نامنظم بودن ضربان قلب | ضربان قلب خطرناک چند است؟

فیبریلاسون‌ دهلیزی یا ضربان نامنظم قلب در نتیجه ی اختلال در سیستم الکتریکی قلب اتفاق می افتد. به طور طبیعی جریان الکتریکی قلب از دهلیز به سمت بطن، موجب انقباض نرمال قلب می‌شود. در فیبریلاسون‌ قلبی اما جریان الکتریکی نامنظم موجب ضربان نامنظم قلب می‌گردد.

نبض نامنظم

همان‌طور که گفته شد فیبریلاسون‌ باعث ضربان نامنظم می‌شود. از این رو اگر دستتان را روی نبض خود قرار دهید، متوجه این بی نظمی خواهید شد. تند بودن و بی نظمی ضربان قلب در صورت عدم درمان و کنترل به موقع، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ضربان قلب خطرناک چند است؟

ضربان قلب به خودی خود خطرناک نیست. در حالت کلی تعداد ضربان بیشتر از ۱۰۰ ضربان در دقیقه بالا در نظر گرفته می شود. با این حال چنین ضربان قلبی نشان دهنده ی خطر برای قلب نیست. چرا که به عنوان مثال، یک پیاده روی سریع ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای به طور معمول ضربان قلب را به ۱۱۰ تا ۱۲۰ ضربان در دقیقه افزایش می دهد. بنابراین مهم این است که چه عاملی سبب افزایش چنین ضربان قلبی شده است؟!

علائم ضربان قلب نامنظم

در صورت ابتلا به تپش نامنظم قلب، فرد ممکن است علائم خطرناکی را تجربه کند. ضربان نامنظم می‌تواند باعث بروز علائمی از قبیل موارد زیر گردد:

👈 مطلب مرتبط: بسیاری از افراد دردهای قفسه سینه را در نتیجه ی حملات قلبی می دانند، اما درد در ناحیه قفسه سینه به دلایل متعددی می تواند اتفاق افتد. در این مقاله ۹ راهکار خانگی جهت درمان درد قفسه سینه به شما پیشنهاد می شود.

درمان درد قفسه سینه

نامنظم بودن ضربان قلب و سکته

مهم است که افراد ضربان قلب نرمال داشته باشند. نامنظم زدن قلب یکی از علائم جدی سکته است و حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به این نوع عارضه، دچار سکته می‌شوند. جریان نامنظم خون در قلب باعث تشکیل لخته های خونی کوچکی در حفره قلبی می‌شود. لخته های خونی از طریق جریان خون وارد مغز شده و در نهایت موجب سکته می‌شوند. از این رو معمولا برای افراد مبتلا به ضربان نامنظم قلبی شدید، داروهای رقیق کننده خون تجویز می‌گردد.

‼ توجه: در صورت ابتلا به ضربان نامنظم و مشاهده علائمی همچون درد قفسه سینه، احساس ضعف و بی حالی، ضربان تند قلب (بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه) و همچنین هرگونه علائم سکته به سرعت شماره ۱۱۵ را شماره گیری نمایید.

علت نامنظم بودن ضربان قلب چیست؟

نامنظم بودن ضربان و ریتم قلب نوعی ناهنجاری رایج است و برخی از موارد می‌تواند موجب تشدید آن گردد. این موارد عبارت‌اند از:

  • فشار خون بالا
  • اختلالات دریچه قلب
  • اختلالات کرونری
  • مصرف بیش ازحد مشروبات الکلی
  • اضافه وزن و چاقی
  • احساس خفگی در خواب
  • اختلالات تیروئیدی
  • عمل جراحی قلب : عمل جراحی قلب باز و بای پس قلب از جمله موارد جدی در بروز ضربان نامنظم هستند.

👈 مطلب مرتبط: عمل بای پس قلب چگونه انجام میشود؟ مراقبت های لازم بعد از عمل بای پس قلب کدامند؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

عمل بای پس قلب

عوامل خطرزا در نامنظم زدن قلب

داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به ریتم نامنظم قلب، یکی از موارد جدی و غیرقابل پیشگیری در ابتلا به این اختلال است. همچنین افزایش سن باعث افزایش خطر ابتلا به این اختلال می‌شود. علاوه بر این افراد سفید پوست در مقایسه با دیگر افراد، بیشتر در معرض خطر هستند.

