آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

آمبولی ریه به یک لخته خون گفته می شود که در ریه ها به وجود می آید. این لخته خون می تواند به بخشی از ریه آسیب برساند. این آسیب به وسیله ی محدود شدن جریان خون آن قسمت، کاهش سطوح اکسیژن در خون و تاثیر بر دیگر اندام ها صورت می گیرد.

لخته های خونی بزرگ یا متعدد می توانند کشنده باشند. این نوع انسداد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. طبق تحقیقات، این انسداد سبب مرگ یک سوم افرادی می شود که در آن ها تشخیص یا درمان لخته صورت نمی گیرد. با این حال، درمان اورژانسی و فوری آمبولی ریه به شدت احتمال ابتلا به آسیب دائمی ریوی را کاهش می دهد.

علت آمبولی ریه

لخته های خون می توانند به دلایل متعددی تشکیل شوند. آمبولی های ریوی اغلب توسط ترومبوز ورید های عمقی صورت می گیرند.

در این مورد، لخته های خون در سیاهرگ هایی تشکیل می شوند که در عمق بدن وجود دارند. لخته های خونی که اغلب سبب آمبولی های ریوی می شوند در پاها یا لگن تشکیل می شوند. لخته های خون در ورید های عمقی بدن می توانند چندین عامل مختلف داشته باشند که شامل موارد زیر می شوند:

# آسیب یا جراحت

جراحاتی مانند شکستگی های استخوانی یا پارگی های عضلانی می توانند سبب آسیب به عروق خونی شده و منجر به تشکیل لخته خون شوند.

# بی تحرکی

در دوره های طولانی بی تحرکی، جاذبه سبب می شود تا خون در پایین ترین قسمت های بدن جمع شود که این حالت منجر به تشکیل لخته خون می شود.

این اتفاق می تواند هنگامی رخ دهد که فرد در یک سفر طولانی مدت دائما نشسته و یا در دوره بهبودی پس از یک بیماری در تخت دراز کشیده است.

# شرایط پزشکی

برخی وضعیت های سلامتی می توانند لخته شدن خون را بسیار آسان کنند که این در نهایت به آمبولی ریه منجر می شود. برخی روش های درمانی بیماری ها مانند جراحی یا شیمی درمانی برای سرطان نیز می توانند سبب تشکیل لخته های خون شوند. عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که احتمال ابتلای فرد به نوعی از لخته های خونی را افزایش داده و سبب آمبولی ریه می شوند.

درد قفسه سینهعوامل خطر آمبولی ریه

عواملی که خطر ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی و آمبولی ریوی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان
  • سابقه خانوادگی آمبولی
  • شکستگی های استخوان پا یا لگن
  • حالات پر انقعادی یا اختلالات ژنتیکی در انعقاد خون از جمله فاکتور V leiden، جهش ژنی پروترومبین و افزایش میزان هموسیستئین
  • داشتن سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  • عمل جراحی بزرگ
  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سن بالای ۶۰ سال
  • مصرف استروژن یا تستوسترون

علائم آمبولی ریه

علائم آمبولی ریوی به اندازه لخته و محل انسداد ریه بستگی دارند. شایع ترین علامت آمبولی ریه تنگی نفس است. این تنگی نفس می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • اضطراب
  • سردی یا آبی رنگ شدن پوست
  • درد در قفسه سینه که می تواند تا به بازو، فک، گردن و شانه منتشر شود.
  • غش کردن
  • ضربان غیر عادی قلب
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس سریع
  • ضربان سریع قلب
  • بی قراری
  • بالا آوردن خون
  • ضعیف بودن نبض

⚠نکته: در صورتی که فرد یک یا بیش از یک مورد از این علائم و مخصوصا تنگی نفس را داشته باشد، باید فورا پیگیر مراقبت پزشکی باشد.

انواع آمبولی ریه

 شایع ترین نوع آمبولی ریوی یک لخته خون می باشد. امکان دارد هر چیزی که در جریان خون وارد شده و سبب انسداد شریان های کوچک تر شود یک آمبولی ریوی باشد. برای نمونه می توان به چربی مغز یک استخوان شکسته شده، بخشی از یک تومور یا بافت دیگر و حباب های هوا اشاره کرد.

یک نوع نادر از آمبولی در دوران بارداری اتفاق می افتد که معمولا در حین زایمان یا فورا پس از تولد نوزاد رخ می دهد. در این مورد، مقداری از مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد را احاطه کرده است) به درون جریان خون مادر وارد شده و به ریه ها می رسد.

تشخیص آمبولی ریه

تشخیص آمبولی ریه

در برخی موارد، تشخیص یک آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. این مخصوصا زمانی صادق است که فرد به یک بیماری زمینه ای قلبی یا ریوی مانند آمفیزم یا فشار خون بالا مبتلا باشد.

هنگامی که فرد برای علائم خود به دکتر مراجعه می کند، او در ارتباط با سلامت عمومی فرد و هرگونه بیماری که از قبل به آن ابتلا دارد سوال می پرسد. پزشک معمولا یک مورد یا بیش تر از آزمایش های زیر را برای تشخیص علت علائم فرد انجام می دهد:

#تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش استاندارد و غیر تهاجمی پزشک را قادر می سازد تا قلب، ریه و هرگونه مشکل در استخوان های اطراف ریه را به همراه جزئیات مشاهده کند.

#الکترو کاردیوگرافی (ECG)

آزمایش الکتروکاردیوگرافی فعالیت الکتریکی قلب را سنجش می کند.

#MRI

این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی تصاویری با جزئیات به وجود می آورد.

#سی تی اسکن

این آزمایش تصویر برداری پزشک را قادر می سازد تا تصاویری را از چند مقطع (زاویه دید) ریه مشاهده کند. همچنین، احتمال دارد انجام یک آزمایش خاص به نام اسکن V/Q درخواست شود.

#آنژیوگرافی ریوی

این آزمایش شامل ایجاد یک برش کوچک می شود که از آن طریق پزشک می تواند یک ابزار مخصوص را به درون سیاهرگ های فرد هدایت کند. پزشک یک نوع رنگ مخصوص را تزریق خواهد کرد تا عروق خونی ریه قابل دیدن شوند.

#سونوگرافی داپلکس عروقی

این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می کند تا جریان خون و وجود لخته ها را در پاها بررسی و قابل دیدن کند.

#ونوگرافی (رگ نگاری)

این مورد یک تصویر برداری ویژه از سیاهرگ های پا به وسیله اشعه ایکس است.

#آزمایش دی دایمر

آزمایش دی دایمر یک نوع آزمایش خون است.

جراحی

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریوی به اندازه لخته و موقعیت آن بستگی دارد.

#درمان دارویی

در صورتی که مشکل جزئی بوده و زود هنگام تشخیص داده شود پزشک می تواند مصرف برخی دارو ها را به عنوان درمان برای فرد در نظر گیرد. برخی دارو ها می توانند لخته های خونی را تجزیه کنند. دارو هایی که پزشک می تواند تجویز کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ضد انعقادها

نمونه هایی از این داروها که بنام رقیق کننده های خون نیز شناخته می شوند، هپارین و وارفارین هستند. این داروها مانع از تشکیل لخته های خونی جدید شده و می توانند در مواقع اورژانسی جان بیمار را نجات دهند.

✔تجزیه کننده های لخته خون (ترومبولیتیک ها)

این داروها سرعت تجزیه لخته خون را افزایش می دهند. این داروها معمولا برای مواقع اورژانسی استفاده می شوند، زیرا عوارض جانبی آن ها می تواند شامل مشکلات خونریزی خطرناکی شود.

#جراحی

ممکن است جهت برداشتن لخته های خونی مشکل ساز، مخصوصا آن هایی که جریان خون قلب یا ریه را محدود می کنند به جراحی نیاز باشد. طبق تحقیقات، برخی فرایند های جراحی که ممکن است پزشک در موارد آمبولی ریوی استفاده کند شامل موارد زیر می شوند:

✔فیلتر وریدی

در این روش، پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس از یک سیم نازک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک را در بزرگ سیاهرگ زیرین بیمار قرار دهد. بزرگ سیاهرگ زیرین، وریدی اصلی است که از پاها به سمت راست قلب منتهی می شود. این فیلتر مانع رفتن لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می شود.

✔برداشت لخته

یک لوله باریک به نام کاتتر لخته های خونی بزرگ را از درون شریان به بیرون مکش می کند. این روش کاملا موثر نیست زیرا دشواری هایی به همراه داشته و همواره روش درمانی نیست که بر دیگر روش ها ترجیح داده شود.

✔جراحی باز

پزشکان تنها در مواقع اورژانسی از جراحی باز استفاده می کنند. در این مواقع شخص در شوک قرار داشته یا داروهای تجزیه کننده لخته پاسخگو نیستند.

مراقبت پس از درمان

پس از اینکه فرد درمان مناسب را برای آمبولی ریوی در بیمارستان دریافت کرد، به او توصیه می شود که عامل زمینه ای این مشکل را درمان کند، این عامل معمولا ترومبوز وریدهای عمقی می باشد.

فرد احتمالا شروع به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین خواهد کرد تا از تشکیل دوباره لخته های خونی جلوگیری شود. احتمالا بیمار نیاز داشته باشد تا جوراب های فشاری (مانند جوراب هایی تنگ هستند) پوشیده یا از وسیله دیگری برای جلوگیری از تشکیل لخته در پاهای خود استفاده کند.

ورزش دادن پاها به طور منظم یک مورد کلیدی، پس از آمبولی ریه می باشد. پزشک دستورالعمل های کامل را در ارتباط با چگونگی مراقبت از خود جهت پیشگیری از لخته های خونی در آینده به بیمار خواهد داد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام
    من آقای ۸۰ ساله هستم ، حدود ۱۰ ماه پیش اکوی قلب دادم و فشار ریه ۷۰ بود ، سوالم اینه پس از گذشت ۱۰ ماه و مصرف داروهای قلبی در این مدت آیا نیاز به اکوی مجدد دارم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله لطفاً اکوکاردیوگرافی (ترجیحا توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی) خود را مجددا انجام دهید
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مادرم دو هفته پیش جراحی مغز انجام داد بعدش آمبولی ریه شد که سه روز تو بیمارستان بستری بودن و الان با دارو ترخیص شده و قرار شده بعد از سه هفته دوبازه ویزیت بشه تا دز داروهاشو تغییر بدن خواستم ببینم توی این مدت سرفه واسش ضرر داره هرچند یکی‌ دوبار سرفه کرده و اینکه میتونه فعالیت روزانه داشته باشه یا اینکه باید ثابت بمونه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب سرفه اثر سوء ندارد و فعالیت روزانه طبیعی و در حد توان اشکالی ندارد
  • تصویر کاربر مهناز جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من مدت مدیدی است که مبتلا به فشار خون مینیمم و تپش قلب هستم . میزان ضربان قلبم بقدری بالاست که صدای تپش قلبم را با ضربه های محکم و سنگین میشنوم . دارویی که مصرف میکنم کارودیولول است .ممنون میشوم نظرتان را برای درمان بیان بفرمایید .
    وزنم بالا رفته و معمولا صبح زود، حوالی ساعت شش صبح باسردرد از خواب بیدار میشوم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً کانکور با دوز بالا داروی مناسبی برای شما است. پیشنهاد میکنم که قبل از تغییر دارو ابتدا یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید
    2. تصویر کاربر مهناز جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      متشکرم آقای دکتر
      محبت فرمودید
      سعادت داشته باشم ،تهران آمدم حتما جهت معالجه خدمت می رسم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلامت باشید و تندرست. امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Mohammadpour جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    پدر بنده آمبولی ریه شدند در تاریخ 99/5/10 (Saddle) به نظر ما زود تشخیص دادیم و پزشک تشخیص ابتدا DVT بود که با سی تی اسکن با کنتراست متوجه آمبولی شدند. فیلتر IVC تعبیه شد و حدود 10 روز هپارین تزریق کردند و با وارفارین ترخیص کردند. ( لازم به ذکر است پدر در تاریخ 99/3/24 جراحی مغز شدند و حدود 23 روز در کما بودند و قبل اینکه آمبولی ریه بشوند حدود دو هفته هالوپریدول تزریقی گرفتن با بیپریدن که شاید غذا بخورند که فایده ای نداشت فقط ایشون رو بی فعالیت مطلق کرد و ایشون دچار کم آبی شدید نیز بودند که نتیجه شد آمبولی). بعد از ترخیص از بیمارستان حدود 50 روز وارفارین مصرف کردند (تا تاریخ 99/07/05)با INRبین 1.5 تا 2 ( به علت خونریزی هموراژیک مغزی که داشتند) ولی بعد از این مدت وارفارین نخوردند تا تاریخ 99/09/19 که مجدد حدود 20 روز INR بین 1.5 و 2 بود و متاسفانه مجدد وارفارین مصرف نکردند تا امروز، دکتر جان آخرین اکو RVL (Midl Systolic Dysfunction تشخیص داده و نوار قلب شون هم عادی بوده و اینکه سونوگرافی پا Residual Thrombosis نشون داده ، نظرتون چیه دکتر جان چی کار کنیم ایشون رو نجات بدیم در ضمن ایشون دیگه فعال هستند و بسیار زیاد هم آب مینوشند و راه میروند. متشکرمیشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که فشارخون طبیعی است تنها اقدام لازم ادامه مرتب داروهای ضد انعقاد است و اقدام دیگری لازم نیست
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      همچنین جهت تعیین فشار شریان ریوی اکوکاردیوگرافی را توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار بفرمایید
    3. تصویر کاربر Mohammadpour جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان از خوردن وارفارین امتناع می‌کنند، به علت آسیب مغزی به هیچ وجه دیگه نمی‌خورند.
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عدم قبول مصرف دارو انتخابی است توسط ایشان که من نمی توانم در مورد آن توصیه ای بکنم ولی قطعاً با عدم مصرف دارو احتمال تکرار ترومبوز و آمبولی هست. می‌توانند در صورتی که علت مصرف وارفارین مشکلات دریچه ای بخصوص تنگی میترال نباشد ریواروکسابان را جایگزین وارافارین کنند.
    5. تصویر کاربر Mohammadpour جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان ایشان کلا از خوردن هر گونه دارو امتناع می‌کنند.
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در این صورت کمکی نمیتوان کرد و باید منتظر حوادث بعدی بود
    7. تصویر کاربر Mohammadpour جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به اینکه آمبولی ایشان از نوع Provoked تشخیص داده شده، به نظرتون خطر تکرار آمبولی خیلی بالاست؟ و اینکه فیلتر IVC موجود هم کمکی نمیکنه ؟
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله احتمال تکرار هست و حداقل یک سال باید داروی ضد انعقاد مصرف کنند
    9. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فیلتر فقط مانع لخته های بزرگ می‌شود
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    آقای دکتر مادر من ۶۰ سالشه حدود ۲ ماه بود که احساس تنگی نفس میکرد هر چی دکتر میبردیم مشکل را متوجه نمیشدن تا اینکه بردیم پیش ی دکتر قلب بعد از تست دی دایمر متوجه شدیم به آمبولی ریه دچار شده الان حدود ۶ روز هست که داخل ccu هستش ولی شرایط نفس کشیدنش فرقی نکرده
    میشه لطفا راهنمایی کنین باید چیکار کنیم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که افت فشارخون نداشته باشند فعلا درمان دارویی کافی است
  • تصویر کاربر آقابابایی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    پسر بنده 20 ساله میباشد دیشب در حمام احساس تپش شدید قلبی پیدا کرد و بعد از حمام اعلام کرد که ضربان قلبش شدید شده و حال مناسبی نداشت و احساس دردی در بالای سینه داشت ،امروز به درمانگاهی مراجعه کردیم و نوار قلب و اکو انجام شد ولی چیز مشاهده نشد ،دکتر قرص متورال 50 دادند که صبح ها یک چهارم بمدت یک هفته بخورند ، چه مشکلی ممکن است رخ داده باشد ؟البته بمدت یک ماه بخاطر جوشهای صورتش ریر نظر طب سنتی عرقیات و داروهای گیاهی مصرف کرده اند .
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال آریتمی های قلبی بویژه آریتمی فوق بطنی مطرح است. لطفاً جهت پیگیری مشکل به یکی از همکاران محترم الکتروفیزیولوژیست قلب مراجعه بفرمائید
  • تصویر کاربر صادق یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    اقای دکتراگه واقعانیازبیان پیشتون مشهدهرچی دکتربوده رفتیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به مدارک ارسالی نیاز به مراجعه به بنده نیست و همکاران محترم در مشهد به خوبی این بیماری را درمان خواهند کرد. داروهای لازم برای ایشان فروزماید، آسپرین، روزاواستاتین، متورال و کاپتوپریل است.
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب اقای دکتر فشار خون نرمال دارم فشار خون منیموم همیشه بالا میباشد ایا خطر جدی دارد اعتیاد داشتم ترک کردم متادن به مقدار کم مصرف دارم در حد دو یا سه سی سی در روز که دارم به مرور زمان کم میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بالا بودن مینیمم فشار خون هم به معنی ابتلا به فشارخون خون است. توصیه میکنم که یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید. عدم کنترل فشار خون منجر به بروز مشکلات قلبی و کلیوی و مغزی می‌شود.
  • تصویر کاربر Nazanin چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 689 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب دکتر جان
    من ۱ماه پیش اومدم پیش شما ویزیت شدم معاینه کردید قلبم رو گفتید قلبم مشکلی نداره پیش دکتر نجفی اکو شده بودم ...قرص نولپازا ۴۰ بهم دادید من فوق العاده حالم خوب شده بود الان باز اون حالت حالت تهوع و قولنج وسط کمر و یبوست و خون در مدفوع دارم
    تنگی نفس دارم و اینکه یهو قلبم انگار میلرزه یا دلم میریزه یه حالت بدی میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض لطفاً برای درمان موارد فوق با یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای گوارش مشورت بفرمایید.
    2. تصویر کاربر Nazanin چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      متخصص گوارش معرفی میکنید شما ؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر طلایی کلینیک نیکان
    4. تصویر کاربر Nazanin چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سپاسگزارم
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      امیدوارم مفید باشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵سال پیش دو بار امبولی کردم یکبار در ریه و بار دوم بعد قطع یکسال داروها در پاه که فعلا تحت درمان با زالربان ۱۰ روزی یک عدد می باشم و چند روز است ساق پایم تیر میکشد ایا امکان دارد با مصرف دارو لخته بوجود آید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله این امکان منتفی نیست.
درحال دریافت اطلاعات