آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

آمبولی ریه به یک لخته خون گفته می شود که در ریه ها به وجود می آید. این لخته خون می تواند به بخشی از ریه آسیب برساند. این آسیب به وسیله ی محدود شدن جریان خون آن قسمت، کاهش سطوح اکسیژن در خون و تاثیر بر دیگر اندام ها صورت می گیرد.

لخته های خونی بزرگ یا متعدد می توانند کشنده باشند. این نوع انسداد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. طبق تحقیقات، این انسداد سبب مرگ یک سوم افرادی می شود که در آن ها تشخیص یا درمان لخته صورت نمی گیرد. با این حال، درمان اورژانسی و فوری آمبولی ریه به شدت احتمال ابتلا به آسیب دائمی ریوی را کاهش می دهد.

علت آمبولی ریه

لخته های خون می توانند به دلایل متعددی تشکیل شوند. آمبولی های ریوی اغلب توسط ترومبوز ورید های عمقی صورت می گیرند.

در این مورد، لخته های خون در سیاهرگ هایی تشکیل می شوند که در عمق بدن وجود دارند. لخته های خونی که اغلب سبب آمبولی های ریوی می شوند در پاها یا لگن تشکیل می شوند. لخته های خون در ورید های عمقی بدن می توانند چندین عامل مختلف داشته باشند که شامل موارد زیر می شوند:

# آسیب یا جراحت

جراحاتی مانند شکستگی های استخوانی یا پارگی های عضلانی می توانند سبب آسیب به عروق خونی شده و منجر به تشکیل لخته خون شوند.

# بی تحرکی

در دوره های طولانی بی تحرکی، جاذبه سبب می شود تا خون در پایین ترین قسمت های بدن جمع شود که این حالت منجر به تشکیل لخته خون می شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد در یک سفر طولانی مدت دائما نشسته و یا در دوره بهبودی پس از یک بیماری در تخت دراز کشیده است.

# شرایط پزشکی

برخی وضعیت های سلامتی می توانند لخته شدن خون را بسیار آسان کنند که این در نهایت به آمبولی ریه منجر می شود. برخی روش های درمانی بیماری ها مانند جراحی یا شیمی درمانی برای سرطان نیز می توانند سبب تشکیل لخته های خون شوند. عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به نوعی از لخته های خونی را افزایش داده و سبب آمبولی ریه می شوند.

درد قفسه سینهعوامل خطر آمبولی ریه

عواملی که خطر ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی و آمبولی ریوی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان
  • سابقه خانوادگی آمبولی
  • شکستگی های استخوان پا یا لگن
  • حالات پر انقعادی یا اختلالات ژنتیکی در انعقاد خون از جمله فاکتور V leiden، جهش ژنی پروترومبین و افزایش میزان هموسیستئین
  • داشتن سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • عمل جراحی بزرگ
  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سن بالای ۶۰ سال
  • مصرف استروژن یا تستوسترون

علائم آمبولی ریه

علائم آمبولی ریوی به اندازه لخته و محل انسداد ریه بستگی دارند. شایع ترین علامت آمبولی ریه تنگی نفس است. این تنگی نفس می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • سردی یا آبی رنگ شدن پوست
  • درد در قفسه سینه که می تواند تا به بازو، فک، گردن و شانه منتشر شود.
  • غش کردن
  • ضربان غیر عادی قلب
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس سریع
  • ضربان سریع قلب
  • بی قراری
  • بالا آوردن خون
  • ضعیف بودن نبض

⚠نکته: در صورتی که فرد یک یا بیش از یک مورد از این علائم و مخصوصا تنگی نفس را داشته باشد، باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی باشد.

انواع آمبولی ریه

 شایع ترین نوع آمبولی ریوی یک لخته خون می باشد. امکان دارد هر چیزی که در جریان خون وارد شده و سبب انسداد شریان های کوچک تر شود یک آمبولی ریوی باشد. برای نمونه می توان به چربی مغز یک استخوان شکسته شده، بخشی از یک تومور یا بافت دیگر و حباب های هوا اشاره کرد.

یک نوع نادر از آمبولی در دوران بارداری اتفاق می افتد که معمولا در حین زایمان یا فورا پس از تولد نوزاد رخ می دهد. در این مورد، مقداری از مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد را احاطه کرده است) به درون جریان خون مادر وارد شده و به ریه ها می رسد.

تشخیص آمبولی ریه

تشخیص آمبولی ریه

در برخی موارد، تشخیص یک آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. این مخصوصا زمانی صادق است که فرد به یک بیماری زمینه ای قلبی یا ریوی مانند آمفیزم یا فشار خون بالا مبتلا باشد.

هنگامی که فرد برای علائم خود به دکتر مراجعه می کند، او در ارتباط با سلامت عمومی فرد و هرگونه بیماری که از قبل به آن ابتلا دارد سوال می پرسد. پزشک معمولا یک مورد یا بیش تر از آزمایش های زیر را برای تشخیص علت علائم فرد انجام می دهد:

#تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش استاندارد و غیر تهاجمی پزشک را قادر می سازد تا قلب، ریه و هرگونه مشکل در استخوان های اطراف ریه را به همراه جزئیات مشاهده کند.

#الکترو کاردیوگرافی (ECG)

آزمایش الکتروکاردیوگرافی فعالیت الکتریکی قلب را سنجش می کند.

#MRI

این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی تصاویری با جزئیات به وجود می آورد.

#سی تی اسکن

این آزمایش تصویر برداری پزشک را قادر می سازد تا تصاویری را از چند مقطع (زاویه دید) ریه مشاهده کند. همچنین، احتمال دارد انجام یک آزمایش خاص به نام اسکن V/Q درخواست شود.

#آنژیوگرافی ریوی

این آزمایش شامل ایجاد یک برش کوچک می شود که از آن طریق پزشک می تواند یک ابزار مخصوص را به درون سیاهرگ های فرد هدایت کند. پزشک یک نوع رنگ مخصوص را تزریق خواهد کرد تا عروق خونی ریه قابل دیدن شوند.

#سونوگرافی داپلکس عروقی

این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می کند تا جریان خون و وجود لخته ها را در پاها بررسی و قابل دیدن کند.

#ونوگرافی (رگ نگاری)

این مورد یک تصویر برداری ویژه از سیاهرگ های پا به وسیله اشعه ایکس است.

#آزمایش دی دایمر

آزمایش دی دایمر یک نوع آزمایش خون است.

جراحی

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریوی به اندازه لخته و موقعیت آن بستگی دارد.

#درمان دارویی

در صورتی که مشکل جزئی بوده و زود هنگام تشخیص داده شود پزشک می تواند مصرف برخی دارو ها را به عنوان درمان برای فرد در نظر گیرد. برخی دارو ها می توانند لخته های خونی را تجزیه کنند. دارو هایی که پزشک می تواند تجویز کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ضد انعقادها

نمونه هایی از این داروها که بنام رقیق کننده های خون نیز شناخته می شوند، هپارین و وارفارین هستند. این داروها مانع از تشکیل لخته های خونی جدید شده و می توانند در مواقع اورژانسی جان بیمار را نجات دهند.

✔تجزیه کننده های لخته خون (ترومبولیتیک ها)

این داروها سرعت تجزیه لخته خون را افزایش می دهند. این داروها معمولا برای مواقع اورژانسی استفاده می شوند، زیرا عوارض جانبی آن ها می تواند شامل مشکلات خونریزی خطرناکی شود.

#جراحی

ممکن است جهت برداشتن لخته های خونی مشکل ساز، مخصوصا آن هایی که جریان خون قلب یا ریه را محدود می کنند به جراحی نیاز باشد. طبق تحقیقات، برخی فرایند های جراحی که ممکن است پزشک در موارد آمبولی ریوی استفاده کند شامل موارد زیر می شوند:

✔فیلتر وریدی

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس از یک سیم نازک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک را در بزرگ سیاهرگ زیرین بیمار قرار دهد. بزرگ سیاهرگ زیرین، وریدی اصلی است که از پاها به سمت راست قلب منتهی می شود. این فیلتر مانع رفتن لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می شود.

✔برداشت لخته

یک لوله باریک به نام کاتتر لخته های خونی بزرگ را از درون شریان به بیرون مکش می کند. این روش کاملا موثر نیست زیرا دشواری هایی به همراه داشته و همواره روش درمانی نیست که بر دیگر روش ها ترجیح داده شود.

✔جراحی باز

پزشکان تنها در مواقع اورژانسی از جراحی باز استفاده می کنند. در این مواقع شخص در شوک قرار داشته یا داروهای تجزیه کننده لخته پاسخگو نیستند.

مراقبت پس از درمان

پس از اینکه فرد درمان مناسب را برای آمبولی ریوی در بیمارستان دریافت کرد، به او توصیه می شود که عامل زمینه ای این مشکل را درمان کند، این عامل معمولا ترومبوز وریدهای عمقی می باشد.

فرد احتمالا شروع به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین خواهد کرد تا از تشکیل دوباره لخته های خونی جلوگیری شود. احتمالا بیمار نیاز داشته باشد تا جوراب های فشاری (مانند جوراب هایی تنگ هستند) پوشیده یا از وسیله دیگری برای جلوگیری از تشکیل لخته در پاهای خود استفاده کند.