رعایت بعضی موارد مانند داشتن رژیم غذایی سالم، کنترل وزن، عدم مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و همچنین اجتناب از مصرف دخانیات، در کنترل و پیشگیری از نامنظم زدن قلب بسیار مؤثر هستند.

 ضربان نامنظم قلب مفرد

ضربان نامنظم قلب مفرد زمانی اتفاق می افتد که افراد زیر ۶۰ سال بدون علت خاصی دچار این عارضه گردند. ورزش و فعالیت، خوردن، خوابیدن و نوشیدن مشروبات الکلی از جمله موارد تشدید کننده آن است. ضربان نامنظم قلب مفرد گاهی نیاز به درمان ندارد و خود به خود بهبود می یابد. در این زمینه باید با توجه به نظر پزشک عمل کرد.

تشخیص نامنظم زدن قلب

تشخیص ضربان و تپش نامنظم قلب از طریق بررسی نوار قلب توسط پزشک صورت می‌گیرد. در صورتی که ضربان نامنظم قلب منقطع باشد، برای تشخیص این عارضه مستلزم استفاده از دستگاه کنترل هولتر Holter خواهد بود.

پس از تشخیص ضربان نامنظم قلب، برخی آزمایش های دیگر به منظور بررسی دریچه و عضلات قلب و همچنین تشخیص لخته خون توسط پزشک تجویز می‌گردد. آزمایش های دیگر شامل الکتروکاردیوگرام، بررسی میزان استرس و حتی گاهی میل زدن به منظور بررسی انسداد های عروقی می‌باشد.

👈 مطلب مرتبط: نحوه ی نصب هولتر قلب چگونه است؟ هولتر قلب چه چیزی را نشان می دهد؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

هولتر قلب

دوره فیبریلاسون‌ دهلیزی

ضربان نامنظم قلب گاهی به صورت منقطع اتفاق می افتد. تپش نامنظم قلب به دلیل فیبریلاسون‌ دهلیزی ممکن است آغاز شود، ادامه یابد و علائم آن به حدی تشدید شود که نیازمند کنترل و درمان باشد.

درمان ضربان نامنظم قلب

کاردیو ورژن

در مواردی درمان نامنظم زدن قلب به وسیله شوک الکتریکی مؤثر است و به آن کاردیو ورژن گفته می‌شود. در موارد بسیار حاد، تنها گزینه کنترل این عارضه شوک الکتریکی است.

پیش از انجام کاردیو ورژن برای بیمار چند نمونه دارو تجویز می‌شود. در صورتی که مصرف دارو مؤثر واقع نگردد و تپش نامنظم قلب بیش از ۴۸ ساعت ادامه یابد، کاردیو ورژن در مورد فرد بیمار انجام نمی‌شود. دلیل انجام ندادن این عمل به خاطر لخته های خون است زیرا ممکن است منجر به سکته گردد.

عمل جراحی

در مواردی نیز درمان این اختلال مستلزم عمل جراحی است. ماز Maze نوعی عمل جراحی است که با ایجاد شکاف های کوچکی روی دهلیز باعث کنترل ضربان نامنظم قلب می‌شود. این عمل از طریق فرستادن رشته های کوچک به قلب انجام می‌شود.

دارو

معمولاً برای بیماران مبتلا به تپش نامنظم قلب به منظور پیشگیری از عوارض و خطرات، دارو تجویز می‌شود. داروهای رقیق کننده خون و ضد انعقاد خون موجب پیشگیری از خطر سکته می‌گردد. علاوه بر این داروهای تنظیم کننده میزان ضربان قلب مانع از ضربان قلب بسیار تند می‌شوند. همچنین برخی داروها به منظور کنترل ضربان الکتریکی قلب طراحی شده اند و مانع از بی نظمی آن می‌شوند.

ابلیشن قلبی

در موارد خاصی مصرف دارو و کاردیو ورژن ممکن است مؤثر واقع نگردد. از این رو عمل آبلِیشن توسط پزشک الکتروفیزیولوژیست به منظور رفع این مشکل ممکن است انجام شود.

در این روش جریان برق با ولتاژ پایین و فرکانس بالا از طریق میله رشته ای که در قلب قرار می‌گیرد، به محدوده ای از قلب که موجب ضربان نامنظم قلب می‌شود فرستاده می‌شود. این روش باعث از بین رفتن قسمتی از بافتی که موجب ضربان نامنظم قلب می‌شود، می‌گردد.

