اسپاسم عروق کرونری قلب (علائم، علل، تشخیص، درمان)

اسپاسم عروق قلب نوعی عارضه قلبی عروقی موقت و زود گذر است که می‌تواند به صورت بالقوه موجب مشکلات جدی قلبی مانند حملات قلبی شود. کلسترول بالا و فشار خون بالا از جمله عوامل مؤثر در بروز اسپاسم هستند.

اسپاسم قلبی چیست؟

اسپاسم قلب، در نتیجه گرفتگی ناگهانی عضلات در عروق کرونری قلب اتفاق می افتد. اسپاسم موجب تنگ شدن عروق و در نتیجه مانع از عبور جریان خون به قلب می‌شود.

علائم اسپاسم قلبی

اسپاسم رگ قلب در بسیاری از موارد به دلیل عدم بروز علائم خاص، قابل تشخیص نیست. در چنین شرایطی اسپاسم بسیار خطرناک بوده و می‌تواند موجب حمله قلبی شود.

ممکن است فرد گاهی دچار درد خفیف در ناحیه قفسه سینه شود. علاوه بر این برخی علائم دیگر اسپاسم نیز توسط خود فرد می‌تواند قابل تشخیص باشد. این موارد عبارت‌اند از:

  • آنژین قلبی یا درد قفسه سینه
  • درد در ناحیه چپ سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • احساس حالت تنگی و گرفتگی

همچنین ممکن است کاهی متوجه انتشار درد از قفسه سینه به سمت بازوها، گردن و استخوان فک شوید. اسپاسم عروق کرونری قلب مشکوک در صورتی است که درد قفسه سینه:

  • تنها در هنگام استراحت اتفاق افتد.
  • به مدت ۵ الی ۳۰ دقیقه طول بکشد.
  • بیشتر در هنگام شب و یا صبح زود اتفاق افتد.

علت اسپاسم قلب

  • فشار خون بالا و کلسترول بالا از اصلی ترین علل بروز اسپاسم هستند.

فشار خون بالا

  • حدود ۲ درصد از افراد مبتلا به آنژین، درد سینه ممکن است دچار اسپاسم قلبی شوند.
  • اسپاسم عروق کرونری قلب همچنین در افراد مبتلا به آترواسکلروز نیز بروز می یابد. آترواسکلروز وضعیتی است که رسوب داخل عروق موجب انسداد جریان خون می‌شود.

عوامل خطرزا در اسپاسم عروق کرونری

بیماری های قلبی موجب افزایش خطر اسپاسم قلب می‌شوند. کلسترول و فشار خون بالا، از جمله موارد در افزایش خطر گرفتگی عروقی هستند. موارد دیگری نیز می‌توانند خطر این نوع عارضه را افزایش دهند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مصرف دخانیات
  • استفاده از محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین‌
  • استرس بیش از حد
  • سرماخوردگی بیش از حد
  • مصرف مشروبات الکلی

در صورت داشتن سابقه گرفتگی عروق قلبی باید به منظور کاهش خطرات جدی از موارد بالا پرهیز کرد.

اسپاسم قلبی چگونه تشخیص داده میشود؟

اسپاسم عروق کرونری قلب حاکی از نوعی اختلال قلبی بالقوه است. از این رو پزشک برای تشخیص این عارضه عکس‌برداری از قلب را تجویز می‌کند تا بتواند به کمک تصاویر دقیقی و روشنی از آن، برای درمان بیمار اقدام نماید. آزمایش های زیر، نمونه ای از موارد مورد تجویز پزشک است که عبارت‌اند از:

  • اکوکاردیوگرافی که به‌وسیله امواج صوتی فراصوت، تصویری از قلب ارائه می‌دهد.
  • نوار قلب که به منظور سنجش فعالیت الکتریکی قلب انجام می‌شود.
  • آنژیوگرافی که با استفاده از اشعه ایکس به بررسی داخل عروق و جریان خون در قلب می پردازد.

آنژیوگرافی

این آزمایش ها از آنجا که به جزییات بسیار مورد نیاز برای تشخیص بیماری می پردازد، از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا زمانی که پزشک به درستی بیماری را تشخیص دهد، می‌تواند به درمان آن بپردازد.

درمان اسپاسم قلبی چیست؟

درمان این عارضه بر اساس تخفیف دردهای قفسه سینه انجام می‌شود که به طور عمده شامل تجویز داروهای زیر می‌شود:

  • نیترات ها که به منظور اتساع‌ و گشاد شدن عروق مصرف می‌شود. دوره مصرف نیترات ممکن است طولانی مدت بوده و به صورت قرص مصرف شود.
  • اِل آرژنین به صورت مکمل غذایی مصرف می‌شود و می‌تواند باعث پیشگیری از اسپاسم شود.
  • مسدود کننده کانال های کلسیمی که می‌تواند باعث کاهش گرفتگی قفسه سینه شود. دوره مصرف این دارو طولانی مدت است.

