت راست ریه ام الان ۲۰ ماهه درمانم پایان یافته مشکل خاصی ندارم فقط تو همون نقظه ریه ام موقع نفس عمیق و خمیازه احساس درد دارم هنوز
    آیا این درد طبیعی هست یا من باید باز تحت نظر باش
    و اگه طبیعی هست چقد طول میکشه برطرف بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد درد فعلز شما ارتباطی با امبولی قبلی نداره و مربوط به عضلات و استخوان های قفسه سینه است و میتوانید از در صورت شدید بودن علائم از مسکن های خوراکی استفاده کنید همچنین نیاز دارید که بطور دوره ای زیر نظر پزشک باشید.

  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    باعرض سلام.
    آقای دکترمادرم براثرتصادف آسیب نخاعیc4وc6حرکت دست وپای خودشواز وست داده.تقریبا یک ماهه که عمل نخاعی انجام داده.
    به ما نگفتن که احتمال آمبولی ریه براثرحرکت نکردن پا اتفاق میافته..ما فیزیوتراپ وحرکات نرمشی پاروانجام میدادیم..مادرم تقریبا هرچند روز یکبار به ما میگفت نفسم کم میاد...ماهم درمنزل کپسول اکسیژن داشتیم و وصل میکردیم..اما غافل که خون به تدریج داره لخته میشه..تا ناگهان براثرحمله ای مثل تشنج نفس رفت واتفاق تلخ مادرم رو به ببمارستا منتقل کردیم.الانم تزریق موادبرای رقیق شدن بهش وصل کردن..ببخشید سوالات
    1چیکارباید کرد؟
    2چون حرکت پانداره چطکری از لخته شدن مجدد جلوگیری کنیم؟
    3آیالخته ازبین میرود؟
    4راه درمان؟
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ایشون نیاز به مصرف داروهای ضد انعقاد بصورت مادام العمر دارند لخته هم ممکنه درجات مختلف حل شدن از کامل تا بخشی از لخته را خواهد داشت.

  • تصویر کاربر کامران چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 560 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    دایی من سی سال سن دارند آمبولی ریه کردند.دکتر دو نوع دارو بهشون دادند.ولی بعد از حدود ده روز هنوز مشکل حل نشده ،آنژیوگرافی هم کردند بازهم فشار خون ریه به حالت طبیعی برنگشت، به نظر شما آیا راه درمانی وجود دارد؟؟!!
    خوشبختانه هنوز به قلبشون آسیب نرسیده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      فعلا داروهای ضد انعقاد ادامه پیدا کنه و اقدام دیگری لازم نیست.

درحال دریافت اطلاعات