آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

آمبولی ریه به یک لخته خون گفته می شود که در ریه ها به وجود می آید. این لخته خون می تواند به بخشی از ریه آسیب برساند. این آسیب به وسیله ی محدود شدن جریان خون آن قسمت، کاهش سطوح اکسیژن در خون و تاثیر بر دیگر اندام ها صورت می گیرد.

لخته های خونی بزرگ یا متعدد می توانند کشنده باشند. این نوع انسداد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. طبق تحقیقات، این انسداد سبب مرگ یک سوم افرادی می شود که در آن ها تشخیص یا درمان لخته صورت نمی گیرد. با این حال، درمان اورژانسی و فوری آمبولی ریه به شدت احتمال ابتلا به آسیب دائمی ریوی را کاهش می دهد.

علت آمبولی ریه

لخته های خون می توانند به دلایل متعددی تشکیل شوند. آمبولی های ریوی اغلب توسط ترومبوز ورید های عمقی صورت می گیرند.

در این مورد، لخته های خون در سیاهرگ هایی تشکیل می شوند که در عمق بدن وجود دارند. لخته های خونی که اغلب سبب آمبولی های ریوی می شوند در پاها یا لگن تشکیل می شوند. لخته های خون در ورید های عمقی بدن می توانند چندین عامل مختلف داشته باشند که شامل موارد زیر می شوند:

# آسیب یا جراحت

جراحاتی مانند شکستگی های استخوانی یا پارگی های عضلانی می توانند سبب آسیب به عروق خونی شده و منجر به تشکیل لخته خون شوند.

# بی تحرکی

در دوره های طولانی بی تحرکی، جاذبه سبب می شود تا خون در پایین ترین قسمت های بدن جمع شود که این حالت منجر به تشکیل لخته خون می شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد در یک سفر طولانی مدت دائما نشسته و یا در دوره بهبودی پس از یک بیماری در تخت دراز کشیده است.

# شرایط پزشکی

برخی وضعیت های سلامتی می توانند لخته شدن خون را بسیار آسان کنند که این در نهایت به آمبولی ریه منجر می شود. برخی روش های درمانی بیماری ها مانند جراحی یا شیمی درمانی برای سرطان نیز می توانند سبب تشکیل لخته های خون شوند. عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به نوعی از لخته های خونی را افزایش داده و سبب آمبولی ریه می شوند.

درد قفسه سینهعوامل خطر آمبولی ریه

عواملی که خطر ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی و آمبولی ریوی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان
  • سابقه خانوادگی آمبولی
  • شکستگی های استخوان پا یا لگن
  • حالات پر انقعادی یا اختلالات ژنتیکی در انعقاد خون از جمله فاکتور V leiden، جهش ژنی پروترومبین و افزایش میزان هموسیستئین
  • داشتن سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • عمل جراحی بزرگ
  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سن بالای ۶۰ سال
  • مصرف استروژن یا تستوسترون

علائم آمبولی ریه

علائم آمبولی ریوی به اندازه لخته و محل انسداد ریه بستگی دارند. شایع ترین علامت آمبولی ریه تنگی نفس است. این تنگی نفس می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • سردی یا آبی رنگ شدن پوست
  • درد در قفسه سینه که می تواند تا به بازو، فک، گردن و شانه منتشر شود.
  • غش کردن
  • ضربان غیر عادی قلب
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس سریع
  • ضربان سریع قلب
  • بی قراری
  • بالا آوردن خون
  • ضعیف بودن نبض

⚠نکته: در صورتی که فرد یک یا بیش از یک مورد از این علائم و مخصوصا تنگی نفس را داشته باشد، باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی باشد.

انواع آمبولی ریه

 شایع ترین نوع آمبولی ریوی یک لخته خون می باشد. امکان دارد هر چیزی که در جریان خون وارد شده و سبب انسداد شریان های کوچک تر شود یک آمبولی ریوی باشد. برای نمونه می توان به چربی مغز یک استخوان شکسته شده، بخشی از یک تومور یا بافت دیگر و حباب های هوا اشاره کرد.

یک نوع نادر از آمبولی در دوران بارداری اتفاق می افتد که معمولا در حین زایمان یا فورا پس از تولد نوزاد رخ می دهد. در این مورد، مقداری از مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد را احاطه کرده است) به درون جریان خون مادر وارد شده و به ریه ها می رسد.

تشخیص آمبولی ریه

تشخیص آمبولی ریه

در برخی موارد، تشخیص یک آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. این مخصوصا زمانی صادق است که فرد به یک بیماری زمینه ای قلبی یا ریوی مانند آمفیزم یا فشار خون بالا مبتلا باشد.

هنگامی که فرد برای علائم خود به دکتر مراجعه می کند، او در ارتباط با سلامت عمومی فرد و هرگونه بیماری که از قبل به آن ابتلا دارد سوال می پرسد. پزشک معمولا یک مورد یا بیش تر از آزمایش های زیر را برای تشخیص علت علائم فرد انجام می دهد:

#تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش استاندارد و غیر تهاجمی پزشک را قادر می سازد تا قلب، ریه و هرگونه مشکل در استخوان های اطراف ریه را به همراه جزئیات مشاهده کند.

#الکترو کاردیوگرافی (ECG)

آزمایش الکتروکاردیوگرافی فعالیت الکتریکی قلب را سنجش می کند.

#MRI

این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی تصاویری با جزئیات به وجود می آورد.

#سی تی اسکن

این آزمایش تصویر برداری پزشک را قادر می سازد تا تصاویری را از چند مقطع (زاویه دید) ریه مشاهده کند. همچنین، احتمال دارد انجام یک آزمایش خاص به نام اسکن V/Q درخواست شود.

#آنژیوگرافی ریوی

این آزمایش شامل ایجاد یک برش کوچک می شود که از آن طریق پزشک می تواند یک ابزار مخصوص را به درون سیاهرگ های فرد هدایت کند. پزشک یک نوع رنگ مخصوص را تزریق خواهد کرد تا عروق خونی ریه قابل دیدن شوند.

#سونوگرافی داپلکس عروقی

این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می کند تا جریان خون و وجود لخته ها را در پاها بررسی و قابل دیدن کند.

#ونوگرافی (رگ نگاری)

این مورد یک تصویر برداری ویژه از سیاهرگ های پا به وسیله اشعه ایکس است.

#آزمایش دی دایمر

آزمایش دی دایمر یک نوع آزمایش خون است.

جراحی

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریوی به اندازه لخته و موقعیت آن بستگی دارد.

#درمان دارویی

در صورتی که مشکل جزئی بوده و زود هنگام تشخیص داده شود پزشک می تواند مصرف برخی دارو ها را به عنوان درمان برای فرد در نظر گیرد. برخی دارو ها می توانند لخته های خونی را تجزیه کنند. دارو هایی که پزشک می تواند تجویز کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ضد انعقادها

نمونه هایی از این داروها که بنام رقیق کننده های خون نیز شناخته می شوند، هپارین و وارفارین هستند. این داروها مانع از تشکیل لخته های خونی جدید شده و می توانند در مواقع اورژانسی جان بیمار را نجات دهند.

✔تجزیه کننده های لخته خون (ترومبولیتیک ها)

این داروها سرعت تجزیه لخته خون را افزایش می دهند. این داروها معمولا برای مواقع اورژانسی استفاده می شوند، زیرا عوارض جانبی آن ها می تواند شامل مشکلات خونریزی خطرناکی شود.

#جراحی

ممکن است جهت برداشتن لخته های خونی مشکل ساز، مخصوصا آن هایی که جریان خون قلب یا ریه را محدود می کنند به جراحی نیاز باشد. طبق تحقیقات، برخی فرایند های جراحی که ممکن است پزشک در موارد آمبولی ریوی استفاده کند شامل موارد زیر می شوند:

✔فیلتر وریدی

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس از یک سیم نازک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک را در بزرگ سیاهرگ زیرین بیمار قرار دهد. بزرگ سیاهرگ زیرین، وریدی اصلی است که از پاها به سمت راست قلب منتهی می شود. این فیلتر مانع رفتن لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می شود.

✔برداشت لخته

یک لوله باریک به نام کاتتر لخته های خونی بزرگ را از درون شریان به بیرون مکش می کند. این روش کاملا موثر نیست زیرا دشواری هایی به همراه داشته و همواره روش درمانی نیست که بر دیگر روش ها ترجیح داده شود.

✔جراحی باز

پزشکان تنها در مواقع اورژانسی از جراحی باز استفاده می کنند. در این مواقع شخص در شوک قرار داشته یا داروهای تجزیه کننده لخته پاسخگو نیستند.

مراقبت پس از درمان

پس از اینکه فرد درمان مناسب را برای آمبولی ریوی در بیمارستان دریافت کرد، به او توصیه می شود که عامل زمینه ای این مشکل را درمان کند، این عامل معمولا ترومبوز وریدهای عمقی می باشد.

فرد احتمالا شروع به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین خواهد کرد تا از تشکیل دوباره لخته های خونی جلوگیری شود. احتمالا بیمار نیاز داشته باشد تا جوراب های فشاری (مانند جوراب هایی تنگ هستند) پوشیده یا از وسیله دیگری برای جلوگیری از تشکیل لخته در پاهای خود استفاده کند.

ورزش دادن پاها به طور منظم یک مورد کلیدی، پس از آمبولی ریه می باشد. پزشک دستورالعمل های کامل را در ارتباط با چگونگی مراقبت از خود جهت پیشگیری از لخته های خونی در آینده به بیمار خواهد داد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدطالبی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن قبلا سوال کردم مچ پاهام ورم کرده من والزارمیکس اچ تی سی مصرف میکنم وبیزوپرالول 2/5 مربوطبه والزارمیکس میشه تورم خیلی ناراحتم بخاطر تورم مچ پا ممنون ازجوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر تواخرین اکو من گزارش شده که دریچه اءورت من یه کم گشاد شده است علت پایین بودن مینیوم فشار خون من میتونه ازاین باشه باید چیکار کنم لطفا منو راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بله علت می‌تواند همین مسئله باشد اقدام لازم بستگی به شدت نارسایی دریچه آئورت دارد. در موارد خفیف و متوسط نیاز به مصرف دارو لوزارتان دارید و در موارد شدید علاوه بر مصرف دارو ممکن است که نیاز به مداخله جراحی نیز باشد.
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر پدر من اسفند ماه سکته قلبی کردن که منجرب به احیا شد و سریعا آنژیو دو رگ با کار گذاری استند انجام شد اما بعد گذشت چندین ماه هر از گاهی مشکل تنگی نفس مخصوصا در خواب اذیت می کنه پدر را کار کرد قلب ایشون ۳۰ الی ۳۵ هست و داروی فروزماید مصرف میکنه اما الان چند روز هست کلیه هاش درد گرفته
    ۱.آیا تنگی نفس ایشون خوب خواهد شد؟
    ۲.دلیل درد کلیه هاش احتمالا از فوروزماید هست شما چه پیشنهادی دارین؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر درد مربوط به فروزماید نیست. داروهای مصرفی ایشان باید تعدیل و تنظیم شوند
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    من 19 ساله پسر با وزن 106 هستم بعضی وقتها فشارم را که می گیرم فشارم بالاست دیشب, پریشب, صبح امروز فشارم را گرفتم صبح امروز فشارم 14 روی 9 بود برای امتحان استخدامی رفتم ظهر که برگشتم به پزشک عمومی مراجعه کردک 16 روی 10 بود پزشک گفت چون ضربانت بالاست مربوط به استرس است قرص ایندرال 10 روزی دو تا بخور من صبح یک عدد 10 خورده بودم ظهر هم یک ایندرال 20 خوردم الان شب فشارم 13/80 روی 9 است . بطورکلی آدم استرسی و هیجانی و نگران هستم. یکماه قبل هم برای این کار به پزشک متخصص داخلی مراجعه کردم صبح فشارم 14 روی 9 بود و پزشک متخصص ظهر فشارم را گرفت گفت 11 روی 6 است. یک پزشک عمومی دیگر هم بعدا گفت مربوط به اضطراب است امروز پزشک عمومی برای من فقط آزمایش خون نوشت. آیا نیاز به داروی دیگری برای فشارم دارم یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب فعلاً خیر. نیاز به آزمایش ادرار نیز دارید. در مرحله اول کاهش وزن و رژیم غذایی کم نمک و ورزش را امتحان کنید و در صورت عدم پاسخ مناسب و نرمال شدن فشارخون نیاز به مصرف دارو نیز خواهید داشت
  • تصویر کاربر Bmbm جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. پدربزرگ بنده ۷۵ سال دارند اما معمولا ضربان شون در بعد از ظهر ها و شب ها ۵۰ هست و فقط صبح ها که از خواب بیدار میشن ۶۰ یا ۷۰میشه مشکلی که نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که ریتم سینوسی داشته باشند مسئله مهمی نیست و نیاز به اقدام خاصی ندارند. در صورتی که داروهای پایین آورنده ضربان قلب نظیر بتا بلاکر ها یا بعضی مهار کننده های گیرنده کلسیم و برخی داروهای ضد آریتمی مصرف می‌کنند نیاز به باز نگری در نوع و یا دوز دارو دارند
