آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

آمبولی ریه به یک لخته خون گفته می شود که در ریه ها به وجود می آید. این لخته خون می تواند به بخشی از ریه آسیب برساند. این آسیب به وسیله ی محدود شدن جریان خون آن قسمت، کاهش سطوح اکسیژن در خون و تاثیر بر دیگر اندام ها صورت می گیرد.

لخته های خونی بزرگ یا متعدد می توانند کشنده باشند. این نوع انسداد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. طبق تحقیقات، این انسداد سبب مرگ یک سوم افرادی می شود که در آن ها تشخیص یا درمان لخته صورت نمی گیرد. با این حال، درمان اورژانسی و فوری آمبولی ریه به شدت احتمال ابتلا به آسیب دائمی ریوی را کاهش می دهد.

علت آمبولی ریه

لخته های خون می توانند به دلایل متعددی تشکیل شوند. آمبولی های ریوی اغلب توسط ترومبوز ورید های عمقی صورت می گیرند.

در این مورد، لخته های خون در سیاهرگ هایی تشکیل می شوند که در عمق بدن وجود دارند. لخته های خونی که اغلب سبب آمبولی های ریوی می شوند در پاها یا لگن تشکیل می شوند. لخته های خون در ورید های عمقی بدن می توانند چندین عامل مختلف داشته باشند که شامل موارد زیر می شوند:

# آسیب یا جراحت

جراحاتی مانند شکستگی های استخوانی یا پارگی های عضلانی می توانند سبب آسیب به عروق خونی شده و منجر به تشکیل لخته خون شوند.

# بی تحرکی

در دوره های طولانی بی تحرکی، جاذبه سبب می شود تا خون در پایین ترین قسمت های بدن جمع شود که این حالت منجر به تشکیل لخته خون می شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد در یک سفر طولانی مدت دائما نشسته و یا در دوره بهبودی پس از یک بیماری در تخت دراز کشیده است.

# شرایط پزشکی

برخی وضعیت های سلامتی می توانند لخته شدن خون را بسیار آسان کنند که این در نهایت به آمبولی ریه منجر می شود. برخی روش های درمانی بیماری ها مانند جراحی یا شیمی درمانی برای سرطان نیز می توانند سبب تشکیل لخته های خون شوند. عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به نوعی از لخته های خونی را افزایش داده و سبب آمبولی ریه می شوند.

درد قفسه سینهعوامل خطر آمبولی ریه

عواملی که خطر ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی و آمبولی ریوی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان
  • سابقه خانوادگی آمبولی
  • شکستگی های استخوان پا یا لگن
  • حالات پر انقعادی یا اختلالات ژنتیکی در انعقاد خون از جمله فاکتور V leiden، جهش ژنی پروترومبین و افزایش میزان هموسیستئین
  • داشتن سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • عمل جراحی بزرگ
  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سن بالای ۶۰ سال
  • مصرف استروژن یا تستوسترون

علائم آمبولی ریه

علائم آمبولی ریوی به اندازه لخته و محل انسداد ریه بستگی دارند. شایع ترین علامت آمبولی ریه تنگی نفس است. این تنگی نفس می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • سردی یا آبی رنگ شدن پوست
  • درد در قفسه سینه که می تواند تا به بازو، فک، گردن و شانه منتشر شود.
  • غش کردن
  • ضربان غیر عادی قلب
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس سریع
  • ضربان سریع قلب
  • بی قراری
  • بالا آوردن خون
  • ضعیف بودن نبض

⚠نکته: در صورتی که فرد یک یا بیش از یک مورد از این علائم و مخصوصا تنگی نفس را داشته باشد، باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی باشد.

انواع آمبولی ریه

 شایع ترین نوع آمبولی ریوی یک لخته خون می باشد. امکان دارد هر چیزی که در جریان خون وارد شده و سبب انسداد شریان های کوچک تر شود یک آمبولی ریوی باشد. برای نمونه می توان به چربی مغز یک استخوان شکسته شده، بخشی از یک تومور یا بافت دیگر و حباب های هوا اشاره کرد.

یک نوع نادر از آمبولی در دوران بارداری اتفاق می افتد که معمولا در حین زایمان یا فورا پس از تولد نوزاد رخ می دهد. در این مورد، مقداری از مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد را احاطه کرده است) به درون جریان خون مادر وارد شده و به ریه ها می رسد.

تشخیص آمبولی ریه

تشخیص آمبولی ریه

در برخی موارد، تشخیص یک آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. این مخصوصا زمانی صادق است که فرد به یک بیماری زمینه ای قلبی یا ریوی مانند آمفیزم یا فشار خون بالا مبتلا باشد.

هنگامی که فرد برای علائم خود به دکتر مراجعه می کند، او در ارتباط با سلامت عمومی فرد و هرگونه بیماری که از قبل به آن ابتلا دارد سوال می پرسد. پزشک معمولا یک مورد یا بیش تر از آزمایش های زیر را برای تشخیص علت علائم فرد انجام می دهد:

#تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش استاندارد و غیر تهاجمی پزشک را قادر می سازد تا قلب، ریه و هرگونه مشکل در استخوان های اطراف ریه را به همراه جزئیات مشاهده کند.

#الکترو کاردیوگرافی (ECG)

آزمایش الکتروکاردیوگرافی فعالیت الکتریکی قلب را سنجش می کند.

#MRI

این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی تصاویری با جزئیات به وجود می آورد.

#سی تی اسکن

این آزمایش تصویر برداری پزشک را قادر می سازد تا تصاویری را از چند مقطع (زاویه دید) ریه مشاهده کند. همچنین، احتمال دارد انجام یک آزمایش خاص به نام اسکن V/Q درخواست شود.

#آنژیوگرافی ریوی

این آزمایش شامل ایجاد یک برش کوچک می شود که از آن طریق پزشک می تواند یک ابزار مخصوص را به درون سیاهرگ های فرد هدایت کند. پزشک یک نوع رنگ مخصوص را تزریق خواهد کرد تا عروق خونی ریه قابل دیدن شوند.

#سونوگرافی داپلکس عروقی

این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می کند تا جریان خون و وجود لخته ها را در پاها بررسی و قابل دیدن کند.

#ونوگرافی (رگ نگاری)

این مورد یک تصویر برداری ویژه از سیاهرگ های پا به وسیله اشعه ایکس است.

#آزمایش دی دایمر

آزمایش دی دایمر یک نوع آزمایش خون است.

جراحی

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریوی به اندازه لخته و موقعیت آن بستگی دارد.

#درمان دارویی

در صورتی که مشکل جزئی بوده و زود هنگام تشخیص داده شود پزشک می تواند مصرف برخی دارو ها را به عنوان درمان برای فرد در نظر گیرد. برخی دارو ها می توانند لخته های خونی را تجزیه کنند. دارو هایی که پزشک می تواند تجویز کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ضد انعقادها

نمونه هایی از این داروها که بنام رقیق کننده های خون نیز شناخته می شوند، هپارین و وارفارین هستند. این داروها مانع از تشکیل لخته های خونی جدید شده و می توانند در مواقع اورژانسی جان بیمار را نجات دهند.

✔تجزیه کننده های لخته خون (ترومبولیتیک ها)

این داروها سرعت تجزیه لخته خون را افزایش می دهند. این داروها معمولا برای مواقع اورژانسی استفاده می شوند، زیرا عوارض جانبی آن ها می تواند شامل مشکلات خونریزی خطرناکی شود.

#جراحی

ممکن است جهت برداشتن لخته های خونی مشکل ساز، مخصوصا آن هایی که جریان خون قلب یا ریه را محدود می کنند به جراحی نیاز باشد. طبق تحقیقات، برخی فرایند های جراحی که ممکن است پزشک در موارد آمبولی ریوی استفاده کند شامل موارد زیر می شوند:

✔فیلتر وریدی

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس از یک سیم نازک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک را در بزرگ سیاهرگ زیرین بیمار قرار دهد. بزرگ سیاهرگ زیرین، وریدی اصلی است که از پاها به سمت راست قلب منتهی می شود. این فیلتر مانع رفتن لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می شود.

✔برداشت لخته

یک لوله باریک به نام کاتتر لخته های خونی بزرگ را از درون شریان به بیرون مکش می کند. این روش کاملا موثر نیست زیرا دشواری هایی به همراه داشته و همواره روش درمانی نیست که بر دیگر روش ها ترجیح داده شود.

✔جراحی باز

پزشکان تنها در مواقع اورژانسی از جراحی باز استفاده می کنند. در این مواقع شخص در شوک قرار داشته یا داروهای تجزیه کننده لخته پاسخگو نیستند.

مراقبت پس از درمان

پس از اینکه فرد درمان مناسب را برای آمبولی ریوی در بیمارستان دریافت کرد، به او توصیه می شود که عامل زمینه ای این مشکل را درمان کند، این عامل معمولا ترومبوز وریدهای عمقی می باشد.

فرد احتمالا شروع به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین خواهد کرد تا از تشکیل دوباره لخته های خونی جلوگیری شود. احتمالا بیمار نیاز داشته باشد تا جوراب های فشاری (مانند جوراب هایی تنگ هستند) پوشیده یا از وسیله دیگری برای جلوگیری از تشکیل لخته در پاهای خود استفاده کند.

ورزش دادن پاها به طور منظم یک مورد کلیدی، پس از آمبولی ریه می باشد. پزشک دستورالعمل های کامل را در ارتباط با چگونگی مراقبت از خود جهت پیشگیری از لخته های خونی در آینده به بیمار خواهد داد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده حدود دو ماه پیش به دلیل بیماری کرونا دچار آمبولی ریه شده و هم اکنون دوتا لخته خون در ریه سمت چپ خود دارم حدود 10 رو بستری بودم و در حال حاضر قرص آپیکسابان هر 12 ساعت مصرف میکنم
    سوالی که از خدمت حضرتعالی داشتم این هست که آیا من میتونم واکسن کرونا تزریق کنم یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله تزریق واکسن منعی ندارد
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر من جوان ۲۵ ساله هستم ۳ ماه پیش تو خیابون ماشین بهم زد پای راستم نی کوچیک شکست بعد ۲۰ روز پام ورم کرد و دکتر تشخیص داد ک امبولی کردم و ده روز تو بیمارستا بستری بودم و با دارو وارفارین روزی یکو نصفی تو ۲۴ ساعت باید مصرف کنم خواستم بدونم من بر اثر تصادف اینجور شدم و قبلش هیچ مشکلی نداشتم تا کی این دارو رو مصرف کنم ازمایش pt دادم خون من الان رو ۳/۵هست ممنون میشم راهنماییم کنید .شغلمم نظامی همیشه تحرک دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این اتفاق بعلت عدم تحرک پا اتفاق افتاده است و اگر وسعت لخته محدود به زیر زانو باشد، نیاز به مصرف دارو تا شش ماه داریدو در صورتی بروز آمبولی ریه تا یکسال ‌‌‌‌دارو را ادامه دهید. میتوانید بجای وارفارین از ریواروکسابان یا آپیکسالان نیز استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام و قت بخیر خدمت اقای دکتر
    پدر بنده الان سالهاست فشار خون دارن .چندبار دکترشون رو عوض کردیم ولی متاسفانه فشارشون یا خیلی بالاست 11پایین 17بالاکه فشار پایین شون هم بالا میره یا خیلی پایین 6پایین 9بالا قرصهایی که دکتر جدیدشون دادن ببخشین باعث میشه زود به زود دستشویی برن . خواهش میکنم راهنمایی کنین.ممنون ومتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه می کنم برای انتخاب رژیم دارویی مناسب ابتدا یک هولتر فشارخون ۲۴ ساعته انجام دهند
  • تصویر کاربر آدی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر، وقت بخیر
    آقایی ۲۸ ساله ام که بعد از تزریق واکسن آسترازنکا بعد از گذشت ۵ روز از تزریق و تحمل عوارض واکسن، سه روزی است که درد در ناحیه قفسه سینه دارم و گاهی به پشت نیز میزند، بعصی وقتها این درد شدید تر است. عاائم تنگی نفس ندارم. با توجه به تعطیلی پیش رو و مشورت با پزشک عمومی تشخیص مشکل معده دادند ولی نگران آمبولی ریه از عوارض واکسن هستم. ممنون میشوم نظر خود را بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً آزمایش D-dimer را انجام دهید
  • تصویر کاربر آنی جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من حدود سه ماهه نفس تنگی شدید گرفتم نمیدونم چکار کنم استرس و اضطراب هم دارم دکتر قلب اکو و نوار قلب ازم گرفت و تست ورزش گرفت گفت مشکلی نداری دکتر ها قرص اعصاب بهم دادن هر روز گریه میکنم نمیدونم به چه علت نفس رفته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای ریوی مراجعه نمایید و در صورتی که مشکل ریوی نیز نداشته باشید نیاز به درمان افسردگی دارید
  • تصویر کاربر مهداد دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    خانومم ۳۵ سالشه و یه هفته ایی هست که سمت قلبش درد گرفته و زود خسته میشه. امروز پیش یه دکتر قلب رفته و نوار قلب گرفتن و گفتن سکته قلبی رو رد کرده کرده و باید چندتا ازمایش بده وده روز دبگه تست ورزش. دارو هم فقط مسکن دادن. راستش درد داره و نمیدونم چی کار کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً در مورد وجود ریسک فاکتورهای قلبی و ارتباط درد با فعالیت، غذا خوردن، استرس، و تشدید درد با نفس کشیدن عمیق و انتشار به سایر نقاط توضیح بیشتری دهید و تصویر کامل نوار قلب را بفرستید. تصویر ارسالی بخشی از نوار قلب است
    2. تصویر کاربر مهداد دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      وقت بخیر
      با فعالیت دردش بیشتر میشه با استرس هم همینطور و درد به سمت گلو و فک هم کشیده میشه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      لطفاً جهت اقدامات تشخیصی سریعتر اقدام کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید مادرم در ریهاش لخته وجود داره و کرونا گرفتا در بخش ای سی یو هست سکته قلبیم داشته خواستم ببینم چطوری اون لخته رو باید از بین ببرن؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در حال حاضر در صورتی که لخته آنقدر بزرگ نیست که منجر به بزرگی بطن راست و یا کاهش عملکرد بطن راست نشده باشد بهترین درمان استفاده از داروهای ضد انعقاد به تنهایی است و در غیر اینصورت باید برحسب وضعیت بالینی ایشان تصمیم گرفت
  • تصویر کاربر آزاده سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    وقت بخیر..من مشکل افتادگی دریچه دارم..طبق گفته های پزشکم خون برمیگرده داخل قلب و باعث تنگی نفسم میشه و ضربان قلب نامنظم دارم..هر6ماه برا چکاپ میرم..این اواخر تنگی نفسام بیشتر شده..میخاستم بدونم ایا عمل جراحی انجام بدم برای همیشه خوب میشه این مشکلم یا موقتِ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آخرین اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر آزاده سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      20210720_090735.jpg20210720_090735.jpg
    3. تصویر کاربر آزاده سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      20210720_090719.jpg
      20210720_090735.jpg
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ظاهراً میزان نارسایی دریچه زیاد یا متوسط است لطفاً تصویر گزارش و نه پرینت ها را بطور کامل (و نه به صورتی که نیمی از آن توسط پرینت ها پوشیده شده باشد) را بفرستید
    5. تصویر کاربر آزاده سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      20210720_142541.jpg
    6. تصویر کاربر آزاده سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      20210720_143200.jpg
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با جراحی درمان خواهید شد
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر یوسف شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام واحترام
    جناب دکتر 66 سال دارم مدتی هست موقع بلند شدن از زمین سرم گیج میره وباید یک مکث چند ثانیه ای داشته باشم تا حالت عادی پیدا کنم. گاهی اوقات هم ضربان نامنظم دارم وخود بخود رفع میشه. البته فشار خون ودیابت وسایر مشکلات‌ را ندارم. حدود شش ماه پیش هم اسکن قلب ونوارقلب و.. توسط دکتر متخصص انجام دادم که مشکلی نداشتم. اما تری گلیسرید وکلسترول نه خیلی بالا وتا مرز دارم وداروی هاش را میخورم. اما حدود سه ماهه بخاطر آلرژی ایجاد شده‌ توسط داروها آنها را قطع کردم. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آیا از داروهای درمان بزرگی پروستات استفاده می کنید؟
    2. تصویر کاربر یوسف شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد
      نه خیر
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      جای نگرانی نیست از مایعات بیشتر استفاده بفرمایید و تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده را در زمان طولانی‌تری انجام دهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده حدود هفت ماه پیش آمبولی ریه کردم والان داروی وارفارین واسید فولیک مصرف می کنم به نظر جنابعالی تزریق واکس کرونا برای افرادی مثل بنده چگونه خواهد بود.با تشکر از راهنمایی جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً بفرمائید که آمبولی ریه در زمینه کدام بیماری یا وضعیت مستعد کننده ای بوده است؟
    2. تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام ضمن تشکربی کران از شما دکتر پاک نهاد به عرض می رسانم در اثر درد کمر وسیاتیک پای چپ به علت عدم تحرک کافی وهمچنینین هموسیستیین بالا دپار ترومبوز ورید عمقی ومتعاقب آن آمبولی ریه شده بودم سپاسگزارم از انسانیت ومهربانی جنابعالی
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      محدودیتی برای تزریق واکسن کرونا ندارید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات