نامنظم بودن ضربان قلب | ضربان قلب خطرناک چند است؟

فیبریلاسون‌ دهلیزی یا ضربان نامنظم قلب در نتیجه ی اختلال در سیستم الکتریکی قلب اتفاق می افتد. به طور طبیعی جریان الکتریکی قلب از دهلیز به سمت بطن، موجب انقباض نرمال قلب می‌شود. در فیبریلاسون‌ قلبی اما جریان الکتریکی نامنظم موجب ضربان نامنظم قلب می‌گردد.

نبض نامنظم

همان‌طور که گفته شد فیبریلاسون‌ باعث ضربان نامنظم می‌شود. از این رو اگر دستتان را روی نبض خود قرار دهید، متوجه این بی نظمی خواهید شد. تند بودن و بی نظمی ضربان قلب در صورت عدم درمان و کنترل به موقع، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ضربان قلب خطرناک چند است؟

ضربان قلب به خودی خود خطرناک نیست. در حالت کلی تعداد ضربان بیشتر از ۱۰۰ ضربان در دقیقه بالا در نظر گرفته می شود. با این حال چنین ضربان قلبی نشان دهنده ی خطر برای قلب نیست. چرا که به عنوان مثال، یک پیاده روی سریع ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای به طور معمول ضربان قلب را به ۱۱۰ تا ۱۲۰ ضربان در دقیقه افزایش می دهد. بنابراین مهم این است که چه عاملی سبب افزایش چنین ضربان قلبی شده است؟!

علائم ضربان قلب نامنظم

در صورت ابتلا به تپش نامنظم قلب، فرد ممکن است علائم خطرناکی را تجربه کند. ضربان نامنظم می‌تواند باعث بروز علائمی از قبیل موارد زیر گردد:

👈 مطلب مرتبط: بسیاری از افراد دردهای قفسه سینه را در نتیجه ی حملات قلبی می دانند، اما درد در ناحیه قفسه سینه به دلایل متعددی می تواند اتفاق افتد. در این مقاله ۹ راهکار خانگی جهت درمان درد قفسه سینه به شما پیشنهاد می شود.

درمان درد قفسه سینه

نامنظم بودن ضربان قلب و سکته

مهم است که افراد ضربان قلب نرمال داشته باشند. نامنظم زدن قلب یکی از علائم جدی سکته است و حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به این نوع عارضه، دچار سکته می‌شوند. جریان نامنظم خون در قلب باعث تشکیل لخته های خونی کوچکی در حفره قلبی می‌شود. لخته های خونی از طریق جریان خون وارد مغز شده و در نهایت موجب سکته می‌شوند. از این رو معمولا برای افراد مبتلا به ضربان نامنظم قلبی شدید، داروهای رقیق کننده خون تجویز می‌گردد.

‼ توجه: در صورت ابتلا به ضربان نامنظم و مشاهده علائمی همچون درد قفسه سینه، احساس ضعف و بی حالی، ضربان تند قلب (بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه) و همچنین هرگونه علائم سکته به سرعت شماره ۱۱۵ را شماره گیری نمایید.

علت نامنظم بودن ضربان قلب چیست؟

نامنظم بودن ضربان و ریتم قلب نوعی ناهنجاری رایج است و برخی از موارد می‌تواند موجب تشدید آن گردد. این موارد عبارت‌اند از:

  • فشار خون بالا
  • اختلالات دریچه قلب
  • اختلالات کرونری
  • مصرف بیش ازحد مشروبات الکلی
  • اضافه وزن و چاقی
  • احساس خفگی در خواب
  • اختلالات تیروئیدی
  • عمل جراحی قلب : عمل جراحی قلب باز و بای پس قلب از جمله موارد جدی در بروز ضربان نامنظم هستند.

👈 مطلب مرتبط: عمل بای پس قلب چگونه انجام میشود؟ مراقبت های لازم بعد از عمل بای پس قلب کدامند؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

عمل بای پس قلب

عوامل خطرزا در نامنظم زدن قلب

داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به ریتم نامنظم قلب، یکی از موارد جدی و غیرقابل پیشگیری در ابتلا به این اختلال است. همچنین افزایش سن باعث افزایش خطر ابتلا به این اختلال می‌شود. علاوه بر این افراد سفید پوست در مقایسه با دیگر افراد، بیشتر در معرض خطر هستند.

رعایت بعضی موارد مانند داشتن رژیم غذایی سالم، کنترل وزن، عدم مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و همچنین اجتناب از مصرف دخانیات، در کنترل و پیشگیری از نامنظم زدن قلب بسیار مؤثر هستند.

 ضربان نامنظم قلب مفرد

ضربان نامنظم قلب مفرد زمانی اتفاق می افتد که افراد زیر ۶۰ سال بدون علت خاصی دچار این عارضه گردند. ورزش و فعالیت، خوردن، خوابیدن و نوشیدن مشروبات الکلی از جمله موارد تشدید کننده آن است. ضربان نامنظم قلب مفرد گاهی نیاز به درمان ندارد و خود به خود بهبود می یابد. در این زمینه باید با توجه به نظر پزشک عمل کرد.

تشخیص نامنظم زدن قلب

تشخیص ضربان و تپش نامنظم قلب از طریق بررسی نوار قلب توسط پزشک صورت می‌گیرد. در صورتی که ضربان نامنظم قلب منقطع باشد، برای تشخیص این عارضه مستلزم استفاده از دستگاه کنترل هولتر Holter خواهد بود.

پس از تشخیص ضربان نامنظم قلب، برخی آزمایش های دیگر به منظور بررسی دریچه و عضلات قلب و همچنین تشخیص لخته خون توسط پزشک تجویز می‌گردد. آزمایش های دیگر شامل الکتروکاردیوگرام، بررسی میزان استرس و حتی گاهی میل زدن به منظور بررسی انسداد های عروقی می‌باشد.

👈 مطلب مرتبط: نحوه ی نصب هولتر قلب چگونه است؟ هولتر قلب چه چیزی را نشان می دهد؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

هولتر قلب

دوره فیبریلاسون‌ دهلیزی

ضربان نامنظم قلب گاهی به صورت منقطع اتفاق می افتد. تپش نامنظم قلب به دلیل فیبریلاسون‌ دهلیزی ممکن است آغاز شود، ادامه یابد و علائم آن به حدی تشدید شود که نیازمند کنترل و درمان باشد.

درمان ضربان نامنظم قلب

کاردیو ورژن

در مواردی درمان نامنظم زدن قلب به وسیله شوک الکتریکی مؤثر است و به آن کاردیو ورژن گفته می‌شود. در موارد بسیار حاد، تنها گزینه کنترل این عارضه شوک الکتریکی است.

پیش از انجام کاردیو ورژن برای بیمار چند نمونه دارو تجویز می‌شود. در صورتی که مصرف دارو مؤثر واقع نگردد و تپش نامنظم قلب بیش از ۴۸ ساعت ادامه یابد، کاردیو ورژن در مورد فرد بیمار انجام نمی‌شود. دلیل انجام ندادن این عمل به خاطر لخته های خون است زیرا ممکن است منجر به سکته گردد.

عمل جراحی

در مواردی نیز درمان این اختلال مستلزم عمل جراحی است. ماز Maze نوعی عمل جراحی است که با ایجاد شکاف های کوچکی روی دهلیز باعث کنترل ضربان نامنظم قلب می‌شود. این عمل از طریق فرستادن رشته های کوچک به قلب انجام می‌شود.

دارو

معمولاً برای بیماران مبتلا به تپش نامنظم قلب به منظور پیشگیری از عوارض و خطرات، دارو تجویز می‌شود. داروهای رقیق کننده خون و ضد انعقاد خون موجب پیشگیری از خطر سکته می‌گردد. علاوه بر این داروهای تنظیم کننده میزان ضربان قلب مانع از ضربان قلب بسیار تند می‌شوند. همچنین برخی داروها به منظور کنترل ضربان الکتریکی قلب طراحی شده اند و مانع از بی نظمی آن می‌شوند.

ابلیشن قلبی

در موارد خاصی مصرف دارو و کاردیو ورژن ممکن است مؤثر واقع نگردد. از این رو عمل آبلِیشن توسط پزشک الکتروفیزیولوژیست به منظور رفع این مشکل ممکن است انجام شود.

در این روش جریان برق با ولتاژ پایین و فرکانس بالا از طریق میله رشته ای که در قلب قرار می‌گیرد، به محدوده ای از قلب که موجب ضربان نامنظم قلب می‌شود فرستاده می‌شود. این روش باعث از بین رفتن قسمتی از بافتی که موجب ضربان نامنظم قلب می‌شود، می‌گردد.

مطلب مرتبط: عمل ابلیشن قلب چگونه انجام می شود؟ مراقبت های لازم بعد از عمل ابلیشن کدامند؟ آیا سوزاندن رگ قلب خطرناک است؟ برای دانستن کلیک کنید.

عمل ابلیشن قلب

پیس میکر

در موارد بسیار نادری پس از انجام آبلیشن، ممکن است پیس میکر توسط پزشک در قلب قرار داده شود. پیس میکر برای درمان نامنظم زدن قلب طراحی نشده است بلکه به منظور درمان ضربان اندک قلب ساخته شده است. به همین دلیل در این مورد با پزشک کاردیولوژیست خود صحبت کنید.

پیشگیری از ابتلا به نبض نامنظم

داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از برخی عادت های نادرست غذایی می‌تواند سبب کاهش ابتلا به ریتم نامنظم شود. فعالیت ورزشی مستمر، پرهیز از مصرف دخانیات، کنترل فشار خون و مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک نیز در پیشگیری از ابتلا به این عارضه بسیار حائز اهمیت است.

توصیه پزشک

در صورت تشخیص و درمان به موقع، نامنظم زدن قلب بهبود می یابد. مصرف دارو به خصوص داروهای رقیق کننده خون برای افراد مبتلا به ضربان قلب نامنظم شدید ضروری است. برخی از این داروها نیز ممکن است همراه با عوارض طولانی مدت باشد که در این مورد توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت نمایید.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابوالفضل یکشنبه ۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 671 مشاهده پرسش
    با سلام
    فردي 47 ساله و مدرس دانشگاه هستم. از يكسال پيش با افزايش ناگهاني فشار خون مواجه شدم كه البته هيچ سابقه فاملي ندارد. زير نظر متخصص تحث درمان قرار گرفتم و براي مدتي خيلي كم لوزار 25 استفاده كردم. بعد با ورزش وزن را كاهش دادم و فشار خون تنظيم شد و با نظر متخصص داروها را قطع كردم. اما گاه گويي به سبب استرس اندكي و به صورت مقطعي و لحظه اي فشار خون پيدا مي كنم و بعد تنظيم مي شود. همزمان گاه نفس كم مي آورم و نمي توانم نفس را كامل انجام دهم. و البته مقطعي است و تنفس تنظيم مي شود. در آبان ماه گذشته متوجه شدم كه تيروئيديت شده ام كه زير نظر متخصص برطرف گرديد. در زمان تيروئيديت وضعيت تنفس مختل مي شد و گاه ضربان قلب افزايش مي افت اما پس از درمان، همه چيز از اواخر سال گذشته تنظيم شده و فقط الان گاه صداي تيك تاك آرام قلب را مي شنوم و يكي دوبار در روز با كمبود نفس كشيدن مواجه مي شوم. تا كنون دكتر رياحي و به تازگي دكتر نجفي هم معاينه كرده اند. تست ورزش و اكو و ... را انجام داده ام كه همه چيز طبيعي است و به ضميمه او، توار قلب دكتر نجفي آمده است. در حال جستجو سايت شما را ديدم. ممنون مي شوم كه مرا از نگراني درآوريد. چيزهايي درباره افتادگي دريچه ميترال و.. خواندم و نگران شده ام. آيا لازم است شما را ملاقات كنم.
    عجالتا فقط گاهي يكي دو بار نفسم كامل نمي شود و گاه قلبم شروه به تيك تاك مي كند كه موقع دراز كشيدن صداي آن را بهتر مي شنوم اما بعد همه چيز عادي مي شود.
    با احترام
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت عدم وجود پرولاپس دریچه میترال در اکو ( که در شما وجود نداره )از این بابت نگران نباشید
      پروپرانولول و متورال هر دو در یک خانواده دارویی قرار دارند و مصرف همزمان هر دو توصیه نمیشه
      در صورتیکه با پروپرانولول علائم کمتر هست میتونید بجای متورال از پروپرانولول استفاده کنید
      در علائم شما تا حدودی نشانه های اضطراب دیده میشه
      در صورت بالا بودن موردی فشارخون هم توصیه میکنم که یک هولتر فشارخون ۲۴ساعته انجام بدید

  • تصویر کاربر ابی دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 503 مشاهده پرسش
    مدتی است نبض من حدود هر چند نبض یکی نمی زند. مثلا سه تا می زند ولی چهارمی را نمی زند. یا ده تا می زند و یازدهمی نمی زند.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      دچار بی نظمی یا آریتمی قلبی هستید و نیاز به انجام هولتر نوار قلب ۲۴ساعته دارید. برای آشنایی بیشتر با آریتمی قلبی برروری لینک زیر کلیک کنید.
      https://dryazdankhah.com/1105

  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر یکی از عزیزان من به مدت دو روزه که تپش قلب داره و قفسه ی سینش خیلی درد میکنه و میگه احساس میکنم پشت بازوم میپره همش که با کوچکترین اتفاقی تپش قلبش تشدید میشه و این روزا استرس زیادی بهش وارد شده دو روز حالش بد میشه و میبرنش اورژانس نوار قلب هم ازش گرفتن و تا جایی که متوجه شدم و دیدم موج پی دیده نمیشه و sخیلی کشیده ای داره نوار قلبشون اگه لازم باشه تصویرشو براتون ایمیل میکنم لطفا بهم بگید چه اتفاقی افتاده کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نوار قلب ارسالی طبیعی است در صورت وجود فاکتورهای خطر برای بیماریهای قلب و عروق و ویژگی های درد در صورت تطابق به بیماری ایسکمیک قلب بررسی بیشتر از این نظر ضرروی است

  • تصویر کاربر وحید شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 752 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده 29 سال سن دارم حدود چهار ماه پیش بخاطر استرس شدید دچار تپش قلب نامنظم شدم پیش دکترهای زیادی رفتم داخلی قلب عروق غیرهازم نوار قلب اکو گرفتن گفتن قلبت مشکل نداره بهم قرصهای ضد استرس مثل کلردیاز پوکساید و تری فلوپرازین و همچنین داروی پروپرانول دادن که اون داروهای اعصاب رو اصن نخوردم بخاطر این ک گفتن وابستگی میاره ولی پروپرانولو مصرف میکنم وقتی پروپرانول میخورم تپش قلبم خیلی بهتر و منظم تر میشه ولی بعد از چهار ماه هنوز درمان کامل نشدم میخاستم بدونم این تپش های نامنظم برام خطری نداره ؟میترسم این تپش های نامنظم تا آخر عمر باهام باشه خیلی داره اذیتم میکنه راه حل درمانش چیه بنظر شما ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توضیحات شما بسیار کلی است و در مورد اینکه آیا هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام داده اید یا خیر توضیحی وجود نداره در صورتیکه اینکار رو انجام نداده اید هولتر بشید و بر اساس آن تصمیم گیری بشه در صورت طبیعی بودن همه چیز باید پذیرفت که اضطراب هم مثل هر بیماری دیگری نیاز به روان درمانی بعلاوه دارو درمانی داره

    2. تصویر کاربر وحید سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      معذرت میخام جناب دکتر هولتر نوار قلب 48 ساعته انجام ندادم خیر ولی آزمایش چکاب کامل دادم که چیزی نشون نداد نه تیرویید نه غلظت خون نه چربی خون فقط یه درصد کوچیکی کم خونی دارم در ضمن یادم رفت بگم حین انجام فعالیت سنگین دچار ضعف و سرگیجه میشم ممکنه بخاطر کم خونی باشه ؟ قدم 178 وزنم 60 کیلو
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      چیزی که نوع طپش رو مشخص میکنه هولتر هست لذا توصیه میکنم که هولتر رو حتما انجام بدید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام.استادگرامی.مادرم بعدازحدود۵روزتعبیه پیس تک حفره ای شده اند.درحالت عادی ضربان منضم وخوبی دارند ولی برای بالارفتن ازپله ها اهسته هم میره بالا ولی نبضش نامنضم میشه البته پزشک فعلن ریت پیس را ۶۰تا۸۰میزان کردن.میشه ازنضرشماهم استفاده کنیم.موقع تشخیص بیماریش CHB/FIگفتن.ممنون میشیم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پیس میکر فعالیت طبیعی داره و طپش ناشی از بی نظمی قلبی اولیه است

  • تصویر کاربر سعدی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 968 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر حدود ۵ سال پیش یعنی در سن ۲۷ سالگی دچار بی نظمی ریتم قلب شدم که قبل از آن تحت نظر متخصص اعصاب و روان بودم و به علت حمله عصبی و استرس و اضطراب و پانیک دارو مصرف می کردم و بعد از آن به دکتر متخصص قلب در تبریز به اسم دکتر بغدادچی مراجعه کردم و ایشون هم اکو ازم گرفتند و گفتند مشکل زمینه ای قلب نداری ولی یک کم دیواره قلبت بر اثر فشار خون بالا ضخیم شده که چیزی نیست و با مصرف داروی لوزارتان اچ به حالت قبلی بر می گردد و آمیودارون برایم تجویز کردند که اوایل دارو مشکل جواب می داد الان از سال ۹۴ تا حال با مصرف آمیودارون دچار بی نظمی نشده ام تا یک ماه پیش که نبضم بر اثر استرس رفت روی ۱۲۰ و رفتم پیش دکتر که گفتند مشکلی نیست af شما کنترل شده و یک آزمایش تیروئید برام نوشت که تیروئیدم روی ۱۸.۸ بود و دکتر آمیودارون را برام تغییر داد و گفت سوتالول ۸۰ را صبح نصف شب نصف مصرف کن الان می ترسم با تغییر دارو دوباره دچار نامنظمی بشم آیا مشکلی پیش نمیاد .در ضمن دکتر بهم گفت شما داروی رقیق کننده خون هم لازم نداری چون ریواروکسابان و اینجور موارد را برای ۶۰ سال به بالا تجویز می کنیم حالا گفتم ببینم نظر شما در مورد تغییر آمیودارون و رقیق کننده خون چیست لطفا راهنمایی کامل بفزمایید چون دکتری که تحت نظرشان هستم با اطمینان کامل به من گفتند در این مورد نگران نباش
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بعلت مصرف آمیودارون شما دچار کم کاری تیروئید شده اید و لذا ادامه دارو رو برای شما توصیه نمیکنم و تغییر آمیودارون به داروهای خانواده بتا بلاکر نظیر سوتالول کار درستی بوده ولی شاید مصرف متورال یا کانکور با توجه به عوارض سوتالول مناسب تر از سوتالول باشه .در مورد ریواروکسابان هم در صورت عدم سابقه سکته مغزی و بیماری دریچه ای( که با توجه به نتیجه اکو دریچه ها سالم بوده اند) و فشار خون بالا و .. نیازی به مصرف ریواروکسابان هم ندارید

       

    2. تصویر کاربر سعدی دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر ازتون عذر میخوام من از ۱۳ سال پیش هم یعنی در سن ۲۱ سالگی دچار فشار خون شدم که پس از آزمایش های فراوان مشکلی در بدنم پیدا نشد و اکثر دکترها گفتند دچار استرس و اضطراب گشته ام که گاهی مواقع فشار خونم تا ۱۶ روی ۱۰ هم میره و الان برای کنترلش از لوزارتان اچ استفاده می کنم حالا با این وجود دکتری که تحت نظرش هستم باز هم میگه شما به رقیق کننده نیاز ندارید نظر نهایی شما در این مورد چی هستش؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      توصیه من به شما استفاده از کانکور هم برای کنترل آ ریتمی و هم کنترل فشار خون بدون مصرف رقیق کننده خون هست

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام،وقت بخیر، مدتی ست،واسه بالا رفتن از پله ، از دو طبقه بیشتر درد به سختی نفس میکشم و قفسه سینه درد میگیره، همچنین هنگام ورزش دچار سرگیجه و حالت تهوع میشم، ۳۲سالمه، خواستم علتش و بدوونم،با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا هر چه زودتر برای ویزیت به یک متخصص بیماری های قلب و عروق مراجعه بفرمائید.

  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام.خانمی هستم ۳۶ ساله.چند سالی بود که دچار ضربان بالا تا ۱۵۰ میشدم.که به بیمارستان رفته وراپامیل تزریق میشد، اما کمی طول میکشید تا ضربان پایین می امد.یک سال هم کنکور ۵ مصرف کردم که فایده ای نداشت.علاوه بر تپش بالا دارای ضربان قلب نامنظم هم هستم.تیر ۹۷ امسال هم عمل ابلیشن در بیمارستان مجهزی در مشهد انجام دادم.اما بعد از یک ماه ضربانات نابه جا هنوز دارم.دکتر هم که میگویند زیاد نشین فکر کن.اما واقعا اذیت شده ونگران تپش بالا هم هستم.لطفا راه آخر را بفرمایید اگر این مشکل حل نمیشود چه راهی برای طول عمر پیشنهاد میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      بعد از انجام هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته و مقایسه اون با نوارهای حین طپش، به سوال شما بهتر می توانم پاسخ دهم.

درحال دریافت اطلاعات