مطلب مرتبط: عمل ابلیشن قلب چگونه انجام می شود؟ مراقبت های لازم بعد از عمل ابلیشن کدامند؟ آیا سوزاندن رگ قلب خطرناک است؟ برای دانستن کلیک کنید.

عمل ابلیشن قلب

پیس میکر

در موارد بسیار نادری پس از انجام آبلیشن، ممکن است پیس میکر توسط پزشک در قلب قرار داده شود. پیس میکر برای درمان نامنظم زدن قلب طراحی نشده است بلکه به منظور درمان ضربان اندک قلب ساخته شده است. به همین دلیل در این مورد با پزشک کاردیولوژیست خود صحبت کنید.

پیشگیری از ابتلا به نبض نامنظم

داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از برخی عادت های نادرست غذایی می‌تواند سبب کاهش ابتلا به ریتم نامنظم شود. فعالیت ورزشی مستمر، پرهیز از مصرف دخانیات، کنترل فشار خون و مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک نیز در پیشگیری از ابتلا به این عارضه بسیار حائز اهمیت است.

توصیه پزشک

در صورت تشخیص و درمان به موقع، نامنظم زدن قلب بهبود می یابد. مصرف دارو به خصوص داروهای رقیق کننده خون برای افراد مبتلا به ضربان قلب نامنظم شدید ضروری است. برخی از این داروها نیز ممکن است همراه با عوارض طولانی مدت باشد که در این مورد توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت نمایید.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حبیب جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتری بنده دوسال پیش استنت برام گذاشتن و الان قرص کنکور دو نیم چربی بیست اسپیرین هشتاد یک سال ونیم هستش کنکور دونیم مصرف میکنم و پانیک هم دارم روزی چند بار ضربان قلبمو چک میکنم در این چند روز اخیر ضربان های مختلفی داشتم
    درحالت استراحت ۶۵ ۶۰ ۵۸ میرسه و پانیک هم دارم ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً مصرف بیزوپرولول را ادامه دهید این میزان ضربان قلب با مصرف بیزوپرولول قابل قبول است
  • تصویر کاربر ناصر جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر ، جناب دکتر عزیز ، من مرد 67 ساله ای با 167 قد و 83 کیلو وزن هستم ، هنگام شروع به پیاده روی در مسیر کوه نوردی ، تا زمانیکه بدنم گرم شود ، گاهی جمعا حدود 4 بار ضربان تک کوبشی در ناحیه زیر گلویم احساس می کنم . خواهشا بفرمائید موضوع چه میتواند باشد و آیا خطرناک است یا خیر . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر ناصر جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر ، جناب دکتر عزیز ، من مرد 67 ساله ای با 167 قد و 83 کیلو وزن هستم ، هنگام شروع به پیاده روی در مسیر کوه نوردی ، تا زمانیکه بدنم گرم شود ، گاهی جمعا حدود 4 بار ضربان تک کوبشی در ناحیه زیر گلویم احساس می کنم . خواهشا بفرمائید موضوع چه میتواند باشد و آیا خطرناک است یا خیر . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً آریتمی دارید لطفاً یک تست ورزش انجام دهید
  • تصویر کاربر فرنگ پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    سلام.خست نباشید.خانمی 44سالع باسابقه دیابت چربی وفشارخون بالاهستم.ضربان قلبم معمولابالای90تاست تا120هم میره میخواستم ببینم بنده اریتمی دارم یاتاکی کاردی اصلا این دوباهم متفاوتند؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تاکی کاردی نوعی آریتمی است
  • تصویر کاربر ارمان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، پدر من 60 ساله هستن حدود دو روز میشه که احساس میکنن قلبشون اذیته، تپشش نامنظمه نمیدونم سنگینه قلبش انگار دقیق متوجه نیستم. اما خودشون میگن ضربانش انگار منظم نیست باعث اذیتشون میشه، خیلی نگرانم برای پدرم براشون خطر ناکه این شرایط؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر هوشنگ سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم هشت سالشه بردم دکتر اکو گرفتم میگه میترال قلبش کلف شده ایا خطر ناک است
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی پسر خود را بفرستید