ورزش دادن پاها به طور منظم یک مورد کلیدی، پس از آمبولی ریه می باشد. پزشک دستورالعمل های کامل را در ارتباط با چگونگی مراقبت از خود جهت پیشگیری از لخته های خونی در آینده به بیمار خواهد داد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام آریتمی قلب در چه زمانی به وجود می آید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این سوال بسیار کلی است و پاسخگویی به آن در مجال این پرسش و پاسخ نیست
  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    شخصی که دچارآمبولی ریه شده تاچه زمان نیازبه داروداردتالخته خون ازبین برورد؟وآیادوباره بعدازدرمان هم امکان بوجودآمدن لخته است؟فردموردنظر۳۱ساله است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مدت مصرف دارو تابع وجود و یا عدم وجود عامل مستعد کننده تومبوز وریدی و آمبولی ریه است
      در صورت عدم وجود عوامل مستعد کننده و یا وجود عامل مستعد کننده غیر قابل درمان مصرف داروهای ضد انعقادی باید به صورت مادام العمر ادامه یابد و در صورت وجود فاکتور مستعدکننده قابل درمان مصرف داروی ضد انعقادی به مدت یک سال کافی است
      امکان عود نیز وجود دارد

  • تصویر کاربر صبا دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من مدتی هستش که تپش قلب دارم و گاهی فشارم بالا میره قرص پرانولول ۲۰ استفاده میکنم ولی بیشتر وقتا فشارم ده هستش چند وقت پیش پیش دکتر رفتم دکتر گفت به جای پرانولول از قرص کنکور استفاده کن ولی من چون بیشتر وقتا فشارم پایینه از قرص استفاده نکردم،بخاطر جریان کرونا هم نمیتونم پیش دکتر برم،نمیدونم استفاده کنم یا نه لطفا راهنمایی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیازی به مصرف کانکور ندارید و در صورت کنترل بودن تپش قلب شما با پروپرانولول هم این دارو را ادامه دهید

    2. تصویر کاربر صبا جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر قرص پرانولول فقط چند ساعت تپش قلبم رو پایین میاره زیاد هم پایین نمیاد من اگر قرص کنکور استفاده کنم تپش قلب خوب میشه؟ گاهی وقتا بی حال و بی انرژی میشم طوری که اصلا توان ندارم ایا از تپش قلب هستش یا مشکل جدی تر حدود ۶ پیش نوار قلب و اکو دادم مشکلی نبودم نمیدونم چیکار کنم؟ بعضی وقتا همزمان یا چند دقیقه بعد از اینکه تپش قلبم شدید میشه فشارم بالا میره نمیدونم از فشار هستش یا تپش قلبم؟ لطفا راهنمایی کنید؟ خیلی نگرانم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      نیمه عمر پروپرانولول کم است و نیاز به مصرف روزانه به ۲ تا ۳ بار دارید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدطاها یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشیدخدمت شما،پسرم ۶ساله شه تپش قلبش نامرتبه سریع میزنه.بعضی وقتارنگ ش میپره میگه قلبم دردمیکنه خیلی منومیترسونه الانم دائم داره میگه درددارم.چندماه پیش بستریش کردم گفتن چیزه خاصی نیست مرخصش کردیم.نمیدونم چیکارکنم الان که نمیتونم ببرمش جایی بااین اوضاع کروناخواهش میکنم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد می کنم که در زمانی که ایشان تپش قلب دارند یک نوار قلب گرفته شود تا بر اساس اطلاعات آن بتوان در مورد وجود و یا عدم وجود بی نظمی و نیز درمان مناسب تصمیم گیری شود

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 370 مشاهده پرسش
    تزریق موادمخدر داشتم 8سال پیش رگهام بسته شدن تنگی نفس دارم دوهفتس تبولرز وسرد د دارم ویه با سرفه کردم خون اومد باید چیکارکنم راه درمانی هست واسم تاخوب شم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نیاز به گرفتن سی تی اسکن سینه و اکو دارید تا به تشخیص قطعی برسید و سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده در مورد درمان مناسب تصمیم گیری شود

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مشکلی که دارم سال های سال اینه که ضربان قلبمو کاملا احساس میکنم در نوک انگشتان و شکم و نوک پا و غیره ....دو سال پیش هر سال یکبار یا بیشتر دچار تپش قلب شدم و نوار گرفتم دکتر گفت احتمال آریتمی vf یه همچین چیزی بهم قرص دیگوسین و متوهگزال چهل هفت نیم مصرف نصفه و زالربان ۲۰ کامل مصرف میکنم ....دو سه ماهی کاملا خوب و بعد یکماه کاملا حالم بد هست ...الان مثلا دردجناق سینه و خود قلب و پشت قلب و کمی بازو چپ دارم ...ضربان کوبنده زیر گلوم اذیتم میکنه ...چیکار کنم ؟آیا باید عمل کنم آریتمی دارم ؟و اگر هولتر ۲۴ ساعته بذارم شاید اون روز حالم بد نباشه چجور دکتر میفهمه که آریتمی دارم ؟یکمم نفسم تنگ هست در حدی که دوس دارم تند نفس تازه کنم ....موقع کار هم درد خاصی ندارم یا حالم بد نمیشه
    1. تصویر کاربر علی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      در ضمن اکو قلبم به تاریخ شهریور ماه ۹۸ سالم است به گفته دکتر و تست تیرویید هم دادم ظاهرا مشکلی ندارم...الان حالم بد بود با گوشیم ضربانمو گرفتم تو رختخواب ۴۸ تا بود ....کمه؟
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که قبلاً نوارقلب یا هولتری دارید که تایید کننده نوع آریتمی است با آن به یکی از همکاران محترم الکتروفیزیولوژیست مراجعه بفرمایید شاید نیاز به ابلیشن داشته باشید و در غیر این صورت در زمانی که تپش قلب دارید به اولین مرکزی که می توانید نوار قلب بگیرید مراجعه کنید و نوار قلب حین تپش قلب را ضبط کنید تا نوع آریتمی شما مشخص شود و درمان مناسب بر اساس آن انتخاب شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Niloo دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من حدود دو سه ماه پیش حالت اظطراب و هراس داشتم شروع کردم پروپرانول۲۰ مصرف کردم تقریبا روزی دوتا بعد ناگهانی قطعش کردم هر دو سه روز یکبار سمت چپ سینه م سنگینی میکنه بازم خوب میشه بعضی موقع ها هم ضربانم تند تند میزنه دکتر قلب رفتم نوار و اکو کاردیوگرافی کرد گفت هیچ مشکلی نداری دیگه پروپرانولم نمی‌دونم سر خود بخورم یا نه ؟ الان دو سه هفته میشه که قطعش کردم بازم بخورم؟ کنکوری ام ممنون خسته نباشین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه در آستانه امتحان کنکور هستید و اضطراب و استرس زیادی دارید فعلاً مصرف پروپرانولول را ادامه دهید زیرا این دارو آثار ضد اضطرابی خوبی نیز دارد

  • تصویر کاربر fatie شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین
    من پشت کنکوریم و مدت زیادی مجبورم که بشینم و تحرک ندارم .مدتی هست که احساس تنگی نفس دارم و گاهی اوقات هم درد قفسه سینه و ضربان نا منظم قلب .میخواستم بدونم دلیلش چیه.میتونه آمبولی ریه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که تنها علامت تنگی نفس باشد این احتمال کم است ولی با اطلاعات ارائه شده پاسخگویی دقیق امکان پذیر نیست

  • تصویر کاربر خاطره سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 780 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .. دختری دارم که ۳۰ سالشه و متاسفانه الان به مدت یک ماه میشه که دخترم دچار عفونت معده شده و اصلا اشتها نداره و از وزن ۶۴ کیلو به ۵۷ کیلو رسیده و موقع غذاخوردن معده دخترم سنگین میشه و هروقتم سنگین میشه تنگی نفس ، بینی و گلو و زبان خشک میشه و سرفه میکنه و درد گلو میگیرن و حس خفگی بهش دست میده موقع قورت دادن آب دهان یا غذا ... و از طرفی همش احساس سستی بدن داره و سر سبکی و سردرد داره همش باید دراز بکشه ..و از طرفی سمت چپ قلبش و دست چپش احساس درد خفیف و کوفتگی پشت کتف داره و جالب اینجاست که توان کاری رو نداره و سریع خسته میشه و مجدد دچار حمله نفس تنگی میشن به همراه درد قلبشون
    یک ماه پیش عکس از ریه گرفتن و اکو قلبم انجام دادن که نتیجه ریه تو سی دی بهمون دادن و گفتن خداروشکر مشکلی نداره ولی جواب اکو قلب رو مکتوب تحویل دادن و از طرفی باید اینم اضاف کنم که موقع خوابیدنشون یهو میپره ومیگه اکسیژن کم آوردم
    1. تصویر کاربر خاطره شنبه ۲۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      اینم آزمایش دخترم که توضیحات اکو و سونوگرافی رو واستون ارسال کردم
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ایشان مشکل قلبی ندارند و توصیه می‌کنم با یکی از همکاران محترم گوارش مشورت بفرمایید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام عرض دکتر گفته است ستالول 80خارجی پیدا کن که متاسفانه گیر نمآیید . برای دو سال باید استفاده شود از دارو های سرفه سرماخوردگی داروهای یونانی تا دو سال استفاده نشود مشکل بچم چیست انشاءالله تا دو سال با تجویز این دارو صحت یاب میشود 23 روز عمر دارد . 10روز پیش چنین سوال داشتم از شما تا. حالا جواب می‌آمد . متشکرم باحترام
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر اکوکاردیوگرافی و نوار قلب ایشان را بفرستید

درحال دریافت اطلاعات