داروی سوتالول را بهتر بشناسید.

سوتالول جهت درمان ضربان غیرعادی قلب استفاده می شود. سوتالول در دسته ای دارویی به نام ضدآریتمی ها قرار دارد و با تاثیر بر عضله قلب، ضربان قلب را بهبود می بخشد.

نام های تجاری سوتالول عبارتند از: بتاپیش، بتاپیش AF و سورین

چگونه سوتالول باید مصرف شود؟

سوتالول به صورت قرص جهت مصرف خوراکی وجود دارد. معمولا نوع بتاپیش آن دوبار در روز و نوع بتاپیش AF آن یک یا دو بار در روز مصرف می شود.

قرص سوتالول 40

این دارو باید همواره، چه قبل و چه بعد از غذا، مصرف شود. دستورالعمل های داده شده بر روی برچسب دارویی باید به دقت بررسی شده و در صورت ندانستن هر قسمت از پزشک یا داروساز سوال شود. این دارو باید دقیقا به گونه ای که توصیه شده مصرف شود.

سوتالول نباید بیشتر، کمتر یا بیش از دفعاتی که پزشک تجویز کرده مصرف شود. این دارو وضعیت بیمار را کنترل می کند اما قادر به درمان آن نیست. حتی در صورتی که بیمار احساس تندرستی می نماید، باید به مصرف سوتالول ادامه دهد. بیمار نباید بدون مشورت پزشک، مصرف سوتالول را قطع کند. در صورتی که مصرف سوتالول به طور ناگهانی قطع شود می تواند سبب درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود.

چه دستورالعمل های خاصی در ارتباط با رژیم غذایی باید رعایت شوند؟

قبل از مصرف جایگزین های نمک که حاوی پتاسیم هستند، باید با پزشک مشورت شود. در صورتی که پزشک یک رژیم غذایی کم نمک یا کم سدیم را تجویز کند باید به دقت از این رژیم پیروی شود.

در صورت فراموش کردن مصرف یک قرص سوتالول چه باید کرد؟

فرد باید به محض یادآوری، قرص سوتالول را مصرف کند. با این حال، در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی قرص فرا رسیده باشد، لازم به مصرف وعده فراموش شده نیست و باید دارو بر طبق همان روال قبلی مصرف شود. نباید جهت جبران وعده فراموش شده، در وعده بعد دو قرص مصرف شود.

سوتالول می تواند عوارضی جانبی ایجاد کند. در صورتی که هر کدام از علائم زیر در فرد شدید بوده یا رفع نمی شوند، او باید پزشک خود را مطلع سازد:

عوارض سوتالول

  • گیجی
  • احساس سبکی در سر
  • خستگی مفرط
  • سردرد
  •  یبوست
  • اسهال
  • شکم درد
  •  درد عضلانی

در صورتی که فرد هر کدام از علائم زیر را داشته باشد باید فورا با پزشک خود تماس گیرد:

  • تنگی نفس یا خس خس سینه
  • ورم پا یا قسمت پایینی آن
  • درد قفسه سینه

شرایط نگهداری قرص سوتالول چیست؟

✅ این دارو باید در ظرفی که از ابتدا در آن قرار داشته نگه داری شود. همچنین درب آن باید محکم بسته شده و به دور از دسترس کودکان قرار داده شود. این دارو باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرمای زیاد (جایی مانند حمام) نگه داری شود.

نگهداری دارو

✅ از آنجایی که کودکان به راحتی می تواند بسیاری از ظروف محتوی دارو (مانند ظروف یادآور مصرف قرص، قطرات چشمی، پماد ها، برچسب ها و داروهای استنشاقی) را باز کنند و بسیاری از این دارو ها برای آنها مضر می باشد، تمام دارو ها باید به دور از دید و دسترس کودکان قرار داده شوند.

✅ جهت محافظت از کودکان در برابر مسموم شدن، همواره ظروف ایمن دارویی را قفل کرده و فورا دارو را در مکانی امن، در ارتفاعی بالا و به دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.

مصرف سوتالول در بارداری

سوتالول یکی از داروهای ضد اریتمی برای درمان بی نظمی های دهلیزی و بطنی است اطلاعات موجود در مورد مصرف این دارو در بارداری کامل نیست ولی در صورت مصرف دارو در هر زمان از بارداری نیازی به ختم بارداری نیست و با توجه به اینکه دارو از جفت عبور میکند به منظور درمان اریتمی های قلب جنین هم مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف این دارو در زمان نزدیک به زایمان می تواند موجب کاهش ضربان قلب، قند خون و فشار خون نوزاد شود.

هشدار جدی در رابطه با داروی سوتالول

سوتالول می تواند سبب غیرعادی شدن ضربان قلب شود. در سه روز اول مصرف، فرد باید در یک مرکز درمانی جهت پایش و مراقبت از قلب بستری شود. در صورتی که فرد در حال حاضر به بیماری کلیوی ابتلا داشته یا سابقه ابتلا به آن را دارد باید پزشک را از این موضوع مطلع سازد.

بتاپیس و بتاپیس AF جهت انواع متفاوتی از ضربان غیرعادی قلب مورد استفاده قرار می گیرند و نباید به جای یکدیگر مصرف شوند.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقای دکتر
    من۳۰ سالمه و چند روز پیش دچار تپش شدید ناگهانی قلب شدم و پس از مراجعه به اورژانس و مصرف پروانول به سی سی یو منتقل شدم و کماکان ضربان قلبم بالا بود تا بالاخره دکتر ۳تا قرص فلکایینید ۱۰۰ با هم بهم دادن تا ضربان سینوس شد.دکتر گفت باید عمل afانجام بدم و فعلا قرص سوتالول ۸۰ بهم دادن نصف صبح نصف شب و دکتر گفت هروقت اینجوری شدی ۳ عدد فلکایینید۱۰۰ باهم بخور.رفتم یه دکتر دیگه گفتن سوتالول۸۰ یکی صبح و یکی شب و هروقت ضربان بالا تکرار شد فلکایینید۱۰۰ ۲ عدد بخور چون ۳تا خطرناکه. میخواستم بپرسم چیکار کنم درمورد فلکایینید اگر تکرار شد؟آیا فعلا نیاز به عملaf هست یا خیر،؟ممنونم خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در حملات از دویست میلی‌گرم فلکائین آمید استفاده کنید و فعلا سوتالول را ۴۰ میلی‌گرم روزانه دو بار استفاده کنید. در صورتی که عامل ایجاد کننده ای نظیر مصرف داروهای محرک یا الکل و .. وجود داشته است نیازی به ابلیشن نیست
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام
    مدتی است که در ناحیه پشت ، بین دو کتفم احساس سرما میکنم خواستم بدانم علت آن چیست ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه اطلاعات ارائه شده به حدی کلی است که امکان پاسخگویی دقیق وجود ندارد
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام، جناب دکتر، از همکاران داروساز هستم، ۳۵ سالم هست ، نزدیک به سه ماه هست که احساس تپش قلب میکنم، بخصوص شبها هنگام خواب که با تپش قلب بیدار میشوم، هولتر ۴۸ ساعته و اکو انجام دادم که ۱۵٪ PVC و میزان EF طبق اکو ۴۵٪ بود، برایم کنکور ۲/۵ (BD یک عدد) و اپلرنون ۲۵ (BD نصف) تجویز شد، با همکار متخصص دیگر مشورت کردم، توصیه به جایگزینی سوتالول به جای کنکور داشتن و ضمنا گفتن اپلرنون را هم حذف کنم و سه ماه دیگر MRI قلبی برای تشخیص فیبروز انجام دهم
    برای بالا بردن EF راه درمان چیست؟
    نظر جنابعالی و جمع بندی شما برایم مهم است ، ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که عدد ۴۵ درصد برای EF درست و دقیق باشد نیاز به مصرف ACEI و یا ARB ( بسته به میزان فشار خون ) هم دارید. جایگزین کردن سوتالول با کانکور هم انتخاب درستی بوده است
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالاً نیاز به ابلیشن هم دارید ولی همانطور که به شما گفته اند قبل از ابلیشن نیاز به انجام ام آر آی قلب دارید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر s.k سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام. وقتتون بخیر.
    بنده از همکاران پزشک هستم و بابت تهیه قرص سوتاهگزال کمک میخواستم. اگر راهنمایی بفرمایین که از کجا میتوانم تهیه کنم ممنون‌میشم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه در این مورد کمکی نمی‌تونم بکنم
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه در این مورد کمکی نمی‌تونم بکنم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    میشه بگید پنتوپرازول چند پنتوپرازول 40 یا 20 یا 60 و چه ساعت هایی باید مصرف بشه و منظورتون از مطابق با وزنتون چیه و بعد غذا باید مصرف شه یا قبل غذا لطفا کامل توضیح دهید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که وزن کمتر از ۴۰ کیلوگرم دارید ۲۰ میلی گرم و در صورتی که وزن بالای ۴۰ کیلوگرم است ۴۰ میلی گرم هر صبح نیم ساعت قبل از صبحانه استفاده شود
  • تصویر کاربر ندا چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام وققتون بخیر
    من نمونه ایرانی قرص سوتالول رو تونستم برای مادرم تهیه کنم اما بهشون نمیسازه گویا نمونه خارجیش خیلی بهتر بود
    اما خارجیش رو پیدا نمیکنم میتونید راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      لطفا با این داروخانه ها تماس بگیرید، احتمالاً برند هگزال این قرص را داشته باشند. البته جهت اطمینان قبل از مراجعه حضوری حتماً تماس بگیرید و بپرسید برند هگزال دارند یا خیر.

       

       

  • تصویر کاربر مرصاد شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ممنون میشم جواب سوالمو بدید بنده از خیلی وقت پیش بصورت متناوب نه دائم احساس وقفه در تپش قلب بهم دست میده انگار برای چند صدم ثانیه این مشگل برام پیش میاد دکتر قلب مراجعه کردم نوار قلب گرفتن تست اکو دادم هولتر بستم منتها گفتن قلبت سالمه و هیچ مشگلی نداری ی مدت پرانول مصرف میکردم خوب بود اما نخوردم این علائم برمیگرده البته من چندین سال پیش ی فشار هیجانی زیادی تجربه کردم و این ازون زمان درمن موند ناگفته نماند پارسال مکمل ورزشی مصرف کردم و روز سوم مصرف اخرشب بعداز شام دچار تپش قلب شدم از فردای اون شب دچار اضطراب شدم که این وقفه تپش پیش میاد اضطرابمو صدچندان میکنه دکتر روانپپزشک مراجعه کردم برای کنترل اضطرابم دارو مصرف میکنم ممنون میشم بدونم تشخیص شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      احتمال آریتمی های گذرا که در مدت هولتر انجام شده اتفاق نیفتاده و لذا ثبت نشده باشند مطرح است و پیشنهاد می کنم که در صورتی که این تپش ها به اندازه ای از نظر زمانی طول میکشند که بتوانید به مرکزی مراجعه کرده و در همان زمان تپش قلب ،نوار قلب بگیرید این کار را انجام دهید و در غیر این صورت با یکی از همکاران محترم الکتروفیزیولوژیست قلب جهت تست های تشخیصی طولانی مدت تر مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر ابوالفضل دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    من۴۰ سال دارم و afمادر زادی دارم و قلبم مقداری بزرگ شده
    سال ۹۵ با شوک سینوس عادی نشد و ابتدا حدود یه سال دیلتیازم ۱۲۰ و زالربان ۲۰ مصرف میکردم که باعث گرفتگی سر و صورت میشد که دارو رو با متو هگزال۹۵ و کلاتوور ۲۰ تغییر داده شد..چند وقتی هستش که هر دو ماهی یکبار بدنم کهیر میزنه حدود دو ساعت با خارش زیاد که رفع میشه و گرفتگی عضلات و کرخی و سردی دست و پا دایمی شده..
    آزمایشات همه نرمال هستن به غیر از گلبول سفید که همیشه حدود ۱۲ هستش
    آزمایش انعقاد نرمال هستش واسه آدم سالم که دکتر فرمودن کلاتوور نیاز به ازمایش نداره و ربطی به غلظت نداره
    گوارش من به طور کلی همیشه مشکل دار شده که درد سینه و ترش کردن همیشگی هستش
    ابلیشن هم بخاطر سینوس نشدن ضربات منتفی شد
    ...چه کنم که به زندگی عادی برگردم و احساس خوبی داشته باشم ...
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید بینهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ابلیشن همچنان یکی از گزینه‌های پیش روی شماست و همچنین میتوانید از داروهای که موجب بازگشت ریتم سینوسی می شوند نیز استفاده بفرمایید
      راه آلترناتیو دیگر ادامه ریتم فیبریلاسیون دهلیزی و کنترل پاسخ بطنی است در مورد نیاز به داروهای رقیق کننده خون نیز بستگی به ریسک پرتاب آمبولی دارد و همه مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی نیاز به مصرف داروهای ضد انعقادی ندارند ولی به علت ناکامل بودن اطلاعات ارائه شده در مورد ضرورت استفاده و یا عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون نظیر کلاتوور نمی توانم اظهار نظر دقیقی کنم

  • تصویر کاربر سامان سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    ضمن تبریک سال جدید وعرض سلام خدمت استادیزدان خواه.وارزوی موفقیت وتندرستیتون.درمورد بیماری مادرم ۶۸ساله هست ودارای پیس میکر که داروهای زالربان ۱۵ولوزارتان پتاسیم ۵۰ هیدروکلروتیازید۱۲.۵وداروهای ویتامین ب ۳۰۰ اترواستاتین ۱۰واسیدفولیک ۵مصرف دارند.ازحدودیکسال پیش داروهای لوزار وزالربان ثابت میخورند.درطول این مدتها به صورت اتفاقی دچار سرگیجه وگیجی ونهایت استفراغ شده که هرچند فشار خون همیشه کنترل میشه باداروی لوزارتان۵۰/۱۲.۵ صبح ها هرروز یک عدد میخوره که مدتی هست فشارخون اندازه میگیریم ۱۴روی هشت ونه میوفته.وضربان هم ۶۰تا۶۵و۷۰.زالربان ۱۵هم شبها بعدشام یک عدد.بقیه داروهای دیگه هم بالا نوشتم یک عدد روزانه.درمورد تجویز داروها نضرتون بفرمایید وایا مشکل گیج شدن سر و استفراغ جی هست.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه میکنم که برای ارزیابی بهتر فشارخون یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید
      در مورد سرگیجه و استفراغ نیاز به بررسی جداگانه دارند

  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید اینجانب وقتی نفس عمیق می کشم سرم گیچ می رود چند وقتی هست احساس سوزش روی قفسه سینه ام می کنم ..سپاسگذارم از ایزدمنان بهترین ها را برای شما خواستارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه توضیحات ارائه شده جهت پاسخگویی کافی نیست ولی در صورتی که سن بالایی دارید و یا عوامل خطر بیماری های قلبی نظیر فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا و یا سابقه خانوادگی گرفتگی عروق قلبی و یا مصرف دخانیات دارید توصیه می کنم که جهت بررسی بیشتر به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلبی مراجعه بفرمایید

درحال دریافت اطلاعات