علاوه بر این داروها ممکن است مصرف برخی داروهای دیگر که موجب کاهش کلسترول بالا و فشار خون بالا می‌شود، به منظور پیشگیری از حملات قلبی توسط پزشک تجویز گردد.

در طول درمان نیز مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک توصیه می‌شود و از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی باید به شدت پرهیز کرد.

عوارض اسپاسم قلب

اسپاسم عروق کرونری قلب نوعی عارضه موقت و زودگذر است اما می‌تواند عواقب طولانی مدتی را به همراه داشته باشد. در عدم درمان اسپاسم عروق کرونری قلب، این عارضه می‌تواند موجب بروز موارد ذیل گردد:

مطلب مرتبط: ضربان نامنظم قلب نشانه ی چیست و چگونه درمان می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

ضربان نامنظم قلب

نتیجه درمان افراد مبتلا به اسپاسم قلبی چگونه است؟

اسپاسم عروق کرونری قلب گاهی طولانی مدت و شدید است. بدین معنا که درمان آن ممکن است طولانی شود؛ اما نکته ای که همواره باید به آن توجه داشت، پیروی از دستورات پزشک و درمان به موقع است که می‌تواند باعث بهبود این عارضه شود.

پیشگیری از اسپاسم قلبی

خطر ابتلا به اسپاسم رگ قلب می‌تواند با پیشگیری از ابتلا به آترواسکلروز ، کاهش یابد. علاوه بر این داشتن رژیم غذایی کم چرب، فعالیت ورزشی مستمر، کنترل فشار خون و عدم مصرف دخانیات نیز تأثیر به سزایی در پیشگیری از این عارضه دارد.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کاظم چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام
    من در شهریور ۹۸ دچار درد قفسه سینه در ساعت ۴ بعداز ظهر بعد از استراحت شدم که به وسیله اورژانس به سی سی یو اعزام و بستری شدم و دو روز بعد تست ورزش و اکو انجام دادم هیچ گونه علایمی از سکته قلبی مشاهده نشد پس از انجام اسکن هسته ای متخصص قلب مجدد بر باز بودن رگ ها تاکید کرد ولی درد چندبار دیگر بعد از استراحت ظهر دیده شد تا اینکه یک متخصص داخلی دردم را اسپاسم عروق کرونر تشخیص داد و در حال حاضر نصف دیلتیازم ۶۰ صبح و نصف شب و کنکور و نصف ترانکوپین ۲۵ در شب مصرف میکنم ایا این درمان کافی می باشد و نیازی به داروی دیگری نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب هنوز علت درد سینه شما بطور قطعی مشخص نشده است و نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری نظیر سی تی آنژیوگرافی عروق قلب و مشکلات گوارشی دارید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من ۲۲ سالم هست حدود یک ماه و نیم هست که فقط سمت چپ بدنم سمت قلبم احساس گرفتگی دارم (به سمت گردنم هم میزنه)مخصوصا آخرشب موقع استراحت خواستم ببینم خطری منو تهدید میکنه یا نه؟دکتر هم رفتم فقط معاینه کرد گفت اسپاسم هست دو ورق قرص متروکاربامول هم مصرف کردم دردم کمتر شد اما رفع نشده..
    سیگار و مشروبات الکلی هم ب هیچوجه استفاده ندارم ممنون میشم راهنماییم بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب درد شما منشا قلبی ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست
      البته نیاز به پیگیری و درمان اساسی عامل ایجاد کننده درد دارید

  • تصویر کاربر Bela شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من یه مدته درد قفسه سینه و پشت دارم و به سختی میتونم نفس بکشم و زمانایی که عصبی یا ناراحت میشم بیشتر این حالت به وجود میاد انگار ماهیچه های قلبم منقبض میشه و تنفسم سخت میشه و پشتم و قفسه سینم درد میگیره و این حالت چندساعت ادامه داره معمولا .به نظرتون چه اقدامی انجام بدم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد می کنم که حداقل یک نوار قلب جهت بررسی بیشتر بگیرید

  • تصویر کاربر بینام دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام بنده پسری هیجده ساله هستم و امسال که سال کنکورم هست گاهی موقع ها حملات پانیک و تپش قلب دارم البته تپش قلبم فقط هنگام استرسه و حالت عادی زیر صد تا هست پیش چند دکتر عمومی رفتم و اونها صداهای قلبمو با گوشی پزشکی شنیدن...ولی هیچ احتمالی برای افتادگی ندادن و لزومی ندیدن منو به پتخصص ارجاع بدن بنظر شما ممکنه این مشکل رو داشته باشم خواهش میکنم کمکم کنین من واقعا از بیماری قلبی هراس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      از پروپرانولول و آلپرازولام استفاده کنید و در صورتی که نگرانی شما برطرف نشد و پیشنهاد می‌کنم که یک اکو انجام دهید

  • تصویر کاربر زیتون یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتروقتی گریه میکنم نفسم بریده بریده میشه و درد شدیدی تو قفسه سینم حس میکنم. همین چندروز پیش موقع گریه حالم بدشد وازاون روز سنگینی ودرد قفسه سینه دارم و چندتا پرانول 20 خوردم. درد‌ش کمی به پشتم هم میزنه.. ممکنه راهنماییم کنید.. سپاسگذارم..
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد این درد‌ها منشا عصبی داشته و قلبی نیستند ولی اگر سن بالایی دارید و یا هر یک از فاکتورهای خطر بیماری های قلبی را دارید نیاز به بررسی از نظر احتمال گرفتگی عروق نیز دارید

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر 44ساله هستم چربی خون 20میباشه دیابت ندارم وسیگارهم نمیکشم پیاده روی وکوهنوردی میکنم نزدیک به 5سال هس که سوزش قلب دارم بطوریکه بصورت نقطه ای میباشه خصوصا شبا میاد سراغم اکثرا زمانیکه فکر میکنم چندین مرتبه متخصص قلب رفتم چکاب کامل شدم گفتن هیچ مشکلی نداره ضمن اینکه تپش قلب هم قبلا 24ساعته داشتم بنده تحت درمان متخصص اعصاب وروان به دلیل ترس واضطراب قرار گرفتم وتپش قلب گلا گم شد اما سوزش قلب کم نشد لطفا بنده را راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً با یکی از همکاران محترم بیماری های گوارش نیز مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر؛ مدت زیادی که هر روزه درد در قفسه سینم احساس میکنم! و دقیقاً شب ها قلبم همزمان با دست سمت چپم سوزن سوزن میشود! بیشتر وقت ها سمت چپ بالای قفسه سینم احساس سنگینی و درد میکنم! به طوری که همش احساس میکنم که الان ایست قلبی میکنم! در روز میانگین 15 نخ سیگار مصرف میکنم. به علت بیکاری تحرک و ورزش نمیکنم! استرس هم اضافه کنم بهش! به جرات میتونم بگم 4 ساله هفته ای سه الی چهار بار این درد رو روزانه در ساعات مختلف تجربه میکنم! یک بار دکتر رفتم نوار قلب گرفتن گفتن چیزی نیست! ولی من میدونستم که یه مشکلی دارم وگرنه قفسه سینم نباید اینقدر درد کنه! بعضی وقتا صبح که از خواب پا میشم احساس میکنم یک عدد سنگ بزرگ روی قلبم گذاشتن! چربی خونمم بالاست. ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شما نیاز به بررسی دقیق تر و بیشتری از نظر احتمال گرفتگی عروق نظیر تست ورزش، اسکن هسته ای و یا سی تی آنژیوگرافی بسته به یافته‌های نوار قلب، شرح حال و اکو دارید

  • تصویر کاربر شهرام چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من چن وقتی هست وقتی عصبانی میشم یا فعالیت دارم یا در سرما احساس میکنم عضله قلبم برای چن لحظه منقبض باقی میمونه و درد میکنه شبیه گرفتگی عضله پا دکتر قلب و داخلی هم رفتم اکو و نوار هم گرفتم گفتن سالمه قلبت فقط هلیکوباکتری در معده هست و احتمالا سنگ ریزه در کلیه به خاطر خون در ادرار ولی همچنان گرفتگی قفسه سینه و عضله قلبم ادامه داره و میترسم به شدت و اینکه قرص شل کننده عضلات در رابطه با این موضوع کار برد داره یا گیاه خاصی سراغ دارین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که سن بالاتر از ۴۰ سال دارید و یا هر یک از عوامل خطر بیماری های عروق قلبی را نظیر فشار خون بالا، دیابت ،چربی خون بالا و سابقه خانوادگی بیماری های عروق قلبی و نیز مصرف دخانیات دارید توصیه می کنم که از نظر احتمال گرفتگی عروق بررسی بیشتری انجام دهید

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من دچار گرفتی قلب شدم نوار قلب گرفتم دکتر گفته اسپاسم است آیا خطر جدی داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      لطفا نوار قلبی خود را ارسال کنید. بستگی به شدت و تکرار اسپاسم می تواند خطرناک باشد.

  • تصویر کاربر اعظم چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر. ببخشید من 5 سال پیش اکو گرفتم گفت یکم دریچه اش گشاده الان باز اکو گرفتم خود همون که اکو می کیره گفت یکم گشاده و مشکل خاصی نیست. ولی من در حدود سه ماهه که بعضی روزا قلبم انگار سفت سفت می شه و یکدفعه تیکی صدا می ده و باید صاف دراز بکشم و آب بخورم تا یکم خوب شه بعضی وقت ها خیلی طول می کشه که خوب شم. به نظرتون چه بیماری قلبی دارم آیا خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      لطفا عکس گزارش اکو را از طریق همین پرسش و پاسخ پیوست کنید تا بررسی کنم

درحال دریافت اطلاعات