آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

آمبولی ریه به یک لخته خون گفته می شود که در ریه ها به وجود می آید. این لخته خون می تواند به بخشی از ریه آسیب برساند. این آسیب به وسیله ی محدود شدن جریان خون آن قسمت، کاهش سطوح اکسیژن در خون و تاثیر بر دیگر اندام ها صورت می گیرد.

لخته های خونی بزرگ یا متعدد می توانند کشنده باشند. این نوع انسداد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. طبق تحقیقات، این انسداد سبب مرگ یک سوم افرادی می شود که در آن ها تشخیص یا درمان لخته صورت نمی گیرد. با این حال، درمان اورژانسی و فوری آمبولی ریه به شدت احتمال ابتلا به آسیب دائمی ریوی را کاهش می دهد.

علت آمبولی ریه

لخته های خون می توانند به دلایل متعددی تشکیل شوند. آمبولی های ریوی اغلب توسط ترومبوز ورید های عمقی صورت می گیرند.

در این مورد، لخته های خون در سیاهرگ هایی تشکیل می شوند که در عمق بدن وجود دارند. لخته های خونی که اغلب سبب آمبولی های ریوی می شوند در پاها یا لگن تشکیل می شوند. لخته های خون در ورید های عمقی بدن می توانند چندین عامل مختلف داشته باشند که شامل موارد زیر می شوند:

# آسیب یا جراحت

جراحاتی مانند شکستگی های استخوانی یا پارگی های عضلانی می توانند سبب آسیب به عروق خونی شده و منجر به تشکیل لخته خون شوند.

# بی تحرکی

در دوره های طولانی بی تحرکی، جاذبه سبب می شود تا خون در پایین ترین قسمت های بدن جمع شود که این حالت منجر به تشکیل لخته خون می شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد در یک سفر طولانی مدت دائما نشسته و یا در دوره بهبودی پس از یک بیماری در تخت دراز کشیده است.

# شرایط پزشکی

برخی وضعیت های سلامتی می توانند لخته شدن خون را بسیار آسان کنند که این در نهایت به آمبولی ریه منجر می شود. برخی روش های درمانی بیماری ها مانند جراحی یا شیمی درمانی برای سرطان نیز می توانند سبب تشکیل لخته های خون شوند. عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به نوعی از لخته های خونی را افزایش داده و سبب آمبولی ریه می شوند.

درد قفسه سینهعوامل خطر آمبولی ریه

عواملی که خطر ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی و آمبولی ریوی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان
  • سابقه خانوادگی آمبولی
  • شکستگی های استخوان پا یا لگن
  • حالات پر انقعادی یا اختلالات ژنتیکی در انعقاد خون از جمله فاکتور V leiden، جهش ژنی پروترومبین و افزایش میزان هموسیستئین
  • داشتن سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • عمل جراحی بزرگ
  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سن بالای ۶۰ سال
  • مصرف استروژن یا تستوسترون

علائم آمبولی ریه

علائم آمبولی ریوی به اندازه لخته و محل انسداد ریه بستگی دارند. شایع ترین علامت آمبولی ریه تنگی نفس است. این تنگی نفس می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • سردی یا آبی رنگ شدن پوست
  • درد در قفسه سینه که می تواند تا به بازو، فک، گردن و شانه منتشر شود.
  • غش کردن
  • ضربان غیر عادی قلب
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس سریع
  • ضربان سریع قلب
  • بی قراری
  • بالا آوردن خون
  • ضعیف بودن نبض

⚠نکته: در صورتی که فرد یک یا بیش از یک مورد از این علائم و مخصوصا تنگی نفس را داشته باشد، باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی باشد.

انواع آمبولی ریه

 شایع ترین نوع آمبولی ریوی یک لخته خون می باشد. امکان دارد هر چیزی که در جریان خون وارد شده و سبب انسداد شریان های کوچک تر شود یک آمبولی ریوی باشد. برای نمونه می توان به چربی مغز یک استخوان شکسته شده، بخشی از یک تومور یا بافت دیگر و حباب های هوا اشاره کرد.

یک نوع نادر از آمبولی در دوران بارداری اتفاق می افتد که معمولا در حین زایمان یا فورا پس از تولد نوزاد رخ می دهد. در این مورد، مقداری از مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد را احاطه کرده است) به درون جریان خون مادر وارد شده و به ریه ها می رسد.

تشخیص آمبولی ریه

تشخیص آمبولی ریه

در برخی موارد، تشخیص یک آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. این مخصوصا زمانی صادق است که فرد به یک بیماری زمینه ای قلبی یا ریوی مانند آمفیزم یا فشار خون بالا مبتلا باشد.

هنگامی که فرد برای علائم خود به دکتر مراجعه می کند، او در ارتباط با سلامت عمومی فرد و هرگونه بیماری که از قبل به آن ابتلا دارد سوال می پرسد. پزشک معمولا یک مورد یا بیش تر از آزمایش های زیر را برای تشخیص علت علائم فرد انجام می دهد:

#تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش استاندارد و غیر تهاجمی پزشک را قادر می سازد تا قلب، ریه و هرگونه مشکل در استخوان های اطراف ریه را به همراه جزئیات مشاهده کند.

#الکترو کاردیوگرافی (ECG)

آزمایش الکتروکاردیوگرافی فعالیت الکتریکی قلب را سنجش می کند.

#MRI

این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی تصاویری با جزئیات به وجود می آورد.

#سی تی اسکن

این آزمایش تصویر برداری پزشک را قادر می سازد تا تصاویری را از چند مقطع (زاویه دید) ریه مشاهده کند. همچنین، احتمال دارد انجام یک آزمایش خاص به نام اسکن V/Q درخواست شود.

#آنژیوگرافی ریوی

این آزمایش شامل ایجاد یک برش کوچک می شود که از آن طریق پزشک می تواند یک ابزار مخصوص را به درون سیاهرگ های فرد هدایت کند. پزشک یک نوع رنگ مخصوص را تزریق خواهد کرد تا عروق خونی ریه قابل دیدن شوند.

#سونوگرافی داپلکس عروقی

این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می کند تا جریان خون و وجود لخته ها را در پاها بررسی و قابل دیدن کند.

#ونوگرافی (رگ نگاری)

این مورد یک تصویر برداری ویژه از سیاهرگ های پا به وسیله اشعه ایکس است.

#آزمایش دی دایمر

آزمایش دی دایمر یک نوع آزمایش خون است.

جراحی

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریوی به اندازه لخته و موقعیت آن بستگی دارد.

#درمان دارویی

در صورتی که مشکل جزئی بوده و زود هنگام تشخیص داده شود پزشک می تواند مصرف برخی دارو ها را به عنوان درمان برای فرد در نظر گیرد. برخی دارو ها می توانند لخته های خونی را تجزیه کنند. دارو هایی که پزشک می تواند تجویز کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ضد انعقادها

نمونه هایی از این داروها که بنام رقیق کننده های خون نیز شناخته می شوند، هپارین و وارفارین هستند. این داروها مانع از تشکیل لخته های خونی جدید شده و می توانند در مواقع اورژانسی جان بیمار را نجات دهند.

✔تجزیه کننده های لخته خون (ترومبولیتیک ها)

این داروها سرعت تجزیه لخته خون را افزایش می دهند. این داروها معمولا برای مواقع اورژانسی استفاده می شوند، زیرا عوارض جانبی آن ها می تواند شامل مشکلات خونریزی خطرناکی شود.

#جراحی

ممکن است جهت برداشتن لخته های خونی مشکل ساز، مخصوصا آن هایی که جریان خون قلب یا ریه را محدود می کنند به جراحی نیاز باشد. طبق تحقیقات، برخی فرایند های جراحی که ممکن است پزشک در موارد آمبولی ریوی استفاده کند شامل موارد زیر می شوند:

✔فیلتر وریدی

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس از یک سیم نازک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک را در بزرگ سیاهرگ زیرین بیمار قرار دهد. بزرگ سیاهرگ زیرین، وریدی اصلی است که از پاها به سمت راست قلب منتهی می شود. این فیلتر مانع رفتن لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می شود.

✔برداشت لخته

یک لوله باریک به نام کاتتر لخته های خونی بزرگ را از درون شریان به بیرون مکش می کند. این روش کاملا موثر نیست زیرا دشواری هایی به همراه داشته و همواره روش درمانی نیست که بر دیگر روش ها ترجیح داده شود.

✔جراحی باز

پزشکان تنها در مواقع اورژانسی از جراحی باز استفاده می کنند. در این مواقع شخص در شوک قرار داشته یا داروهای تجزیه کننده لخته پاسخگو نیستند.

مراقبت پس از درمان

پس از اینکه فرد درمان مناسب را برای آمبولی ریوی در بیمارستان دریافت کرد، به او توصیه می شود که عامل زمینه ای این مشکل را درمان کند، این عامل معمولا ترومبوز وریدهای عمقی می باشد.

فرد احتمالا شروع به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین خواهد کرد تا از تشکیل دوباره لخته های خونی جلوگیری شود. احتمالا بیمار نیاز داشته باشد تا جوراب های فشاری (مانند جوراب هایی تنگ هستند) پوشیده یا از وسیله دیگری برای جلوگیری از تشکیل لخته در پاهای خود استفاده کند.

ورزش دادن پاها به طور منظم یک مورد کلیدی، پس از آمبولی ریه می باشد. پزشک دستورالعمل های کامل را در ارتباط با چگونگی مراقبت از خود جهت پیشگیری از لخته های خونی در آینده به بیمار خواهد داد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    من هر سال چکاب قلب انجا میدم هر چهارسال هم عکس برداری قلب تا الان هیچ مشکلی نداشتم ولی چون واریس دارم دکتر گفته لخته خونهای چسبیده به رگهات دیگه نمیشه کاری کردمنم خیلی میترسم هرشب پاها احساس میکنم ی چیزی میادبالا آیاامکان داره لخته ای جدابشه بیاد بالا آمبولی بگیرم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً نتیجه سونوگرافی داپلر وریدهای اندام تحتانی خود را بفرستید

  • تصویر کاربر شادی یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من ٢٤سالع هستم سال ٩١تصادف کردم به خاطر ضربه شدید تصادف امبولی ریه داشتم البته نفهمیدن ازم تا تنگی نفس گرفتم که بردنم ccuبعد دو روز با یه عمل خیلی سخت و دردناکی که باعث ترس افسردگیم و تنفرم از بیمارستان و اون پرستار شد و اون عمل سرپایی بود برای تخلیه ابخون اطراف ریه الان بعد از اون درد نداشتم فقط میفهمیدم که نفسم خیلی ضعیفه چن سالی میشه که انقدر همون ریه همون طرفم درد یه دفع ی میکیره که کامل خشکم میزنه انگارم ریه م بهم میپیچه دیگه از درد نفسم و حرکاتم کامل بند میاد خشکم میزنه میخوام فریاد کنم نمیتونم فقط گریه اقای دکتر میترسم نمیخوام دوباره مث اون موقع بشم خواهش میکنم کمکم کنید راهنمایم کنید جوابم بدین ایا باید دوباره برم زیر نظر پزشکم با دارو رفع میشه?????😭😭
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً ضمن مصرف مسکن های خوراکی با یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای ریوی مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما من مادرم ۱۰ شب پیش تصادف کردند و ۴ روز icu بودن بعد با تشخیص دکتر سرش سالم بود فقط شکستگی دنده و زائده های مهره داشتن بعد از ۳ روز از بیمارستان مرخص شدند حدودا ۸ ساعت بعد عرق سرد کرد و رنگش سفید شد یک دقیقه بعد چشم هاش به سقف خیره شد ولی نفس میکشد بعد با اورژانش تماس گرفتیم بردنش ccu الان گفتن که خون توی ریه اش لخته شده لطفا شما نظرتون درباره ی درمان شون چیه چطور درمان میشه؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به استفاده یک ساله از داروهای ضد انعقاد دارند

