آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

آمبولی ریه به یک لخته خون گفته می شود که در ریه ها به وجود می آید. این لخته خون می تواند به بخشی از ریه آسیب برساند. این آسیب به وسیله ی محدود شدن جریان خون آن قسمت، کاهش سطوح اکسیژن در خون و تاثیر بر دیگر اندام ها صورت می گیرد.

لخته های خونی بزرگ یا متعدد می توانند کشنده باشند. این نوع انسداد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. طبق تحقیقات، این انسداد سبب مرگ یک سوم افرادی می شود که در آن ها تشخیص یا درمان لخته صورت نمی گیرد. با این حال، درمان اورژانسی و فوری آمبولی ریه به شدت احتمال ابتلا به آسیب دائمی ریوی را کاهش می دهد.

علت آمبولی ریه

لخته های خون می توانند به دلایل متعددی تشکیل شوند. آمبولی های ریوی اغلب توسط ترومبوز ورید های عمقی صورت می گیرند.

در این مورد، لخته های خون در سیاهرگ هایی تشکیل می شوند که در عمق بدن وجود دارند. لخته های خونی که اغلب سبب آمبولی های ریوی می شوند در پاها یا لگن تشکیل می شوند. لخته های خون در ورید های عمقی بدن می توانند چندین عامل مختلف داشته باشند که شامل موارد زیر می شوند:

# آسیب یا جراحت

جراحاتی مانند شکستگی های استخوانی یا پارگی های عضلانی می توانند سبب آسیب به عروق خونی شده و منجر به تشکیل لخته خون شوند.

# بی تحرکی

در دوره های طولانی بی تحرکی، جاذبه سبب می شود تا خون در پایین ترین قسمت های بدن جمع شود که این حالت منجر به تشکیل لخته خون می شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد در یک سفر طولانی مدت دائما نشسته و یا در دوره بهبودی پس از یک بیماری در تخت دراز کشیده است.

# شرایط پزشکی

برخی وضعیت های سلامتی می توانند لخته شدن خون را بسیار آسان کنند که این در نهایت به آمبولی ریه منجر می شود. برخی روش های درمانی بیماری ها مانند جراحی یا شیمی درمانی برای سرطان نیز می توانند سبب تشکیل لخته های خون شوند. عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به نوعی از لخته های خونی را افزایش داده و سبب آمبولی ریه می شوند.

درد قفسه سینهعوامل خطر آمبولی ریه

عواملی که خطر ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی و آمبولی ریوی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان
  • سابقه خانوادگی آمبولی
  • شکستگی های استخوان پا یا لگن
  • حالات پر انقعادی یا اختلالات ژنتیکی در انعقاد خون از جمله فاکتور V leiden، جهش ژنی پروترومبین و افزایش میزان هموسیستئین
  • داشتن سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • عمل جراحی بزرگ
  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سن بالای ۶۰ سال
  • مصرف استروژن یا تستوسترون

علائم آمبولی ریه

علائم آمبولی ریوی به اندازه لخته و محل انسداد ریه بستگی دارند. شایع ترین علامت آمبولی ریه تنگی نفس است. این تنگی نفس می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • سردی یا آبی رنگ شدن پوست
  • درد در قفسه سینه که می تواند تا به بازو، فک، گردن و شانه منتشر شود.
  • غش کردن
  • ضربان غیر عادی قلب
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس سریع
  • ضربان سریع قلب
  • بی قراری
  • بالا آوردن خون
  • ضعیف بودن نبض

⚠نکته: در صورتی که فرد یک یا بیش از یک مورد از این علائم و مخصوصا تنگی نفس را داشته باشد، باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی باشد.

انواع آمبولی ریه

 شایع ترین نوع آمبولی ریوی یک لخته خون می باشد. امکان دارد هر چیزی که در جریان خون وارد شده و سبب انسداد شریان های کوچک تر شود یک آمبولی ریوی باشد. برای نمونه می توان به چربی مغز یک استخوان شکسته شده، بخشی از یک تومور یا بافت دیگر و حباب های هوا اشاره کرد.

یک نوع نادر از آمبولی در دوران بارداری اتفاق می افتد که معمولا در حین زایمان یا فورا پس از تولد نوزاد رخ می دهد. در این مورد، مقداری از مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد را احاطه کرده است) به درون جریان خون مادر وارد شده و به ریه ها می رسد.

تشخیص آمبولی ریه

تشخیص آمبولی ریه

در برخی موارد، تشخیص یک آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. این مخصوصا زمانی صادق است که فرد به یک بیماری زمینه ای قلبی یا ریوی مانند آمفیزم یا فشار خون بالا مبتلا باشد.

هنگامی که فرد برای علائم خود به دکتر مراجعه می کند، او در ارتباط با سلامت عمومی فرد و هرگونه بیماری که از قبل به آن ابتلا دارد سوال می پرسد. پزشک معمولا یک مورد یا بیش تر از آزمایش های زیر را برای تشخیص علت علائم فرد انجام می دهد:

#تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش استاندارد و غیر تهاجمی پزشک را قادر می سازد تا قلب، ریه و هرگونه مشکل در استخوان های اطراف ریه را به همراه جزئیات مشاهده کند.

#الکترو کاردیوگرافی (ECG)

آزمایش الکتروکاردیوگرافی فعالیت الکتریکی قلب را سنجش می کند.

#MRI

این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی تصاویری با جزئیات به وجود می آورد.

#سی تی اسکن

این آزمایش تصویر برداری پزشک را قادر می سازد تا تصاویری را از چند مقطع (زاویه دید) ریه مشاهده کند. همچنین، احتمال دارد انجام یک آزمایش خاص به نام اسکن V/Q درخواست شود.

#آنژیوگرافی ریوی

این آزمایش شامل ایجاد یک برش کوچک می شود که از آن طریق پزشک می تواند یک ابزار مخصوص را به درون سیاهرگ های فرد هدایت کند. پزشک یک نوع رنگ مخصوص را تزریق خواهد کرد تا عروق خونی ریه قابل دیدن شوند.

#سونوگرافی داپلکس عروقی

این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می کند تا جریان خون و وجود لخته ها را در پاها بررسی و قابل دیدن کند.

#ونوگرافی (رگ نگاری)

این مورد یک تصویر برداری ویژه از سیاهرگ های پا به وسیله اشعه ایکس است.

#آزمایش دی دایمر

آزمایش دی دایمر یک نوع آزمایش خون است.

جراحی

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریوی به اندازه لخته و موقعیت آن بستگی دارد.

#درمان دارویی

در صورتی که مشکل جزئی بوده و زود هنگام تشخیص داده شود پزشک می تواند مصرف برخی دارو ها را به عنوان درمان برای فرد در نظر گیرد. برخی دارو ها می توانند لخته های خونی را تجزیه کنند. دارو هایی که پزشک می تواند تجویز کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ضد انعقادها

نمونه هایی از این داروها که بنام رقیق کننده های خون نیز شناخته می شوند، هپارین و وارفارین هستند. این داروها مانع از تشکیل لخته های خونی جدید شده و می توانند در مواقع اورژانسی جان بیمار را نجات دهند.

✔تجزیه کننده های لخته خون (ترومبولیتیک ها)

این داروها سرعت تجزیه لخته خون را افزایش می دهند. این داروها معمولا برای مواقع اورژانسی استفاده می شوند، زیرا عوارض جانبی آن ها می تواند شامل مشکلات خونریزی خطرناکی شود.

#جراحی

ممکن است جهت برداشتن لخته های خونی مشکل ساز، مخصوصا آن هایی که جریان خون قلب یا ریه را محدود می کنند به جراحی نیاز باشد. طبق تحقیقات، برخی فرایند های جراحی که ممکن است پزشک در موارد آمبولی ریوی استفاده کند شامل موارد زیر می شوند:

✔فیلتر وریدی

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس از یک سیم نازک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک را در بزرگ سیاهرگ زیرین بیمار قرار دهد. بزرگ سیاهرگ زیرین، وریدی اصلی است که از پاها به سمت راست قلب منتهی می شود. این فیلتر مانع رفتن لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می شود.

✔برداشت لخته

یک لوله باریک به نام کاتتر لخته های خونی بزرگ را از درون شریان به بیرون مکش می کند. این روش کاملا موثر نیست زیرا دشواری هایی به همراه داشته و همواره روش درمانی نیست که بر دیگر روش ها ترجیح داده شود.

✔جراحی باز

پزشکان تنها در مواقع اورژانسی از جراحی باز استفاده می کنند. در این مواقع شخص در شوک قرار داشته یا داروهای تجزیه کننده لخته پاسخگو نیستند.

مراقبت پس از درمان

پس از اینکه فرد درمان مناسب را برای آمبولی ریوی در بیمارستان دریافت کرد، به او توصیه می شود که عامل زمینه ای این مشکل را درمان کند، این عامل معمولا ترومبوز وریدهای عمقی می باشد.

فرد احتمالا شروع به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین خواهد کرد تا از تشکیل دوباره لخته های خونی جلوگیری شود. احتمالا بیمار نیاز داشته باشد تا جوراب های فشاری (مانند جوراب هایی تنگ هستند) پوشیده یا از وسیله دیگری برای جلوگیری از تشکیل لخته در پاهای خود استفاده کند.

ورزش دادن پاها به طور منظم یک مورد کلیدی، پس از آمبولی ریه می باشد. پزشک دستورالعمل های کامل را در ارتباط با چگونگی مراقبت از خود جهت پیشگیری از لخته های خونی در آینده به بیمار خواهد داد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جعفر یکشنبه ۱۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر جواب سوال من که فرستادید قابل مشاهده نیست میگه کد رهگیری یافت نشد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً کد رهگیری را به اشتباه وارد می کنید
  • تصویر کاربر Different دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من امروز ۳تا قرص پروپرانول باهم خوردم مشکلی پیش نمیاد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً بفرمائید که که ضربان قلب چه میزان است و چه مدت قبل داروها مصرف شده است؟ پروپرانولول چند میلی گرمی؟ احتمال بروز مشکل کم است
  • تصویر کاربر قاسم پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام بعضی وقتا نفس عمیق نمیتونم بکشم هیچ دردی هم هنگام نفس کشیدن ندارم فقط نفسم از عمق نمیاد بالا گیر میکنه همیشه اینجوری نیستم یه وقتایی میاد سراغم .ممنونم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مسئله مهمی نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام بنده 24سالمه 188قد85وزن حدود سه سال پیش متوجه شدم فشار خون دارم اکو قلب ازمایش تیروید سونوگرافی کلیه انجام دادم گفتن مشکلی نیست ولی از اون موقع تا الان همیشه درگیر مشکلات قلبم هستم تپش اضافه قلب برام ایجاد شد که به پزشک مراجعه کردم گفت تعدادش کمه مشکلی نیست فکر کنم بهش میگن pvcقلب الانم درد زیر بغل شونه و پشت شونه دارم و هنکامی که میخوام‌از جام‌بلند شم یا در کل تغییر حالت بدم احساس میکنم قلبم با فشار میزنه تعداد ضربانش کم میشه با فشار میزنه بعد از چند ثانیه عادی میشه قبلا به سینه و حتی سرم فشار وارد میشد الان تقریبا این حالت فشار ندارم اما قلبم همونجوری هنگام برخاستن تپش میزنه دیگه این حالات برام‌ازار دهنده شد چون هر بار دکتر قلب مراجعه کردم بهم گفتن چیزی نیست اما بعدش یه علائم دیگه اضافه میشه ممکنه مشکل از جایی دیگه باشه یا مشکل از قلبه؟به شدت استریسو عصبی هم هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت طبیعی بودن آزمایش های اولیه و تخصصی فشارخون و اکوکاردیوگرافی ( عدم ابتلاء به کوآرکتاسیون آئورت) نیاز به درمان دارویی ترجیحا با یکی از بتابلاکرها دارید و با اطلاعات ارائه شده توصیه بیشتری نمی توان داشت
    2. تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر اکو تخصصی برای فشار حدود سه سال پیش انجام دادم گفتن مشکلی نیست همون کافیه یا نیاز هست دوباره انجام بدم؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      نیاز به تکرار نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اکبری یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان، آیا پرانول و کلردیوزسپوکسابد و سرترالین.... نقاط تپش زای قلب رو رفع میکنن یا چی ک بعد یه مدت مصرف تپش میره و نیاز به دارو نیست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر، طپش قلب شما ناشی از خود بیماری اظطراب است و با درمان آن طپش قلب نیز برطرف خواهد شد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آیا قرص های رفلاکس معده مثل نوالپاز و امپازول و فامونتیدین با بوسپرون تداخل دارند؟
    و وقتی از جام بلند میشم یا حرکت میکنم ضربان قلبم حدودا ۹۵ تاست و موقع غذا خوردن هم تند میزنهمثلا104تا ولی حس نمیکنم میوتنه از معده باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر تداخل دارویی ندارند
  • تصویر کاربر نازنین پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام و ارادت وقتتون بخیر
    آقا دکتر من خدمتتون یکبار دیگه پیام گذاشتم و گفتم درد تو قفسه سینه دارم نوار قلب دادم و بهم گفتن بلوک قلبی درجه ۳ هست؟ آیا خطرناک هست باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب خود را بفرستید
  • تصویر کاربر رعنا چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    وقت شما بخیر
    من ۳۴ ساله هستم
    یک روز بعد از تزریق دوز دوم آسترازنکا تو قفسه سینم احساس درد و ناراحتی داشتم و تا ۴۸ ساعت ادامه داشته فعلا
    درد دقیقا زیر سینه چپ یا زیر بغل چپ هست و گاهی به پشت میزنه
    از طرفی احساس می کنم ضربانم نامنظمه
    موقع بازدم احساس می کنم قلبم میلرزه به جای تپش
    گاهی هم سه تا ضربه محکم حس می کنم و بعد عادی میشه
    قبلا سابقه تپش داشتم ولی بی نظمی نه
    نوار و اکو سال گذشته انجام دادم گفتن فقط نارسایی خفیف میترال و تریکوپسید هست و مشکل خاصی نداره
    در حال حاضر روزانه پرانول ۲۰ یکی صبح یکی شب مصرف می کنم
    درد خیلی اذیتم می کنه باید چی کار کنم
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از مسکن هایی نظیر ژلوفن استفاده بفرمائید و جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای داخلی مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر فرزاد جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام.
    پیرو سوال شماره 10004 و درخواست حضرت عالی در خصوص ارسال مجدد نتایج تست ورزش پیوست جواب تست ورزش، اکو، نوار قلب و آزمایش جهت اعلام نظر حضرت عالی حضورتان ارسال می گردد.
    با سپاس فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      تست ورزش طبیعی است ولی به سوال قبلی شما دسترسی ندارم
  • تصویر کاربر محمودی پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر ۴۷ سال دارم وقتی فعالیتم زیاد میشه قفسه سینم درد میگیره چندسال چندبار اینجوری شدم کتفمم همراهش درد میگیره با تک سرفه ایا مربوط ب قلب میشه و باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به بررسی بیشتری از نظر گرفتگی عروق قلبی دارید
درحال دریافت اطلاعات