علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟

هر گاه ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلیمتر جیوه شود، او به فشار خون دیاستولیک مبتلا شده است. بالا بودن مینیمم فشار خون یک وضعیت پزشکی اورژانسی محسوب میشود که فرد برای درمان آن باید هر چه سریعتر اقدام کند. در این مقاله به بررسی علت بالا بودن مینیمم فشار خون می پردازیم.

مینیمم فشار خون بالا

فشار خون بالا یک مشکل رو به رشد در جهان است. در اکثر افرادى که مبتلا به فشار خون دیاستولیک بالا هستند، دلیل خاصى براى بروز این عارضه به دست نیامده است.

اما تقریبا به طور معمول، فشار خون دیاستولیک به دلیل بروز اختلالات دیگری مانند بیماری تیروئید، بیماری آپنه خواب یا بیمارى هاى کلیوی به وجود مى آید.

فشار خون بالا چند است؟

فشار خون شامل دو شماره است که شماره بالا (سیستولیک) و شماره پایین (دیاستولیک) نامیده می شوند. بنابراین، سه نوع فشار خون بالا وجود دارد.

  • فشار خون دیاستولیک بالا  (فشار خون دیاستولیک): زمانى رخ مى دهد که شماره پایین، بالاى ٨٠ mmHg باشد.
  • فشار خون سیستولیک بالا ( فشار خون سیستولیک ): زمانى رخ مى دهد که شماره بالا، بالاى ١٣٠ mmHg باشد.
  • فشار خون مخلوط: زمانى رخ مى دهد که هر دو شماره بالا باشند.

👈 مطلب مرتبط: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

فشار خون نرمال

علت بالا بودن مینیمم فشار خون

فشار خون دیاستولیک منفرد (IDH) اغلب در جوانان مشاهده مى شود. در اکثر افرادى که به فشار خون دیاستولیک منفرد مبتلا هستند دلیل خاصى براى بروز آن به دست نیامده است.

بالا بودن مینیمم فشار خون

این فشار خون، به نوعى عمده، اولیه و ضرورى محسوب مى شود. گاها فرد به دلیل ابتلا به بیمارى هایى چون مشکلات تیروئیدى، بیمارى هاى کلیوى و یا بیمارى آپنه خواب به این نوع فشار خون مبتلا مى شود.

فشار خون اولیه

این نوع از فشار خون دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد. پزشکان بر این عقیده اند که فشار خون اولیه زمانی رخ می دهد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

فشار خون اولیه بیشتر در افراد جوان و بزرگسال مشاهده می شود و دلیل خاصی برای بروز آن وجود ندارد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

دلایل مربوط به غدد درون ریز و کلیه

تیروئید کم کار و یا به اصطلاح هیپوتیروئیدی، یکى از بیمارى هایى است که علت بالا بودن مینیمم فشار خون است. همانند فشار خون اولیه، فشار دیاستولیک بالا هم نتیجه تنگى شدید مویرگ ها است.

بروز هیپوتیروئیدی در افرادى که اضافه وزن دارند، دچار خستگى مفرد مى شوند، و یا به راحتى سرما مى خورند بیشتر است، اما براى تایید وجود این بیمارى نیاز به آزمایش خون است.

بیمارى هاى غدد درون ریز سطح موادى چون آلدوسترون، هورمون پاراتیروئید و کورتیکواستروئیدها را بالا مى برد و این موضوع باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا مى شود.

اکثر بیماری هایی که به کلیه آسیب می رسانند ممکن است باعث کاهش توانایی کلیه ها برای حذف مایعات از بدن یا افزایش تولید آنژیوتانسین شوند.

بروز فشار خون رینو واسکولار به دلیل تنگ شدگى شریان اصلى که به کلیه ها وصل مى شود، یکی دیگر از علل احتمالی بروز فشار خون دیاستولیک بالا است.

 آپنه انسدادی خواب

آپنه خواب – توقف های اپیزودیک در تنفس در حین خواب – ممکن است باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود. اکثرا در افراد مبتلا به این سندرم افزایش ضربان قلب دیده می شود، چرا که این عارضه ممکن است فواصل بین ضربان هاى قلب را کوتاه تر کند، بنابراین رگ های خونی بیشتر در معرض جریان خون اضافی قرار مى گیرند.

خواب بیش از حد در طول روز، نشانگر سندرم آپنه خواب است، اما برای تشخیص این اختلال، الگوى خواب فرد باید مورد بررسى قرار گیرد.