  • تصویر کاربر مريم چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    باسلام ، پدرم ٥٥ ساله هستن ، ٢٠ روز پيش حراجي تومور مغز داشتن، يك هفته بعد از عمل به علت آمبولي هر دو ريه و يك لخته هم در پا ٢ شب سي سي يو بستري بود و داروي قرص خواراكي اسمش استراد اگر اشتباه نكنم مصرف ميكردن ، مرتب فيزيوتراپ ميومد ولي تب شديد كردن به علت عفونت ريه مجدد بستري شدن و ديشب خبر دادن كه مجددا آمبولي كردن و بردنشون اي سي يو، تنفسشون مشكله الان و با اكسيژن ، تجويز شما براي رفع آمبولي چيست با توجه به عمل جراحي مغز ٢٠ روز پيش؟؟؟
    و اينكه صادقانه قابل درمانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نام دارو که اشاره شده احتمالاً اشتباه است و برای من نام آشنایی نیست
      آمبولی ریه بیماری است که طیف‌های مختلفی دارد، بسته به وسعت عروقی که توسط آمبولی های وارد شده در ریه مسدود شده باشند، بنابراین از یک بیماری خیلی خفیف تا یک بیماری کشنده می‌تواند باشد
      آمبولی قابل درمان است و بسته به میزان اثری که بر روی فشار شریان ریوی و عملکرد بطن راست می‌گذارد استراتژی های درمانی متفاوت است و بیماری است که با داروهای ضد انعقاد کاملا قابل درمان هست

  • تصویر کاربر ابوالفضل یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب
    پزشک بعد از تشخیص امبولی ریه دستور بی حرکتی و استراحت کامل داده است این موضوع مقایر با مطالب بالاست آیا بعد تشخیص باید پاها مرتب ترمش داده شود یا بی حرکت بماند
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به بی تحرکی کامل نیست و همون مقدار کم فعالیت که برای جابجایی در بستر وجود داره کافی است.

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    آیا قابل درمان هست؟ روش های درمانیش رو میخواستم بدونم؟
    خانومم دچار این مشکل شده ممنون از سایت و پاسخگویی شما آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روشهای درمانی تابع نتیجه اکو مری و آنژیوگرافی و علائم بیمار است و روشهای درمانی میتونه دارویی ، بالن و یا جراحی باز باشه و با اطلاعات ارائه شده ناکافی فعلی نمیشه توضیح بیشتری داد

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 553 مشاهده پرسش
    سلام یه مدتی هست دردقفسه سینه دارم علایم تپش قلب میخواستم ببینم قلبم سوراخ نیست یا افتادگی دریچه نیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      برای پاسخ سوال نیاز به انجام اکو دارید

  • تصویر کاربر جعفر چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من۶۸سالشه،بر اثر فشار خون بالا۲۴مغزش خونریزی کرده،با یک لوله فشار جمجمه رو کم کردن،گفتن نیاز به جراحی نیست،بعد ۳روز متوجه تنگی نفسش شدن،گفتن پاش توی رگ خون لخته شده و ممکنه کنده بشه بره تو ریش،فقط دعا کنید کنده نشه،پدرم تو ای سی یو بیمارستان فیروزگر بستریه،آیا راه حلی نداره این مشکل؟ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت صلاحدید پزشک محترم معالج تعبیه فیلتر IVC رو توصیه میکنم

  • تصویر کاربر میشا چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید،داداش من دو روز پیش فشارش اومد روی ۶ و غش کرد ،دکترا تشخیص دادن که یه لخته بسیار بزرگ تو ریه شه و گفتن که این حمله خیلی خطر ناک بوده،الان تحت نظره ،آیا امکان داره اون حمله دوباره براش اتفاق بیوفته؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله امکان تکرار هست

  • تصویر کاربر خدابخش چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    باسلام.من به علت سندرم نفروتیک دچارآمبولی ریه شدم.دکترم داروی آندوکسان تجویزکرده،آیا راه دیگری هم هست یاخیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام 

      سوال ناقص است لطفا سوال خود را کامل بپرسید

درحال دریافت اطلاعات