  • تصویر کاربر صدرا سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.پسرم نه سالش ریتم قلبش به این صورت که دو تا میزنه یه مکث میکنه بعد سومی میزنه پیش متخصص قلب اطفال هم بردم بعد از نوار قلب و اکو قرص تجویز کردند که تاثیری نداشته لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب و اکوکاردیوگرافی ایشان را بفرستید و نام داروی تجویزی را بفرمایید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر جناب اقای دکتر
    ۲۵ سال دارم و دارای سابقه خون ارثی می‌باشم و قرص متورال مصرف میکردم و احساس لرز در قفسه سینه میشم و هنگامی دست میزارم رو سمت قلبم یک ضربان اضافی متوجه میشم و به دکتر مراجعه کردم قرص پروپرانولول ۲۰ و والزومیکس ۸۰نصف قرص و امپرازول ۲۰ به صورت ناشتا نوشتن و اکوی قلب هم سالم بود و خوب شده بودم و بعد از ۴ روز و با مصرف ترشی باز تپشم نامنظم شد و احساس درد زیر قفسه سینه و بالای معده دارم و با پیدا شدن این ضربان نامنظم صدای معدم هم زیاد میشه طعم دهنم بد میشه میخواستم بپرسم دلیل تپش قلب نامنظم من مربوط به معده هست یا قلبی هست! و تپش قلب نامنظم من گاهی هست مثلا برای ۳ساعت هست و چند ساعت نیست
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً آریتمی قلبی است لطفاً در زمانی که طپش قلب دارید یک نوار قلب بگیرید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید .من ۲۳ سال دارم با وزن 9۲ و قد ۱۸۲و سه ماهی است که فشارم از ۱۲ به ۱۴ و ندرتا ۱۵ روی ۱۰ اومده .سابقه فشارخون خانوادگی ندارم و آزمایش هم دادم همه چیز آزمایش نرمال بود و اوره کراتینین هم نرمال بود یعنی مشکل کلیوی ندارم.فقط در اکو گفتن ی مشکل مادرزادی شایع که اگه اشتباه نکنم گفتن افتادگی دریچه دارم .این فشارخون برای من خیلی بالا است ؟ برای درمان چیکار کنم ؟ این رو هم خدمتتون عرض کنم که یک فرد استرسی هستم و تا چندماه پیش نمک هم خیلی مصرف میکردم ‌.ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً ضمن رعایت رژیم غذایی کم نمک و مقداری کاهش وزن یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته نیز انجام دهید
  • تصویر کاربر کاظمی دوشنبه ۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام.خانم ۴۰ ساله هستم .از ۶ سال پیش متوجه ضربان نا به جا و تپش قلب شدم.نوار قلب حین تپش ۱۱۰ ضربه بود و مشکل دیگه ای نبود.اکو ۶ سال پیش سالم بود هولتر ضربان حداقل ۵۳ و حداکثر ۱۳۳ و نتوسط ۸۲ بود.تعداد pvc هم ۶۸۰۰ تا در ۲۴ ساعت.دارو هم سوتالول نصف صبح نصف شب
    بعد از ۶ سال و ابتلا به کرونا مجدد با تپش قلب و تنگی نفس بسترب شدم.ضربان ۱۱۳ بود فشار ۱۳ روی ۹.سی تی ریه سالم.تست ورزش سالم.اکسیژن خون ۹۷ تا ۱۰۰.و اکو جدید گشادی متوسط دریچه آئورت.و نوار حین تپش شدید ۱۱۳ ضربه.
    دارو بهم بیزوپرولول ۲.۵ صبح ک شب دادن و ترخیص.ایا نیاز به بررسی دیگه ای دارم فعلا؟؟؟الان با دارو ضربان متوسط روی ۸۰ و فشار ۱۲ روی ۸.۵ و ضربان نا به جا ۲ تا در دقیقه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر کاظمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      پیوست کردم اقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      تصویری نیامده است
    4. تصویر کاربر کاظمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      بله اقای دکتر .نمیدونم چرا پیوست نمیشود.بازم اگر ممکنه با اطلاعاتی که دادم راهنماییم بفرمایید ممنون میشم
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      احتمالاً بیزوپرولول داروی مناسبی برای شما نیست. در مورد نیاز به اقدام دیگر نیازبه رویت گزارش اکوکاردیوگرافی دارم
    6. تصویر کاربر کاظمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      متشکرن اقای دکتر .سعی نیکنم ارسال کنم گزارش اکو رو
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      از راهنمایی قسمت تصاویر پیوست استفاده بفرمائید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات