آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

آمبولی ریه به یک لخته خون گفته می شود که در ریه ها به وجود می آید. این لخته خون می تواند به بخشی از ریه آسیب برساند. این آسیب به وسیله ی محدود شدن جریان خون آن قسمت، کاهش سطوح اکسیژن در خون و تاثیر بر دیگر اندام ها صورت می گیرد.

لخته های خونی بزرگ یا متعدد می توانند کشنده باشند. این نوع انسداد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. طبق تحقیقات، این انسداد سبب مرگ یک سوم افرادی می شود که در آن ها تشخیص یا درمان لخته صورت نمی گیرد. با این حال، درمان اورژانسی و فوری آمبولی ریه به شدت احتمال ابتلا به آسیب دائمی ریوی را کاهش می دهد.

علت آمبولی ریه

لخته های خون می توانند به دلایل متعددی تشکیل شوند. آمبولی های ریوی اغلب توسط ترومبوز ورید های عمقی صورت می گیرند.

در این مورد، لخته های خون در سیاهرگ هایی تشکیل می شوند که در عمق بدن وجود دارند. لخته های خونی که اغلب سبب آمبولی های ریوی می شوند در پاها یا لگن تشکیل می شوند. لخته های خون در ورید های عمقی بدن می توانند چندین عامل مختلف داشته باشند که شامل موارد زیر می شوند:

# آسیب یا جراحت

جراحاتی مانند شکستگی های استخوانی یا پارگی های عضلانی می توانند سبب آسیب به عروق خونی شده و منجر به تشکیل لخته خون شوند.

# بی تحرکی

در دوره های طولانی بی تحرکی، جاذبه سبب می شود تا خون در پایین ترین قسمت های بدن جمع شود که این حالت منجر به تشکیل لخته خون می شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد در یک سفر طولانی مدت دائما نشسته و یا در دوره بهبودی پس از یک بیماری در تخت دراز کشیده است.

# شرایط پزشکی

برخی وضعیت های سلامتی می توانند لخته شدن خون را بسیار آسان کنند که این در نهایت به آمبولی ریه منجر می شود. برخی روش های درمانی بیماری ها مانند جراحی یا شیمی درمانی برای سرطان نیز می توانند سبب تشکیل لخته های خون شوند. عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به نوعی از لخته های خونی را افزایش داده و سبب آمبولی ریه می شوند.

درد قفسه سینهعوامل خطر آمبولی ریه

عواملی که خطر ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی و آمبولی ریوی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان
  • سابقه خانوادگی آمبولی
  • شکستگی های استخوان پا یا لگن
  • حالات پر انقعادی یا اختلالات ژنتیکی در انعقاد خون از جمله فاکتور V leiden، جهش ژنی پروترومبین و افزایش میزان هموسیستئین
  • داشتن سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • عمل جراحی بزرگ
  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سن بالای ۶۰ سال
  • مصرف استروژن یا تستوسترون

علائم آمبولی ریه

علائم آمبولی ریوی به اندازه لخته و محل انسداد ریه بستگی دارند. شایع ترین علامت آمبولی ریه تنگی نفس است. این تنگی نفس می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • سردی یا آبی رنگ شدن پوست
  • درد در قفسه سینه که می تواند تا به بازو، فک، گردن و شانه منتشر شود.
  • غش کردن
  • ضربان غیر عادی قلب
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس سریع
  • ضربان سریع قلب
  • بی قراری
  • بالا آوردن خون
  • ضعیف بودن نبض

⚠نکته: در صورتی که فرد یک یا بیش از یک مورد از این علائم و مخصوصا تنگی نفس را داشته باشد، باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی باشد.

انواع آمبولی ریه

 شایع ترین نوع آمبولی ریوی یک لخته خون می باشد. امکان دارد هر چیزی که در جریان خون وارد شده و سبب انسداد شریان های کوچک تر شود یک آمبولی ریوی باشد. برای نمونه می توان به چربی مغز یک استخوان شکسته شده، بخشی از یک تومور یا بافت دیگر و حباب های هوا اشاره کرد.

یک نوع نادر از آمبولی در دوران بارداری اتفاق می افتد که معمولا در حین زایمان یا فورا پس از تولد نوزاد رخ می دهد. در این مورد، مقداری از مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد را احاطه کرده است) به درون جریان خون مادر وارد شده و به ریه ها می رسد.

تشخیص آمبولی ریه

تشخیص آمبولی ریه

در برخی موارد، تشخیص یک آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. این مخصوصا زمانی صادق است که فرد به یک بیماری زمینه ای قلبی یا ریوی مانند آمفیزم یا فشار خون بالا مبتلا باشد.

هنگامی که فرد برای علائم خود به دکتر مراجعه می کند، او در ارتباط با سلامت عمومی فرد و هرگونه بیماری که از قبل به آن ابتلا دارد سوال می پرسد. پزشک معمولا یک مورد یا بیش تر از آزمایش های زیر را برای تشخیص علت علائم فرد انجام می دهد:

#تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش استاندارد و غیر تهاجمی پزشک را قادر می سازد تا قلب، ریه و هرگونه مشکل در استخوان های اطراف ریه را به همراه جزئیات مشاهده کند.

#الکترو کاردیوگرافی (ECG)

آزمایش الکتروکاردیوگرافی فعالیت الکتریکی قلب را سنجش می کند.

#MRI

این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی تصاویری با جزئیات به وجود می آورد.

#سی تی اسکن

این آزمایش تصویر برداری پزشک را قادر می سازد تا تصاویری را از چند مقطع (زاویه دید) ریه مشاهده کند. همچنین، احتمال دارد انجام یک آزمایش خاص به نام اسکن V/Q درخواست شود.

#آنژیوگرافی ریوی

این آزمایش شامل ایجاد یک برش کوچک می شود که از آن طریق پزشک می تواند یک ابزار مخصوص را به درون سیاهرگ های فرد هدایت کند. پزشک یک نوع رنگ مخصوص را تزریق خواهد کرد تا عروق خونی ریه قابل دیدن شوند.

#سونوگرافی داپلکس عروقی

این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می کند تا جریان خون و وجود لخته ها را در پاها بررسی و قابل دیدن کند.

#ونوگرافی (رگ نگاری)

این مورد یک تصویر برداری ویژه از سیاهرگ های پا به وسیله اشعه ایکس است.

#آزمایش دی دایمر

آزمایش دی دایمر یک نوع آزمایش خون است.

جراحی

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریوی به اندازه لخته و موقعیت آن بستگی دارد.

#درمان دارویی

در صورتی که مشکل جزئی بوده و زود هنگام تشخیص داده شود پزشک می تواند مصرف برخی دارو ها را به عنوان درمان برای فرد در نظر گیرد. برخی دارو ها می توانند لخته های خونی را تجزیه کنند. دارو هایی که پزشک می تواند تجویز کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ضد انعقادها

نمونه هایی از این داروها که بنام رقیق کننده های خون نیز شناخته می شوند، هپارین و وارفارین هستند. این داروها مانع از تشکیل لخته های خونی جدید شده و می توانند در مواقع اورژانسی جان بیمار را نجات دهند.

✔تجزیه کننده های لخته خون (ترومبولیتیک ها)

این داروها سرعت تجزیه لخته خون را افزایش می دهند. این داروها معمولا برای مواقع اورژانسی استفاده می شوند، زیرا عوارض جانبی آن ها می تواند شامل مشکلات خونریزی خطرناکی شود.

#جراحی

ممکن است جهت برداشتن لخته های خونی مشکل ساز، مخصوصا آن هایی که جریان خون قلب یا ریه را محدود می کنند به جراحی نیاز باشد. طبق تحقیقات، برخی فرایند های جراحی که ممکن است پزشک در موارد آمبولی ریوی استفاده کند شامل موارد زیر می شوند:

✔فیلتر وریدی

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس از یک سیم نازک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک را در بزرگ سیاهرگ زیرین بیمار قرار دهد. بزرگ سیاهرگ زیرین، وریدی اصلی است که از پاها به سمت راست قلب منتهی می شود. این فیلتر مانع رفتن لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می شود.

✔برداشت لخته

یک لوله باریک به نام کاتتر لخته های خونی بزرگ را از درون شریان به بیرون مکش می کند. این روش کاملا موثر نیست زیرا دشواری هایی به همراه داشته و همواره روش درمانی نیست که بر دیگر روش ها ترجیح داده شود.

✔جراحی باز

پزشکان تنها در مواقع اورژانسی از جراحی باز استفاده می کنند. در این مواقع شخص در شوک قرار داشته یا داروهای تجزیه کننده لخته پاسخگو نیستند.

مراقبت پس از درمان

پس از اینکه فرد درمان مناسب را برای آمبولی ریوی در بیمارستان دریافت کرد، به او توصیه می شود که عامل زمینه ای این مشکل را درمان کند، این عامل معمولا ترومبوز وریدهای عمقی می باشد.

فرد احتمالا شروع به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین خواهد کرد تا از تشکیل دوباره لخته های خونی جلوگیری شود. احتمالا بیمار نیاز داشته باشد تا جوراب های فشاری (مانند جوراب هایی تنگ هستند) پوشیده یا از وسیله دیگری برای جلوگیری از تشکیل لخته در پاهای خود استفاده کند.

ورزش دادن پاها به طور منظم یک مورد کلیدی، پس از آمبولی ریه می باشد. پزشک دستورالعمل های کامل را در ارتباط با چگونگی مراقبت از خود جهت پیشگیری از لخته های خونی در آینده به بیمار خواهد داد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیما سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 667 مشاهده پرسش
    سلام آقایی دکتر برادرم ۳۰سالشه چند وقته که کرونا گرفته الان در بیمارستان بستری شده امروز از ریه اش عکس گرفتیم گفتن ی لخته خون تو ریشه الان باید چیکار کنیم آیا خطر داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب علاوه بر درمان کرونا نیاز به درمان با داروهای ضد انعقاد نیز دارند. به پزشک محترم معالج اعتماد کنید.
  • تصویر کاربر M.H چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید.
    ببخشید یک سوال از خدمتتون داشتم.
    میخواستم ببینم تپش قلب بعد بیدار شدن از خواب چه علتی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این حالت مثل طپش قلب در سایر موارد است و علت واحدی ندارد و به احتمال زیاد ناشی از افزایش عملکرد سیستم سمپاتیک است که بعد از بیدار شدن رخ می‌دهد
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    وقتتون بخیر
    جناب دکتر چند ماه پیش برای من تشخیص پرولاپس و نارسایی میترال با درجه متوسط دادن
    اون موقع تنها علامتی که داشتم ضربان بالا حدود ۱۲۰ بود و کمی درد که برام پرانول ۲۰ روزانه سه عدد تجویز شد
    اخیرا بعد از فعالیت های شدید سمت چپ سینم درد شدیدی دارم و خیلی اذیتم می کنه
    آیا درد من مربوط به قلبم هست و آیا در فعالیت محدودیت دارم؟ چون ورزش سنگین انجام میدم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً در مورد سن، وجود ریسک فاکتورهای قلبی و ارتباط درد با فعالیت، غذا خوردن، استرس، و تشدید درد با نفس کشیدن عمیق و انتشار به سایر نقاط توضیح بیشتری دهید.
    2. تصویر کاربر سارا سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سپاسگزارم از پاسختون
      من ۳۳ ساله هستم
      در حال غذا خوردن و پس از اون درد ندارم
      گاهی وقتی خیلی استرسم زیاده درد دارم یا سمت چپ سینم هست یا زیر بغل چپ هست حالت تیرکشنده هست درد
      درد خیلی شدیده و ناگهانی و ناخودآگاه دستم میره رو سینم مجبور میشم بشینم چند دقیقه تا رفع بشه
      با نفس کشیدن درد ندارم
      سابقه خانوادگی هم نداریم
      بعد از فعالیت های سنگین ورزشی سینم درد می گیره و ضربانم بالا میره با فروکش کردن ضربان دردم هم بهتر میشه و به تدریج قطع میشه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بله درد می تواند به علت مشکل قلبی شما باشد. لطفاً از ورزشهای رقابتی اجتناب بفرمایید
    4. تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون از لطفتون
      چه نوع ورزشی رو میتونم انجام بدم؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ورزش هایی که در آنها عضله. حرکت داشته باشد و فقط منقبض نباشد نظیر دو ، شنا، دوچرخه سواری و ...
    6. تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بسیار ممنونم ازتون
    7. تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      عذر میخوام یه سوال دیگه داشتم
      آیا میتونم تمرین با وزنه انجام بدم؟ در صورتی که همراه با تمرینات هوازی باشه؟
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بله
    9. تصویر کاربر سارا جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام مجدد جناب دکتر
      من به فرموده شما دوچرخه سواری و ایروبیک انجام دادم
      ولی بعد از ورزش دچار درد سینه میشم
      خسته شدم واقعا
      ضربانم تا ۱۵۰ بالا میره و به شدت بی حال میشم و سینم تیر می کشه
      من باید چی کار کنم؟ آیا درمانی نداره مشکل من؟ نمی تونم هیچ وقت ورزش کنم؟
    10. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      در این صورت نیاز به اقدامات تشخیصی بیشتری از جمله سی تی آنژیوگرافی عروق قلب دارید
    11. نمایش سایر 9 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    دکتر گزارش انژیو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب گرفتگی یک رگ که بسته به علایم ممکن است نیاز به آنژیوپلاستی نیز داشته باشد
    2. تصویر کاربر مریم سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      خواهش می کنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نسترن یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 476 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت آقای دکتر عزیز و گرانقدر.آقای دکتر بنده دختری۲۰ساله هستم که به خاطر کنکور و استرس به مدت یکسال و حتی بیشتر قرص پروپرانولول ۲۰ مصرف کردم سپس تحت نظارت همان دکتر معالج پروپرانولول رو ابتدا به مدت یک ماه به صورت یک درمیان ۱۰ و۲۰ و ماه دوم فقط ۱۰ و ماه سوم کلا قطع کردم الان یک ماهی میشه من قرصی مصرف نکردم اما تپش قلبم بالاست بطوری که تپش قلب خودم رو در پشتم و زیر قفسه سینه تقریبا در معده و حتی شکم حس میکنم البته قبلا هم در حین مصرف قرص همین مواردو داشتم اما خیلی کمتر و گه گاهای متوجه تپش قلبم میشدم اما الان این حالت برایم ناخوشایند و نگران کننده شده آیا مشکل جدی دارم؟باید چیکار کنم بدلیل شیوع کرونا و سن کمم و عدم باور اینکه من ممکنه مشکلی داشته باشم خانواده راضی به مراجعه به دکتر نمیشن متاسفانه چه دستوری میفرمایید جای نگرانی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که ضربان قلب شما کمتر از ۱۰۰ در دقیقه است و این طپش قلب آزار دهنده نیست نیاز به اقدام خاصی نیست و اگر میزان طپش قلب آزارنده است مجدداً مصرف پروپرانولول را شروع بفرمایید
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 634 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید پدر من نارسایی قلبی باef:25% و دیابت دارند.امروز نبضشونو گرفتم ۸۰ بود خواستم بدونم طبیعی هست.چون اکثرا نبضشبین ۶۰ و ۷۰ میشه.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله طبیعی است
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 778 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشیدوخدا قوت خدمت آقای دکتر.آیا با ابلیشن سه بعدی مشکل آریتمی قلب حل میشودواحتمال اینکه قلب نیاز به باتری پیدا نکند چقدر است.باتشکر فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت موفق بودن ابلیشن بله آریتمی از بین خواهد رفت و احتمال نیاز به پیس میکر بسیار کم است
  • تصویر کاربر ساسان سه شنبه ۱۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 568 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر.پدر من 70 سال سن دارد.هر روز پیاده روی میکند و اثلا سیگاری و مشروبی نیستن.امروز با فشار 16 به دکتر مراجعه کردیم و از ایشون نوار قلب و اکو گرفتن.خواستم نظر شما را بدونم. ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پس از درمان آریتمی اکوکاردیوگرافی را نزد یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار بفرمایید
  • تصویر کاربر المیرا دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۱۵ سالمه و بیشتر اوقات سمت چپم قفسه سینم تیر میکشه و میگیره نفسم هم همین طور مجبورم قفسه سینم فشار بدم تا ول کنه میشه لطفا راهنماییم کنید نیاز به نوار قلب دارم ؟
    1. تصویر کاربر المیرا دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفا جواب بدین 🙏
    2. تصویر کاربر المیرا دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم جواب بدین؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله لطفاً یک نوار قلب بگیرید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهران جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵۳سال سن دارم در اواخر شهریو ر امسال به علت انجام کار سنگین کشاورزی دچار کمر درد وآسیب عصب سیاتیک شدم بطوریکه پای راستم بخصوص ساق پا ونصف رانم بی حس شد داروی اقایان اطباءرامصرف کردم ولی پای راستم همچنان درد داشت ضمنا اصلا استراحت مطلق نداشتم وبا وجود درد کارهایم را انجام می دادم در آذر ماه دردم کم شد ولی ساق پا م گرفته بود تااینکه در آخر آذرماه بااحساس تنگی نفس ودزد قفسه سینه به متخصص قلب وعروق مراجع کردم تشخیص آمبولی ریه دادند مدت ده رو ز بستری بودم والان تحت نظرایشان وارفارین مصر ف می کنم که گفتند با ید یکسال ادامه بدم سوالی که خدمتتان دارم این است که آمبولی ریه بنده می ت نه به علت همان درد کمر وپایم باشه(درسونگرافی لخته در همان پای راستم مشاهده شد) وآیا بعد یکسال که دارو را قطع کردم باز هم آمبولی خواهم کرد با توضیح اینکه آدم فعالی هستم ودرد کمر وپایم نیز نود درصد بهترشدهاست لطفا راهنمایی کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر علت ایجاد لخته در پای شما با عامل ایجاد کمر درد شما ندارد. در صورتی که عاملی برای ایجاد لخته در پای شما پیدا نشود باید داروی ضد انعقاد را بصورت مادام العمر استفاده بفرمایید و در این صورت احتمال عود آمبولی ریه کم است
درحال دریافت اطلاعات