 سیگار و نوشیدنی های الکلی

مصرف بیش از حد سیگار و الکل نیز می تواند باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود.

فشار خون بالا

امکان بروز این مساله، هنگامى که کلیه ها آسیب دیده باشند بیشتر خواهد بود، چرا که آنژیوتانسین معمولا در کبد تجزیه می شود. فشار خون دیاستولیک بالا نیز ممکن است به دلیل مصرف داروهایی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند ایبوپروفن به وجود آید.

عوامل خطر براى فشار خون دیاستولیک بالا

برخى از عوامل خطر برای فشار خون دیاستولیک بالا شناسایی شده اند. آنها به تنهایى دلائل اصلى بروز این عارضه نیستند، اما بروز برخى از آنها احتمال بروز فشار خون دیاستولیک بالا را افزایش مى دهد.

ریسک فاکتورهایى که در مطالعه قلب فریمینگام ارائه شد شامل مذکر بودن، جوان بودن و اضافه وزن داشتن بود؛ این مقاله در مارس ٢٠٠۵ در نشریه سیرکولیشن چاپ شد.

در واقع، هم این مطالعه و هم دیگر تحقیقات نشان می دهند که فشار مینیمم بالا به نسبت بیشتر از فشار خون مخلوط یا فشار خون سیستولیک بالا در بزرگسالان زیر ۴٠ سال شیوع دارد.

از دیگرریسک فاکتورهاى فشار مینیمم بالای گزارش شده در مطالعات منتشر شده در ژوئیه ٢٠١٢ مجله قلب هند مى توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیوه زندگی کم تحرک
  • سیگار کشیدن
  • سطح کلی کلسترول بالا
  • مصرف قهوه یا چای زیاد

راههای کاهش فشار خون مینیمم

صرف نظر از علت پدید آمدن این عارضه، فشار مینیمم بالا نباید نادیده گرفته شود. در بسیاری از افراد، فشار سیستولیک در طول زمان افزایش می یابد.

در مطالعه قلب فریمینگام، ٨٣ درصد از افراد مبتلا به فشار مینیمم بالا، بیمارى فشار خون بالا را ١٠ سال بعد تجربه کردند. حتی اگر پیشرفت هم نکند، عارضه فشار خون دیاستولیک بالا احتمال بروز عوارض جدی قلبی عروقی را افزایش می دهد.

بر اساس مطالعه ای که در سال ٢٠١۴ در ژورنال فشار خون منتشر شد، بزرگسالان مبتلا به فشار مینیمم بالا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیمارى هاى قلبی عروقی (از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر مرتبط با قلب)، در مقایسه با افراد بزرگسال با فشار طبیعى، قرار دارند.

طبق دستورالعمل هاى به روز شده به وسیله کالج آمریکایی Cardiology و انجمن قلب آمریکا در سال ٢٠١٧، توصیه شده است که  دیاستولیک ۸۰ mmHg و یا بیشتر باید تحت درمان قرار بگیرند، خواه فرد به فشار مینیمم بالا یا فشار خون مخلوط  بالا مبتلا باشه و خواه نباشد.

استراتژی هاى مربوط  به کاهش فشار خون ممکن است شامل کاهش وزن، تغییرات غذایی، ورزش و دارو باشد. همچنین کاهش دیگر ریسک فاکتورهاى بیماری قلبی عروقی مانند کنترل قند خون و میزان کلسترول نیز اهمیت دارد.

نکاتی برای بالا بودن مینیمم فشار خون

عارضه فشار خون دیاستولیک بالا معمولا علائمى ندارد. سردرد، خونریزی بینی و علائم دیگر گاهی اوقات به فشار خون بالا نسبت داده می شود، اما این علائم در افرادی که فشار عادی دارند نیز ممکن است رخ دهد.

اگر دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا ضعف ناگهانی، تغییر در گفتار یا کاهش سطح آگاهی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

این علائم ممکن است هشدارى براى بروز یک عارضه تهدید کننده حیاتی مرتبط با فشار خون دیاستولیک بالا  مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را نشان دهد.

 

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    پدرم حدود 80 سال سن دارند. نیتروکانتین 2.6 مصرف می کنند بعلاوه یک سری داروهای قلبی دیگر مثل وارفارین. دو سه هفته ای است که مینیموم فشارشون عدد 10 رو نشون می ده. ماکسیمم هم حدود 12.8 هست. لطفا بفرمایید راهکار چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً لیست کامل داروهای مصرفی ایشان را به همراه دوز مصرفی دارو ها را بفرستید
    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نیتروکانتین 2.6= یکعدد صبح یکعدد عصر
      آتورواستاتین 10= یکعدد عصر
      آسپیرین= یکعدد صبح
      وارفارین= روزهای زوج نصف قرص، روزهای فرد و جمعه یکعدد قرص کامل عصر
      آتنولول50= یکعدد صبح

      ممنون از پیگیری شما
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      در صورت عدم منع مصرف لوزارتان ۲۵ میلی گرم روزانه را به داروهای مصرفی ایشان اضافه بفرمائید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر منصور شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    اگرفشارخون بالا وپایین هردو ۱۲ باشد خطرناک است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً اندازه گیری درست انجام نشده است
  • تصویر کاربر سودی جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    باعرض ادب وسپاس مجدد جهت راهنمایی وپاسخ دهی به پرسش بنده 🙏🏻جناب آقای دکتر دختر من ۴۱ ساله ومجرده آیا به نظر شما بالا بودن فشار خون عادی هست ویا ممکنه به علت بیماری خاصی باشه چون تا این سن هیچ بیماری جدی نداشته واین عددبالای فشارخون باعث نگرانی من شده آیا نیاز هست برای مراجعه وویزیت یا اینکه این تجویز جنابعالی کفایت میکنه والبته هیچ علائم خاصی هم نداشته تاکنون بازهم پیشاپیش از لطف شما جهت راهنمایی بنده بسیار تشکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب برای پاسخ به سوال شما ایشان باید آزمایش های مربوط به فشارخون را انجام دهند توصیه می‌کنم که جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق و یا نفرولوژیست مراجعه کنند
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      در مورد کافی بودن درمان نیز باید پیگیر پاسخ به درمان باشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    خیلی ممنون از پاسختون اقای دکتر فقط من مطعمن باشم که رگ قلبم کامل باز شده؟و آیا بخام رژیم دوقولو باردار شدن بگیرم برای من خطر دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      در گزارش اشاره شده است که تنگی چندانی باقی نمانده است توصیه می کنم که برای بارداری عجله نکنید و تا شش ماه صبر کنید و قبل از بارداری در شش ماه آینده ابتدا مجدداً یک اکوکاردیوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت جنابعالی، بدینوسیله فقط میخواستم از مطالب زیبا و کاربردی شما تشکر کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از محبت شما بینهایت سپاسگزارم
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر جان فشار خون من 128/90
    چه باید کرد ؟ آیا خطرناک است؟ و چرا؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً فشارخون و تعداد ضربان قلب خود را به مدت یک هفته صبح قبل از صبحانه و شب قبل از شام هر دو بار با مثانه خالی اندازه گیری و ثبت کنید تا بر اساس این اطلاعات در مورد نیاز به مصرف دارو و یا سایر مداخلات رژیم غذایی و ... تصمیم گیری شود
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام
    من یک سال هست مینیمم فشار خونم بالاست بین 9.5 تا 11 ولی ماکزیمم 13 تا 14 هست.دکتر رفتم گفتن هیچ مشکلی نداری سنت کم (۲۹ سال دارم) گفتن قرص نباید بخوری،رژیم گرفتم وزنمو رسوندم به وزن ایده‌آل ولی بازم بالاست مینیمم،گفتم شاید از چشمام باشه عینکمو عوض کردم ولی بازم بالاست،غذاهامم کم نمک هست.
    به نظر شما مشکل از چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که آزمایش های اولیه فشارخون در شما طبیعی است، فشارخون شما در گروه فشارخون اولیه یا بدون علامت مشخص است)
  • تصویر کاربر سعیده پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    مینیممم بالای ۸ دارم و ضربان بالای ۹۰
    ۶۶ ساله ام
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً به مدت یک هفته صبح قبل از صبحانه و شب قبل از شام هر دو بار با مثانه خالی فشارخون و ضربان قلب خود را ثبت کرده و با نتیجه آن به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق برای انتخاب داروی مناسب مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام خسته نباشید اقای دکتر مادرم بیمار شما هستند فشار خون دارند
    چند روزه که فشار خونشون بالاس ۱۸ رو ۸
    قبلا قرص اکسفورچ مصرف میکرد که دیگه پیدا نمیشه در حال حاضر والسارتان ۸۰ مصرف میکنه ..نظرتون راجع قرص بفرمایید و اینکه اقای دکتر شما برای واکسن کرونا نظرتون چیه با توجه به اینکه مادرم فشار خونشون بالاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت عدم دسترسی به اکسفورج از والزومیکس با همان دوز استفاده کنند. تزریق واکسن منعی ندارد
    2. تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر قرص والزومیکس خارجیه ؟؟؟قرصهای خارجی سخت پیدا میشن و اینکه مادرم هربار با بالا رفتن فشار خون قرص زیر زبونی مصرف میکنن اشکال نداره ؟؟؟
    3. تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      و اینکه دوبار مصرف کنه صبح و شب ؟؟؟
      دیشب فشارشون ۲۰ رو ۱۰ شد بردیمشون درمانگاه . امپول تزریق کردن فشارشون ۱۸ شد ... میشه بفرمایید در مواقع ضرورت چه کار کنیم چه آمپولی تزریق کنیم؟؟؟
    4. تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر اینکه فشارشون نمیاد پایین ممکنه درگیر ویروس شدن ؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر والزومیکس ساخت شرکت عبیدی ایران است. در صورت بالا رفتن زیاد فشارخون استفاده از قرص های زیر زبانی برای پایین آوردن فشار خون اشکالی ندارد. در مورد ابتلا به کرونا نیز معمولا سایر علائم نیز باید وجود داشته باشد
    6. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیلی خیلی ممنون اقای دکتر واقعا لطف میکنید وقت میزارید و جواب میدید ... فقط یک سوال دیگه مادرم مشکل قلبی ندارن اما وقتی فشارشون بالا میره گاهی قلبشون درد میگیره قرص کنکور کر مصرف میکنن ایرادی نداره ؟؟؟ولی قرص کنکور کر هم سخت گیر میاد جایگزینی داره ؟؟؟
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر مصرف کانکور اشکالی ندارد. در حال حاضر برند کانکور کمیاب و یا نایاب است و می توانند از برند های دیگر نظیر بیزوفار و یا سایر برندها استفاده کنند. در صورت وجود درد سینه بهتر است ( در صورتی که تا کنون انجام نشده است) که از نظر گرفتگی عروق قلبی نیز بررسی شوند
    8. تصویر کاربر مریم جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      برای بررسی گرفتگی عروق قلبی باید چه کار کنند؟؟
    9. تصویر کاربر مریم جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      چند سال پیش اسکن هسته ای قلب انجام دادن گرفتگی نبود خداروشکر ..
    10. تصویر کاربر مریم جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      تقریبا چهار پنج سال پیش ...
    11. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بسته به احتمال وجود گرفتگی عروق (بر اساس اطلاعات بدست آمده از شرح حال و معاینه) ممکن است که پزشک شما تست ورزش, اسکن هسته ای، سی تی آنژیوگرافی و یا آنژیوگرافی را توصیه کند
    12. تصویر کاربر مریم جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر با توجه به اینکه در هنگام فعالیت و پیاده روی مشکل تنگی نفس و درد یا سوزش قفسه سینه ندارند بازم احتمال وجود گرفتگی عروق هست ؟؟؟
    13. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      این احتمال کمتر مطرح است
    14. نمایش سایر 12 پاسخ
  • تصویر کاربر Leila شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    باسلام . بنده ۳۱ سالمه از بارداری اولم که ۲۷ ساله بودم از هفته ۳۵ به بعد دچار افزایش وزن ناگهانی و فشار خون بالا شدم که تو هفته ۳۸ مجیچر به سزارین شدم . از اون به بعد فشار خون بالا شد همراه من . که با مشورت دکتر قلب آملودیپین مصرف میکردم که فشارم تا حدودی کنترل شد . اما الان ۸ هفته باردارم و طی این دو هفته فشار بالای ناگهانی داشتم که بار اول فشارم ۱۷ روی ۱۱ بود که فرستادنم بیمارستان که بعد از یک شب بستری بودن با فشار ۱۱ روی هشت مرخصم کردن . ولی دوباره دیروز فشارم بالا رفت ۱۵ روی ۱۱ . که عدد مینیمومم بالاس . اکو قلب شدم گفتن مشکلی ندارم . الان روزی دو تا متیل دوپا مصرف میکنم . لطفا بگین چیکار کنم تا عدد مینیموم فشارم بیاد پایین واقعا نگرانم که در ماههای بعد بارداری چجوری بگذرونم . علت بالا بودن عدد مینیموم فشار چی میتونه باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً فشارخون بالا در شما ناشی از صدمه کلیوی ناشی از مسمومیت حاملگی است. فعلا دوز متیل دوپا را افزایش دهید
درحال دریافت اطلاعات