اسپاسم عروق کرونری قلب (علائم، علل، تشخیص، درمان)

اسپاسم عروق قلب نوعی عارضه قلبی عروقی موقت و زود گذر است که می‌تواند به صورت بالقوه موجب مشکلات جدی قلبی مانند حملات قلبی شود. کلسترول بالا و فشار خون بالا از جمله عوامل مؤثر در بروز اسپاسم هستند.

اسپاسم قلبی چیست؟

اسپاسم قلب، در نتیجه گرفتگی ناگهانی عضلات در عروق کرونری قلب اتفاق می افتد. اسپاسم موجب تنگ شدن عروق و در نتیجه مانع از عبور جریان خون به قلب می‌شود.

علائم اسپاسم قلبی

اسپاسم رگ قلب در بسیاری از موارد به دلیل عدم بروز علائم خاص، قابل تشخیص نیست. در چنین شرایطی اسپاسم بسیار خطرناک بوده و می‌تواند موجب حمله قلبی شود.

ممکن است فرد گاهی دچار درد خفیف در ناحیه قفسه سینه شود. علاوه بر این برخی علائم دیگر اسپاسم نیز توسط خود فرد می‌تواند قابل تشخیص باشد. این موارد عبارت‌اند از:

  • آنژین قلبی یا درد قفسه سینه
  • درد در ناحیه چپ سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • احساس حالت تنگی و گرفتگی

همچنین ممکن است کاهی متوجه انتشار درد از قفسه سینه به سمت بازوها، گردن و استخوان فک شوید. اسپاسم عروق کرونری قلب مشکوک در صورتی است که درد قفسه سینه:

  • تنها در هنگام استراحت اتفاق افتد.
  • به مدت ۵ الی ۳۰ دقیقه طول بکشد.
  • بیشتر در هنگام شب و یا صبح زود اتفاق افتد.

علت اسپاسم قلب

  • فشار خون بالا و کلسترول بالا از اصلی ترین علل بروز اسپاسم هستند.

فشار خون بالا

  • حدود ۲ درصد از افراد مبتلا به آنژین، درد سینه ممکن است دچار اسپاسم قلبی شوند.
  • اسپاسم عروق کرونری قلب همچنین در افراد مبتلا به آترواسکلروز نیز بروز می یابد. آترواسکلروز وضعیتی است که رسوب داخل عروق موجب انسداد جریان خون می‌شود.

عوامل خطرزا در اسپاسم عروق کرونری

بیماری های قلبی موجب افزایش خطر اسپاسم قلب می‌شوند. کلسترول و فشار خون بالا، از جمله موارد در افزایش خطر گرفتگی عروقی هستند. موارد دیگری نیز می‌توانند خطر این نوع عارضه را افزایش دهند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مصرف دخانیات
  • استفاده از محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین‌
  • استرس بیش از حد
  • سرماخوردگی بیش از حد
  • مصرف مشروبات الکلی

در صورت داشتن سابقه گرفتگی عروق قلبی باید به منظور کاهش خطرات جدی از موارد بالا پرهیز کرد.

اسپاسم قلبی چگونه تشخیص داده میشود؟

اسپاسم عروق کرونری قلب حاکی از نوعی اختلال قلبی بالقوه است. از این رو پزشک برای تشخیص این عارضه عکس‌برداری از قلب را تجویز می‌کند تا بتواند به کمک تصاویر دقیقی و روشنی از آن، برای درمان بیمار اقدام نماید. آزمایش های زیر، نمونه ای از موارد مورد تجویز پزشک است که عبارت‌اند از:

  • اکوکاردیوگرافی که به‌وسیله امواج صوتی فراصوت، تصویری از قلب ارائه می‌دهد.
  • نوار قلب که به منظور سنجش فعالیت الکتریکی قلب انجام می‌شود.
  • آنژیوگرافی که با استفاده از اشعه ایکس به بررسی داخل عروق و جریان خون در قلب می پردازد.

آنژیوگرافی

این آزمایش ها از آنجا که به جزییات بسیار مورد نیاز برای تشخیص بیماری می پردازد، از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا زمانی که پزشک به درستی بیماری را تشخیص دهد، می‌تواند به درمان آن بپردازد.

درمان اسپاسم قلبی چیست؟

درمان این عارضه بر اساس تخفیف دردهای قفسه سینه انجام می‌شود که به طور عمده شامل تجویز داروهای زیر می‌شود:

  • نیترات ها که به منظور اتساع‌ و گشاد شدن عروق مصرف می‌شود. دوره مصرف نیترات ممکن است طولانی مدت بوده و به صورت قرص مصرف شود.
  • اِل آرژنین به صورت مکمل غذایی مصرف می‌شود و می‌تواند باعث پیشگیری از اسپاسم شود.
  • مسدود کننده کانال های کلسیمی که می‌تواند باعث کاهش گرفتگی قفسه سینه شود. دوره مصرف این دارو طولانی مدت است.

علاوه بر این داروها ممکن است مصرف برخی داروهای دیگر که موجب کاهش کلسترول بالا و فشار خون بالا می‌شود، به منظور پیشگیری از حملات قلبی توسط پزشک تجویز گردد.

در طول درمان نیز مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک توصیه می‌شود و از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی باید به شدت پرهیز کرد.

عوارض اسپاسم قلب

اسپاسم عروق کرونری قلب نوعی عارضه موقت و زودگذر است اما می‌تواند عواقب طولانی مدتی را به همراه داشته باشد. در عدم درمان اسپاسم عروق کرونری قلب، این عارضه می‌تواند موجب بروز موارد ذیل گردد:

مطلب مرتبط: ضربان نامنظم قلب نشانه ی چیست و چگونه درمان می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان نامنظم قلب

نتیجه درمان افراد مبتلا به اسپاسم قلبی چگونه است؟

اسپاسم عروق کرونری قلب گاهی طولانی مدت و شدید است. بدین معنا که درمان آن ممکن است طولانی شود؛ اما نکته ای که همواره باید به آن توجه داشت، پیروی از دستورات پزشک و درمان به موقع است که می‌تواند باعث بهبود این عارضه شود.

پیشگیری از اسپاسم قلبی

خطر ابتلا به اسپاسم رگ قلب می‌تواند با پیشگیری از ابتلا به آترواسکلروز ، کاهش یابد. علاوه بر این داشتن رژیم غذایی کم چرب، فعالیت ورزشی مستمر، کنترل فشار خون و عدم مصرف دخانیات نیز تأثیر به سزایی در پیشگیری از این عارضه دارد.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام .با دستگاه خانگی فشارکه فشارمو میگیرم میزنه مشکلم اختلال ضربان قلب پایین هستش وبه متخصص مراجعه کن.بین ۴۰تا۵۰هست اکثرا.ترس و اضطراب هم دارم .سردرد هم میگیرم .۲۵سالمه .از اصفهان .از علاعم کرونا میتونه باشه اختلال ضرابان قلب
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      تعداد ضربان قلب را بصورت لمس نبض در یک دقیقه اندازه بگیرید
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      ابتلا به کرونا میتواند بالانس بین سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک را بر هم زده و موجب اختلال در ضربان قلب( بصورت بالا رفتن تعداد ضربان قلب) و فشارخون شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی 40ساله هستم از سال پیش درد قفسه سینه با تغییرات نواری داشتم با سابقه فشار خون آنژیو شدم مشکلی نداشتم ولی رفته رفته این دردها هم شدتش بیشتر میشه هم فاصله دردها از لحاظ کبد و کیسه صفرا و ریفلاکس مری و معده هم بررسی شدم مشکلی نبود چند ماه پیش هم دی وی تی پای راست داشتم سه ماه اکسابین مصرف کردم با دستور پزشک قطع کردم ولی این اواخر دردها شدت گرفته امانم را بریده چند روز پیش با درد شدید قفسه سینه که به بازوی چپم میزد و احساس سنگینی که نفسم بالا نمی‌آمد با بیمارستان مراجعه کردم تغییرات تی اینورت در اکثر لیدها داشتم بستری شدم دکتر با تی آن جی و انوکسا و تجویز مسکن بعد از دو روز مرخصم کرد تشخیص سندروم ایکس و اسپاسم عروق دادند برایم داروی امیلو پرس و اسپیرونو لاکتون و کونکور و آسپرین و اترواستاتین تجویز کردند ولی این دردها همچنان ادامه دارد با فعالیت هم زیاد میشه به نظر شما چاره من چیه امانم را بریده ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب برای پاسخگویی دقیق نیاز به رویت کامل مدارک شما از جمله نتیجه اکو و سی دی آنژیوگرافی علاوه بر گرفتن شرح حال و معاینه دقیق شما دارم. لذا در صورتی که در تهران تشریف دارید در یکی از روزهای کاری به کلینیک مراجعه بفرمایید و در غیر این صورت مدارک را توسط یکی از آشنایان به کلینیک ارسال بفرمایید
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام من خانمی 39 ساله هستم چند ماهی است درد قفسه سینه که درد به قسمت پشت و دست چپ میزنه دارم که هر بار این درد را داشتم تغییرات نواری داشتم ولی این سری درد شدید مثل درد شکسته شدن دنده‌ها همراه سوزش در قفسه سینه داشتم که علاوه بر سمت چپم به سمت راستم هم میزد داشتم به اورژانس که مراجعه کردم تغییرات نواری بصورت تی اینورت در بیشترلیدها داشتم بستری شدم و با پیتدین و تی آن جی رفته رفته دردم کمتر شد البته لازم به ذکر است که یکسال پیش آنژیو شدم و مشکلی نداشتم دکتر میگه علت این درد ها اسپاسم عروقی می‌باشد ولی این اسپاسم خیلی طول می‌کشه و واقعا دردناکه سابقه فشار خون هم دارم برام داروی کونکور و امیلوبر همراه آسپرین و اترواستاتین تجویز کردند ولی هنوز این دردها نه به اون شدت ادامه دارد میخواستم چاره نظرتان را در این مورد بدانم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب هر چند که نمیتوان اسپاسم عروق کرونر را به عنوان عامل ایجاد کننده درد سینه در شما کنار گذاشت با این حال توصیه میکنم که از نظر عوامل گوارشی بویژه اسپاسم و یا ریفلاکس مری و همچنین سنگ های صفراوی نیز بررسی شوید. نکته لازم به ذکر آنکه در صورت طبیعی بودن نتیجه آنژیوگرافی نیازی به مصرف آسپرین ندارید
  • تصویر کاربر عابدی چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دکتر وقت‌ بخیر
    من‌ 32 سال دارم و چند سالی هست با کوچکترین کار جسمی یا ذهنی کتف چپم درست سمت قلب یعنی درست جایی که‌ قلب هست احساس قبض و گرفتگی و کمی سوزش میشه و تنگی نفس هم پیدا میکنم در اين مواقع کسی آن قسمت پشتمو عمیق ماساژ میده برام بهتر میشم اما بازم با کمترین فعالیت دوباره ایجاد میشه و کسی باید قسمت قلبمو تو ناحیه کتف چپ ماساژ بده
    ضمنا من‌ بدنم ضعیف هست و زود خسته میشم
    علت چیه آقاي دکتر ممنون میشم کمکم بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه میکنم که ضمن مراجعه به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق جهت ویزیت، بررسی مختصری نیز از نظر احتمال گرفتگی عروق قلبی انجام دهید
  • تصویر کاربر باران شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر من خانمي ٦٠ساله هستم از اول ارديبهشت زير سينه سمت چپ من درد مي كرد گاهي بيشتر سينه ام سنگين شده
    سابقه بيماري قلب ندارم ولي ريفلاكس معده دارم الان همه اش سينه من سنگين است و كمي درد دارم ممكن است اسپاسم باشد چون استرس زيادي دارم چاق نيستم سيگاري و پر خور نيستم
    قرص براي معده نمي خورم خسته شدم چند سال خوردم لطفا من را راهنمايي كنيد ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به سن شما توصیه میکنم که حتما از نظر احتمال گرفتگی عروق قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر نسرین دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من 33 سال سن دارم چند وقتی هست دچار مشکلی شدم و همش استرس دارم و این باعث شده تپش قلب بگیرم سر هر موضوعی که با استفاده از قرص پرپرانول بهبود پیدا کردم چند ماهی گذشته که الان جدیدا تو قفسه سینه احساس درد پیدا کردم چند وقته پیش از استرس زیاد تپش قلب شدید گرفتم و بعدش پای سمت راستم شروع به لرزش کرد اما با خوردن قرص پرپرانول خوب شدم تا اینکه تازگیا قفسه سینم شروع به درد کردن گرفته و انگار وسط سینم رو مشت زدن و خیلی درد گرفته البته البته وقتی خواب بودم این مشکل پیش اومد و وقتی بیدار شدم دردش تا 1 ساعت ادامه داشت اما راه که رفتم دردش خیلی بهتر شد و به دکتر مراجعه کردم و نوار قلب و آزمایش خون ازم گرفتن و بهم گفتن چیزیم نیست باید به دکتر گوارش مراجعه کنم خواستم ببینم یعنی قلب من مشکل نداره مشکل از معده منه و اینم بگم که من مشکل معده هم داشتم اما با مصرف قرص بهتر شدم اما احتمال داره با وجود استرس شدید بازم مریضی معده من تشدید شده باشه خواستم راهنماییم بکنید که چه کاری آنجام بدم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پیشنهاد می کنم که هر صبح پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم قبل از صبحانه استفاده کنید بیماری شما ترکیبی از اضطراب و ریفلاکس مری است و درد شما فاقدمشخصات درد قلبی است
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفاً یک اکوکاردیوگرافی نیز انجام دهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر هدی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده ۳۴ سال دارم. تپش قلب و شلی دریچه رو داشتم. سالها است که در اثر دویدن و یا عصبی شدن به سرفه میافتم. تیرکشیدن قلب و سوزش رو هم داشتم و سابقه ۳ روز از کار افتادن سمت چپ بدن و یا درد شدید و تیر کشیدن شدید سمت چپ بدن رو داشتم.
    دو هفته بود که سنگینی در قفسه سینه رو داشتم سخت نفس میکشیدم و شب ها تا صبح اذیت بودم جدی نگرفتم یهو سه روز پیش درد شدید در قفسه سینه و عضله های قلب گرفت و شدت درد به حدی بود که حتی نمیتونستم دور و برم رو نگاه کنم.
    تکون نمیتونستم بخورم. حتی دستم رو نمیتونستم بالا بیارم و حتی نمیتونستم بخوابم به هیچکدوم از دو پهلو نمیتونستم بخوابم یا برگردم از شدت درد...
    پروپرانول که عموما مصرف میکنم. برای رفع گرفتگی متاکاربامول رو مصرف کردم و کم کم دردها کم شده و گرفتگی ها کمتر شده ولی رفع نشده. و سنگینی و تپش رو هنوز کمی دارم...
    دکتر نرفتم و خودتجویزی کردم.
    الان چکار باید بکنم؟ و آیا موضوع جدی هست یا خیر؟ داروی دیگری برای رفع این موضوع توصیه میفرمایید؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از مسکن هوایی نظیر ژلوفن استفاده کنید و در صورت ادامه درد یک عکس قفسه سینه بگیرید و مصرف پروپرانولول رو ادامه بدید
  • تصویر کاربر مرادی پنجشنبه ۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 545 مشاهده پرسش
    سلام دکتر...یه دختر ۱۲ساله دارم تقریبا ۶ماهه که ضربان نامنظم داره بادرد شدید به پزشک مراجعه کردم نوارقلب گرفتن وگفت که افتادگی دریچه میترال داره .باپزشک قلب کودکان صحبت کردم هم اکو انجام داده هم تست ورزش ولی دکتر گفت چیزی نیست دردش هرروز بیشتر میشه ومدتش هم طولانی تر...ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به این که توسط همکار محترم قلب اطفال ویزیت شده اند و از آن بابت مشکلی وجود نداشته است پیشنهاد می کنم که از پنتوپرازول ۲۰ میلی گرم هر صبح صبحانه استفاده کنند و در صورت عدم پاسخ مناسب به این درمان در هنگام شدت درد از مسکن هایی نظیر استامینوفن کدئین و یا ژلوفن استفاده کنند
  • تصویر کاربر مرادی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام دکتر...من مدتیه که درد درقفسه سینه روحس میکنم دوبارهم در ساعت آخر شب دچار منقبض شدن شدید ماهیچه های قلبم شدم درحدی که نفس کشیدن برام دشوار بوده میشه لطفا راهنماییم کنید ....۳۳سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی دقیق کافی نیست ولیپیشنهاد می کنم که ضمن گرفتن یک نوار قلب و انجام بررسی‌های اولیه فعلاً از پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم هر صبح قبل از صبحانه استفاده بفرمایید
    2. تصویر کاربر مرادی جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممنون ازلطف شما
    3. تصویر کاربر مرادی جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خسته نباشید خیلی ممنون ازلطف شما
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      منتظر اطلاعاتی با جزئیات بیشتر هستم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مرجان پنجشنبه ۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من 18 سالمه و حدود دوسال است که دچار بیماری فشار خون شدم اما از دارویی استفاده نمی کنم . تپش قلب دارم و در ناحیه ی قفسه ی سینه احساس درد می کنم و گاهی به شدت سمت چپ قفسه ی سینه ام درد میگیرد و تیر می کشد و گاهی پاهایم یخ می شود و به شدت درد می گیرد.
    ممنون میشوم اگر راهنماییم کنید...
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به سن شما و نامعمول بودن فشار خون در این سن نیاز به بررسی از نظر علل ثانویه ایجاد کننده فشار خون دارید لذا توصیه می کنم که حتما به یکی از همکاران محترم متخصص بیماری های قلب و عروق و یا نفرولوژیست مراجعه بفرمایید
درحال دریافت اطلاعات