  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 499 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. 36 سالمه و بعلت عمل زانو در یکماه پیش، هفته گذشته امبولی ریه کردم و 6روز بستری بودم. داروهای تجویز شده بعد ترخیص شامل آ اس آ و ریواروکسابان هست. سوال اینه که آیا با این درمان لخته خون از بین میره یا فقط خونو رقیق میکنه؟ اگر باقی میمونه خطری در آینده ایجاد نمیکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب داروهای تجویزی مانع تشکیل لخته جدید خواهد شد و لخته های ایجاد شده بمرور زمان و توسط مکانیزم های حل کردن لخته در داخل بدن بطور کامل و یا نسبی از بین خواهند رفت. در صورت باقی ماندن بخشی از لخته ها در ریه احتمال بالا رفتن فشارخون ریوی وجود دارد
    2. تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم از راهنمایی تون. سوال دیگه ای که برام ایجاد شد اینکه برای اطمینان نسبی از رفع خطر، درمان دارویی چند مدت باید ادامه پیدا کنه؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      یکسال
    4. تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سپاس از وقتی که میگذارید و سریع پاسخ میدید. در پناه حق باشید.
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۲۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر مادرم بالای ۷۰ سال سن داره وفشارخونیه قبلا لوزارتان ۲۵ میخوره و بتازگی کاپتوپریل ۲۵ روزی ۲ تا به همراه آسپرین هیچ بیماری زمینه ای دیگه نداشته و فشار خون هم الان کنترل و علایم و مشکل خاصی نداره ضربان قلب ایشون حدود۴۰ عدد در دقیقه میزنه با توجه به جدول بالا که ضربان قلب استراحت در افراد ۷۰ ساله را ۳۵ تا ۶۵ ذکر کرده آیا طبیعی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر ایشان نیاز به انجام یک هولتر نوار قلب ۲۴ ساعته دارند
  • تصویر کاربر اسلام یکشنبه ۱۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم چند روز پیش عمل پروستات انجام داده بعد از سه روز احساس دردی در ناحیه سینه کرد .بعد دیدن پزشک قلب گفتن امبولی ریه است میخواستم بدونم ایا ممکن است ک امبولی ریه بعد از عمل پروستات به وجود بیاد و چقد طول میکشد ک امبولیش از بین بره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله این امکان و احتمال وجود دارد و نیاز به مصرف داروهای ضد انعقادی بمدت یک سال دارند. آمبولی اتفاق افتاده ممکن است که بطور کامل ازبین بود و یا بخشی از آن باقی بماند و این مسئله در پیگیری بیماری مشخص خواهد شد
  • تصویر کاربر abbas جمعه ۱۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده به خاطر تپش قلب روزی یه قرص ۵ میلی گرم کنکور میخورم و الان متوجه شدم حجم ادرارم کم شده مشکلی نداره و خطرناک نیست؟
    ممنون از پاسخگویی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مصرف کانکور در صورتی که موجب افت شدید فشارخون نشود موجب کاهش حجم ادرار نمیشود و باید بدنبال سایر علل بود.
  • تصویر کاربر اصلان یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب من چندماه پیش بذ از مشکلات عصبی وسط جناغ سینم سنگین شد گفتن عصبیه چند ماه گذشت نوار قلب دادم گفتن نرماله گفتن یه سندرومیه که تلقین میکنی ولی تپش قلب هم به علایم من اضافه شد رفتم پیش متخصص قلب نوار قلب دادم گفتن نرماله ضربان قلبم رو 80 بود گفتم تپش قلب دارم گفت عصبیع هر وقت از خواب بیدار میشم تپش قلب ندارم نبضمو میگیرم نسبتا تند میزنه ولی تپش قلب نداشتم و ندارم بعضی مواقع درد چرخشی و چند ثانیه ای دارم مشکلچیست ممنون میشم پاسخ دهید براآرامبخش هم هرشب پکساید میخورم مشکل چیست ممنون میشم پاسخ دهید سنم ۱۷ سال با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به احتمال بسیار زیاد شما مبتلا به بیماری اظطراب هستید و توصیه می‌کنم که حتماً با یکی از همکاران محترم روانپزشک مشورت بفرمایید
    2. تصویر کاربر اصلان یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      میتونم پراپرانول ۱۰ مصرف کنم عوارضی داره آیا ؟ شما توصیه میکنید تو این سن ممنون میشم پاسخ دهید
    3. تصویر کاربر اصلان یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      برای این ضربان قلبم باید چی مصرف کنم؟ که خوب بشم ممنون میشم پاسخ دهید
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بله میتوانید پروپرانولول را مصرف کنید و مشکلی برای مصرف در سن شما وجود ندارد. این دارو نیز طبیعتاً عوارض خود را دارد. ضربان قلب شما طبیعی است ولی توصیه می‌کنم که در صورت ادامه طپش قلب یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات